ملاک و ضابطه ی «ضاله بودن» کتاب چیست؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ملاک و ضابطه ی «ضاله بودن» کتاب چیست؟
باسلام و احترام درکشور ما ، ممنوعه شدن و یا ضاله بودن یک منبع به خاطر داشتن چه ملاکهایی هست؟ چه ملاک هایی اگر داشته باشد، گمراه کننده یا ضاله است؟ درحالی که گمراهی برای افراد نسبی است.(موضوع محققینی که کتاب ضاله را میتوانند دریافت کنند از بحث خارج است) متشکرم
برچسب: 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مستنبط
سلام علیکم ممنوعیت با ضاله بودن، هر چند با هم ارتباط دارند اما دو عنوان مختلفند. کتب ضاله عنوانی فقهی است که الزاما ارتباطی با ممنوعیت در کشور ندارد. ممنوع شدن یک کتاب، فیلم یا ...، در کشور، به قوانین، مصالح عمومی و نیز مسائل اجرایی دستگاههای مختلف مانند مجلس، دولت، آیین نامه ها و دستور العملهای وزارت خانه هایی چون فرهنگ و ارشاد و ... مربوط است، هر چند می تواند بخاطر ضاله بودن، تولید، تبلیغ یا نشر چیزی ممنوع شده باشد اما ضاله بودن یک عنوان فقهی است. از این رو، در بازار کتاب و نشر، بسیاری از آثار وجود دارد که مصداق کتب ضاله می باشد اما ممنوعیتی برایش وضع نشده است. ضاله از ریشۀ ضلال و ضلالت، به معنای مخالف هدایت‏ است. در اصطلاح به معنای انحراف از حق است. یک اثر باید در مجموع مصداق ضاله بودن و انحراف از حق باشد و الا صرف وجود چند اشتباه یا باطل جزیی و حاشیه ایی، ملاک ضاله بودن نیست.
معیار ضلالت: در فقه شیعه، کتب ضلال به آثاری می گویند که باعث گمراهی از دین یا مذهب حق شود، ممکن است این اثر سوء به خاطر محتوا و مطالب گمراه کننده و مخالف حق آن باشد یا هدف و انگیزه از ایجاد اثر، گمراه‌ کردن باشد. "ضاله خلاف حق است از روى یقین، چه در اصول دین اسلام یا مذهب حق تشیّع یا فروع قطعیّه باشد و این در صورتی است که حق بودن آن مسائل مسلّم باشد[1]." بنابر این کتب ضاله کتاب هایی هستند که محتوای آن از اصول حقه دین و مذهب یا فروع آن منحرف باشد و در آن دو شرط وجود دارد: 1. انحراف از اصول دین، مذهب یا مسلمات و ضروریات احکام یا اخلاق باشد. مخالفت با بخشی از احکام یا معارف مورد اختلاف، ضلالت محسوب نمی شود. 2. انحراف یا بطلان از اصول یا ضروریات، واضح و روشن باشد، به این معنا که برداشت و تفسیر شخصی یا ذوق و سلیقه های افراد یا مکاتب معیار ضلالت یا هدایت دیگران نیست و نباید با تأویل و تفسیر و برداشت ها یک اثر را مخالف حق و منحرف جلوه دهیم.   پی نوشت: [1] آیت الله بهجت، محمد تقى‏، جامع المسائل، ج ‏2، ص 399 و 400، چاپ اول، قم- ایران‏.
با عرض سلام  پس با این تعریف کتب  عقیدتی اهل سنت ضاله محسوب میشود چون مسئله امامت الهی را که جز اصول شیعه است انکار می کنند.
Reza224 said in با عرض سلام  پس با این تعریف
با عرض سلام  پس با این تعریف کتب  عقیدتی اهل سنت ضاله محسوب میشود چون مسئله امامت الهی را که جز اصول شیعه است انکار می کنند.
سلام علیکم ضاله بودن در برخی موارد نسبی است. به این معنی که برخی کتب، ممکن است برای گروهی لازم و برای گروهی مضر باشد. کتب تخصصی مذاهب و فرق از این قبیل است. چون محققان باید به این کتب دسترسی داشته باشند اما عموم افراد، در صورتی که تحت تاثیر قرار بگیرند، یا توان علمی و تشخیص ضعیفی داشته باشند، نباید خود را در معرض آسیب آن قرار دهند.