جمع بندی فلسفه دعا برای سلامتی امام زمان (عج) چیست؟

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فلسفه دعا برای سلامتی امام زمان (عج) چیست؟

سلام.چرا باید برای سلامتی امام زمان (عج) دعا کنیم؟ ایشان که در حال حاضر در بین انسانها و دشمنان نیستند تا آسیبی به ایشان وارد شود و خداوند حافظ و نگهبان ایشان است.فلسفه این دعا را بفرمایید.ممنون.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مسلم

Elhambayat1365;945189 نوشت:
سلام.چرا باید برای سلامتی امام زمان (عج) دعا کنیم؟ ایشان که در حال حاضر در بین انسانها و دشمنان نیستند تا آسیبی به ایشان وارد شود و خداوند حافظ و نگهبان ایشان است.فلسفه این دعا را بفرمایید.ممنون.

آسیب دیدن انسان فقط به واسطه دشمنان نیست! پیامبر و سایر ائمه (علیهم السلام) نیز جسمشان به اقتضاء مادی بودن، تحت تاثیر تضاد و تعارض های مادی قرار می گرفت و گاهی بیمار می‌شدند، و در منابع روایی بارها از بیمار شدن ایشان سخن گفته شده است، مانند بیماری امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) و نذر کردن سه روز روزه و سپس مراجعه فقیر و اسیر و یتیم و نزول آیات ابتدای سوره انسان(1)، یا ماجرای چشم درد امام علی (علیه السلام) در جنگ خیبر(2)، یا بیماری ایوب پیامبر (علیه السلام)(3)، و موارد دیگر.
اما آن چه که در مورد حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) استثناء شده است، زنده ماندن و عمر طولانی ایشان تا زمان ظهور است، یعنی خداوند در حق امام زمان (علیه السلام) وعده داده است که جان ایشان را تا زمان ظهور حفظ کند، و هرگز این وعده الهی تخلف نخواهد پذیرفت، اما این بدان معنا نیست که تاثیرات محیط، آب و هوا و غیره روی جسم ایشان بی تاثیر بوده و هرگز ایشان بیمار نشوند.

پس مراد از دعا برای سلامتی امام زمان (علیه السلام)، دعا به منظور صحت و سلامتی ایشان از ناراحتی ها و بیماری هاست، همان طور که در دعای سلامتی امام زمان (علیه السلام)، از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است:
«اللهم ادفع عن ولیك ... و اعذه من شر جمیع ما خلقت و عن یمینه و عن شماله و من فوقه و من تحته بحفظك الذی لا یضیع من حفظته به»؛ خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان. و او را در پناه خود از شر تمام آن چه آفریده و ایجاد و انشا و صورت گری فرموده ای، محفوظ بدار، و او را از پیش رو و پشت سر و راست و چپ و بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار، حفظ كردنی كه هر كس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود.(4)
_________________
(1) تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الكتب الإسلامية، چاپ اول، 1374ش، تهران، ج 5، ص 343.
(2) کشف الغمة، اربلی، بنى هاشمى‏، چاپ اول، 1381ق، تبریز،ج 1، ص 212.
(3) انبیاء/ 83.
(4) مصباح المتهجد، شیخ طوسی، مؤسسة فقه الشيعة، چاپ اول، 1411ق، بیروت، ج 1، ص 409.

با سلام

مگر این امام زمان مستجاب الدعوه نیست چرا خودش برای سلامتی خودش دعا نمی کند ؟ ناسلامتی مگر واسطه ی فیض جهان هستی نیست ما که خودمان باید برای دعاهایمان او واسطه گر ما باشد حالا چرا برای سلامتی اش باید ما واسطه گری و میانجیگیری نزد خدا بکنیم؟

اصلا آیا این عجیب نیست که کسی که برایش ادعا می شود تمام قدرت تکوینی را خدا به او داده است و حتی اگر بخواهد می تواند کهکشانها را هم جابجا کند ولی زورش به موجودات ریزه و میزه و میکروسکوپی عامل بیماری ها نرسد؟!

عصران;945314 نوشت:
اصلا آیا این عجیب نیست که کسی که برایش ادعا می شود تمام قدرت تکوینی را خدا به او داده است و حتی اگر بخواهد می تواند کهکشانها را هم جابجا کند ولی زورش به موجودات ریزه و میزه و میکروسکوپی عامل بیماری ها نرسد؟!

