فیلم «« چــــــــــــــِ »» /نظر دهید

تب‌های اولیه

28 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فیلم «« چــــــــــــــِ »» /نظر دهید

[="Tahoma"][="Blue"]

با سلام و عرض ادب

عنصر مهمی که در شهید چمران می توان دید
شناخت واقعیت و جرکت بسوی حقیقت

او پیوسته در حال حرکت است برای رسیدن به این شناخت
انگاه که شناخت تصمیم می گیرد
و حرکت میکند

حرکتی را انتخاب میکند که نهایتش رسیدن باشد
رسیدن به نور

او همیشهامیدوار بود
وامیدوارنه بسوی هدف
در حرکت :Gol:

روحش شاد و یادش گرامی[/][/]


  • حسن شیخ حائری
    عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

“چ”، حکایت عقل و عشق است، آنجا که ترک دیار می کنی و آنجا که صبورانه و متفکرانه سخن همرزمت را می شنوی که : “دکتر! تو شجاعی! بزرگی! عاقلی! ولی من نمی فهمم ات”. یا آنجا که در فیلم، سخن از “چمران خمینی” و “چمران بازرگان” به میان می آید، اما فیلم، فلسفه نمی بافد و راحت می گوید: “خمینی هم یکی از سربازان خداست” … “خوش به حال خمینی که سربازی مثل تو داره”. و این جان کلام است.

[="Tahoma"][="Blue"]
“چ” حکایت رشادت دکتر مصطفی چمران، تیمسار فلاحی، اصغر وصالی و سایر همرزمانشان در پاوه است و البته حاتمی کیا، چه هوشمندانه نام “چ” را برای فیلم انتخاب کرده است، چرا که این فیلم تنها گوشه ای از شخصیت این شخصیت های مثال زدنی است، به اندازه ی یک حرف و دو روز٫
“چ” حکایت حضور همزمان دو یا چند نسل در ساخت یک فیلم به یاد ماندنی است. حاتمی کیایی که ما می شناسیم، به خوبی فهمیده است که باید نسلی تربیت کرد برای ادامه ی راه. انصافا چند نفر مثل حاتمی کیا داریم؟ به جوانان باید میدان داد تا در این وادی، فرصت حضور داشته باشند و بیاموزند و بیاموزانند. و این یک هوشمندی به تمام معناست. حاتمی کیا آنقدر هوشمند است که حتی در این سن و سال و با این عقبه و تجربه، خود را بی نیاز از انواع مشاوره نمی بیند، از مشاوره ی هنری گرفته تا مشاوره ی تحلیل شخصیتی. جوانان فیلم اولی و دومی و “سبیل های تازه سبز شده در سینما”، باید از این رفتار حاتمی کیا درس بگیرند، حاتمی کیایی که خود الان معلم سینماست اما در ساخت فیلم همچنان متعلم است و این یک تواضع دوست داشتنی است.
مرور سکانس ها و پلان های ماندگار فیلم هم البته خالی از لطف نیست: سقوط هلی کوپتر که جای حرف و حدیث ندارد؛ دعوای کرد و فارس و ورود متفکرانه ی چمران به صحنه و یادآوری این نکته که یکی از زیبایی های زندگی، گوش دادن است و نه شنیدن و اینکه صدای اذان، خود، گویای همه چیز است؛ ارابه کشیدن چمران و عکس العمل او در قبال انتقاد مادر شهید؛ اتمام حجت سید بیسیمچی و حواله دادن مسئولان به مادرش حضرت زهراء. همه ی اینها حاصل یک فیلمنامه ی منطقی، یک فیلم برداری حرفه ای و یک کارگردانی درست تر است.
و اما نیمه ی خالی لیوان. دو سکانس آخر، خیالی و زائد است و با کل فیلم که از همان تیتراژ ابتدایی، قصه اش را پیش می برد و مخاطب را همراه می کند، تناسب ندارد. عصبانیت چمران در پاره کردن نوار فیلم ویدئویی هم در این سکانس بی معنی است. البته فراموش نکنیم که این فیلم، “چ” است و نه چمران و تنها یک برش زمانی دو روزه است و ادعای بیشتری هم ندارد. حاتمی کیا در جایی گفته که این پایان بندی برای این است که چمران، بزرگ تر از این حرفهاست. اینکه چمران، بزرگ تر از این حرفهاست البته حرف درستی است اما حاتمی کیا فقط به اندازه “چ” از چمران گفته است و همین کافیست. اینکه این راه ادامه دارد و چمران از هر جا بگذرد، آنجا را متحول می کند در جای جای فیلم آمده و فیلم آنجا که چمران برای اولین بار در فیلم و پس از پیام امام (ره) درباره ی حادثه ی پاوه گریه می کند، تمام شده است و لازم نیست با ادامه اش، ادا درآورد، درست مثل حکایت توجه چمران به سیروان که برایش شاخه گلی می آورد که می تواند بیش از این هم پرداخت شود اما در یک حکایت دو روزه، همین توجه هم کافیست و گوشه ای از شخصیت چمران را برای مخاطب به تصویر می کشد. فیلم اگرچه در برخی لحظات، از نمای نقطه نظر استفاده می کند، اما جا داشت که نماهای نقطه نظر بیشتری در فیلم از منظر چمران و وصالی و حتی فلاحی می دیدیم. مهدی سلطانی هم اگرچه انتخاب درستی برای نقش رهبر معارضان است اما گاهی بویژه در لهجه، از نقش بیرون می زند. و البته فیلم بیش از حد مردانه است و می توانست توجه بیشتری به زنان غیور کرد داشته باشد.

[SPOILER]


“چ” پس از مدتها بدحالی سینما – که حاصل مدیریت ضعیف و گاهی بی مدیریتی بود و اکنون نیز اتهاماتی دارد و برخی هم بازداشت – ، حال ما را در سینمای ایران خوب کرده است و این یک غنیمت است. ای کاش بحث های مربوط به درگیری حاتمی کیا و عرب نیا در چنین فیلمی با سعه ی صدر هر دو طرف پیش نمی آمد. دنبال مقصر نباشیم، اما خود این اتفاق در این فیلم خوب نیست – اگرچه ممکن است در بسیاری دیگر از فیلم ها رخ دهد و اصلا برای ما مهم نباشد که نیست – و ای کاش شرایطی پیش می آمد تا فریبرز عرب نیا به نشست رسانه ای فیلم می آمد و بحث تمام می شد. هنوز هم تا اختتامیه فرصت هست البته.
“چ” برشی کوتاه است و می توان پیشنهاد داد در کنار اکران عمومی فیلم، کتاب ارزشمند “کردستان” مصطفی چمران هم در سینماها عرضه شود تا مخاطبان به تمامی سیراب شوند. مناسب است اندکی از این کتاب را مرور کنیم: “… من نیز برای لحظه ای آنقدر منقلب شدم که دنیا در نظرم تیره و تار شد و آنقدر شدت درد، عمیق و کشنده بود که سرتاپای وجودم به لرزش افتاد ولی یکباره در مقابل مسئولیت بزرگی که به عهده داشتم … به خود آمدم و تصمیم گرفتم که دریچه ی احساسات خود را ببندم، سنگ شوم! و دیگر چیزی حس نکنم …”.
سخن آخر، حکایت یک “محاکات” است و “محاکمه”. فیلمسازان و اهالی رسانه به خود و دیگران محاکات کنند که چرا چنین ظرفیتی در دفاع مقدس ما مغفول مانده و کمتر به آن توجه کرده و می کنیم؛ و دیگر اینکه مردم هم بعنوان مخاطبان و صاحبان اصلی سینما، “افراد به اصطلاح مدیر فرهنگی سابق” را محاکمه کنند که چرا فضا را برای تولیدات بیشتری از این دست فراهم نکرده اند. البته از اصطلاح مسئول فرهنگی استفاده نکردم چرا که ضرورت پاسخگو بودن مسئولان سینمایی، یک حکایت فراموش شده است.

[/SPOILER][/]

[="Tahoma"][="Blue"]

مرد روزهای سخت
چ/ ابراهیم حاتمی‌کیا


خلاصه داستان: غائله پاوه در مرداد 1358 که دکتر مصطفی چمران (فریبرز عرب‌نیا) به نجات آن مردم می‌شتابد.

کارگردانی فیلم بی نظیر است و حاتمی کیا نشان داده که هنرمند روزهای آتش و خون است. کارگرداني، فيلم‌برداري، جلوه‌های ویژه، گریم، نورپردازی، موسیقی و .. عالی بود. شخصیت اصغر وصالی فعال و بسیار باورپذیر است. همچنین بازی زوج امیررضا دلاوری (سیروان) و مریلا زارعی (هانا) حیرت‌انگیز است و پیش‌بینی‌ دریافت سیمرغ برای آنها می‌رود. یک دیالوگ سیروان تنم را لرزاند. هانا قصد دارد شوهرش را از جهاد مانع شود. سیروان می‌پرسد آیا می‌خواهی نزد تو بمانم؟ هانا به تأیید، سر تکان می‌دهد. سیروان می‌گوید: پس برو برایم یک لباس زنانه پیدا کن! این دیالوگ عالی، ترجمان آیات 85 و 86 سوره توبه است که می‌گوید وقتی خداوند فرمان جهاد می‌دهد برخی از آن می‌گریزند و راضی می‌شوند که با خانه‌نشینان بمانند: ﴿وَ إِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ ءَامِنُواْ بِاللهِ وَ جَاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَْذَنَكَ أُوْلُواْ الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَ قَالُواْ ذَرْنَا نَكُن مَّعَ الْقَعِدِينَ* رَضُواْ بِأَن يَكُونُواْ مَعَ الْخَوَالِفِ وَ طُبِعَ عَلىَ‏ قُلُوبهِِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُون‏﴾

