قضا شدن نماز

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
قضا شدن نماز

سلام خسته نباشید
۲ تا سوال دارم
سوال اول در مورد اینکه طلوع افتاب ساعت ۷ صبح هستش.بنده ساعت ۶:۵۹ یا همون ساعت ۷ نماز صبح رو بستم.احتمال بیشتر میدم همون دقیق ساعت ۷ بسته باشم.
میخوام بدونم نمازم قضا شده یا خیر؟؟ان شاا... قضا نشده باشه
سوال دوم اینکه نماز عشا بنده شکسته بوده الان اصلا یادم نیست که چه نیتی کردم و نماز عشا رو خوندم.میخوام بدونم نمیدونم نیت عشا شکسته کردم یا خیر این نمازم درست هستش یا اینکه این نماز رو باید قضا بخونم؟؟
مرجع اقای خامنه ای هستن
ممنون

برچسب: 

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد سجاد

sokotman;760730 نوشت:
سلام خسته نباشید
۲ تا سوال دارم
سوال اول در مورد اینکه طلوع افتاب ساعت ۷ صبح هستش.بنده ساعت ۶:۵۹ یا همون ساعت ۷ نماز صبح رو بستم.احتمال بیشتر میدم همون دقیق ساعت ۷ بسته باشم.
میخوام بدونم نمازم قضا شده یا خیر؟؟ان شاا... قضا نشده باشه
سوال دوم اینکه نماز عشا بنده شکسته بوده الان اصلا یادم نیست که چه نیتی کردم و نماز عشا رو خوندم.میخوام بدونم نمیدونم نیت عشا شکسته کردم یا خیر این نمازم درست هستش یا اینکه این نماز رو باید قضا بخونم؟؟
مرجع اقای خامنه ای هستن
ممنون

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

۱. اگر یقین داشتید که نماز در ساعت هفت قضا می شود و اطمینان دارید که ساعت هفت به نیت ادا نماز خوانده اید (نه به نیت ما فی الذمه) باید نماز را دوباره به صورت قضا بخوانید.
اگر هم به قضا شدن نماز اطمینان ندارید ، نماز صحیح است و نیازی به قضا ندارد.

۲. در فرض سؤال نماز شما صحیح بوده و نیازی به اعاده نیست.

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

[="Navy"]با سلام

فقط يک نکته: اگر تنها يک رکعت از نماز در داخل وقت خوانده شود نماز أداء مي‌باشد نه قضا، هرچند که بقيه رکعات خارج از وقت خوانده شود.[/]

با سلام

رسول خدا (ص) از خيبر بيرون رفت و در راه به استراحت پرداخت و نگهباني شب را به بلال سپرد و بعد به خواب رفت. بلال مدتي بيدار ماند و نماز خواند در نزديكي هاي صبح به خواب رفت از قضا نه بلال بيدار شد و نه رسول خدا و نه كسي از اصحاب تا خورشيد طلوع كرد و حرارت خورشيد آنها را بيدار كرد. ناگهان حضرت بيدار شد و فرمود؛ بلال چرا بيدارمان نكردي؟ بلال گفت: پدرم به فدايت يا رسول الله مرا هم مانند شما خواب ربود. حضرت فرمود حركت كنيد، مقداري حركت كرده بودند كه حضرت ايستاد و وضو گرفت به بلال گفت؛ اذان بگو. آنگاه نماز صبح را قضا كرد. و بعد فرمود هر كه نمازي را فراموش كند و بعد به يادش بيايد هر وقت كه يادش آمد بخواند

فرارسيدن ايام سالگرد وفات حضرت محمد مصطفي(ص) و شهادت مظلومانه سبط اکبر پيامبر، امام حسن مجتبي(ع) و شهادت غريبانه هشتمين پيشواي معصوم، حضرت امام علي بن موسي الرضا(ع)، بر تمامي مسلمان تسليت باد.

yalda solimani;761900 نوشت:
رسول خدا (ص) از خيبر بيرون رفت و در راه به استراحت پرداخت و نگهباني شب را به بلال سپرد و بعد به خواب رفت. بلال مدتي بيدار ماند و نماز خواند در نزديكي هاي صبح به خواب رفت از قضا نه بلال بيدار شد و نه رسول خدا و نه كسي از اصحاب...

با سلام
اين حديث از احاديث جعلي و باطل است؛ شاهدش اين است که اهل سنّت نيز مشابه آن را نقل کرده‌اند؛

و مخالف نصّ صريح قرآن مجيد که در مورد سلطه‌ي شيطان بر بندگان، مي‌فرمايد: «إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»

به نظر مي‌رسد انگيزه جعل در اين نوع احاديث آن بوده که رسول اکرم -صلّی الله عليه وآله- را همانند مردم عادي جلوه بدهند که او نيز دچار سهو و غفلت مي‌شود؛

و بدين ترتيب با اين دسيسه باطل، اساءه ادب به ساحت آن حضرت هنگام وفات و درخواست قلم و دوات نيز توجيه مي‌گردد.

مرحوم آيةالله شيخ جواد تبريزي در اين زمينه مي‌نويسد:

«« و هنا شي‌ء يخطر في الذهن توجيهاً لوضع هذه الروايات الضعيفة الباطلة حتى على مذهبهم، و هو أنّهم يريدون أن يُدخلوا في أفكار الناس و أذهانهم أن النبي (صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم) يمكن عليه السهو و الاشتباه، تمهيداً لرفع ما حصل عند وفاة الرسول (صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم) من إساءة‌‌ أدب إليه في محضره الشريف، و ذلك حينما طلب من أصحابه الجالسين الدواة و الكتف ليكتب لهم كتاباً لا يضلّون بعده أبداً، فقال قائلهم: «إن الرجل ليهجر»! فلم يعقب الرسول (صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم) على ذلك بشي‌ء غير أنّه أمرهم بالانصراف عنه و القيام من مجلسه. و لو كتب الكتاب الذي أراد أن يكتبه لما كان لكتابته اعتبار عندهم، و لقالوا: إنّما كتبه اشتباهاً أو سهواً أو أنّه لم يكن في حال الاختيار و ما شاكل ذلك من الأعذار، و حتى يرفعوا قبح هذا الجواب الذي أجابوا به الرسول (صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم) من ذهن الناس جاؤوا بهذه الأحاديث لتدلّ على إمكان حصول الاشتباه و الغفلة في حقّه (صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم)، و أن قول القائل كان في موضعه!»»

(بنگريد: رسالة في لبس السواد: آيةالله شيخ جواد تبريزي(ره)، ص53 تا 55)

موضوع قفل شده است