معرفی و دانلود کتاب های تألیف شده از خاطرات آزادگان

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
معرفی و دانلود کتاب های تألیف شده از خاطرات آزادگان

:Mohabbat:به نام خدای مهربانی ها:Mohabbat:

:Gol:سلام دوستان گرامی :Gol:

این تاپیک را باز کردم به منظور معرفی کتابهایی که در خصوصی خاطرات آزادگان عزیز نگاشته شده است .

از شما بزرگواران هم خواهش میکنم اگر با چنین کتبی برخورد کردید ، در این تاپیک معرفی کنید و در صورت امکان لینک دانلود آن ها را هم قرار دهید

اللهم ارزقنا زیاره الحسین فی الدنیا و شفاعته فی الاخره

«روایت زخم» عنوان کتاب خاطرات دوران اسارت چهار تن از آزادگان جنگ تحمیلی می باشد که در سال ۱۳۷۲ به کوشش سیدمحسن علمه در دفتر حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس لسگر ۳۱ عاشورا تهیه و تدوین و توسط معاونت تبلیغات و انتشارات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

روزهای پیش از عملیات، روزهای اول عملیات، روزهای اسارت، روزهای اول بازجویی، روزهای اردوگاه عنبر، انتقال به اردوگاهی دیگر، اردوگاه موصل چهار، اواخر جنگ و بعد از آتش بس، زیارت کربلا، و سرانجام آزادی

این آزادگان سرفراز که جملگی در حین عملیات مطالع الفجر در آذرماه ۱۳۶۰ به اسارت نیروهای دشمن درآمده و سال های اسارت را نیز در کنار هم در اردوگاه های مختلف عراق سپری نموده اند، در خاطرات خود ضمن تشریح سختی ها و مشکلات پیش روی اسرای ایرانی، به بازگویی ابعاد مختلف اسارت پرداخته و بخشی از رخدادهای ایام اسارت را نقل کرده اند.

کتاب «روایت زخم» در ۱۱۱ صفحه و با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه در سال ۱۳۷۲ توسط مدیریت انتشرات معاونت تبلیغات و انتشارات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جاپ و منتشر شده است.

«هزار شب و يك شب»

نوشته اسير آزاد شده ايراني «بيژن كريمي» مي‌باشد. وي در اين كتاب خاطرات هزار و يك شب اسارت در اردوگاه‌هاي عراق را نگاشته است

هزار شب و يك شب در 356 صفحه و در سال 1390 توسط انتشارات پيام آزادگان به چاپ رسيده است.

«سرباز کوچک امام»

روایتی از خاطرات آزاده «مهدی طحانیان» از کودکی تا امروز و ماحصل بیش از 350 ساعت مصاحبه مؤلف با روای است، امروز 17 مرداد 92 در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد .

این کتاب به بیان اتفاقات ریز و درشت زندگی مهدی طحانیان پرداخته و خواننده را به همراهی با اتفاق‌های خواندنی و جذابی که در بسترهای متفاوتی روی می‌دهد، دعوت می‌کند.

بیژن کیانی مدیر انتشارات «مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان» و از آزادگان دوران دفاع‌مقدس گفت: ناب‌ترین بخش این خاطرات مربوط به سال‌های طولانی‌ای است که راوی در اردوگاه‌های نگهداری اسرای ایرانی در عراق سر می‌کرده است. او به عنوان جوان‌ترین اسیر جنگی در زمان اسارتش به شدت کانون توجه بعثی‌ها بوده و به طبع آن شاهد ماجراهای تلخ و شیرینی است که در نوع خویش کم‌نظیر هستند.

نقطه اوج این اتفاق‌ها ماجرای امتناع او از مصاحبه با «نصیراشارما» یک زن خبرنگار هندی بی‌حجاب است. چنین تصمیمی در شرایط وحشتناک و خفقان‌آور اسارت که جسارت بی‌مثالی می‌طلبید؛ توسط نوجوانی گرفته می‌شود که خود را سرباز و مطیع اوامر رهبرش می‌داند.

این اثر در 926 صفحه و در قطع وزیری، زمستان 91 به قیمت 27 هزار و 600 تومان توسط انتشارات پیام آزادگان به چاپ رسیده است.