با دیدن این فیلم آنچه در وهله نخست به نظر می‌آید این است که آیا آن چمران بزرگ همین بود؟ بگذارید حرف آخر را همین اول بگوییم که دست و زبان سینما قاصر است از اینکه بتواند معجزه‌های بزرگی چون مصطفی چمران را زنده کند. به همین خاطر است که جناب حاتمی‌کیا می‌گوید که این چمران، از منظر من است و دیگران بروند چمران‌های خود را بسازند.
[SPOILER]
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/282592/%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%84%D9%88%DA%AF-%D8%AD%DB%8C%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2-%DA%86-%D8%AA%D8%A7-%D9%85%D9%81%D8%A7%D8%B3%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%AC-%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF[/SPOILER][/]

[="Tahoma"][="Blue"] فیلم سینمایی «چ» ؛ بودجه 6 میلیاردی که دود نشد

align: center

حاتمی کیا گفت: یک زمانی این را گفتم و باز هم تکرار می‌کنم. عکسی که از امام (ره) هنگام خروج از هواپیمای ایرفرانس منتشر شد، مدام محدود شد تا شد تنها تصویر امام و آن خلبان. من نمی‌خواستم سوار بر جریانی شوم که می‌خواهد با زاویه دید خودش همه چیز را ببیند. مگر کسی می‌تواند این واقعیت را رد کند که چمران جزو جریان نهضت آزادی بود؟ اما این را قائلم که ایشان بزرگتر از آن جریان بود.‌

خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا/ سرویس صفحات فرهنگی:
پس از سه سال تلاش سرانجام‌ فیلم هفدهم «ابراهیم حاتمی کیا» به نمایش عمومی در‌آمد و بار دیگر مخاطبان را غافلگیر کرد؛ اتفاقی که به واسطه تصویر متفاوت و غیرکلیشه‌ای بود که از چمران به تصویر کشیده شده بود و شاید همه فیلم در دیالوگ کلیدی جوان انقلابی خطاب به چمران قابل خلاصه باشد که گفت: «تو چمران بازرگانی یا چمران خمینی؟!» و پاسخ محکم چمران را به دنبال داشت که: «خمینی هم یکی از سربازان خداست».
شاید درباره غائله پاوه و جریان تجزیه طلبی کردهای مارکسیست بسیاری از نسل جوان نشنیده باشند و یا بسیار اندک شنیده باشند. حاتمی کیا با «چ» آمده که چمران را با برشی از این بخش از زندگی اش به تصویر بکشد و نشان دهد که سیمای این دکترای فیزیک هسته‌ای آن چیزی نیست که یک عمر در قالب یک کلیشه به تصویر کشیده شده و چون این فیلم دغدغه او بوده، برخلاف اکثر آثار فاخر، بودجه 6 میلیاردی این پروژه دود نشده و خروجی قابل قبولی داشته است.
در واقع اگر این فیلم قطعاً نمی تواند در گیشه حتی نیمی از هزینه تولیدش را بازگرداند اما خروجی اثر، آنچنان نفیس و ارزشمند شده که بتوان به عنوان یکی از محصولات فرهنگی ارزشمند ایران با سری برافراشته به کارگردانی آرژانتینی نشان داد و گفت: «اگر شما آن «چ» دارید، ما هم این «چ» را داریم» که اتفاقاً مرزهای آزادی خواهی هردو در دایره کشورشان محدود نشده و در کشورهای دیگر برای آزادی مردمان مختلف جنگیده‌اید و در همین راه کشته شدند.
حاتمی کیا با این فیلم به جوان این مملکت چهره رحمانی از «مصطفی چمران» را نشان داده تا بگوید لازم نیست برای یافتن اسطوره به آمریکای لاتین سفر کنید و عکس دکتر چمران، به مراتب جذاب تر از عکس چگوارا برای نقش بستن بر روی تیشرت هایتان است؛ قهرمانی که شانس حضور در بهترین مراتب علمی و زندگی با همسر آمریکایی اش را به گوشه ای نهاده و راهی آوردگاه آزادی خواهی شده و به قول ابراهیم حاتمی کیا، نقطه بالا رفتن چمران، دست شستن از عزیزترین بستگانش در آمریکا همچون دست شستن ابراهیم از اسماعیل بوده و به همین دلیل بر این موضوع در این فیلم بسیار تاکید شده است.

«چمران» اما در این فیلم قرار نیست، یک کلیشه باشد و قرار است چهره واقعی از او ببنیم که تیرهایش را انداخته و آنقدر چریکی کرده که از رفتن به میانه توده دشمن نهراسد و یا در موقعیت های اینچنینی، دستپاچه نشود.
«چ» ای که حاتمی کیا به تصویر کشیده روایت وزیرِ دفاعِ عضوِ نهضتِ آزادی است که چمران نیز در نشست خبری گفت نمی توانسته این واقعیت را نادیده بگیرد و اتفاقاً این عضو نهضت آزادی، وزیر دفاع دولت موقتی است که خمینی کبیر آورده و در نهایت ایمانش به امام خمینی (ره) نیز مشخص می شود؛ اتفاقی که به نوعی فینال داستان را رقم می‌زند و ظاهراً بر اساس گفته های شهید چمران در زمان حیاتش، بازسازی شده است.
با توجه به بومی بودن جلوه های ویژه این فیلم، باید اذعان کرد، علی رغم برخی نقص ها در این بخش، اما شاهد 71 دقیقه جلوه های ویژه از مجموع زمان این فیلم بودیم که رشد توانمندی متخصصان داخلی در این حوزه را به طور جدی گوشزد می کند و قطعاً سرمایه گذاری در این بخش می تواند در آینده نتایج شگرفی برای کشورمان در پی داشته باشد و از هم اکنون باید به پیش بینی تابناک صحه بگذارید که سیمرغ بلورین جلوه های ویژه قطعاً متعلق به این اثر است.
موسیقی فیلم اگرچه کار «فردین خلعتبری» موسیقی دان کارکشته کشورمان بود اما به دل ننشست و حتی در بخش هایی از فیلم بیرون زده بود و می شد در این زمینه بهتر کار کرد.[/]

[="Tahoma"][="Blue"]
حاتمی کیا با این فیلم به جوان این مملکت چهره رحمانی از «مصطفی چمران» را نشان داده تا بگوید لازم نیست برای یافتن اسطوره به آمریکای لاتین سفر کنید و عکس دکتر چمران، به مراتب جذاب تر از عکس چگوارا برای نقش بستن بر روی تیشرت هایتان است؛ قهرمانی که شانس حضور در بهترین مراتب علمی و زندگی با همسر آمریکایی اش را به گوشه ای نهاده و راهی آوردگاه آزادی خواهی شده و به قول ابراهیم حاتمی کیا، نقطه بالا رفتن چمران، دست شستن از عزیزترین بستگانش در آمریکا همچون دست شستن ابراهیم از اسماعیل بوده و به همین دلیل بر این موضوع در این فیلم بسیار تاکید شده است.
[/]

[="Tahoma"][="Blue"][h=2]حبیب‌الله بهمنی:[/h] [h=1]«چ» فیلمی ماندگار در سینمای جنگ است[/h] گروه هنر: یک کارگردان گفت: فیلم سینمایی «چ» از آن دسته فیلم‌هایی است که در ژانر دفاع مقدس ماندگار خواهد شد.
حبیب الله بهمنی، کارگردان سینما در حاشیه برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره «چ» اینگونه اظهار نظر کرد: در ابتدا باید بابت ساختن فیلم «چ» از حاتمی کیا تشکر کرد، زیرا این فیلمساز برای این کار متحمل سختی‌ها بسیاری شده است. این مسئله را به خوبی می‌توان در جای جای فیلم مشاهده کرد.
وی افزود: درباره این فیلم باید بگویم این کار همانند پلی میان دفاع مقدس و انقلاب است، چون به نحوی به هر دو موضوع توجه کرده است، البته در این کار سعی شده تصویری که از جنگ روی پرده می‌رود نمایانگر آن چیزی باشد که رخ داده است. اتفاقی که فکر می‌کنم تا حد زیادی کارگردان در رسیدن به آن موفق بوده است.
این کارگردان درباره شخصیت‌پردازی شهید «چمران» گفت: از نگاه من آن چیزی که در فیلم می‌بینیم تمام آن چیزی نیست که ما از چمران در ذهن داریم، حتی در برخی مواقع می‌توان گفت که شخصیت فیلم با کارکتر واقعی چمران فاصله دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا باید تمام آن چیزی که در فیلم می‌بینیم مبتنی بر واقعیت باشد؟ بیان کرد: منظور من از توضیح فوق این نبود که نباید درام را در فیلم جا داد یا به اصلاح قصه را دراماتیزه کرد، اما این دراماتیزه شدن نباید تا حدی باشد که فکر کنم شخصیت دکتر چمران مظلوم واقع شده است.
بهمنی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: شهید چمران فردی مجاهد و مبارز بود که شخصیتی عارف هم داشت، اما آیا تصویری که از چمران در «چ» می‌بینیم تبلور آن چیزی بود که در واقعیت می‌شد آن را مشاهده کرد.
وی متذکر شد: دوست داشتم فیلم در همان زمانی که داستان روایت می‌شد باقی می‌ماند و سعی نمی‌کرد که زندگی گذشته چمران را تصویر کند، به ویژه بخش‌های از زندگی این شهید که در آمریکا گذشته بود. مطلب دیگر اینکه چمران فردی نبود که فیلم گذشته خود را ببیند و سپس آن را پاره کند، پس نباید به هر بهانه‌ای تصاویر شخصی خود را نشان می‌دهد.
بهمنی در پایان گفت: سکانس سقوط بالگرد یکی از بخش‌های درخشان فیلم است که در سینمای ما کم نظیر است، اما بهتر بود در کنار چنین تصویرسازی ممتازی به شجاعت شهید چمران هم توجه می شد؛ فردی که در زندگی واقعی یک تنه به دل دشمن می‌زد.
[/]

[="Times New Roman"][="Black"]خداییش حیف نیست این همه اسطوره داریم توی ایران واسشون فیلم نمیسازیم..بعد یه میلیارد تومن پول بی زبون میدن یه فیلم میسازن که حتما باید یه دختر و پسر یا دو تا زن و مرد میان سال که زن یا شوهرشون فوت کردن عاشق هم بشن..:Ghamgin::Gol::Gol::Gol:[/]

[="Tahoma"][="Blue"]


ما می بینید در این فیلم خواهر بین همسر و برادرش قرار می گیرد و یک عده از مردم هم در این بین بلاتکلیف هستند .
به گزارش مشرق، ما می بینید در این فیلم خواهر بین همسر و برادرش قرار می گیرد و یک عده از مردم هم در این بین بلاتکلیف هستند و آسیب های جانی، مالی، روانی و اجتماعی که تا سالها باقی می ماند و منطقه را به لحاظ اقتصادی عقب می اندازد و آن آثار روانی هم از بین نمی رود.

سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به تولید فیلم «چ» اثر ابراهیم حاتمی کیا که برای نخستین بار در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به اکران در آمد، گفت: داستان واقعی بود و آقای حاتمی کیا صحنه های زیبا و نزدیک به حقیقت خلق کرده بود که اتفاقا این صحنه های بسیار هم تلخ است.

وی با اشاره به ماجرای پاوه و داستان فیلم «چ» تاکید کرد: می توان این اتفاقات را شبیه سازی کرد با انچه که در منطقه خودمان (سوریه) و جاهای دیگر می گذرد. فتنه های داخلی همیشه دست های بیرونی دارد ولی بی بصیرتی و کم توجهی انسان ها را رو در روی هم قرار می گیرد. شما می بینید در این فیلم خواهر بین همسر و برادرش قرار می گیرد و یک عده از مردم هم در این بین بلاتکلیف هستند و آسیب های جانی، مالی، روانی و اجتماعی که تا سالها باقی می ماند و منطقه را به لحاظ اقتصادی عقب می اندازد و آن آثار روانی هم از بین نمی رود.

احمدی مقدم با بیان این نکته که البته خوشبختانه موضوع در پاوه به خوبی حل شد، خاطرنشان کرد: من از ابتدای سال 58 در همین منطقه حضور داشتم. محور دفاع از پاوه خودِ مردم پاوه بودند و کمتر نیروهای کمی به کمک شان رفتند و بعد از آن هم مردم پاوه دفاع از پاوه و مرز و مناطق دیگر را به عهده گرفتند و انصافا مردم انقلابی و هوشیاری هستند. اغلب کسانی هم که در حمله به پاوه حضور داشتند، افرادی بودند که از نقاط دیگری بسیج شده و به انجا امده بودند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در فتنه ها مراقب باشند و فریب شعارهای زیبا اما تحریک آمیز را نخوردند، اظهار داشت: این حوادث می تواند عواقب تلخ و ناگواری داشته باشد که تا طولانی مدت آثارش از بین نرود.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به حضورش در منطقه عملیاتی پاوه یادآور شد: با چند ماه فاصله من هم به منطقه رفتم و و با مردم پاوه و بچه های بومی آنچا اشنایی دارم و تقریبا روایت درستی از واقعیت در فیلم آقای حاتمی کیا صورت گرفته بود.

احمدی مقدم در پاسخ به این سوال که شما در محاصره دوم پاوه حضور داشتید، تصریح کرد: وقتی که هیئت حُسن نیت آمد و از طرف دولت مذاکره کرد، دوباره مناطق را تحویل داد ولی استثنائا مردم پاوه تسلیم نشدند اما جاده پاوه بسته شد و این شهر مجددا چند ماهی در همان سال 58 در محاصره قرار گرفت تا بهمن سال 58 که مجددا گروهی از پادگان ولی عصر(عج) به فرماندهی شهید رضا مطلق و جانشینی حاج احمد متوسلیان به پاوه اعزام شدند و بچه های بومی پاوه و جوانرود مجداد جاده را باز کردند و نهایتا محاصره در بهمن 58 شکسته شد. من در محاصره دوم در منطقه و عملیاتش حضور داشتم.

منبع: فرهنگ نیوز [/]

[="Tahoma"][="Blue"][h=1] فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا در راه جشنواره فجر
[/h] » سرویس: فرهنگي و هنري - سينما و تئاتر
کد خبر: 92101206133
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴


همزمان با پذیرفته شدن فیلم «چ»، جدیدترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا در بخش «سودای سیمرغ» جشنواره‌ی فجر، عکس‌هایی از این فیلم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آخرین ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا مراحل تولید را در سکوت خبری سپری کرد و‌ مدتی است در فضای مجازی اطلاع‌رسانی تازه‌ای درباره‌ی آن صورت می‌گیرد.

فیلم «چ» که یک روز و یک شب از زندگی شهید چمران را روایت می‌کند، در جشنواره‌ی فجر امسال رونمایی می‌شود و در فهرست اعلام‌شده‌ی هیئت انتخاب جشنواره برای رقابت در بخش «مسابقه سینمای ایران» هم قرار دارد. البته هنوز اسامی کامل فیلم‌هایی که در این بخش به رقابت می‌پردازند اعلام نشده است.

آخرین ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا قرار بود در جشنواره‌ی سال پیش رونمایی شود، اما مراحل ساخت جلوه‌های ویژه‌ی آن طولانی شد و در نهایت، با حضور در بخش مسابقه‌ی سی‌ودومین جشنواره‌ی فیلم فجر برای علاقه‌مندان به‌نمایش درخواهد آمد.

در این فیلم که بنیاد سینمایی فارابی آن را تهیه کرده است، فریبرز عرب‌نیا در نقش شهید چمران، سعید راد در نقش شهید تیمسار فلاحی، بابک حمیدیان در نقش شهید اصغر وصالی، امیر دلاوری و مریلا زارعی بازی کرده‌اند.

ابراهیم حاتمی‌کیا چندی پیش با انتشار یادداشتی در صفحه‌ی رسمی این فیلم در فیسبوک اظهار کرد: «ابراهیم چه دوست داشته باشد و چه دوست نداشته باشد، چه شهروند خوبی برای این دنیای مجازی باشد و یا نباشد، چه صفحه‌ی این سِجل مجازی را ببندد یا به امید خدا رهایش کند، شهروندان فیس‌بوک رهایش نمی‌کنند. بسی افتخار. دیده‌ام و دیده‌اید که به نام حقیر یا به نام بعضی آثارم، همچنان شهروند افتخاری این شهر محسوب می‌شوم‌، پس حال که این چنین است‌، من نیز به ادبِ ظریفِ آقای وزیر خوشرو‌، به شهروندان محترم مجاز و غیرمجاز، سلامی دوباره می‌دهم. این بار با فرزند تازه متولد شده‌ام «چ» بازگشته‌ام. این صفحه رسمی "چ" خواهد بود. مهمان‌مان باشید.»


به گزارش ایسنا، عوامل فیلم «چ» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا، تهیه‌کننده: بنیاد سینمایی فارابی، مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان، تدوین: مهدی حسینی‌وند، صداگذاری: علی علویان، صدابردار: بهمن اردلان، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: هادی اسلامی، مشاور و معاون امور فنی: مهدی زواری، موسیقی: فردین خلعتبری، مدیر تولید: سیدعلی قائم‌مقامی و عکاس: اسماعیل حاتمی‌کیا.

بخشی از عکس‌هایی که تا کنون از فیلم «چ» منتشر شده است:

مهدی سلطانی در «چ»

حاتمی‌کیا و عرب‌نیا در پشت صحنه «چ»

انتهای پیام

کد خبرنگار: 71219[/]

[="Tahoma"][="Blue"]

align: right

[TD="colspan: 2 align: right"][/TD]
[TD="width: Javdaneha_widthpx"][/TD]
[TD="colspan: 2 align: right"] اکران "چ" حاتمي كيا اشک تماشاگران همدانی را جاری کرد[/TD]
[TD="colspan: 2 align: justify"]
[TR]
[TD="align: justify"]شهر همدان نيز همچون ديگر مركز استانهاي كشور از روز گذشته شاهد به نمايش در آمدن آثار منتخبي از جشنواره فيلم فجر بود كه به نمايش در آمدن اثر كارگردان دفاع مقدس كشور ابراهيم حاتمي كيا در سينما قدس همدان موجب شد حال و هواي تماشاگران آن به سال هاي پر رنج جنگ بين ايران و عراق بازگردد.[/TD]

[/TD]
[/TR]

به گزارش همدان پرس؛ شهر همدان نيز همچون ديگر مركز استانهاي كشور از روز گذشته شاهد به نمايش در آمدن آثار منتخبي از جشنواره فيلم فجر بود كه به نمايش در آمدن اثر كارگردان دفاع مقدس كشور ابراهيم حاتمي كيا در سينما قدس همدان موجب شد حال و هواي تماشاگران آن به سال هاي پر رنج جنگ بين ايران و عراق بازگردد و تماشاچيان با چشماني باراني صندلي هاي اين سينماي قديمي شهر را ترك كنند.

فيلم "چ" ساخته ابراهيم حاتمي كيا روايت گر 72 ساعت مخاطره انگيز از به محاصره در آمدن شهر پاوه توسط عناصر آزادي خواه كرد است که از ورود شهيد چمران به آن تا شكست حصر اين نقطه صفر مرزي ايران در استان كردستان روايت مي كند.

در اين فيلم كه در فضاي شهر پلكاني پاوه فيلمبرداري شده است، فريبز عرب نيا كه نقش شهيد چمران را بازي مي كند با همراهي تيمسار فلاحي فرمانده وقت نيروي زميني ارتش خود را با مشقت به پاوه ميرسانند و در مقر ژاندارمري اين شهر كه در حال محاصره شدن است مستقر مي شوند، مذاكره شهيد چمران با عنايتي يكي از عناصر ضد انقلاب كرد به نتيجه مورد نظر شورشيان نمي رسد و در نهايت آنان با محاصره مقر ژاندارمري شهيد چمران و يارانش را تهديد به قتل عام مي كنند كه در آخرين لحظات با خوانده شدن پيام امام خميني(ع) در خصوص فرصت 24 ساعته به نيروهاي انتظامي و نظامي براي باز پس گيري پاوه فيلم به پايان ميرسد.

از صحنه هاي بسيار تاثر برانگيز اين فيلم كه شهيد چمران در خاطرات خود از آن به عنوان لحظات ديوانه كننده ياد مي کند و داراي جلوه اي ويژه حرفه اي نيز بود، صحنه برخورد هلكوپتر حامل مجروحان در حال انتقال به كرمانشاه با كوه بود كه باعث تاثرخاطر تماشاگران شد.

