مقام امامان بالاتر است یا انبیاء؟چرا؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مقام امامان بالاتر است یا انبیاء؟چرا؟

مقام امامان بالاتر است یا انبیاء؟چرا؟

پاسخ :
از آيات و روايات استفاده مى شود كه مقام امامت ، بالاتر از مقام نبوت و رسالت است . مقام نبوت و رسالت ، يعنى مقام دريافت وحى الهى و تبليغ و نشر آن در بين مردم ، و تربيت انسان ها از طريق ]انذار و تبشير [و تعليم و آگاهى بخشيدن به آن ها . بنابراين ، رسول موظف است در حوزه مأموريت خود ، مردم را به سوى خدا دعوت كند و فرمان الهى را به آن ها برساند ، و براى يك انقلاب فرهنگى و فكرى و عقيدتى ، از هيچ كوششى دريغ نكند ; امّا مقام «امامت » ، يعنى مقام رهبرى و پيشوايى مردم . امام ، كسى است كه با تشكيل يك حكومت الهى و به دست آوردن قدرتِ لازم ، سعى مى كند احكام خدا را عملاً اجرا كند و اگر هم رسماً نتواند حكومت تشكيل دهد ، تا آن جا كه در توان دارد ، براى اجراى احكام مى كوشد . به عبارت ديگر ، وظيفه امام اجراى دستورهاى الهى در جامعه است ; در حالى كه وظيفه رسول فقط «انذار» و «تبشير» و ابلاغ دستورها است . به همين جهت ، مقام امامت از مقام نبوت و رسالت بالاتر و نيازمند شايستگى و لياقت بيش ترى است .
قرآن كريم در آيه 124 سوره بقره مى فرمايد : «خداوند ، ابراهيم را با وسايل گوناگون آزمود و او از عهده آزمايش ها به خوبى برآمد ; آن وقت ، مقام امامت را به او داد» .•
برخى از انبيا ، فقط داراى مقام نبوت و رسالت بوده اند ; ولى برخى ديگر ، به جهت شايستگى بيش تر ، علاوه بر مقام نبوت و رسالت ، داراى مقام امامت نيز بوده اند ; مانند : حضرت ابراهيم ، حضرت موسى(عليه السلام) ، پيامبر خاتم (صلى الله عليه وآله)و.. . .
علامه طباطبايى(رحمه الله) در ذيل آيه 124 مى فرمايد : از اين آيه استفاده مى شود كه مقام امامت در ذرّيه لايق و پاك و معصوم ابراهيم ـ على نبيناوآله وعليه السلام ـ هم قرار داده شده است • و پيامبران ديگرى نيز داراى اين مقام بوده اند ; چنان كه خداوند متعال درباره اسحاق و يعقوب(عليهما السلام) مى فرمايد : «و جعلنهم أئمّة يهدون بأمرنا... ;(انبياء ، 73) و آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما هدايت مى كردند و به ايشان ، انجام كارهاى نيك و برپاداشتن نماز و دادن زكات را وحى مى كرديم و آنان پرستنده ما بودند» .

1 . اقتباس از : تفسير نمونه ، آيت الله مكارم شيرازى و ديگران ، ج 1 ، ص 435 ـ 446.
1 . الميزان ، ج 1 ، ص 276 ، نشر اسماعيليان .

چگونه می توان تشخیص داد کسی امام (مجری احکام الهی) هست؟

سلام
کسی امام یعنی چی ؟

چگونه می توانیم تشخیص بدهیم یک نفر امام (مجری احکام الهی) هست؟
آیا کسی که فقط مجری احکام الهی باشد می توان به او امام گفت؟

باسلام خدمت دوست محترم
مبحث امامت در تشیع یکی از اصول دین می باشد و برای شناخت امام راههایی از پیامبراکرم (ص)رسیده و همچنین متکلمان نیز دلایلی را برای شناخت امام از غیر امام بیان کرده اند که در ذیل بدان می پردازیم:
1-امام باید مستقیما از طرف خداوند اتتخاب شده به وسیله پیامبر معصوم زمان خویش معرفی شود ودر ادامه نیز امام بعدی توسط امام قبلی پس امام از سوی خداوند انتخاب و توسط پیامبر معرفی می شود ومردم در تعیین آن هیچ نقشی ندارند.
2-امام باید عصمت داشته باشد ومعصوم از هرگونه گناه صغیره و کبیره باشد.
3-حاکمیت امام همان حاکمیت پیامبر است وامام نیز باید مثل پیامبر دارای علم وعصمت و سایر کمالات نفسانی باشد
ازجمله وظایف امام
1-امام حافظ شریعت است و ادامه دهنده راه پیامبر در تبیین دین وتشریع احکام
2-تبیین و تفسیر کننده قرآن کریم
3-حفظ دین از انحراف و خرافه
4- حل مسایل ومشکلات جامعه مسلمین
همان طور که گذشت اجرای احکام اللهی یکی از وظایف امام است وامامت تابع شرایط ووظایف دیگری نیز می باشد که به طور خلاصه عنوان شد

  • به نام خدا
  • با سلام به كارشناسان محترم
  • ايا ميتوان گفت ابوبكر و عمر و عثمان امام و پيشواي ديني بودند ؟!!!!

محمد امين;17122 نوشت:

  • به نام خدا
  • با سلام به كارشناسان محترم
  • ايا ميتوان گفت ابوبكر و عمر و عثمان امام و پيشواي ديني بودند ؟!!!!


با سلام

دوست عزیز

پاسخ سؤال شما در پست قبلی توسط طاها 1 داده شده، در نتیجه با توجه به ویژگیها و شرایطی که در انتخاب امام و پیشوای دینی الزامی است، و از آن جمله است؛ انتخاب امام از سوی خدا و معصوم و دارا بودن مقام عصمت و علم خدادادی، روشن می شود که مقام امامت و پیشوائی دین، در ابابکر و عمر و عثمان به کلی منتفی است.

موفق باشید ...:Gol:

سلام
منظور از مقام, تنها مقام دنیوی نیست .
مقام برتر و جایگاه برتر با حضوری بهتر و زیباتر بدست میاد.

موضوع قفل شده است