جمع بندی فلسفه امامت پس از نبوت خاتم

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فلسفه امامت پس از نبوت خاتم

سلام و خسته نباشید
چرا بعد از نبی اکرم صلوات الله علیه امور کار به ائمه معصومین علیهما سلام واگذار شد ؟
بیشتر منظورم این است چرا خداوند امور کار را به طیف دیگری از رسولان واگذار نکرد ؟ و چرا حتما باید امامان زمام کار را در دست میگرفتند ؟در امامان چه ویژگی خاصی بود که در طیف دیگری از فرستادگان که نبی و رسول مینامیم نبود و نیاز برای ادامه کار برای بعد از پیامبر خاتم به امام بود ؟
با تشکر

برچسب: 

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد مسلم

hsj110;573103 نوشت:
چرا بعد از نبی اکرم صلوات الله علیه امور کار به ائمه معصومین علیهما سلام واگذار شد ؟
بیشتر منظورم این است چرا خداوند امور کار را به طیف دیگری از رسولان واگذار نکرد ؟ و چرا حتما باید امامان زمام کار را در دست میگرفتند ؟در امامان چه ویژگی خاصی بود که در طیف دیگری از فرستادگان که نبی و رسول مینامیم نبود و نیاز برای ادامه کار برای بعد از پیامبر خاتم به امام بود ؟
با تشکر

با سلام و تشکر از سوال شما

خداوند از آغاز آفرینش اسلام را برای بشر برگزید اما به دلالیلی چون عدم توانایی و استعداد بشر در حفظ کتاب آسمانی، و دریافت نقشه کلی برای مسیر خود(مجموعه آثار، شهید مطهری، ج2، ص182) این دین را در طی پنج مرحله کامل نموده، و توسط پنج پیامبر اولوالعزم ابلاغ نمود، و در دوره میان پیامبران اولوالعزم، انبیاء تبلیغی مسئول تبلیغ و ترویج معارف آنها می‌شدند.

اما حکمت اینکه نبوت با پیامبر اسلام ختم شده و انبیاء دیگری پس از ایشان نیامدند را باید در فلسفه وجودی پیامبران جستجو کرد:
اینکه چرا پیامبر اولوالعزمی بعد از پیامبر اسلام(ص) نیامد، به این خاطر است که دین خدا با نزول دین اسلام، کامل شد:
«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا»(مائده-3)
امروز (با نصبِ على بن ابى‏طالب به ولايت) دينتان را براى شما كامل، و نعمتم را بر شما تمام كردم، و اسلام را برايتان به عنوان دين پسنديدم‏.
و قرآنی نازل شد که بیان کننده همه نیازهای بشری است:
«نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمينَ» (نحل-89)
اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر هر چيزى و هدايت و رحمت ومژده‏اى براى تسليم‏شدگانست‏.
پس با توجه به اینکه نیازی به دین جدید نبوده و نیست، نیازی به پیامبری که دین جدید را بیاورد هم نیست.

اما این که چرا انبیاء تبلیغی بعد از پیامبر اسلام(ص) نیامدند:

اولا نبوتهای تبلیغی بعد از هر شریعتی به خاطر تحریف کتاب آن شرایع بوده است، به عبارت دیگر فلسفه وجودی آنها بیشتر به خاطر نابودی و تبدیل و تحریف کتاب و معارف آسمانی بوده است، تا تغییر نیازهای بشر و نیازمندی به تعالیم جدید،(مجموعه آثار، شهید مطهری، ج3، ص156) در حالیکه اسلام شریعتی است که تا روز قیامت نیز تحریف نخواهد شد، همچنانکه خداوند وعده داده است:
«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون‏» (حجر-9)
همانا ما قرآن را نازل كرديم، و يقيناً ما نگهبان آن هستيم‏.