در اين فيلم همچنين بابك حميديان نقش شهيد اصغر وصالي را بازي مي كند كه نيروهايش به گروه دستمال سرخ ها در جبهه ها مشهور بودند و وي مسئوليت سپاهيان حاضر در پاوه را برعهده داشته است، وصالي يك سال بعد در عملياتي در عاشوراي سال 59 در سر پل ذهاب به شهادت ميرسد.

از نكات جالب توجه در اين نمايش اين بود كه يكي از بازيگران اين فيلم از گروه دستمال سرخ ها در صحنه اي به لهجه همداني با رزمندگان كرد صحبت مي كرد كه موجب منفجر شدن سالن از خنده تماشاگران شد.

استقبال از اين فيلم در همدان را مي توان مناسب عنوان كرد چرا كه نه صندلي خالي ديده مي شد و نه افرادي كه سر پا ايستاده باشد.

يكي از تماشگران اين فيلم به مهر گفت: قبل از ديدن اين فيلم اطلاعاتم از چمران محدود بود و با ديدين اين فيلم تازه متوجه كارهاي بزرگ وي در كردستان شدم.

مردم تشنه ديدن فيلم هاي سال هاي حماسه دفاع مقدس هستند
امير قاسمي ادامه داد: با ديدن اين فيلم تازه دريافتم كه قدردان آسايش امروز خود نيستيم و مردم تشنه ديدن فيلم هاي سال هاي حماسه دفاع مقدس هستند و اين علاقه همچنان در بين مردم وجود دارد .

وي با اشاره به اينكه همواره پيگير فيلم هاي دفاع مقدس هستم، بيان داشت: فيلم جالبي بود و به خوبي توانست پيامش را به مخاطب منتقل كند. اين تماشاگر 21 ساله به اين فيلم نمره 18 داد.

چهره رزمي شهيد چمران ديده نشد
یکی دیگر از تماشاچیان بيان داشت: چهره رزمي شهيد چمران نمايش داده نشد و تنها وي مذاكره مي كرد و كار خاصي انجام نمي داد و اين يك نقطه ضعف براي اين فيلم است و مقداري نيز ارتش در اين فيلم ضعيف نشان داده شد.

يكي ديگر از تماشاگران اين فيلم نيز كه با تامل برروي صندلي خود نشسته بود به مهر گفت: با ديدن اين صحنه ها به ياد ناشكر بودن خود براي حاكم بودن امنيت بر كشورمان افتادم و بايد شكر گذار از خود گذشتگي مرداني چون چمران و وصالي باشيم.

حسين اكرمي با اشاره به اينكه به حال اين مردان بزرگ دفاع مقدس غبطه مي خورم خواستار تدوام ساخته شدن فيلم هايي از شخصيت هاي بزرگ و تاثير گذار دوران جنگ تحميلي شد.

آنچه كه به دور از حواشي ساخت اين فيلم شش ميلياردي به نظر ميرسد، اين است كه در حالي كه كشورمان در سال هاي اخير مورد هجوم انواع الگوي ها از باربي تا بن تن ها قرار گرفته، سرمايه گذاري بر روي ارائه الگوي هاي بديع در دوران انقلاب اسلامي تواند به تقويت ارزش هاي اين انقلاب الهي منتهي شود.

از سوي ديگر بيان واقعيت هاي دردناك جنگ تحميلي مي تواند دارویی بر درد تجمل گرايي و فراموشي حاكم بودن امنيت بي بديل در ايران اسلامي باشد.

ممانعت از حضور خبرنگاران
يكي از نكات جالب در اين مراسم ممانعت مسئولان برگزاري از ورود خبرنگاران در شلوغ ترين زمان اكران فيلم ها بود به طوري خبرنگاران حاضر مجبور به خريد بليت جشنواره شدند، در حالي كه طبقه دوم سينما قدس همدان در اختيار 150 نفر ازميهمانان اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان بود، مسئولان از خبرنگاران در خواست مي كردند درسانس هاي صبح حضور يابند تا بتوانند بدون بليت فيلم ها راببينند.[/]

[="Tahoma"][="Blue"]
وبلاگ خاطرات جبهه

وقتی ضدانقلاب مدعی شد «چمران آمریکایی مخالف امام (ره) است» +تصاویر
گروه‌های چپ در اکثر تظاهرات و مراسم‌شان علیه دکتر چمران شعارهای تندی می‌دادند؛ آنها دکتر چمران را عامل قتل عام فلسطینی‌های آواره در اردوگاه «تل‌زَعتَر» بیروتِ لبنان می‌دانستند.

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس حمید داودآبادی در وبلاگ خاطرات جبهه آورده است:
خاطره اول: بهمن 1358
عصر روز جمعه، چریک‌های فدایی در دانشگاه تهران مراسم داشتند؛ محل تجمع آنها در قسمت بالایی دانشگاه، طرف در شرقی روبه‌روی خیابان طالقانی بود.
گروه‌های چپی از جمله «سازمان کومه له»، «حزب دمکرات»، و «چریک‌های فدایی» که در کردستان به بهانه خودمختاری و در اصل به نیابت از رژیم بعث عراق می‌جنگیدند و به وحشیانه‌ترین وضع ممکن سربازان، پاسداران و پیشمرگان مسلمان را قتل عام می‌کردند، از دکتر مصطفی چمران کینه شدیدی داشتند.
در اکثر تظاهرات و مراسم‌شان علیه دکتر چمران شعارهای تندی می‌دادند؛ آنها چمران را عامل قتل عام فلسطینی‌های آواره در اردوگاه «تل‌زَعتَر» بیروتِ لبنان می‌دانستند؛ درحالی ‌که آن فاجعه، توسط نیروهای فالانژیست مسیحی لبنان انجام شده بود؛ آنها می‌گفتند: چمران آمریکایی ... جلاد تل‌زعتر ... جلاد خلق کُرد است. چریک‌های فدایی در کردستان رویاروی خلق

حمله به کاروان ارتش در خیابان‌های سنندج توسط چریک‌های فدایی

تمام ضدانقلابیون علیه چمران - مجله تهران مصور مرداد 1358

شهید چمران پیشاپیش رزمندگان اسلام در نبرد با ضدانقلابیون

جنوب لبنان - شهید چمران در سنگر دفاع از اسلام و مسلمین

خاطره دوم: بهمن 1377
عازم لبنان بودم که یکی از دوستان گفت:
- بد نیست یه سر بریم پیش حاج آقا... هر چی باشه اون از قبل انقلاب لبنان بوده و با موقعیت اونجا به خوبی آشناست.
درست می‌گفت، ولی کاملاً نه! تعریف موضع‌گیری‌های او را علیه امام موسی صدر و شهید چمران زیاد شنیده بودم؛ خوش نداشتم بروم و با او بحثم شود؛ به اصرار دوستم، به اتاق حاج آقا (که جدیداً ملقب به دکتر شده و در تلویزیون تفسیر به رأی تاریخ می‌کند؛ انگاری برای بچه‌های دبستانی قصه شب می گوید!) رفتیم و بالاجبار نشستیم پای صحبت‌هایش.
از همان اول شروع کرد علیه شهید چمران حرف زدن؛ نه تنها لفظ شهید، که حتی عنوان مرحوم هم برایش به کار نمی‌برد. خیلی تند علیه او صحبت می‌کرد؛ وقتی علت این موضع تندش را پرسیدم، با شدت گفت:
- چمران ضد امام خمینی بود.
با تعجب پرسیدم: جداً؟ واقعاً شهید چمران ضد امام بود؟
- بله؛ چمران با امام مخالف بود.[SPOILER]

- آخه چطور؟ یعنی شما بر چه اساس این رو می‌گید؟
- خودم شاهد بودم که چمران عکس امام رو پاره کرد.
- چی؟ چمران عکس امام رو پاره کرد؟
- بله پاره کرد.
- ببخشید حاج آقا، عکس رو پاره کرد یا از دیوار برداشت؟
- چه فرقی می‌کنه. چه کند، چه پاره کرد.
- خب پاره کردن عکس با برداشتن آن از دیوار، خیلی فرق داره.
- نه چه فرقی می‌کنه؟ اون با امام مخالف بود و می‌گفت نباید عکس امام روی دیوار باشه.
- یعنی چی که عکس امام نباید روی دیوار باشه؟ کی بود؟ کجا بود؟
- چند سال قبل از انقلاب؛ توی لبنان؛ توی همون مدرسه جبل عامل در شهر صور که با موسی صدر راه انداخته بودن.
- خب قضیه چی بود؟
- چی می‌خواستی باشه؟ من یه پوستر بزرگ امام زدم به دیوار مدرسه صنعتی جبل عامل که چمران اون رو پاره کرد.
- پاره کرد؟
- چه اصراری داری شما بر الفاظ. حالا کند، برداشت یا پاره کرد؛ نفس کار مهمه که گفت عکس امام رو اینجا نزنید؛ همین ثابت می‌کنه که چمران ضد امام بوده.
- خب برای این ادعاش چه دلیلی داشت؟
- یه دلیل بی‌خود؛ می‌گفت اگه عکس امام به دیوار اینجا باشه، ساواک شاه نسبت به اینجا حساس میشه و دیگه نمیشه کار کرد.
- خب مگه اشتباه می‌گفت؟
- خب معلومه که اشتباه می‌گفت؛ برای همین عکس امام، کلی جوون توی زندان‌های شاه شکنجه شدن؛ اون وقت اون توی لبنان می‌ترسید یه عکس امام به دیوار باشه.
متعجب و مبهوت از این استنباط مورخ که مثلاً قرار است تاریخ مبارزات امام خمینی (ره) را برای نسل‌های آینده روایت کند، از اتاق بیرون آمدم.
چند سال بعد بر حسب اتفاق، میان کتاب‌های منتشر شده، چشمم به اسنادی از ساواک درباره امام موسی صدر و شهید چمران افتاد که حاکی از این بود که: «اخیراً تصاویری از خمینی بر دیوارهای مدرسه صنعتی جبل عامل که توسط موسی صدر و چمران اداره می‌شود نصب شده».
دستور این بود که بر روی افراد مذکور دقت بیشتری شود و شدیداً زیر نظر گرفته شوند. تصاویر منتشر نشده از پیکر شهید چمران


