جمع بندی معصومیتی که ارزش نیست

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
معصومیتی که ارزش نیست

با سلام
از وقتی بخاطر میاورم در مدرسه و دانشگاه معصومیت چنین معنی و تعریف شده است : ناتوانی از انجام گناه
و در مورد معصومیت امامان نیز گفته شده ایشان قادر به گناه کردن نمی باشند، درین صورت سئوال اینجاست که کسیکه ناتوان از انجام گناهی است که هنری نکرده مانند کوری که نامحرم ندیده زمانی گناه نکردن ارزش دارد که انسان کاملا توان انجام آن گناه را داشته باشد حتی میل به آن گناه را هم داشته باشد اما آنقدر بر نفس خود مسلط است که علی رغم توان و میل و نیاز آن گناه را انجام ندهد فرشتگان هم توان گناه ندارند اما این مسئله بر ارزش اکتسابی آنان نمی افزاید ، با نسبت این صفت به امامان عملا ایشان را بی ارزش میکنیم حال آنکه آنان توان انجام گناه داشتند اما از انجامش پرهیز میکردند و در واقع معصوم نیازی به تقوا ندارد و بدلیل بی نیازیش به تقوا کاملا از آن بی بهره است.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد رئوف

mehrdaad.;900308 نوشت:
با سلام
از وقتی بخاطر میاورم در مدرسه و دانشگاه معصومیت چنین معنی و تعریف شده است : ناتوانی از انجام گناه
و در مورد معصومیت امامان نیز گفته شده ایشان قادر به گناه کردن نمی باشند، درین صورت سئوال اینجاست که کسیکه ناتوان از انجام گناهی است که هنری نکرده مانند کوری که نامحرم ندیده زمانی گناه نکردن ارزش دارد که انسان کاملا توان انجام آن گناه را داشته باشد حتی میل به آن گناه را هم داشته باشد اما آنقدر بر نفس خود مسلط است که علی رغم توان و میل و نیاز آن گناه را انجام ندهد فرشتگان هم توان گناه ندارند اما این مسئله بر ارزش اکتسابی آنان نمی افزاید ، با نسبت این صفت به امامان عملا ایشان را بی ارزش میکنیم حال آنکه آنان توان انجام گناه داشتند اما از انجامش پرهیز میکردند و در واقع معصوم نیازی به تقوا ندارد و بدلیل بی نیازیش به تقوا کاملا از آن بی بهره است.

با سلام خدمت شما دوست گرامی

عصمت از گناه منافاتی با اختیار ندارد و به عبارت دیگر چنین نیست که فرد معصوم توان انجام گناه را نداشته باشد و اختیارش سلب شده باشد. فرد معصوم درک عمیقی از باطن گناه دارد به نحوی که به روشنی پلید بودن ان را تشخیص می دهد و از روی علم و اختیار خود، به آن نزدیک نمی شود.

در این زمینه پیش از این بحث صورت گرفته است و برای مطالعه بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

موفق باشید

[="Tahoma"][="Navy"][="3"]

mehrdaad.;900308 نوشت:
با سلام
از وقتی بخاطر میاورم در مدرسه و دانشگاه معصومیت چنین معنی و تعریف شده است : ناتوانی از انجام گناه
و در مورد معصومیت امامان نیز گفته شده ایشان قادر به گناه کردن نمی باشند، درین صورت سئوال اینجاست که کسیکه ناتوان از انجام گناهی است که هنری نکرده مانند کوری که نامحرم ندیده زمانی گناه نکردن ارزش دارد که انسان کاملا توان انجام آن گناه را داشته باشد حتی میل به آن گناه را هم داشته باشد اما آنقدر بر نفس خود مسلط است که علی رغم توان و میل و نیاز آن گناه را انجام ندهد فرشتگان هم توان گناه ندارند اما این مسئله بر ارزش اکتسابی آنان نمی افزاید ، با نسبت این صفت به امامان عملا ایشان را بی ارزش میکنیم حال آنکه آنان توان انجام گناه داشتند اما از انجامش پرهیز میکردند و در واقع معصوم نیازی به تقوا ندارد و بدلیل بی نیازیش به تقوا کاملا از آن بی بهره است.

