جمع بندی مستحبات پس از نماز در روایات اهل بیت (ع)

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مستحبات پس از نماز در روایات اهل بیت (ع)

سلام و خسته نباشید
سخنرانی استاد فرهنگ رو درباره نماز گوش دادم فقط یه سوال برام پیش اومد
گفته ایشون: آخر نماز که دستها رو بالا و پایین روی ران میکشیم و سرمونو به راست و چپ میچرخونیم اشتباهه
ما روایت داریم کف دست رو که روی پا میذاریم باید به صورت عمود کف دست تا گوش(سر) بالا و پایین بشه به نشانه سلام
و اینکه باید سرمونو وقتی نماز فردی میخونیم به سمت راست فقط بچرخونیم (سلام به فرشته سمت راست)
و اینکه نباید سرمونو به سمت چپ بچرخونیم
آیا این گفته ها واقعا سند روایی داره؟و اگه داره خب واقعا باید اینجوری رفتار بشه؟
چون کف دستو تا گوش هیچکس ندیدم بالا بیاره آخر نماز و اینم ندیدم که کسی فقط سرشو به راست بچرخونه
و اگه این حرفا درسته تکلیف نمازایی که خونده شده چیه؟درسته؟
مرسی ازوقتی میذارید
یاعلی

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد آلاء

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی؛

یا علے;944590 نوشت:
سخنرانی استاد فرهنگ رو درباره نماز گوش دادم فقط یه سوال برام پیش اومد
گفته ایشون: آخر نماز که دستها رو بالا و پایین روی ران میکشیم و سرمونو به راست و چپ میچرخونیم اشتباهه
ما روایت داریم کف دست رو که روی پا میذاریم باید به صورت عمود کف دست تا گوش(سر) بالا و پایین بشه به نشانه سلام
و اینکه باید سرمونو وقتی نماز فردی میخونیم به سمت راست فقط بچرخونیم (سلام به فرشته سمت راست)
و اینکه نباید سرمونو به سمت چپ بچرخونیم
آیا این گفته ها واقعا سند روایی داره؟و اگه داره خب واقعا باید اینجوری رفتار بشه؟
چون کف دستو تا گوش هیچکس ندیدم بالا بیاره آخر نماز و اینم ندیدم که کسی فقط سرشو به راست بچرخونه
و اگه این حرفا درسته تکلیف نمازایی که خونده شده چیه؟درسته؟
مرسی ازوقتی میذارید

در مورد مطلبی که شما به نقل از آقای فرهنگ مطرح کردید باید عرض کنم در عناوین کتب روایی عنوان هایی مانند: «بَابُ مَا يُسْتَحَبُّ لِلدَّاعِي مِنْ وَظَائِفِ الْيَدَيْنِ عِنْدَ دُعَاءِ الرَّغْبَةِ وَ الرَّهْبَةِ وَ التَّضَرُّعِ وَ التَّبَتُّلِ وَ الِابْتِهَالِ وَ الِاسْتِعَاذَةِ وَ الْبَصْبَصَةِ وَ طَلَبِ الرِّزْقِ وَ الْمَسْأَلَه»(۱) که اشاره دارد به استحباب در دعا نمودن پس از نماز . در این ابواب هیچ اشاره ای به این مساله که حتما دست ها به چه صورت برای دعا قرار گیرد نشده است و تنها به این مساله تاکید شده که در دعا کف دست ها به سمت آسمان باشد. اما هیچ روایتی بر این مساله وجود ندارد که حتما از دست راست و یا تنها گردش صورت به سمت راست باشد.
اما در مورد چگونگی دست ها در پایان نماز نیز روایتی با این مضمون به دست نیامد. تنها روایتی که اشاره به میزان و حد بالا بردن دست ها پس از نماز دارد؛ روایتی از امام صادق (علیه السلام) به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که می فرمایند:
«َ إِذَا الْتَفَتَ فِي صَلَاةٍ نَادَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ عَبْدِي إِلَى مَنْ تَلْتَفِتُ إِلَى مَنْ هُوَ خَيْرٌ لَكَ مِنِّي فَإِنِ الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ صَرَفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ نَظَرَهُ فَلَمْ يَنْظُرْ إِلَيْهِ بَعْدَ ذَلِكَ أَبَداً وَ لَا تَنْفُخْ فِي مَوْضِعِ سُجُودِكَ فَإِذَاأَرَدْتَ النَّفْخَ فَلْيَكُنْ قَبْلَ دُخُولِكَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهُ يُكْرَهُ ثَلَاثُ نَفَخَات فِي مَوْضِعِ السُّجُودِ وَ عَلَى الرُّقَى وَ عَلَى الطَّعَامِ الْحَارِّ وَ لَا تَبْزُقْ وَ لَا تَمْخُطْ فَإِنَّ مَنْ حَبَسَ رِيقَهُ إِجْلَالًا لِلَّهِ تَعَالَى فِي صَلَاتِهِ أَوْرَثَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صِحَّةً إِلَى الْمَمَاتِ وَ ارْفَعْ يَدَيْكَ بِالتَّكْبِيرِ إِلَى نَحْرِكَ وَ لَا تُجَاوِزْ بِكَفَّيْكَ أُذُنَيْكَ حِيَالَ خَدَّيْكَ ثُمَّ ابْسُطْهُمَا بَسْطاً وَ كَبِّرْ ثَلَاثَ تَكْبِيرَاتٍ وَ قُلِ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِينُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ وَ بِحَمْدِكَ عَمِلْتُ سُوءاً وَ ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي ذُنُوبِي إِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ ثُمَّ كَبِّرْ تَكْبِيرَتَيْنِ فِي تَرَسُّل‏....(۲)

اما ترجمه قسمتی از روایت که به مورد سوال مربوط است:
«و دستهايت را با گفتن «اللَّه أكبر» تا حد گلوگاه يا گودى گردن (كه موضع نحر باشد) بالا ببر (بنحوى كه ابتداى تكبير همزمان با ابتداى بلند كردن دست باشد و چون دستها محاذى گودى گردن رسيد تكبير تمام شود) و دو كف دست خود را از محاذى گوشهايت كه حدود گونه‏ هاى تو است نگذران و بالاتر نبر، سپس دستها را بطور كامل باز كن و سه بار تكبير بگو و بعد اين دعا را بخوان: «اللّهمّ أنت الملك الحق المبين، لا إله إلّا أنت سبحانك و بحمدك، عملت سوءا...»
این عمل که در روایت وارد شده است برای تکبیره الاحرام ابتدای نماز است و هیچ ربطی به سلام اخر نماز ندارد.


[/HR]


منابع:

۱.شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة - قم، چاپ: اول، 1409 ق،ج۷،ص۴۸.
۲.ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه - قم، چاپ: دوم، 1413 ق، ج۱ ،ص۳۰۴




موضوع قفل شده است