برادر بر بالین شهید چمران


غاده جابر همسر چمران به همراه فاطمه (دختر شهید نواب صفوی) بالای پیکر شهید چمران

یاد امام (ره) به خیر که در وصف شهید چمران فرمود:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله واناالیه راجعون
شهادت انسان‌ساز سردار پرافتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی و پیوستن به ملاء اعلی، دکتر مصطفی چمران را به پیشگاه ولی‌عصر (ارواحنا فداه) تسلیت و تبریک عرض می‌کنم.
تسلیت از آن‌رو که ملت شهیدپرور ما سربازی را از دست داد که در جبهه‌های نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ایران، حماسه می‌آفرید و سرلوحه‌ مرام او اسلام عزیز و پیروزی حق بر باطل بود؛ او جنگجویی پرهیزکار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت.
و تبریک از آن‌رو که اسلام بزرگ چنین فرزندانی تقدیم ملت‌ها و توده‌های مستضعف می‌کند و سردارانی همچون او در دامن تربیت خود پرورش می‌دهد؛ مگر چنین نیست که زندگی، عقیده و جهاد در راه آن است.
چمران عزیز با عقیده‌ پاک خالص غیر وابسته به دستجات و گروه‌های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و با آن ختم کرد.
او در حیات با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد؛ او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید.
هنر آن است که بی‌هیاهوهای سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت؛ روانش شاد و یادش به خیر؛ اما، ما می‌توانیم چنین هنری داشته باشیم؟ با خداست که دستمان را بگیرد و از ظلمات جهالت و نفسانیت برهاند؛ من این ضایعه را به ملت شریف ایران و لبنان، بلکه به ملت‌های مسلمان و قوای مسلح و رزمندگان در راه حق و به خاندان این مجاهد عزیز تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند تعالی رحمت برای او و صبر و اجر برای بازماندگان محترمش خواهانم.
اول تیرماه 60
روح‌الله الموسوی الخمینی

[/SPOILER][/]

[="Tahoma"][="Blue"][h=2]چند جمله با شهید چمران + آلبوم تصاویر[/h]


من دنیا را طلاق دادم. خدای بزرگ مرا در آتش عشق و محبت سوزاند. مقیاسها و معیارهای جدید بر دلم گذاشت و خواسته های عادی و مادی و شخصی در نظرم حذف شد. روزگاری گذشت که دنیا و مافیها را سه طلاقه کردم و ازهمه چیز خود گذشتم. از همه چیز گذشتم و با آغوش باز به استقبال مرگ رفتم و این شاید مهمترین و اساسی ترین پایه پیروزی من در این امتحان سخت باشد."[/]

[="Tahoma"][="Blue"]

صفارهرندی در گفتگو با مشرق:


من در این فیلم نگاهی ناب و خالص دیدم که به زیبایی یک واقعه تاریخی از انقلاب اسلامی را به تصویر کشید.
گروه فرهنگی مشرق - فیلم سینمایی "چ" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از آثار شاخص سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر است که از زمان اکران تا کنون با تحسین منتقدان رو برو شده است.

فریبرز عرب نیا، مریلا زارعی، سعید راد و بابک حمیدیان از جمله بازیگران این فیلم بلند و پر هزینه هستند. روز گذشته دکتر محمدحسین صفار هرندی میهمان تحریریه مشرق بود. در خلال گفتگو با وی نظرش را درباره فیلم "چ" آخرین ساخته ابراهیم حاتمی که اتفاقا روز گذشته در برج میلاد اکران شد جویا شدیم. پاسخ صفارهرندی پیش روی شماست:


**من در ایام جشنواره فجر، فیلم سینمایی "چ" را دیدم و اگر فرصت پیدا کنم حتما یادداشتی مفصل درباره آن خواهم نوشت. در این فیلم نگاهی ناب و خالص دیدم که به زیبایی یک واقعه تاریخی از انقلاب اسلامی را به تصویر کشید. حقیقتا آقای حاتمی‌کیا به خوبی از پس انعکاس زیبا و تاثیرگذار این اتفاق برآمده و به نظرم این فیلم را همه باید ببینند و به جای این که در موردش بشنوند یا تحلیل و گزارش بخوانند آن را با چشم برانداز کنم.چه بسا افرادی با زاویه‌های دید متفاوت اظهار نظرات متفاوتی هم در مورد آن بکنند. اما از نگاه من این فیلم ارزشمند و پاک است.

بزودی گفتگوی مشروح دکتر صفارهرندی با مشرق منتشر خواهد شد.[/]

[="Tahoma"][="Blue"][h=3]رونوشت به حاتمی‌کیا / نوشته‌ای بر فیلم " چ " اثر "ابراهیم حاتمی کیا "[/h] 15 بهمن 1392 | 01:29
حاج کاظم، با دست به شیشه می‌زند، دستش زخمی می‌شود، گلنگدن را می‌کشد، تیری هوایی می‌زند، اشک می‌ریزد، آشفته است، در همین حین عاشق است...
فرید مسجدی- حاج کاظم، با دست به شیشه می‌زند، دستش زخمی می‌شود، گلنگدن را می‌کشد، تیری هوایی می‌زند، اشک می‌ریزد، آشفته است، در همین حین عاشق است.
با وجود همه ایراداتی که در نقدها بر فیلم " آژانس شیشه‌ای" گرفته‌اند و می‌گیرند و حتی با اختلاف سلیقه و ایدئولوژی که من با ابراهیم حاتمی کیا دارم، اما حاج کاظم ملموس بود. با اشک‌هایش اشک می‌ریختیم. با فریادهایش، در ذهن جمعیت تماشاچیان سینما، فریاد زاییده می‌شد.
بگذارید بهتر بگویم، حاج کاظم آژانس شیشه‌ای، جمعه روبان قرمز، دایی غفور بوی پیراهن یوسف، سعید، جانباز از کرخه تا راین، همه شخصیت‌هایی زمینی و ملموس بودند. انسان با آنها همراه می‌شد، اشک می‌ریخت. از جنس خود ما انسان‌های زمین بودند. عصبانی می‌شدند. اشتباه می‌کردند. داد می‌زدند. من سعید را در کنار راین، وقتی بر سر خدا اعتراض می‌کند، می‌فهمم و اشک می‌ریزم. من آن فریادها را لمس می‌کنم. من آن آشفتگی دایی غفور را می‌فهمم.
اما با اینکه نقد بر فیلم "چ" را موکول کرده‌ام به زمان اکران فیلم، ولی باید ذکر کنم که "دکتر چمران" فیلم "چ" ، انسانی آسمانی است. مرد چریکی جنگ نیست. برای من دکتر چمران در فیلم "چ"، وقتی در بحبوحه جنگ با مردم حرف می‌زند، انگار از آسمان کسی دارد حرف می‌زند. لمسش نکردم. انگار تصاویری که از نوشته‌های دکتر چمران در ذهن نویسنده ساخته شده است، ناگهان در درون عملیات پاوه تصویر شده است. دکتر چمران فیلم، حتی دکتر چمران جنگ هم نبود. برای من کارهایی که می کرد، ملموس نبود، چون آسمانی معرفی شده بود. گریه آخری که دکتر چمران کرد، مرا با خود همراه نکرد. در عوض، بابک حمیدیان در نقش "شهید وصالی" ، بسیار ملموس بود. چون برای ما در جنگ تعریف می‌شد، داد و فریادهایش و حتی تندروی‌هایش، زمینی و ملموس بود.
در دقایقی از فیلم، یک بازگشت به زندگی شخصی دکتر چمران را می‌بینیم. دکتر بهمراه فرزندان و همسرش. فکر می کنم کارگردان متوجه شده است که دکتر چمران فیلمش آسمانی شده است و باید برای تماشاچی او را به زمین بازگردانم. در آخرین تصاویر بازگشت به خانواده دکتر چمران در لبنان، خانواده‌شان ترکشان می‌کنند و ایشان به مانند تمامی رزمنده‌ها و چریکی‌ها، آخرین یادگاری آن‌ها را نیز با اشک از بین می‌برد. این اشک بسیار ملموس تر بود، چون دکتر چمران فیلم، در جایگاه درستی قرار گرفته بود. زمینی شده بود و برای خانواده اش اشک می‌ریخت.
در انتها باید بگویم از بازگشت ابراهیم حاتمی کیا به سینمای دفاع مقدس، بسیار خوشحالم و اگر کمی دقت بیشتری در شخصیت‌پردازی دکتر چمران می‌شد، اکنون فیلمی داشتیم تا سال‌های سال، همچون آژانس شیشه‌ای، بوی پیراهن یوسف، از کرخه تا راین و روبان قرمز، دوباره دیده شود.
[/]

ممنون از شما بسیار عالی بود
خیلی دوست دارم زودتر این فیلم رو ببینم

[="Tahoma"][="Blue"]

  • ۱۳۹۲/۱۱/۱۸ | (نویسنده نا مشخص)

به نام خدا.دیشب تصمیم گرفتم برم فیلمتون رو تو سینما شکوفه ببینم.فیلم ساعت ۱۹ شروع می شد.یه ساعت ونیم زودتر رفتم.اولین باری بود که برای دیدن یه فیلم تو جشنواره می رفتم.دقیقا ۲ساعت پشت در سینما منتظر ایستادم خیلی ها که اونجا بودند خسته شدن ورفتن.خیلی سرد بود.بالاخره ساعت۱۹/۳۰ گفتند اونایی که می خوان چ رو ببینن بیان.رفتیم تو سالن دیدیم ۲۰ دقیقه ازفیلم گذشته .نشوندمون کف سالن.مردم غرق تماشای فیلم بودن.فیلم رسید به سکانس صحبت دارابی و شهید چمران.دارابی گفت چپ ومارکسیست بهترین راه نجات بشره.یه عده کف زدند.اماآخر فیلم کولاک شد.فینال با یه حرف از امام.آقای حاتمی کیا ممنونم که هنوزم سر ایمان وعقایدتون ایستادین.ممنونم که از آرمان های پیر مرادتون حمایت می کنید.ممنونم شجاعانه و بی باک هرجا حقی ناحق می شه مردونه وباهنر بی نظیرتون نشون میدین.ممنونم که از شیار۱۴۳ که واقعا مظلوم بود حمایت کردید.شما جزو دستاوردهای جنگ هستین.نشون دادین که رزمنده ها هرجا وارد شن باروحیه مردونه وجهادیشون خیلی راحت می تونن خودشونو به اوج برسونن.امیدوارم بازم شاهد این هنرنمایی هاتون باشیم وهممون باهم درراه خدا وارزش های امام شهید شیم.یاعلی مدد

