مقدار مسح پا در وضو

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مقدار مسح پا در وضو

یا الله

درباره مسح سر این گونه آمده:

بعد از مسح سر باید با تری آب وضو که در دست مانده روی پاها را از سر یکی از انگشتها تا برآمدگی روی پا مسح کند .( امام خامنه ای )

حالا میخواستم بدونم با توجه به تصویر کدوم قسمت میشه سر انگشتان؟

از جایی که ناخن هست؟

یا از این قسمت میانی؟

برچسب: 

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد شفا

مشتی خاک;663890 نوشت:
یا الله

درباره مسح سر این گونه آمده:

بعد از مسح سر باید با تری آب وضو که در دست مانده روی پاها را از سر یکی از انگشتها تا برآمدگی روی پا مسح کند .( امام خامنه ای )

حالا میخواستم بدونم با توجه به تصویر کدوم قسمت میشه سر انگشتان؟

از جایی که ناخن هست؟

یا از این قسمت میانی؟

سلام علیکم

طبق نظر رهبری:

ابتدای مسح پا مطابق عکس دوم صحیح است:

مشتی خاک;663890 نوشت:
یا الله

درباره مسح سر این گونه آمده:

بعد از مسح سر باید با تری آب وضو که در دست مانده روی پاها را از سر یکی از انگشتها تا برآمدگی روی پا مسح کند .( امام خامنه ای )

حالا میخواستم بدونم با توجه به تصویر کدوم قسمت میشه سر انگشتان؟

از جایی که ناخن هست؟

یا از این قسمت میانی؟

بسمه تعالی دوستان گرامی سلام علیکم [=HelveticaNeue][=Arial][=&amp][=HelveticaNeue][=Arial][=&amp]به نص آیه قرآن و چندین حدیث صحیح خصوص از امام رضا سلام الله علیه در فروع کافی و وسائل الشیعه در مسح پا باید کل روی پا به صورت عرضی و طولی تا اولین بلندی روی پا که ابتدای استخوان برجسته پا ها است مسح گردد اما میبینم امروزه فقهای سنی که هیچ و فقهای شیعه اگر بخشی از روی پا هم مسح شود را برای وضو کافی میدانند در حالی که این مطلب مخالف نص صریح قرآن و سنت معصومین است با تشکر از وقتی که گذاشتید والسلام علی عباد الله الصالحین[/][/][/][/][/][/]

رضا ثقلین;664453 نوشت:
بسمه تعالی دوستان گرامی سلام علیکم [=HelveticaNeue][=Arial][=&amp][=HelveticaNeue][=Arial][=&amp]به نص آیه قرآن و چندین حدیث صحیح خصوص از امام رضا سلام الله علیه در فروع کافی و وسائل الشیعه در مسح پا باید کل روی پا به صورت عرضی و طولی تا اولین بلندی روی پا که ابتدای استخوان برجسته پا ها است مسح گردد اما میبینم امروزه فقهای سنی که هیچ و فقهای شیعه اگر بخشی از روی پا هم مسح شود را برای وضو کافی میدانند در حالی که این مطلب مخالف نص صریح قرآن و سنت معصومین است با تشکر از وقتی که گذاشتید والسلام علی عباد الله الصالحین[/][/][/][/][/][/]

سلام علیکم

در این بخش به فتوای مراجع تقلید اشاره می شود.

واما در رابطه با نظرات ایشان به کتب مفصل ایشان در این زمینه مراجعه بفرمایید.

شفا;665407 نوشت:
در این بخش به فتوای مراجع تقلید اشاره می شود.

واما در رابطه با نظرات ایشان به کتب مفصل ایشان در این زمینه مراجعه بفرمایید.

سلام و عرض ادب

سوال من درباره مسح پا هست نظر مقام معظم رهبری رو می خواستم بدونم.

اگر ما مسح پا رو انجام بدیم و بعد ببینیم یکی یا 2 تا از انگشتان پا و یا نقطه ای از پا مانعی وجود دارد آیا وضو باطل است؟

از تصویر دوست عزیز مشتی خاک استفاده کردم . تا بهتر معلوم بشه اگر یکی از این 3 قسمت یا هر 3 قسمت مانع باشد اشکالی دارد. ممنون

ممنون

[="Times New Roman"][="Navy"][="3"]

ابراهیم ا;943179 نوشت:
اگر ما مسح پا رو انجام بدیم و بعد ببینیم یکی یا 2 تا از انگشتان پا و یا نقطه ای از پا مانعی وجود دارد آیا وضو باطل است؟

سلام عليکم،

طبق نظر تمام مراجع، اگر حتّی به اندازه عرض يک انگشت هم مسح بکنيد مقدار واجبش را انجام دادين.[/][/][/]

ابراهیم ا;943179 نوشت:
سلام و عرض ادب

سوال من درباره مسح پا هست نظر مقام معظم رهبری رو می خواستم بدونم.

