مشکل در تمرکز حین نماز خواندن

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مشکل در تمرکز حین نماز خواندن

باسلام خدمت عزیزان
بنده برای نماز خواند اکثر مواقع مشکلی که دارمی اینه که بجای اینکه تمرکزم به نماز باشه ولی متاسفانه گه گاهی اشتباهاتی رخ میده و روال صحیح طی نمیشه و یا فکر و تمرکز آدم به مسائل روزمره و اتفاقاتیه که افتاده یا میخواد بیفته میره و از سر اصل موضوع فاصله میگیذه و ممکنه برای خیلی ها هم اتفاق افتاده باشه و من هم همچین مشکلی دارم !
آیا کیفیت و ارزش نماز خیلی کم میشه ازش ؟ چون خوندن تنها خوندنش بر اساس عادت ملاک نیست و خلوص و نیستی هم باید درش باشه تا پیش خدا ارزش پیدا کنه و در امتدادش دعاها و یا مناجات و درخواستی میکنی و چیزی از خدا میخوای راحت تر و زودتر به نتیجه برسی ، همه و همه بدون شک دخیل هستند ...
ممنون میشم دوستان و مدیران محترم راهنمایی کنند و احتمالا این مورد برای اکثر ما اتفاق افتاده ، ممنون میشم دوستان تجربیاتشون رو به اشتراک بزارند

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد نسیم رحمت

پست پاسخ و جمع بندي

حضور قلب در نماز

mehdi_hidden;446452 نوشت:

بنده برای نماز خواندن اکثر مواقع مشکلی که دارمی اینه که بجای اینکه تمرکزم به نماز باشه ولی متاسفانه گه گاهی اشتباهاتی رخ میده و روال صحیح طی نمیشه و یا فکر و تمرکز آدم به مسائل روزمره و اتفاقاتیه که افتاده یا میخواد بیفته میره و از سر اصل موضوع فاصله میگیذه و ممکنه برای خیلی ها هم اتفاق افتاده باشه و من هم همچین مشکلی دارم !
آیا کیفیت و ارزش نماز خیلی کم میشه ازش ؟ چون خوندن تنها خوندنش بر اساس عادت ملاک نیست و خلوص و نیستی هم باید درش باشه تا پیش خدا ارزش پیدا کنه و در امتدادش دعاها و یا مناجات و درخواستی میکنی و چیزی از خدا میخوای راحت تر و زودتر به نتیجه برسی ، همه و همه بدون شک دخیل هستند ...

با سلام و عرض ادب؛
مطالب شما، گویای صداقت و پاکی دل تان و حساسیت شما در مورد مسائل دینی قابل ستایش است.
امیدواریم در تحصیل معارف الهی و عمل به دستورهای دینی روز به روز موفق تر باشید.

از آیات و روایات استفاده می شود که نماز کامل و حقیقی نمازی است که با حضور قلب و خلوص نیت و همراه با یقین باشد.
از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است:
«لا صلاة الا باسباغ الوضو‌ء و احضار النیة و خلوص الیقین و افراغ القلب و ترک الاشتغال و هو قوله: "فاذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب؛ (1) نماز کامل باید با وضوی کامل، با حضور قلب، خلوص یقین، خالی بودن فکر و ذهن و قلب از توجه و اشتغال به دنیا باشد؛ همان طور که خطاب به پیامبر آمده است: "هنگامی که فارغ شدی، به نماز بایست و به سوی پروردگارت بشتاب"».
البته بدان معنا نیست که: اگر نماز با این ویژگی ها نبود، باطل است و یا پذیرفته نیست و یا گناه دارد؛ بلکه می توان مراتب متعددی برای نماز و نمازگزار تصور کرد. هر چه درجه و مرتبه کمال معنوی بالاتر باشد، نماز بهتر و از درجه حضور قلب بالاتری برخوردار خواهد بود.