[/]

[="Tahoma"][="Blue"]

  • [h=3]الهام[/h] ۱۳۹۲/۱۱/۱۸ |

    درابتدا یک خسته نباشیدبگم به تمام عوامل فیلم. به خصوص استاحاتمی کیا…چراکه مدت هاخلأبزرگی درسینمای ایران به خصوص دفاع مقدس احساس میشدکه باتولیداین فیلم تاحدودی پرشدوپس ازمدتهاتونست باسکانس های هیجان انگیزش تماشاچیروسرجاش میخکوب کنه.(به نظرمن میزان تأثیرگذاری وقدرت یک فیلم رومیشه ازعکس العل تماشاچی درحین پخش فیلم سنجید،و من به شخصه درسینما پردیس هویزه مشهدهیجان روتوی تک تک تماشاچی هاودوستداران سینمادیدم.ودرآخرهم تیتراژفیلم باسیل عظیمی از تشویق مردم بالااومد…واقعا جای استادحاتمی کیا خالی بود…)
    جاداره که ازگروه صدابرداری وآهنگسازان این فیلم نهایت تشکروکنم چراکه فضای غم واندوه وجنگ وجوانمردیروبه خوبی باصدا وآهنگ بی نظیرشون به تماشاچی القاکردند.
    تنهانقطه ضعف فیلم درجلوه های ویژه بودکه البته نسبت به میزان پیشرفت این صنعت درایران میشه گفت خوب بود.

  • [/]

    [="Tahoma"][="Blue"]


    فیلم «چ» با جلوه‌های ویژه میدانی و کامپیوتری به یکی از شخصیت‌های مهم انقلاب پرداخته، اما یک بیگانه از طریق دیدن این فیلم نخواهد فهمید چرا چمران، چمران شده است.
    صراط: فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا درباره حضور شهید دکتر مصطفی چمران در پاوه است.
    بسیاری از افراد حتی نسل جدید با شنیدن نام پاوه شهید چمران را به‌خاطر می‌آورند و رشادت‌های این فرد نخبه بر کوه‌های پاوه حک شده است.
    شهید چمران فردی باهوش، نخبه، باتجربه، توانمند در جنگ‌های چریکی، عارف، عاشق امام (ره) و انقلاب و شجاع بود که همواره دفاع از مظلومان را سرلوحه کار خود قرار می‌داد.
    فیلم «چ» با جلوه‌های ویژه میدانی و کامپیوتری، کنترل فصل‌های شلوغ بی‌غلط، میزانسن‌های کاملا در خدمت درام، ممانعت از افت ریتم، بازی‌های انرژیک همه خوب طراحی و اجرا شده‌اند.
    موسیقی فیلم‌های حاتمی‌کیا در بهترین زمان خود به اجرا درمی‌آید و این کارگردان سهم زیادی در سینمای دفاع مقدس به‌خود اختصاص داده است.
    حاتمی‌کیا در «چ» به یکی از شخصیت‌های مهم انقلاب پرداخته و روزهای سختی از تاریخ انقلاب را روایت می‌کند و پس از سال‌ها در سینمای ایران بار دیگر نام امام (ره) را زنده می‌کند.
    در این فیلم شهید چمران به‌عنوان نماینده دولت برای آرام کردن اوضاع به پاوه می‌آید تا با گروه مسلح ضدانقلاب مذاکره کند و مهم‌ترین نقدی که بر این فیلم وارد است، این است که یک بیگانه از طریق دیدن این فیلم نخواهد فهمید چرا چمران، چمران شده است.
    در این فیلم عرفان چمران، تجربه وی در جنگ‌های چریکی و صلابتی که داشته دیده نمی‌شود و بیشتر شخصیت چمران در فیلم «چ» با بیان دیالوگ معرفی می‌شود.
    چمران در این فیلم در مذاکره با سرکرده ضدانقلاب پاسخی برای این ندارد که چرا با یک زن آمریکایی ازدواج کرده که نیاز به پرداختن به این موضوع در این فیلم وجود نداشته است.
    محمد کرمی‌راد از فرماندهان نظامی دوران دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: در ماجرای درگیری پاوه از لحظه اول ورود شهید چمران به پاوه تا لحظه آخر در کنارش حضور داشتم.
    کرمی‌راد با اشاره به مقاومت مردم بومی منطقه و دفاع جوانان کرمانشاهی از پاوه در مقابل ضدانقلاب، گفت: شهید چمران در شب مقاومت در پاوه تا صبح بیدار بود و با دشمن می‌جنگید.
    وی خاطرنشان کرد: آیت شعبانی که در لبنان هم‌رزم شهید چمران بود، برای مذاکره با افراد ضدانقلاب راهی شد که در آن‌جا با کمین دشمن مواجه شده بود.
    این فرمانده نظامی دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه مقاومت پاسگاه ژاندارمری و فرمانداری پاوه شکسته نشد، بیان داشت: حلقه محاصره بسیار تنگ شده بود، اما افراد ضدانقلاب به این دو محل نتوانستند وارد شوند.
    کرمی‌راد تاکید کرد: شهید چمران پس از صدور فرمان تاریخی امام (ره) در ماجرای پاوه و شکسته شدن محاصره ضدانقلاب، به‌ مدت سه روز این افراد را تعقیب کرد و این به ‌دلیل شجاعت و تجربه بالای وی در جنگ‌های چریکی بود.
    بی‌شک نکاتی همچون شجاعت و تبحر بالای شهید چمران در جنگ‌های نامنظم، نقش دفاع مردم بومی منطقه، نقش علمای استان کرمانشاه همچون آیت‌الله حاج‌آخوند و ماموستا ملاقادر قادری در حفظ انسجام مردم به‌خوبی در فیلم نمایش داده نشده است.
    مردم پاوه شهید چمران را به‌عنوان فرمانده‌ای شجاع و متدین در قلب و حافظه خود ثبت کرده‌اند و شهید چمران نیز مردمان پاوه را برادران مسلمان و وفادار به انقلاب می‌دانست و هیچ چیز نمی‌تواند تاریخ را تغییر بدهد.
    به‌نظر می‌رسد ساخت فیلمی همچون «چ» نیاز به تحقیقات دقیق‌تر و میدانی‌تری دارد تا از تمام زوایا به یک موضوع یا واقعه بپردازد، اما همین‌ که در دهه 90 هنوز دفاع مقدس، شهادت، امام (ره)، مقاومت، روزهای سخت انقلاب و... به ‌تصویر کشیده می‌شود، موضوع ارزشمندی است که نمی‌توان از کنار آن ساده عبور کرد.

    منبع: فارس[/]

    در این فیلم سراسر زیبایی و شکوه فقط یک نقد که بتونم به عنوان یک بیننده عام مطرح بکنم: "صدا و لحن خاص شهید چمران" هست که در این فیلم بهش توجه نشده بود ... وفقهم الله ان شالله ...
    یاعلی

    [="Tahoma"][="Teal"]به نام خدا
    سلام
    فكر مي كردم فيلم حاتمي كيا در جشنواره درخشش بيشتري داشته باشه!:Gig:
    [/]

    چمرانی که ما دوست داریم


    چمرانی که ما دوست داریم ؛

    • چمرانی است مسلمان. ایرانی. مدافع اسلام و از عاشقان امام.
    • چمرانی که مرد اضداد است. مردی چند بُعدی. مرد چهارفصل. عارفِ عملگرا.انقلابی ِ درونگرا. چریکِ رئوف و روشنفکر ِ مردمی.
    • چمرانی که ژنرال نیست. رئیس نیست. مقامش جز با شهادت نشان نمی گیرد.
    • شهیدی که صاحب سلوک است و این شهیدان می میرند قبل از آنکه میرانده شوند.
    • چمرانی که متعلق به همه نسل ها و سلیقه هاست و همه فارغ از سن و جنس و مقام می توانند از اتوبانش بگذرند.
    • چمرانی که یک گزاره است. یک نشانه و یک آدرس٫
    با این آرزو سراغ دو روز و دو شب از زندگی چمران رفتیم. از روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم مرداد هزار و سیصد و پنجاه هشت. یعنی هشت ماه از پیروزی انقلاب گذشته است. این دو روز نام چمران را بر زبان مردم آشنا کرد.