اگر ما مسح پا رو انجام بدیم و بعد ببینیم یکی یا 2 تا از انگشتان پا و یا نقطه ای از پا مانعی وجود دارد آیا وضو باطل است؟

از تصویر دوست عزیز مشتی خاک استفاده کردم . تا بهتر معلوم بشه اگر یکی از این 3 قسمت یا هر 3 قسمت مانع باشد اشکالی دارد. ممنون

ممنون

سلام علیکم

مطابق نظر مقام معظم رهبری

اگر به اندازه یک انگشت مسح شده باشد صحیح است و کافی می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام علیکم


آیه وضو:

وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ بخشى از سرهايتان و (تمام روى) پاهايتان را تا دو برآمدگى (نخستين) مسح كنيد. 6 مائده

"وامسحوا برؤسكم" مَسَح فعل متعدى است كه طبعا مفعولش بى واسطه اش رؤسكم است، بنابراين «باء» در اينجا براى تعديه نيست، بلكه طبعا براى تبعيض است، بدين معنى كه مسح در انحصار بخشى از سر است نه كل آن، تا چه رسد به شستن سراسرى آن، ولى «ارجلَكم» منصوبْ دليل است بر اينكه روى پاها بايد كلاً تا برآمدگى هاى نخستين مسح شود، كه در اينجا كل فتاواى شيعه و سنى بر خلاف صريح اين آيه است.

فقهاى شيعه نوعا مسح روى پا را حتى به اندازه يك انگشت يا نيمه انگشت كافى مى دانند، با اين اختلاف كه آيا اين مسح تا برآمدگى اول است يا تا برآمدگى آخرين.
اما از نظر قرآن «ارجلكم» كه عطف است به مجموع «برؤسكم» نتيجه اش "وامسحوا ارجلَكم" مى باشد، بدين معنى كه كل روى پاها بايد مسح گردد،
و اگر "الى الكعبين" در كار نبود، اين مسح زير و روى پاها را تا بيخ ران شامل بود، ولى "الى الكعبين" تا برآمدگى نخستين هر دو پا را شامل است، زيرا هر پا كلاً داراى پنج يا هفت برآمدگى است كه اينجا حد مسح پا برآمدگى اول است كه تنها روى پا مى باشد، بنابراين مسح نيز در انحصار كل روى پا تا برآمدگى اول است،

به قسمت های قرمز رنگ بالا دقت کنید

اما از نگاه روایات:

[=&amp]از هشتمین امام معصوم در اين مورد سئوال شد، كه آن حضرت دست مبارك را بر انگشتان پا نهاد و تا برآمدگى آن مسح نمود.

سؤال شد: اگر كسى با دو انگشت دست تا برآمدگى پاها را مسح كند، چگونه خواهد بود؟
فرمود: بايد با همه كف دست مسح كند.
«سئلت ابا الحسن عليه السلام عن المسح على القدمين، كيف هو؟ فوضع عليه السلام بكفّه على الاصابع ثم مسحها الى الكعبين، فقلت له: لو انّ رجلاً قال بأصبعين من اصابعه هكذا الى الكعبين؟ قال عليه السلام: لا إلاّ بكفّه كلّها...»

[/][=&amp]روایت 4 از باب 24 [/]وسائل الشیعه صحیحه بزنطی[=&amp] عن الرضا علیه السلام سئلته عن المسح علی القدمین فوضع [/]کفه علی الاصابع فمسحها[=&amp] الی الکعبین الی ظاهر الدقدم که [/]امام رضا علیه السلام همه روی پای مبارکشان را به واسطه همه انگشتان مسح کردند


روایتی مشهور معروف به قویه عبد الاعلی مورد اعتبار نزد اصولیون: [=&amp]

در کافی [=&amp]از عبد الاعلی مولی آل سام روایت آورده که گفت به امام صادق (علیه السلام) عرضه داشتم: من در اثر زمین خوردن ناخنم شکست، و انگشتم را باند پیچی کردم، حال بفرما برای وضو چه کنم؟ می گوید امام (علیه السلام) فرمود: حکم این مسأله و امثال آن در کتاب خدای تبارک و تعالی آمده، می فرماید: (مَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ).

خوب چرا حضرت نفرمود شما بر روی یک انگشت که مسح کنی کافی است بلکه حضرت فرمود خدا حرجی در دین قرار نداده و اگر اشتباه نکنم در ادامه همین حدیث دارد که بر روی همان مسح کن(همان وضوی جبیره ای که معروف است)[/][/]

[=&amp]نظر برخی علما: [/][=&amp]
[/]

مرحوم صاحب جواهر این نجات العباد رساله صاحب جواهر است بعد مرحوم شیخ انصاری و مرحوم میرزای بزرگ و
مرحوم صدر بزرگ این‌ها حاشیه دارند مثل عروه، این‌ها حاشیه دارند بر نجات العباد
[=&amp] و این‌ها به روایت بزنطی عمل کرده‌اند گفته‌اند
که
[/]
[=&amp] همه دست به همه پا باید کشیده شود. [/][=&amp]

به این منبع( http://almazaheri.ir/Farsi/Print/Pri...=Lesson&ID=971 )[/]


[=&amp]ظاهر کلام شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه که قائل به مسح کل روی پا شده است؛[=&amp][3][/]

[/][=&amp][=&amp][3][/][/][=&amp] . من لا يحضره الفقيه، الصدوق، ج‌1، ص45: «وَ حَدُّ مَسْحِ الرِّجْلَيْنِ أَنْ تَضَعَ كَفَّيْكَ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِ رِجْلَيْكَ وَ تَمُدَّهُمَا إِلَى الْكَعْبَيْنِ». از اینکه شیخ صدوق به این روایت استناد نموده می توان گفت که فتوای او به ظاهر همین روایت است.

[/]
[=&amp][/]

موضوع قفل شده است