بسم الله السلام
موضوع این است که اولیاء الهی بیماری و سختی را پس نمی زنند و از نعمات الهی می شمارند.ضمن اینکه حضرات معصومین هیچ گاه قدرت تکوینی خود را برای همسو کردن جهان با خواسته های خود بکار نبرده اند.
از طرفی دعای ما برای امام زمانمان عامل ارتقاء معنوی خود ما و جلب برکات و نعمات و توفیقات الهی است.

یکی دیگه.;945357 نوشت:
موضوع این است که اولیاء الهی بیماری و سختی را پس نمی زنند و از نعمات الهی می شمارند.

سلام علیکم
اگر بیماری و سختی برای آنها نعمت است پس چرا ما از خدا بخواهیم که این نعمت را از آنها بگیرد؟ دایه ی مهربانتر از مادر که نیستیم.

یکی دیگه.;945357 نوشت:
ضمن اینکه حضرات معصومین هیچ گاه قدرت تکوینی خود را برای همسو کردن جهان با خواسته های خود بکار نبرده اند.

خواسته ی خود؟! رضای خدا مگر در سلامتی امام زمان نیست؟ اگر هست پس چرا خودشان دعا نمی کنند و اگر نیست چرا ما برخلاف رضای خدا دعا کنیم؟
سلامتی امامان برای عمل به وظایف امامتشان هم لازم است بنابر این اصلا بر آنها واجب است که سلامت باشند.

یکی دیگه.;945357 نوشت:
از طرفی دعای ما برای امام زمانمان عامل ارتقاء معنوی خود ما و جلب برکات و نعمات و توفیقات الهی است.

ارتقای معنوی و جلب برکات مگرفقط از طریق دعای سلامتی امام زمان صورت می گیرد . ماشاء الله این همه دعا ی ماثور و غیر ماثور داریم می توانید با آنها ارتقای معنوی بیابید و لزومی ندارد که این کار حتما با یک دعای بی فایده انجام بشود.

عصران;945427 نوشت:
اگر بیماری و سختی برای آنها نعمت است پس چرا ما از خدا بخواهیم که این نعمت را از آنها بگیرد؟ دایه ی مهربانتر از مادر که نیستیم.

خود امامان معصوم هم در هنکام بیماری به درگاه خداوند دعا میکردند.سلامتی یک نعمت و بیماری لطفی دیگر است.
دعای ما برای سلامتی امام زمانمان فواید زیادی دارد. از جمله اینکه دعا باعث ایجاد رابطه ی قلبی بین بنده و خدا میشود . و همچنین باعث ایجاد رابطه قلبی بین ما و امام عصر میشود.همانطور که وقتی کسی را دوست داریم مدام به او فکر میکنیم و این فکر و توجه باعث ازدیاد علاقه و انس بیشتر و بیشتر میشود.
بعد از آن باعث توجه بیشتر ما میشود برای رعایت احکام و اخلاق الهی.چرا که به خود نهیب میزنم که اگر برای سلامتی امام دعا میکنم،نباید باعث آزردگی ایشان شوم.
...
و این همراهی و این توجه و این ارتقاء معنوی لازم است برای آماده شدن ما برای ظهور.

عصران;945427 نوشت:
اگر بیماری و سختی برای آنها نعمت است پس چرا ما از خدا بخواهیم که این نعمت را از آنها بگیرد؟ دایه ی مهربانتر از مادر که نیستیم.

در این خصوص بین دعا برای سلامتی خودمان و دعا برای سلامتی ائمه تفاوتی وجود ندارد! بیماری ها یک سری مشکلات هستند که عوامل خود را دارند و دعا یاری خواستن از خداوند برای برطرف ساختن آنهاست!
اگر قرار بود ائمه(ع) مشکلات و موانع سر راهشان را از جمله همین بیماری ها را با معجزه از پیش رو بردارند که اینقدر با مشکلات دست و پنجه نرم نمیکردند! امام حسین(ع) در کربلا می توانستند برای رفع تشنگی ابرها را امر به باریدن کنند، یا حتی ریگ های بیابان را بر علیه لشگریان دشمن تبدیل به طوفان کنند و...، اما قرار نیست در دنیا امور با معجزه یا استجابت بدون پیش زمینه جلو برود.
مشکلات و بیماری های سایر انبیاء مانند ایوب و یوسف و دیگران، و همچنین سایر ائمه(ع) نشان میدهد بالاخره ایشان هم در دنیا باید جسمشان متأثر از قوانین فیزیکی دنیا شود، تا قوانین عالم نقض نشده و همه چیز قاعده مند پیش برود.