    [="Tahoma"][="Blue"]دو روز در پاوه، آینه هشت سال در جنگ/ نقد فیلم سینمایی "چ"

    به قلم: سوده موحدی

    مشخصات فیلم "چ"
    کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا ـ تهیه کننده: مهدی کریمی ـ مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان ـ صدابردار: بهمن اردلان ـ طراح چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی ـ تدوین: مهدی حسینی وند ـ دستیار کارگردان: علیرضا صالحی ـ طراح صحنه و لباس : عباس بلوندی ـ گروه جلوه های ویژه: حمید سلیمانی، ابوالفضل یار محمدی، خسرو جیرانی و سید محمدمهدی میرجعفریان ـ جانشین تولید: مهدی مهابادی ـ منشی صحنه: الهام راد ـ بازیگران: فریبرز عرب نیا، سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی، اسماعیل سلطانیان، امیر رضا دلاوری، خسرو شهراز، مژگان خالقی، پیام لاریان و رضا نوری.داستان فیلم "چ"«دکتر مصطفی چمران» نماینده دولت موقت در مرداد سال 1358 جهت رسیدگی به اغتشاشات پاوه که در محاصره نیروهای ضد انقلاب است به همراه «تیمسار فلاحی» فرمانده وقت نیروی زمینی وارد این شهر می‌شوند. چ روایتگر 48 ساعت پایانی این بحران است.درباره کارگردان فیلم "چ" «ابراهیم حاتمی کیا» مشهورتر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد. وی در سال 1340 در یک خانواده مذهبی با اصالت آذربایجانی، در تهران متولد شد. او دانش آموخته رشته فیلمنامه نویسی از دانشکده صدا و سیما و تئاتر دانشگاه هنر است و فعالیت‌های سینمایی‌اش را از سال 1359 با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم‌های کوتاه در فضای جبهه و جنگ آغاز کرد. حاتمی کیا در سال ۱۳۶۴ نخستین فیلم بلند خود را به نام هویت برای شبکه دوم سیما ساخت که می کوشید تصویری واقع گرایانه از گرایش های سیاسی آن دوران پر آشوب ارائه دهد. در بین آثار پر تعداد وی، دیده‌بان (۱۳۶۷)، مهاجر (۱۳۶۸)، از کرخه تا راین (۱۳۷۱)، بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴)، آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶)، ارتفاع پست (۱۳۸۰) و به رنگ ارغوان (۱۳۸۳) آثار سینمایی تحسین شده او و خاک سرخ (۱۳۸۱) سریال موفق او محسوب می شود.نقد فیلم سینمایی "چ"نام چمران و سابقه دلاوری ها و رشادتهایش بر کسی پوشیده نیست، ولی هیچگاه شخصیت بی نظیر این اسطوره ایران‏زمین را آنچنان که باید در نیافته و درک عمیقی از آن نداشته ایم؛ تا اینکه فیلم چ ساخته کارگردان خوشنام دفاع مقدس ابراهیم حاتمی کیا روی پرده نقره ای رفت و پنجره ای جدید از واقعیات را به رویمان گشود... و امروز نه فقط به خاطر آشنایی با بخشی از زندگی این مرد بزرگ، بلکه به خاطر ایرانی بودن چمران بر خود می بالیم.چ به بیان روایت واقعه ای در دو روز از زندگی شهید چمران در مقام نماینده دولت ـ که 33 سال قبل در شهر پاوه کردستان اتفاق افتاده است ـ می پردازد؛ روزهایی که امام خمینی(ره) در فرمانی، مهلت 24 ساعته ای به دولت و ارتش دادند تا حصر پاوه را بشکنند؛ دو روز از زندگی "چمران" در مرداد ماه سال 1358 که بخشی از تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی نیز هست.حاتمی کیا هوشیارانه و بنا به ضرورت جامعه، شخصیتی را به عنوان قهرمان فیلم جدید خود انتخاب کرده است که متعلق به یک گروه و طبقه خاص نیست و نمی توان برچسب یک جناح خاص را بر او زد. وی هم با نماینده سپاه (اصغر وصالی) و هم با سرکرده ضد انقلاب (دکتر عنایت) به نرمی صحبت و مذاکره می کند؛ و هم نگران کردهای اسیر شده است و هم نگران «سیروان» (شوهر هانا) که از پاسداران انقلاب محسوب می‏شود.حاتمی کیا در به تصویر کشیدن روح بلند چمران که همه سلیقه ها و نگرش‏ها را پوشش می دهد، به دور از کلیشه و شعارزدگی موفق عمل کرده است؛ به طوریکه در سکانسی از فیلم اصغر وصالی به او می گوید "شما را چمران بازرگان دیدم تا چمران خمینی" و او زیباترین پاسخ را می دهد: "خوش به حال خمینی که چنین سربازانی دارد". فیلم چ برآنست تا گوشه ای از روزگار پرالتهاب جنگ تحمیلی را بسیار ماهرانه و حرفه ای با ساختاری واقعی و جذاب و با تکنیکی قوی و مثال زدنی به نمایش بگذارد. در این فیلم، "قصه زیبا و جذاب با شاخ و برگ هایی مناسب"، "قهرمان و ضد قهرمان"، "ابراز عشق و عاطفه" و "بیان چالش هایی که میان افراد و گروههای مختلف وجود دارد و به نتیجه کار قوت می بخشد"، بخوبی به چشم می‏خورند. همین ساختار و تکنیک قوی باعث شده است برشی از جنگ که فقط 2 روز به طول می انجامد بتواند آینه ای تمام نما باشد از آنچه در روزهای سخت و پر مخاطره 8 سال دفاع مقدس، بر مردم و خانواده ها تحمیل شد.شخصیت شهید چمران در فیلم نزدیک به شخصیت واقعی او پردازش شده است؛ گرچه توصیف شخصیت واقعی اسطوره ها در هیچ چارچوبی نمی گنجد و بسیار دشوار است. حاتمی کیا در فیلمش از شهید چمران به عنوان یک متخصص جنگ های چریکی و یک برنامه ریز با تدبیر که دارای شخصیتی چند بعدی است، یاد می‏کند. در چ مدیریت چمران را در بحرانی ترین روزهای پاوه می بینیم؛ روزهایی که اقشار مختلف مردم از سویی و نیروهای نظامی از سویی دیگر با انواع سلیقه ها و دغدغه ها به صحنه آمده اند و هرکدامشان می خواهند سکان شهر را در دست گیرند و این همان چیزی است که موجبات تفرقه را فراهم می سازد. از سوی دیگر حاتمی کیا با نشان دادن فلاش بک هایی از خانواده چمران در کنار ساحل، سعی در نشان دادن نیمه غیر جنگی او نیز دارد و می خواهد حس زندگی و بخش زمینی بودن او را هم به تصویر بکشد؛ و این در کنار معرفی نیمه دیگر اوست:مردی بزرگ با روحی ژرف و احوالی عرفانی.چمران که مدت زیادی از عمرش را در جنگ و شرایط جنگی سپری کرده بود در چ جنگ را از تقبیح می‏کند و به عنوان آخرین راه بدان می‏نگرد. او اگر چه از جانب برخی ها به پشت پا زدن به آرمان ها متهم می‏شود، ولی تا آخرین لحظه در صدد مذاکره و صلح برای رهایی و نجات مردمش است. حاتمی کیا متبحرانه با یادآوری روزهای سخت سال 58 و نمایش پیامدهای تاثیر گذار آن ایام به همسان سازی معضلات و دغدغه های آن روزها با آنچه امروزه نیز وجود دارد یا در شرف اتفاق است پرداخته است، که همه و همه از جمله نکات قوت فیلم حاتمی کیا است.فیلم چ به دلیل آنکه چند موضوع در خود مستتر دارد می تواند با بخش گسترده ای از جامعه ارتباط برقرار کند؛ اما آنچه در این فیلم بیش از بیش ذهن مخاطب را نوازش می دهد نگاه گیرا و عمیق کارگردان به خانواده هایی است که ناخواسته درگیر جنگ شده اند اما اگرچه به خاطر اوضاع سخت و مشقت بار زندگی شان به ستوه آمده اند ولی هرگز لب به شکایت باز نمی‏کنند و آنچه بیش از همه برایشان اهمیت دارد همان کرامت و قداست خانواده است. «مریلا زارعی» با نقش آفرینی بسیار خوب خود توانست برشی نو و زیبا از جنگ را به تصویر بکشد که حقیقتا خلأ چنین موضوعاتی و لزوم پردازش به چنین همسران و مادران فداکاری در فیلم های دفاع مقدس احساس می‏شد.از جلوه های ویژه فیلم نیز نمی توان به سادگی عبور کرد. جلوه های ویژه چ در سطحی فراتر از انتظار قرار دارد. نقطه اوج این جلوه ها مربوط به سکانس سقوط هلی کوپتر است که برای لحظاتی بیننده را بر صندلی میخکوب می کند. فیلم حاتمی کیا از لحاظ تکنیکی و کارگردانی یکی از فیلم های شاخص جشنواره امسال بود. شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین دلائل موفقیت حاتمی کیا، اشراف و تبحر وی به موضوع فیلم است. او درباره موضوعی فیلم می سازد که آن را می شناسد. نتیجه آن است که بیننده قصه او "تفنگ"، "سنگر" و "درگیری های مسلحانه" فیلم را باور می کند و حاتمی کیا بیشترین تاثیری را که در چ به دنبال آن بوده است را می‏گیرد. حاتمی کیا در عین به تصویر کشیدن جنگ و مسائل پیرامون آن، به مسائل سیاسی و حواشی پشت پرده آن زمان نیز کنایه ای می زند و بر آن است تا نسل امروز را از مسائل پشت پرده آن زمان آگاه سازد. فلذا در مورد "دادگاه رفتن فرماندهان ارتش"، "کوتاهی کردن دولت در کمک رساندن به مردم پاوه" و در نهایت "مداخله امام (ره) برای پایان بحران" مکالماتی هر چند کوتاه در فیلم رد و بدل می شود.البته فیلم نقاط ضعفی هم دارد و سؤالاتی را در ذهن بیننده ایجاد می‏کند که کارگردان موظف به پاسخگویی به آنهاست. مثلاً با آنکه در سکانسی از فیلم شاهد آن بودیم که فرزندان چمران خطاب به پدر، جمله ای بر ماسه ها نوشتند بدین مضمون که "ما آمریکا را بدون تو نمی خواهیم"، پاسخ نمی‏دهد که چرا او خانواده اش را همراه خود به ایران نیاورد؟ و یا اینکه چرا به هنگام ملاقات مخفیانه با دکتر عنایت که می توانست او را از سر راه بردارد، از صحنه گریخت؟ عدم پاسخ کارگردان به این سؤالات، نقطه ضعف چ محسوب می شود.فیلم سینمایی چ به زعم بسیاری از منتقدین، پر هزینه، سفارشی و با بودجه دولتی ساخته شدهاست؛ ولی ما این حق را به ابراهیم حاتمی کیا می‏دهیم که با هر هزینه ای، و به نیابت از فیلمسازان کشور، گوشه بسیار ناچیز و اندک از حقی که "چمران"ها بر گردن این مملکت دارند را ادا کند. همان حقی که نه تنها ادایش افتخار و مایه مباهات است، بلکه کسانی که در فکر ادای آنند، بسان قطره ای هستند در اقیانوس هنرمندان بی‏تفاوت این سرزمین.
    [/]

    [="Tahoma"][="Blue"]

    • [h=3]نوری[/h] ۱۳۹۲/۱۱/۲۴ |

    سلام .من عاشق ابراهیم جان حاتمی کیایی بودم که از کرخه تا راین را ساخته بود و بعد کمی از او دلسرد شده بودم ولی با با دیدن اشک های قشنگش توی برنامه ی صبح شهیدی فر که گفت می ترسم سرمو بذارم زمین وشرمنده ی شهدا باشم بهش باز امیدوار شدم.خداوند حفظشون کنه و بهشون عزت و سلامت و صلابت بیش از پیش بده .