بزرگان برای به دست آوردن حضور قلب در نماز و عدم حواس پرتی در نماز، عواملی را ذکر کرده اند که مهم ترین آن ها عبارت اند از:
1. شناخت و آگاهی:
هر مقدار معرفت و شناخت انسان به حق تعالی و صفات و اسمای حُسنایش بیش تر باشد، عشق و محبتش نسبت به خدا و شوق خلوت نمودن و سخن گفتنش با خدا نیز بیش تر خواهد بود. شناخت و معرفت پروردگار سبب می شود که انسان خداوند را ناظر و حاضر ببیند و در برابرش خاضع و خاشع باشد. مطالعه کتاب هایی در این زمینه مفید است؛ از جمله:
- نماز عارفانه، اثرجواد محدثی.
- نماز، اثر حسین انصاریان.
- نماز از دیدگاه قرآن و حدیث، موسوی لاهیجی.
- پرتوی از اسرار نماز ، قرائتی.
2. اهمیت دادن به نماز:
میزان حضور قلب در نماز، به میزان همت آدمی و میزان شناخت و آگاهی نمازگزار و اهمیت و ارزشی بستگی دارد که برای نماز معتقد است؛ زیرا قلب، تابع همت و شوقی است که از معرفت بر می خیزد. هر اندازه که همت و شوق انسان بیش تر باشد، قلبش هم بیش تر نزد نماز خواهد بود. هر اندازه که همت و شوق انسان بیش تر باشد، غفلتش از غیر نماز بیش تر خواهد بود. کسانى که نماز را سرسرى مى گیرند و نسبت به آن بى توجه هستند و به اهمیت نماز توجهى ندارند، حضور قلب نخواهند داشت.
3. جلوگیرى از هرزگى قوه خیال:
یکى از بزرگ ترین عوامل حواس پرتى در نماز، ‌هرزگى و پراکندگى قوه خیال است. اگر قبل از نماز چند دقیقه اى به وسیله ذکر خدا و مناجات و خواندن نمازهاى مستحبى و تلاوت قرآن، خود را آماده نماز کنیم، ‌ذهن از حواس پرتى و پراکندگى و از توجه به کثرت، به سوى وحدت متوجه مى شود. ‌در نتیجه، در نماز فکر انسان به این طرف و آن طرف متوجه نمی شود. کسى که قبل از نماز با دیگرى بگو مگو و بحث داشته یا خوشحال یا ناراحت شده، اگر فوراً وارد نماز شود، نمازش تحت تأثیر آن افکار خواهد بود و حضور قلب نخواهد داشت.
4. ترک گناه:
کسى که مبتلا به ‌تهمت، غیبت و گناهان دیگر می باشد، براى او قلبى نمانده است تا در آن خدا جلوه کند. هر چه هست، غیر خدا است.
دل ز دل بردار اگر بایست دلبر داشتن دلبر و دل داشتن نَبْوَد طریق عاشقان
گناه، لذت مناجات را از انسان مى گیرد و با گرفتن لذت شیرینى عبادت، حضور قلب هم خواهد رفت.
5. فهم معانی نماز به همراه آمادگی قبل از نماز و رعایت مستحبات نماز.
امام صادق (ع) می‌فرماید: «هنگامی که به قصد نماز به جانب قبله ایستادی، دنیا و آن چه در آن است و مردم و احوال آنها را فراموش کن. قلبت را از هر شاغلی که تو را از یاد خدا باز می‌دارد، فارغ ساز و با چشم باطن، عظمت و جلال خدا را مشاهده کن. به یادآور توقف خودت را در برابر خدا، در روزی که هر انسانی اعمالی پیش فرستاده‌اش را آشکار می‌سازد». (2)
6. استمداد از پروردگار و توسل به اهل بيت(ع) و اظهار عجز و ناتواني به محضر ايشان.
7. رعایت آداب :
از قبیل مسواک زدن، ‌انگشتر به دست کردن،‌ عطر زدن و. . . که باعث آمادگی و تمیزی و پاکی انسان می‌شود. این کارها موجب بهره‌برداری هر چه بیشتر از برکات معنوی عبادت می‌شود.
مطالعه کتاب "علل و درمان حواس‌پرتی در نماز" ،اثر علی‌اصغر عزیزی پیشنهاد می شود.
موفق باشید.

پی نوشت ها:
1. علامه مجلسی، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ه ق، ج 81، ص 243.
2. همان، ج 84، ص 230.

موضوع قفل شده است