جمع بندی فعل یا عمل اخلاقی دقیقا چیست؟

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فعل یا عمل اخلاقی دقیقا چیست؟

با سلام و عرض ادب و احترام

فعل یا عمل اخلاقی دقیقا چیست؟ از نظر اسلام چه اعمال و افعالی را می توان اخلاقی شمرد و چه افعالی را غیر اخلاقی؟:Gol:

کارشناس بحث : بصیر

[="Tahoma"][="Navy"][="3"]

ذکر یونسیه;254776 نوشت:
فعل یا عمل اخلاقی دقیقا چیست؟ از نظر اسلام چه اعمال و افعالی را می توان اخلاقی شمرد و چه افعالی را غیر اخلاقی؟

باسلام و عرض ادب
اعمال و رفتاری که از روی اختیار بوده و از نظر آدمی، مقدس، گرانمایه و تحسین برانگیز باشد. به گونه ای که هر انسانی در برابر آن اعمال خضوع و احترام می کند، هر چند خود نتوانسته باشد به آنها عمل کند.(اخلاق اسلامی و مبانی نظری آن، ص 20- علی شیروانی)[/][/][/]

[="Tahoma"][="Navy"][="3"]

از نظر اسلام، هر فعل یا عملی که مطابق طبع فطری انسان، عقل و دستورات الهی باشد، اخلاقی هستند و هر عملی که با وجدان، عقل و دستورات الهی ناسازگار باشد، غیر اخلاقی خواهد

[/][/][/]

بصیر;255199 نوشت:

باسلام و عرض ادب
اعمال و رفتاری که از روی اختیار بوده و از نظر آدمی، مقدس، گرانمایه و تحسین برانگیز باشد. به گونه ای که هر انسانی در برابر آن اعمال خضوع و احترام می کند، هر چند خود نتوانسته باشد به آنها عمل کند.(اخلاق اسلامی و مبانی نظری آن، ص 20- علی شیروانی)

1-آیا نیت فعل اهمیت ندارد؟
2-نباید انجام آن از صفات باطنی فاعل باشد؟

سلام";328020 نوشت:
1-آیا نیت فعل اهمیت ندارد؟
2-نباید انجام آن از صفات باطنی فاعل باشد؟

چطور نیت اهمیت ندارد در حالیکه پیامبر فرموده: "الاعمال باالنیات"

[="4"]به نام او

[="purple"]ممنون از کاربر سلام این جواب سوال دوم شماست :[/]
[="red"]2- جناب بصیر فرمودند که هر کار ارادی وقتی کسی صفتی درون خود داشته باشد در دو حالت بیش تر نیست :
[/][="green"]الف ) اون صفت برای شخص عادت شده ( که این عادت شدن کار ارادی نیست پس کلا این گزینه را حذف می کنیم چون ارادی نیست )[/]
[="blue"]ب ) وقتی کسی کاری را انجام می دهد یعنی آن صفت را در خود داشته و از آن استفاده کرده ( مگر این که از زور باشد که باز هم ارادی نیست ) برای مثال : کسی که می بخشد صفت بخشندگی را در خود دارد وگرنه دلش نمی آید ببخشد .
[/]
یا حق[/]

عصا;328148 نوشت:
به نام او
2- جناب بصیر فرمودند که هر کار ارادی وقتی کسی صفتی درون خود داشته باشد در دو حالت بیش تر نیست :
الف ) اون صفت برای شخص عادت شده ( که این عادت شدن کار ارادی نیست پس کلا این گزینه را حذف می کنیم چون ارادی نیست )
ب ) وقتی کسی کاری را انجام می دهد یعنی آن صفت را در خود داشته و از آن استفاده کرده ( مگر این که از زور باشد که باز هم ارادی نیست ) برای مثال : کسی که می بخشد صفت بخشندگی را در خود دارد وگرنه دلش نمی آید ببخشد .
یا حق

اولا در رابطه با (الف)عادت به انجام کاری داشتن نفی ارادی بودن نیست.زیرا عادت جبر فلسفی به شمار نمی آید.
ضمنا در حالت (ب) شاید شخص این صفت را جز صفات نفسانی نداشته باشد و تنها در اثر ایجاد شرایطی خاص اقدام به انجام کار کند.به علاوه در مورد زور اگر جبر فلسفی وجود نداشته باشد منافاتی با اختیار و اراده ندارد.

[="4"]به نام او

ممنون از جواب های خوبتان .
می خواستم در مورد اراؤده بگم که این اراده ای که من می گویم اراده ی دلی است یعنی اراده ای که خود. شخص. از ته دل و با علاقه ی هر چه تمام آن کار را انجام دهد تا بتواند از آن کاری که انجام می دهد لذت ببرد و از کاری که انجام. داده راضی باشد و در آینده اگر به گذشته نگاه کرد پشیمان نشود.
اگر با این تعریف به اراده نگاه کنیم مسائلی که گفتم صحیح می شود.

یا حق[/]

سلام";328020 نوشت:
1-آیا نیت فعل اهمیت ندارد؟
2-نباید انجام آن از صفات باطنی فاعل باشد؟

سلام علیکم
بله نیت اهمیت دارد. منتها وقتی گفتیم که باید از روی اختیار باشد، منظور همان است که با نیت باشد.

پرسش:
فعل یا عمل اخلاقی دقیقا چیست؟ از نظر اسلام چه اعمال و افعالی را می توان اخلاقی شمرد و چه افعالی را غیر اخلاقی؟

پاسخ :
فعل یا عمل اخلاقی، اعمال و رفتاری است که از روی اختیار بوده و از نظر آدمی، مقدس، گرانمایه و تحسین برانگیز باشد. به گونه ای که هر انسانی در برابر آن اعمال خضوع و احترام می کند، هر چند خود نتوانسته باشد به آنها عمل کند.(اخلاق اسلامی و مبانی نظری آن، ص 20- علی شیروانی).
همچنین از نظر اسلام، هر فعل یا عملی که مطابق طبع فطری انسان، عقل و دستورات الهی باشد، اخلاقی هستند و هر عملی که با وجدان، عقل و دستورات الهی ناسازگار باشد، غیر اخلاقی خواهد
منظور از اعمال اختیاری هم، یعنی اعمالی که با قصد، نیت، توجه و اراده انجام شده باشد نه این که از روی خواب و غفلت صورت پذیرفته باشد.

موضوع قفل شده است