سلام
اول اینکه عصمت ناتوانی از انجام گناه نیست بلکه مصونیت از انجام گناه است و این مصونیت از علم و معرفت کامل نسبت به خدا و گناه و محبت شدید به حق متعال و پرهیزکاری قلبی و عملی ناشی میشه که هیچکدام ناتوانی نیستند بلکه همه توانمندی اند.
ثانیا پاکی فی نفسه مطلوب است حال از هر راهی که حاصل شده باشد ولو از راه ناتوانی از انجام گناه . هرچند پاکی ناشی از انتخاب آگاهانه ارزش و اثر بیشتری دارد اما ارزش پاکی دیگر را نفی نمی کند
یا علیم[/][/][/]

mehrdaad.;900308 نوشت:
از وقتی بخاطر میاورم در مدرسه و دانشگاه معصومیت چنین معنی و تعریف شده است : ناتوانی از انجام گناه
و در مورد معصومیت امامان نیز گفته شده ایشان قادر به گناه کردن نمی باشند،

لطفا بررسی بفرمایید و منبع این جملات را دقیقاً ذکر بفرمایید.
در کدام کتاب نوشته شده که معصومیت ، یعتی "ناتوانی" از گناه؟

این یک غلط آشکار است و بعید است که در کتب رسمی و معتبر ، چنین اشتباه فاحشی باشد.

بله درست است غلط آشکارست و شما با توجه به قضاوتهایتان خود را برای پاسخ بزحمت نیاندازید. ممنون از غلط گیری شما. مسئله حل شد.

با سلام
از وقتی بخاطر میاورم در مدرسه و دانشگاه معصومیت چنین معنی و تعریف شده است : ناتوانی از انجام گناه
و در مورد معصومیت امامان نیز گفته شده ایشان قادر به گناه کردن نمی باشند، درین صورت سئوال اینجاست که کسیکه ناتوان از انجام گناهی است که هنری نکرده مانند کوری که نامحرم ندیده زمانی گناه نکردن ارزش دارد که انسان کاملا توان انجام آن گناه را داشته باشد حتی میل به آن گناه را هم داشته باشد اما آنقدر بر نفس خود مسلط است که علی رغم توان و میل و نیاز آن گناه را انجام ندهد فرشتگان هم توان گناه ندارند اما این مسئله بر ارزش اکتسابی آنان نمی افزاید ، با نسبت این صفت به امامان عملا ایشان را بی ارزش میکنیم حال آنکه آنان توان انجام گناه داشتند اما از انجامش پرهیز میکردند و در واقع معصوم نیازی به تقوا ندارد و بدلیل بی نیازیش به تقوا کاملا از آن بی بهره است.

باسلام و عرض ارادت
صورت مساله و فرض شما دوست عزیز، نادرست است؛ یعنی کسی در کتاب ها ی درسی و غیر درسی معصومیت امامان را به معنای ناتوانی از انجام گناه تعریف نکرده است؛ گرچه به شما حق می دهیم که برخی مربیان و اساتید به گونه ای این مساله را توضیح دادند که مطلب شما را به ذهن دانش آموزان و دانشجویان القا کرده است. اگر معصومیت، آن چیزی باشد که شما فرمودید، حق با شماست. اما عصمت به معنای ناتوانی از انجام گناه نیست؛ بلکه عصمت به معنای انجام ندادن گناه با فرض توانایی بر انجام آن است که البته مراتب مختلفی دارد و از مرحله پایین شروع شده و تا بالاترین مرحله که عصمت انبیاء و امامان است ادامه پیدا می کند. لذا امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «لو لا التّقی لکنت ادهی العرب»؛ اگر تقوا دست و پای مرا نمی‌‌‌‌‌بست، از همه‌‌‌‌‌ی آحاد و مکاران عرب، مکر و حیله را بهتر بلد بودم. (لكافی ، ثقة الإسلام كلينى‏ ج ۸ ص ۱۸ ) پس مساله ی ناتوانی مطرح نیست.وقتی تعریف عصمت این باشد دیگر اشکالات شما نیز وارد نخواهد بود.به عبارتی، اشکال شما بر اساس فرض نادرستی بنا شده است. موفق باشید