دوما: یکی دیگر از نیازها به انبیاء تبلیغی، حفظ و تفسیر و اجتهاد در معارف دین می‌باشد، یعنی اگر انسان در رشد و بلوغ، ناتوان از حفظ و تبلیغ و تبیین وحی باشد پیامبران تبلیغی مبعوث می شوند و دست بشر را می‌گیرند تا از هدایت وحیانی بهره مند گردند حال اگر بشر به رشد و بلوغ لازم رسیده باشد و بتواند عهده دار تعلیم، تبلیغ، و تفسیر دین برآید در این صورت حکمت بعثت پیامبران تبلیغی منتفی می شود، و امامان (ع) و سپس علما و کارشناسان دینی جانشین انبیاء می گردند.(دائرة المعارف طهور، مدخل: شبهه ختم پیامبران تبلیغی) همان‌طور که امام رضا(ع) می‌فرمایند:
«إِنَّ الْإِمَامَةَ هِيَ مَنْزِلَةُ الْأَنْبِيَاء»(الکافی، کلینی، ج1، ص200)
امامت همان جایگاه انبیاء است.
و امام صادق(ع) فرمود:
« إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاء» (الکافی، ج1، ص32)
به درستی که عالمان جانشینان انبیاء هستند.

پس ختم نبوت به معنای بی نیازی بشر نیست، بلکه سنخ نیاز عوض شده است، با ختم نبوت و تکمیل دین، این بار به انسان‌هایی نیاز بود که در عین اینکه عصمت علمی و عملی دارند و می‌شود برای فهم معارف دین به آنها اعتماد کرد، محافظ شریعت باشند، و برای برقراری عدالت اجتماعی حکومت تشکیل دهند.(امامت در بینش اسلامی، علی ربانی گلپایگانی، فصل دهم، ص213 الی 244)

موفق باشید

hsj110;573103 نوشت:
بیشتر منظورم این است چرا خداوند امور کار را به طیف دیگری از رسولان واگذار نکرد ؟

سلام با تشكر

سوال قشنگي بود برادر عزيزم اما بايد توجه داشت كه وظيفه رسولان اوردن شريعت است و وظيفه امامان هدايت مردم به شريعت حقيقي رسولان لذا با امدن پيغمبر و شهادت ايشان همه انبيا نسخ شدند و تنها يك شريعت به عنوان شريعت حقيقي معرفي شد حال اين شريعت بايد توسط يك دسته از انسان هاي برگزيده تبيين شود و ان هم ائمه هستند و هر مطلبي كه غير از خانه اهل بيت هم استخراج شود باطل است زيرا انها تاويل گر ايات و سنت هستند در نتيجه با وجود پيغمبر خاتم و نسخ شدن انبيا و سنت انها ديگر حضور پيغمبر بعدي معنايي ندارد

حضرت امام باقر(عليه السلام) مي‌فرمايد: « كلُّ ما لَمْ يَخْرُجْ مِنْ هذا الْبَيْتِ فَهُوَ باطلٌ. آنچه را كه در امر دين از اين خانه خارج نشده باشد باطل است

چرا و به چه علت هر ان مطلبي كه از خانه اهل بيت خارج نشده باطل است؟ به اين جهت كه اهل بيت از روي علم و عصمتشان حكم و اجتهاد مي كنند و بقيه ممكن است از روي هوا و هوس تصميم بگيرند كما اينكه امام غزالي فرمودند عمر بن خطاب تحت تاثير هواي نفسانيش قرار گرفت و دست از بيعت خود با علي برداشت

جمع بندی
_________________________
موضوع: امامت اهل بیت(ع)

سوال:
فلسفه وجودی ائمه(ع) بعد از پیامبر(ص) چیست؟ چرا پس از پیامبرخاتم(ص) ، کار به انبیاء دیگری واگذار نشد؟

پاسخ:
خداوند از آغاز آفرینش اسلام را برای بشر برگزید اما به دلالیلی چون عدم توانایی و استعداد بشر در حفظ کتاب آسمانی، و دریافت نقشه کلی برای مسیر خود(1) این دین را در طی پنج مرحله کامل نموده، و توسط پنج پیامبر اولوالعزم ابلاغ نمود، و در دوره میان پیامبران اولوالعزم، انبیاء تبلیغی مسئول تبلیغ و ترویج معارف آنها می‌شدند.