پایی که جا ماند

یادداشت های سید ناصر حسینی پور از ادوگاه های مخفی اسرای ایرانی
«این کتاب را به “ولید فرحان” خشن‌ترین گروهبان بعث عراق تقدیم می‌کنم!»

کتاب «پایی که جا ماند»، نوشته سید ناصر حسینی‌پور است که دی ماه سال گذشته رونمایی شد. رسیدن به چاپ نوزدهم در طی سه ماه نشان دهنده گیرایی و جذابیت این کتاب برای مخاطب است اما این، همه‌ی ویژگی های منحصر به‌فرد این کتاب راوی اتفاق‌های روزانه در پایان همان شب می نوشته است و این یعنی ذکر دقیق جزئیات و اتفاق‌ها. از طرفی همین نگارش روزانه و در دل حوادث موجب شده است تا روایت کتاب از گرما و احساس خاصی برخوردار باشد. مثلا دیوار نوشته های اردوگاه هم در کتاب از قلم نیفتاده است و نگهبان‌ها به صورت مختصر توصیف شده اند.

نکته دیگر این است که بر خلاف اکثر خاطرات اسارت که از بازداشتگاه ها شروع می شود، این کتاب نحوه اسارت راوی و همچنین نوع برخورد عراقی ها با او را نیز بیان می کند. شرح مکالمه و حتی مجادله های صورت گرفته میان او و بازجوهای عراقی یکی دیگر از امتیازهای این کتاب است. بیان اعتراف های سربازان عراقی درباره جنگ و ناحق بودن‌شان نیز در کتاب آمده است و طبیعتا بیان سفاکی های افسران عراقی و پای‌مردی اسیران ایرانی هم در کتاب به چشم می خورد.

گداخته

پديد آورنده : رضا بنده خدا
انتشارات : سوره مهر

خاطرات يك رزمنده ايرانى كه در تاريخ مورخه 1359/8/8در آبادان به اسارت نيروهاى عراقى درآمده است. كتاب دو 2 فصل‏تدوين گرديده، و راوى در آن از چگونگى اسارت و نحوه زندگى دراردوگاه الانبار عراق و لحظات آزادى در مرداد 1369 نقل كرده است.انتقال به پادگان تنومه (بين شلمچه و بصره، خاطره‏اى از اسارت‏شهيد محمدجواد تندگويان، انتقال به زندان بغداد و بازجويى وشكنجه توسط عراقى‏ها، انتقال به اردوگاه الانبار، شكنجه اسرابدست سربازان عراقى و خود فروختگان، بيمارى اسرا و خود درمانى‏آنان در اردوگاه، برگزارى مراسم نوروز توسط اسرا، قطعنامه 598 وواكنش اسرا... برخى از موارد مطرح شده در اين خاطرات است.
این کتاب توسط دفتر ادبيات و هنر مقاومت تدوین وباجلد شمیز منتشر شده است.

کتاب «چه کسی قشقره‌ها را می‌کشد» به قلم حجت شاه‌محمدی نه فقط خاطرات آزاده جانباز سورن هاکوپیان بلکه روایت خاطرات بسیاری از آزادگان مسلمان است ولی نقطه عطف دین روایت مسیحی بودن سورن (راوی کتاب) است که به دور از هر گونه تعصب و جنجالی مذهبی با مسلمانان به ندای رهبر خود پاسخ مثبت می‌دهد و 26 ماه اسارت در سوله‌ای تنگ، تاریک را تحمل می‌کند.

این کتاب در 35 فراز ایام اسارت سورن را با روایتی غیرخطی بیان می‌کند. نویسنده در این کتاب سعی کرده است با به هم زدن مقاطع تاریخی به گیرایی کتاب بیافزاید، البته این فلش بک‌ها، باعث سردرگمی نمی‌شود و در مقاطعی از این گونه تکنیک استفاده می‌کند که احتمال می‌رود مخاطب انگیزه همراهی را از دست بدهد.

كتاب "نسيم تقدير" از مجموعه خاطرات آزاده: محمد جواد سالاريان در فاصله سال های 1364 تا 1369 شکل گرفته است.