  • [h=3]ریحانه[/h] ۱۳۹۲/۱۱/۲۴ | # جز اینکه دعوت کنم به دیدن این فیلم در اکران عمومی بروید کاری از دستم بر نمی یاد.
    فوق العاده تآثیر گذار و بعضی از سکانسهای فیلم بغض آور.
    بیشتر به درگیری در پاوه پرداخته شده و نه به بعد شخصیتی دکتر چمران.
    و بدون شک محوریت دو روزه زندگی شهید چمران در پاوه ،مجال به تصویر کشیدن دکتر چمران فراهم
    نیست در نتیجه توقع بی جایی که ما انتظار چیزی فراتر از این و داشته باشیم.با این حال یه نمای کلی از
    دید و تفکر دکتر چمران و داریم.
    بازیگرها همشون در جایگاه خودشون عالی بازی کردن.مریلا زارعی بی نظیر.بابک حمیدیان فوق العاده
    بود.چند شب قبل که ایشون رو در برنامه دعوت کردن همون دستمال قرمز دور گردن که برای خودش
    روایتی داره به دور دستش بسته بود.
    بابک حمیدیان خیلی فرق کرده.از اول بازیگر خیلی خوبی بود و الان قیمیته.
    حس میکنم به یه بلوغ معرفتی هم رسیده.به هر حال نقش آفرینی های خاص توفیقی داره که نسیب هر
    کسی نمیشه و به تدریج در روح و جان اون فرد تآثیرات عجیبی میزاره.خداروشکر.سینمای ایران از
    لحاظ تکنیک به هر حال وام دار سینمای غرب و خدارو صد هزار مرتبه شکر که از لحاظ قصه
    ،روایت،بازی سازی،پرداختن و به تصویر کشیدن هیچ صنمی به سینمای هالیوود و اروپا نداره و من با
    افتخار ایستاده به این سینمای پاک سر تعظیم فرو می آورم.
    استاد عزیزم ابراهیم حاتمی کیا دستتون و میبوسم و بی نهایت از شما و عوامل پاک نیت تون تشکر
    میکنم.خدارو شکر از دعوت فاصله گرفتیم
    خدا قوت به عوامل .به امید نشون دادن نمایی دیگر از بزرگان دفاع مقدس

  • [/]

    [="Tahoma"][="Blue"]نامه همسر شهید وصالی به حاتمی‌کیا

    تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۲
    مریم کاظم زاده همسر شهید اصغر وصالی در نامه‌ای به ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «چ» از او برای ساخت فیلم هایی که از شهدا یاد می کند تقدیر و تشکر کرد.

    به گزارش مهر، مریم کاظم زاده همسر شهید اصغر وصالی یاداشتی را برای ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم «چ» منتشر کرده است که در سایت این فیلم آمده است. این نامه به این شرح است:

    با عرض سلام آقای حاتمی‌كیا
    منتظر بودم سی و دومین جشنواره فیلم فجر تمام شود تا بتوانم حسم را درباره ماجرای ٤٨ساعته، پاوه بنویسم. فیلم را هنوز ندیدم. به هر تقدیر گذشت. خوشحال شدم از اینكه آقای حمیدیان جایزه بازیگری نقش مكمل را گرفت. حتما بطور شایسته ای نقش اصغر وصالی را بازی كرده كه مستحق چنین جایزه ای شده، مشتاقانه منتظرم تا در اولین فرصت، فیلم را ببینم.

    اما این چند كلام نه به خاطر فیلم «چ» كه به خاطر زحماتی است كه برای خلق و زنده كردن یاد عزیزانمان اصغر وصالی و دستمال سرخها انجام دادید. تلاشتان ارجمند. مراسم را از قاب تلویزیون خانه دیدم و شما بین دوستانتان نبودید. عدم حضورتان بسیار پررنگ بود ولی پررنگ تر از آن تقدیر پیاپی سایرین از شخص شما بود. به خصوص عوامل فیلم «شیار ۱۴۳»

    هر چند در این آشفته بازار هنر امروز ایران، فیلم و محتوای آن اهمیت بالایی دارد اما مهم تر از آن كار ارزشمند شما برای معرفی این فیلم بود. شما در این جشنواره درس بزرگی به همه همكارانتان دادید، همان درسی كه تابستان ٥٨ در پاوه، اصغروصالی، دكتر چمران، مسعود نعیمی، آقا بزرگی و سایر شهدای دستمال سرخهای پاوه به همه ما دادند. خدا همراهتان باشد كه هم زنده كننده نام شهیدان بودید و هستید، هم ادامه دهنده راه آنان.

    توحید، چگونه خوب زندگی كردن، محبت كردن، به فكر دیگران بودن در غوغایی كه خودت نیاز داری به فكرت باشند از جمله درس هایی بود كه ماجرای عاشورا، پاوه و عملیات های مكرر جبهه ها به ما داده اند. هركس وظیفه دارد تا مراقبه ای داشته باشد برای كاری كه انجام می دهد و قضاوت كارش را هم فقط خدا می داند، نه هیچ كس دیگر. خوش به حال كسی كه در مراقبه و عملكردش خدا به او بهترین جایزه ها را بدهد.

    پیام آور یك واقعه اگر بیشتر از قهرمانان آن با اهمیت نباشد، كمتر هم نیست! اگر زینب نبود، عاشورایی هم نبود! در حقانیت و پاكی خون آن عزیزان شكی نیست، مهم این است كه این حقانیت به گوش مردمان برسد، مردمانی كه خسته از دروغ و تزویرند. مردم خود قضاوت می كنند و اینجاست كه غایت خون آن قهرمانان به ثمر می رسد. قدم بزرگی برداشتید. باز هم سپاس از اینكه یاد این شهیدان را زنده كردید.

    به كوی میكده گریان و سرفكنده روم
    چرا كه شرم همی آیدم ز حاصل خویش
    نه عمر خضر بماند نه ملك اسكندر
    نزاع بر سر دنیای دون مكن درویش
    مریم كاظم‌زاده
    همسرشهید اصغر وصالی[/]

    [="Tahoma"][="Blue"][h=2]بخشی از نامه شهید سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم به ابراهیم حاتمی کیا :[/h]

    اما تو ابراهیم جان بسیجی و عاشق بمان و جز درباره عشاق حق و بسیجی ها فیلم مساز و هرگاه خسته شدی این شعر گونه را که یک جانباز برایت نوشته است بخوان.

    ای بلبل عاشق، جز برای گل ها مخوان
    دست های دعای دلسوختگان
    آن همه بلند است
    که تا آسمان هفتم می رسد
    من پاهایم را بخشیده ام
    تا این دل سوخته را
    به من بخشیده اند
    اما اگر پاهایم را باز پس بدهند
    تا این دل سوخته را بازستانند
    آنچه را که بخشیده ام
    باز پس نخواهم گرفت
    دل من یک شقایق است خونین و داغدار
    ای بلبل عاشق
    جز برای شقایق ها مخوان.....[/]

    سلام من اين فيلم را نديدم ولي هر چيزي كه كمك به معرفي شهدا و از جان گذشتگي آنها كند ارزشمند است.

    [="Tahoma"][="Blue"]۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱ فرهنگی » فرهنگی


    سردار قاسم سلیمانی در نامه ای به ابراهیم حاتمی کیا آورده است:برادرم از طعنه ها و سرزنش ها نهراسید و به سیمرغ های دنیوی هم فکر نکنید و این راه را ادامه دهید. سیمرغ شما وجدانهای بیدار شده ، در اثر این حقیقت ارزشمند ارایه شده و اشک های غلتانی است که بر گونه ها جاری ساختید.

    به گزارش مشرق، سردار قاسم سلیمانی فرمانده رشید سال‌های دفاع مقدس و از افتخارات امروز جهان اسلام و نور چشم خانواده شهدا، پس از تماشای فیلم سینمایی «چ» متنی را خطاب به آقای حاتمی‌کیا ارسال کرده است.

    متن این نامه که طبق وعده قبلی پژمان لشگری پور مدیر پروژه «چ» همزمان با شب تولدت ابراهیم حاتمی کیا در سایت فیلم سینمایی «چ» قرار گرفته به شرح زیر است.

    بسم الله الرحمن الرحیم

    به: سردار هنر برادر عزیز جناب آقای حاتمی کیا

    از : سرباز اسلام و ایران

    با سلام؛

    فرصتی شد پس از مدت ها فیلم " چ " را ببینم. با دیدن آن صحنه ها، به یاد غربت دیروز ایرانی ترین ایرانی ها و اسلامی ترین اسلامی ها، ایثارگران فداکاری که فرصت یافتید ، با هنر قابل تقدیر خود ، یک نمونه از هزاران نمونه اعجاب آور آنان را به تصویر بکشانید و بر مظلومیت امروز همان چهره های فراموش شده گریه کردم.

    برادرم از طعنه ها و سرزنش ها نهراسید و به سیمرغ های دنیوی هم فکر نکنید و این راه را ادامه دهید. سیمرغ شما وجدانهای بیدار شده ، در اثر این حقیقت ارزشمند ارایه شده و اشک های غلتانی است که بر گونه ها جاری ساختید.

    جنت الهی برخاسته از دعای مادران شهیدان و مجروحین سالها بر بستر افتاده ، مبارکتان باد.

    برادرت قاسم سلیمانی[/]