اما حکمت اینکه نبوت با پیامبر اسلام ختم شده و انبیاء دیگری پس از ایشان نیامدند را باید در فلسفه وجودی پیامبران جستجو کرد، پیامبران به دو دسته اولوالعزم، و انباء تبلیغی تقسیم می‌شوند:

پیامبران اولوالعزم

اینکه چرا پیامبر اولوالعزمی بعد از پیامبر اسلام(ص) نیامد، به این خاطر است که دین خدا با نزول دین اسلام، کامل شد:
«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا»(2)
امروز (با نصبِ على بن ابى‏طالب به ولايت) دينتان را براى شما كامل، و نعمتم را بر شما تمام كردم، و اسلام را برايتان به عنوان دين پسنديدم‏.
و قرآنی نازل شد که بیان کننده همه نیازهای بشری است:
«نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمينَ» (3)
اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر هر چيزى و هدايت و رحمت ومژده‏اى براى تسليم‏شدگانست‏.
پس با توجه به اینکه نیازی به دین جدید نبوده و نیست، نیازی به پیامبری که دین جدید را بیاورد هم نیست.

انبیاء تبلیغی
اما این که چرا انبیاء تبلیغی بعد از پیامبر اسلام(ص) نیامدند:

اولا: نبوتهای تبلیغی بعد از هر شریعتی به خاطر تحریف کتاب آن شرایع بوده است، به عبارت دیگر فلسفه وجودی آنها بیشتر به خاطر نابودی و تبدیل و تحریف کتاب و معارف آسمانی بوده است، تا تغییر نیازهای بشر و نیازمندی به تعالیم جدید،(4) در حالیکه اسلام شریعتی است که کتاب آسمانی آن تا روز قیامت تحریف نخواهد شد، همچنانکه خداوند وعده داده است:
«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون‏» (5)
همانا ما قرآن را نازل كرديم، و يقيناً ما نگهبان آن هستيم‏.

ثانیا: یکی دیگر از نیازها به انبیاء تبلیغی، حفظ و تفسیر و اجتهاد در معارف دین می‌باشد، یعنی اگر انسان در رشد و بلوغ، ناتوان از حفظ و تبلیغ و تبیین وحی باشد پیامبران تبلیغی مبعوث می شوند و دست بشر را می‌گیرند تا از هدایت وحیانی بهره مند گردند حال اگر بشر به رشد و بلوغ لازم رسیده باشد و بتواند عهده دار تعلیم، تبلیغ، و تفسیر دین برآید در این صورت حکمت بعثت پیامبران تبلیغی منتفی می شود، و امامان (ع) و سپس علما و کارشناسان دینی جانشین انبیاء می گردند.(6) همان‌طور که امام رضا(ع) می‌فرمایند:

«إِنَّ الْإِمَامَةَ هِيَ مَنْزِلَةُ الْأَنْبِيَاء»(7)
امامت همان جایگاه انبیاء است.

و امام صادق(ع) فرمود:

« إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاء» (8)
به درستی که عالمان جانشینان انبیاء هستند.

پس ختم نبوت به معنای بی نیازی بشر نیست، بلکه سنخ نیاز عوض شده است، با ختم نبوت و تکمیل دین، این بار به انسان‌هایی نیاز بود که در عین اینکه عصمت علمی و عملی دارند و می‌شود برای فهم معارف دین به آنها اعتماد کرد، محافظ شریعت باشند، و برای برقراری عدالت اجتماعی حکومت تشکیل دهند.(9)

_______________________
1) مجموعه آثار، شهید مطهری، ج2، ص182.
2) مائده-3.
3) نحل-89.
4) مجموعه آثار، شهید مطهری، ج3، ص156.
5) حجر-9.
6) دائرة المعارف طهور، مدخل: شبهه ختم پیامبران تبلیغی.
7) الکافی، کلینی، ج1، ص200.
Dirol همان، ج1، ص32.
9) امامت در بینش اسلامی، علی ربانی گلپایگانی، فصل دهم، ص213 الی 244.

موضوع قفل شده است