عصران;945427 نوشت:
خواسته ی خود؟! رضای خدا مگر در سلامتی امام زمان نیست؟ اگر هست پس چرا خودشان دعا نمی کنند و اگر نیست چرا ما برخلاف رضای خدا دعا کنیم؟

خواسته خداوند این است که همه چیز از طریق اسباب عادی پیش برود، همانطور که امام صادق(ع) می فرمایند: «خداوند ابا دارد از اینکه امور را جز از طریق اسباب عادی خود جاری سازد»(الکافی، ج1، ص183)
بنابراین اگر قواعد عادی مقتضی بیمار شدن امام یا نبی بشود خداوند همان را محقق خواهد کرد ولو آنکه به کشته شدن امام بینجامد، مگر آنکه ضرورتی چون اثبات نبوت یا امامت در میان باشد که از بحث خارج است.

ایشان که در حال حاضر در بین انسانها و دشمنان نیستند .[/quote

با سلام و احترام فکر می کنم مشکل اینجاست که معتقدید حضرت در بین انسانها حضور ندارند در صورتی که این ماییم که متوجه حضور ایشان نیستیم. امیدوارم اگر اشکالی در برداشت بنده وجود دارد استاد گرامی تصحیح بفرمایند.

علاوه بر دعا برای سلامتی امام زمان باید برای ظهر ایشون هم دعا کنیم. یادمه تو ی تاپیکی زده بود هر موقع یاد امام زمان افتادید 5 تا صلوات برای سلامت و ظهر ایشون بفرستید خیلی کمه و زمانی هم نمیبره

پرسش
چرا باید برای سلامتی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) دعا کنیم؟ در حالی که ایشان در بین انسانها و دشمنان نیستند تا آسیبی به ایشان وارد شود و خداوند حافظ و نگهبان ایشان است.

پاسخ

آسیب دیدن انسان فقط به واسطه دشمنان نیست! پیامبر و سایر ائمه (علیهم السلام) نیز جسمشان به اقتضاء مادی بودن، تحت تاثیر تضاد و تعارض های مادی قرار می گرفت و گاهی بیمار می‌شدند، و در منابع روایی بارها از بیمار شدن ایشان سخن گفته شده است، مانند بیماری امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) و نذر کردن سه روز روزه و سپس مراجعه فقیر و اسیر و یتیم و نزول آیات ابتدای سوره انسان(1)، یا ماجرای چشم درد امام علی (علیه السلام) در جنگ خیبر(2)، یا بیماری ایوب پیامبر (علیه السلام)(3)، و موارد دیگر.
اما آن چه که در مورد حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) استثناء شده است، زنده ماندن و عمر طولانی ایشان تا زمان ظهور است، یعنی خداوند در حق امام زمان (علیه السلام) وعده داده است که جان ایشان را تا زمان ظهور حفظ کند، و هرگز این وعده الهی تخلف نخواهد پذیرفت، اما این بدان معنا نیست که تاثیرات محیط، آب و هوا و غیره روی جسم ایشان بی تاثیر بوده و هرگز ایشان بیمار نشوند.

خواسته خداوند این است که همه چیز از طریق اسباب عادی پیش برود، همانطور که امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «خداوند ابا دارد از اینکه امور را جز از طریق اسباب عادی خود جاری سازد»(4)
بنابراین اگر قواعد عادی مقتضی بیمار شدن امام یا نبی بشود خداوند همان را محقق خواهد کرد، مگر آنکه ضرورتی چون اثبات نبوت یا امامت در میان باشد تا شکستن قوانین طبیعی لازم باشد که آن هم از بحث خارج است.

پس مراد از دعا برای سلامتی امام زمان (علیه السلام)، دعا به منظور صحت و سلامتی ایشان از ناراحتی ها و بیماری هاست، همان طور که در دعای سلامتی امام زمان (علیه السلام)، از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است:
«اللهم ادفع عن ولیك ... و اعذه من شر جمیع ما خلقت و عن یمینه و عن شماله و من فوقه و من تحته بحفظك الذی لا یضیع من حفظته به»؛ خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان. و او را در پناه خود از شر تمام آن چه آفریده و ایجاد و انشا و صورت گری فرموده ای، محفوظ بدار، و او را از پیش رو و پشت سر و راست و چپ و بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار، حفظ كردنی كه هر كس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود.(5)

_________________
1. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دار الكتب الإسلامية، چاپ اول، 1374ش، تهران، ج 5، ص 343.
2. اربلی، بنى هاشمى‏، کشف الغمة، چاپ اول، 13