گناه یعنی زشتی و ظلم و پلیدی

حالا گیرم کسی مجبوره ، گیرم کسی به اراده ، گیرم کسی در حالتی غیر از اینا ظلم نمیکنه، زشتی نمیکنه ، پلیدی ازش سر نمیزنه

خب این شخص ارزش داره، من شخصا خاک پاشو میبوسم چنین فردی رو

هر جور حساب کنیم ارزش داره

به من بیاموز;910609 نوشت:
گناه یعنی زشتی و ظلم و پلیدی

حالا گیرم کسی مجبوره ، گیرم کسی به اراده ، گیرم کسی در حالتی غیر از اینا ظلم نمیکنه، زشتی نمیکنه ، پلیدی ازش سر نمیزنه

خب این شخص ارزش داره، من شخصا خاک پاشو میبوسم چنین فردی رو

هر جور حساب کنیم ارزش داره



اگه یه ذره بیشتر فکر میکردید چنین کاری نمیکردید
موضوع اینه که با تعریف بالا معصومیت فرد هیچ ارزشی. نداره چون اصولا قادر بر انجام آن نیست. شبیه اینکه رباتی را به خاطر اینکه گناه نمیکند ارزشمند بدانیم. مثال لبات دقیقا به بحث عصمت باز میگردد. وسعت دید داشته باشیم و حق جو باشیم.

رئوف;902101 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی

عصمت از گناه منافاتی با اختیار ندارد و به عبارت دیگر چنین نیست که فرد معصوم توان انجام گناه را نداشته باشد و اختیارش سلب شده باشد. فرد معصوم درک عمیقی از باطن گناه دارد به نحوی که به روشنی پلید بودن ان را تشخیص می دهد و از روی علم و اختیار خود، به آن نزدیک نمی شود.

در این زمینه پیش از این بحث صورت گرفته است و برای مطالعه بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

موفق باشید


سلام و خسته نباشید

لینکی که دادید چیزی برای عرضه نداشت. فردی که گناه نمیکند و به اصطلاح. معصوم است آیا به اختیار خود گناه نمی کند یا به توفیق الهی? در متن گفته به توفیق الهی و به اختیار خود!!!! این همان خود گول زدن است.
این توفیق الهی چیزی نیست که در اختیار فرد باشد و خدا آنرا میدهد و اختیار جیزی است که در خود فرد است پس آن توفیق الهی باید باشد تا فرد معصوم شود. این همان معصومیتی است که استارتر میگوید ارزش ندارد. و کاملا درست است. با عباراتی مثل علت تامه و توفیق الهی و غیره چیزی حل نمی‌شود.

البته فرض بر این است که ما واقعا معصومیت انبیا و امامان را از این طریق توفیق و فلان و بفهمان بدانیم. که قائلان این اقوال علما اند که کتب اعتقادی نوشته اندوه هر حال آنها که خدا نیستند بشر هستن. نمونه ای از عدم اعتبار مطلق قول آنها در اختلافات فتوایی موجود است.
بنده معتقدم بهترین راه برای ارزش دادن به این عصمت این است که قائل به اختیاری بودن آن بشویم و گوییم انبیا و اولیا از چنان اعتقادی بر خور دارند که هیچگاه گناه نمی‌کنند. هر چند هر چیز به توفیق الهی است اما این توفیق با آن توفیق فرق دارد.
این توفیق، توفیق در عین اختیار است اما آن توفیق جبری است.

اگر یه غذا با ظاهری سالم و لذیذ جلوی ما بزارن اما بگن به محض خوردن به دلیل مسموم بودن خواهی مرد آیا از اون میخوریم؟ آیا این نخوردن منافات با اختیار ما داره؟
آیا اگر بخوریم عقلا محال هست؟ عقلا محال نیست اما چون عمق فاجعه رو فهمیدیم نخوردیم

عصمت معصومین علیهم السلام هم تقریبا از همین قسمه
ارزش عصمت اهل بیت علیه السلام هم به اینه که شایستگی این رو داشتند که از جانب خداوند علم حضوری به پلیدی همه گناهان رو پیدا کنند.

موضوع قفل شده است