جمع بندی قانون مکیال و میران حضرت شعیب علیه السلام

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
قانون مکیال و میران حضرت شعیب علیه السلام

سلام

قانون مکیال و میران حضرت شعیب علیه السلام چیه؟تورو خدا کسی میدونه جواب بده.
درکدوم کتاب امده؟

کارشناس بحث : عمار

با سلام و عرض ادب
خداوند در سوره هود آيه 84 به يکى از مفاسد اقتصادى که از روح شرک و بت پرستى سرچشمه مى گيرد و در آن زمان در ميان اهالي شهر «مَدْيَنْ» سخت رايج بود اشاره کرده و مي‌فرمايد:

«(به هنگام خريد و فروش) پيمانه و وزن (اجناس) را کم نکنيد «وَلاَ تَنقُصُواْ الْمِکيالَ وَالْمِيزَانَ». «مکيال و ميزان» به معنى پيمانه و ترازو است و کم کردن آنها به معنى کم فروشى عدم رعايت عدل و داد و انصاف، و نپرداختن حقوق مردم است. رواج اين عمل زشت در اين قوم نشانه‌اى بود از ظلم و ستمي که بر مردم روا مي‌داشتند و فقدان عدل و داد در امورشان، و نمونه اى بود از غارتگرى و استثمار و در جامعه ثروتمند آنها.


همانگونه که شعيب قوم خود را (در آيه قبل) از کم فروشى نهى کرده بود، در آيه بعد (85) نيز به نقل از قرآن کريم، مجدداً روى نظام اقتصادى آنها تأکيد کرده و دعوت به پرداختن کامل حقوق مردم مى‌کند، مى فرمايد: «اى قوم من! پيمانه و وزن را به عدل و داد تمام و کمال دهيد» «وَيا قَوْمِ أَوْفُواْ الْمِکيالَ وَالْمِيزَانَ» و اين اصل يعنى اقامه قسط و عدل و دادن حق هر کس به او بايد بر سراسر جامعه شما حکومت کند. سپس قدم از آن فراتر نهاده، مى گويد: «و اجناس مردم را به آنان کم مدهيد و در زمين به فساد سر برمداريد» «وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْياءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ».
خداوند با قبيح شمردن و حرام نمودن کم فروشي و تهديد کم فروشان به عذاب قيامت و نيز عذاب دنيوي بر آن است مردم را از تجاوز به حقوق يکديگر باز دارد تا دچار تبعات و آثار فسادانگيز آن نشوند و از هدف اصلي آفرينش اين گونه باز نمانند و سرگرم دنيا و بازيچه هاي آن نشوند.
لذا منظور قانون كيلو و اندازه دقيق اجناس رو انجام دادند.

موضوع قفل شده است