ماهیت ذات خدا

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ماهیت ذات خدا

باسلام. باتوجه به اینکه خداوند درقرآن می فرماید که نورآسمانها و زمین است و نیز درهمه جا هست و در هیچ جا نیست و نیز از رگ گردن به انسان نزدیکتر است ماهیت ذات خدا را چگونه توجیه می کنید.

کارشناس بحث:کریم

amirmani;311868 نوشت:
باسلام. باتوجه به اینکه خداوند درقرآن می فرماید که نورآسمانها و زمین است و نیز درهمه جا هست و در هیچ جا نیست و نیز از رگ گردن به انسان نزدیکتر است ماهیت ذات خدا را چگونه توجیه می کنید.

وعلیکم السلام
اگر منظرتان از بحث ماهیت همان است که در مقابل وجود به کار می رود،باید بگویم که خداوند ماهیتی ندارد وماهیت در موجودات ممکن می باشد،چون ماهیت همان نحوه وجود وحدود آنست ،وبه نعبیر دیگر ماهیت یک موجود را از حدود وسعه وضیق وجودی او ونحوه وجودش اخذ می کنند.
چون خداوند بسیط صرف بوده ومحدودیت وجودی ندارد لذا ماهیت ندارد چون ماهیت محدود کننده یک موجود است در حالی که خداوند همه جا هست،فأینما تولوا فثم وجه الله(به هر طرف روی کنید به سوی خدا روی آورده اید)
خداوند وجود صرف است وماهیتی ندارد.ماهیت به معنای چیستی یک موجود وحقیقت وجودی آنست.ودو اصطلاح دارد:1-هویت یک موجود و حالت وجود خارجی اوست.2-چیستی یک موجود که در جواب ما هویعنی حقیقت وجودی او گفته می شود.
وقتی در مورد خدا لفظ ماهیت به کار می رود منظور اصطلاح اولی است که اعم از اصطلاح دومی است.
علامه طباطبایی می فرماید:ماهیت واجب الوجود بالذات همان ثبوت ووجود خارجی اوست،بدین معنا که خداوند ماهیتی در پس وجود خارجی مخصوص به خودش ندارد.
امکان لازمه ماهیت است وهرگز از آن جدا نمی شوددر نتیجه هر ماهیتی ممکن است پس آنچه ممکن نیست ماهیت ندارد.(نهایةالحکمةفصل سوم از مباحث مفاهیم سه گانه )

amirmani;311868 نوشت:
درهمه جا هست و در هیچ جا نیست و نیز از رگ گردن به انسان نزدیکتر است ماهیت ذات خدا را چگونه توجیه می کنید.

چون خداوند وجود صرف بوده ومحدودیت وجودی ندارد واز طرف دیگر بسیط است وهیچگونه ترکیبی که وجودش را محدود کند نیست لذا وسعت وجودی خدا نامحدود بوده واز عقل ودرک ما خارج است لذا در همه جا وجود دارد ومحل ومکانی از وجود او خالی نیست.
اما این حضور داشتن خدا به معنای اختلاط وقاطی شدن با دیگر اشیاءنیست وحضوری مادی نمی باشدواین طور نیست که وقتی در جایی حضور دارد دیگر مکانها از وجود او خالی باشدلذا این حضور محدود نمی باشد.بنابراین گفته می شود در همه جا هست ودر هیچ کجا نیست.
موضوع قفل شده است