این خاطرات به قلم
سعيد عاكف ، كتاب برگزيده دهمين دوره كتاب سال دفاع مقدس شد و هم اکنون توسط انتشارات ملك اعظم(مشهد) به چاپ پنجم رسیده است.
محمد جواد سالاريان در بیان خاطرات خود بر آن است كه ناگفته‌هایي از جنگ را بگوید و به همه مسائل و ماجراهايي كه اسیران ایرانی در اردوگاه های ارتش متجاوز صدام با آنها سروكار داشته‌اند،حتي به جزييات برخي از اين مسائل بپردازد.


سعيد عاكف در مقدمه كتاب "نسيم تقدير" درباره لذت وافري كه به لحاظ معنوي از نگارش اين كتاب برده، نوشته و افزوده است: اين لذت همراه با غم و اندوهي از مصايب وارد شده بر اسرا بود.

قطار سرنوشت، مأموريت ويژه، فرشته مرگ، اروند و آخرين ‌آزمون، پذيرايي مدرن، مهلكه‌هاي هولناك‌، معناي بازجويي، دستورمحرمانه صدام، جرم بزرگ‌ و وحشتناك، خارهاي مغيلان و گلي خوشبو، تدبير كارساز و سقاي شبانه فهرست عناوين موجود در مجموعه خاطرات "نسيم تقدير" است.

در صفحات پاياني كتاب چند نامه از محمد جواد سالاريان به خانواده اش و جواب اين نامه ها آورده شده است.

موضوع کتاب نسیم تقدیر :

محمد جواد سالاريان آزاده‏اي است از شهر مقدس مشهد كه در سال 1364 در جزيره بوارين در جريان عمليات شديدا مجروح مي‏شود و سپس به اسارت مزدوران بعثي درمي‏آيد. او خاطراتش را با نقل وداع در آخرين اعزام خود با همسر و فرزندش، آغاز مي‏كند و حال و هواي غريبش را در آن وداع بازگو مي‏كند. در ادامه درباره مقدمات عمليات سخن به ميان مي‏آورد و پس از آن جريان حضور خود را در عمليات به تصوير مي‏كشد. او بارها در آستانه شهادت قرار مي‏گيرد. او در حال احتضار با حضرت زهرا ملاقات مي‏كند اما به گفته خود تعلق او به فرزندش مانع از توفيقش مي‏شود و در ادامه چگونگي اسارت خود را توضيح مي‏دهد. او كه بخشي از كودكي خود را در كشور عراق سپري كرده است با زبان عربي آشناست و اين موضوع باعث مي‏شود كه از او به عنوان مترجم براي ارتباط با اسرا استفاده كنند. اين مسئله بسيار برايش رنج‏آور است...

قسمتی از متن کتاب نسیم تقدیر :

....من قبلا بارها از همرزمانم شنیده بودم که هنگام شهادت یکی از حضرات معصومین(علیهم السلام) بر بالین فرد محتضر حاضر می شوند و حالا شاهد حضور مبارک یکی از آن بزرگواران بودم و از تاثیر همین حضور بود که گویی در یک مدهوشی بی انتها فرو رفتم. از هیچ کدام از آن دردهای طاقت فرسا خبری نبود. جز نورانیت و صفا، محسوسات و ادراکات دیگری نداشتم. به وضوح می دیدم که باید آماده رفتن شوم. رفتن به سوی آخرت.

پديد آورنده : ليلا قلي پور اسكويي
انتشارات : روايت فتح
مجموعه : روزگاران

اين كتاب شامل صد خاطره كوتاه از دوران اسارت رزمندگان و زندانهاي عراق است. خاطرات روزهاي سخت و طاقت فرسا ، خاطرات روزهايي كه اگر چه اسرا از هر نوع امكانات و وسايلي محروم بودند اما با ذهن خلاق خود نياز روزمره خود را برطرف كرده و از جهنم (زندان) بهشتي زيبا ساخته بودند. از جمله اين خلاقيت ها مي‏توان به تهيه گيوه با نخ زير‏پوش سيم خاردار و دمپايي كهنه ، ساخت دفترچه 18 برگي به وسيله خواباندن پاكت نامه خالي پودر لباسشويي در آب و تهيه زولبيا با آرد و شير خشك اشاره نمود