جمع بندی فرق مسحیت کاتولیک و پروتستان چیست؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فرق مسحیت کاتولیک و پروتستان چیست؟

سلام

فرق مسحیت کاتولیک و بروتستان چیست ؟

لطفا در مورد دلایلشون در مورد ادعاشون هم صحبت کنید

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد مبشر

با سلام و ادب خدمت دوستان گرامی
امیدوارم ایام به کامتان باد
همراه با خانواده های خود خوشبخت باشید

victoryone;566966 نوشت:
فرق مسحیت کاتولیک و بروتستان چیست ؟

اجازه بدهید به صورت مختصر به سؤال شما دوست گرامی پاسخ دهم .
مسیحیت نیز مانند سایر ادیان دارای فرق و مذاهب مختلفی است که مذاهب کاتولیک و پروتستان از فرق مسیحی به شمار می روند.

مسیحیت کاتولیک
کلمه کاتولیک به معنای جماعت است و بر اساس ادعای کلیسای کاتولیک، این مذهب به عصر حواریون بازمی گردد که البته این ادعا از طریق بیان فرق پیشین تر مانند کلیساهای شرقی قرون اولیه قابل خدشه است. این کلیسا در قرن یازدهم از کلیسای ارتودکس کاملا جدا شده و پس از آن با پیروی از پاپ به حیات دینی خود ادامه داد . منابع و مآخذ اصول اعتقادی کاتولیک ها عبارتند از کتاب مقدس، تعلیمات حواریون و تصمیمات خود کلیساست.
پیروان مذهب کاتولیک معتقدند سعادت با دو شرط حاصل می شود: فیض خدا و عمل صالح آنها همچنین معتقدند اسقفها یعنی نگهبانان به رهبری پاپ و تحت اشراف روح القدس رهبری جامعه مسیحیت را به عهده دارند از سوی دیگر اعتقاد به برزخ از جمله باورهای کاتولیک هاست همچنین در مذهب کاتولیک کشیشان مجاز به ازدواج نیستند. کاتولیک ها معتقدند نان و شراب در مراسم عشای ربانی حقیقتا به خون و گوشت مسیح مبدل می شود کاتولیک ها همچنین پاپ را معصوم می دانند و معتقدند که مسیح، پطرس را بر کلیه کلیسای مسیحیت رهبر قرار داده و کلید ملکوت آسمان را به وی سپرده است و پاپها جانشینان پطرس هستند آنها همچنین اعتراف به گناهان در مقابل کشیش را انجام می دهند.
مسیحیت پروتستان
کلمه پروتستان به معنای معترض است و همانگونه که واضح است این مذهب ابتدا جنبشی بود که در اعتراض به تعالیم و ظلم و ستم کلیسای کاتولیک در قرن شانزدهم میلادی به رهبری مارتین لوتر آغاز شد و سرانجام توانست به عنوان حرکتی مستقل به حیات خود ادامه دهد و در ادامه قدرت مطلق کلیسای کاتولیک را در اروپا به زانو درآورد.
پروتستانها عصمت پاپ را قبول ندارند و ریاست او بر کلیساها را نمی پذیرند آنها همچنین ایمان را برای نجات کافی می دانند و اعتقاد دارند که نجات و رستگاری تنها از طریق فیض خداوند در ایمان پدید می آید. پروتستانها همچنین اعتقاد به برزخ ندارند چون این مبحث در کتب اپوکریفایی بیان شده است. بر خلاف کاتولیک ها که معتقدند تنها کلیسا قادر به تفسیر کتاب مقدس است اما پروتستانها معتقدند که مؤمن به کمک روح القدس قادر به فهم مقدس است که بر این اساس هر مسیحی خودش می تواند پیام کتاب مقدس را دریابد .پروتستانها همچنین مخالف تجرد کشیش ها هستند و برای این مخالفت خود به سیره حواریون استناد می کنند که ازدواج می کردند آنها همچنین معتقدند که نان و شراب عشای ربانی حقیقتا به خون و گوشت مسیح مبدل نمی شود.از نظر پروتستانها کتاب مقدس را تنها منبع و مأخذ اصول اعتقادی و اعمالی خود می دانند و اعتراف در مقابل کشیش را نمی پذیرند و از میان آیین های هفت گانه مقدس در کلیسا فقط غسل تعمید و عشای ربانی را آیین مقدس می دانند.
منبع :
آشنایی با ادیان بزرگ نوشته دکتر حسین توفیقی

سلام علیکم و رحمت الله و برکاته
یه کتاب معرفی می کنم ان شا الله مطالعه کنید جواب سوالاتتون رو ان شا الله خواهید گرفت

################################################################
اسم کتاب:مسیحیت در دنیاى کنونى
نویسنده:فیلسوف عارف،فقیه فاضل،مفسر بزرگ قرآن،نویسنده ی توانای جهان اسلام،استاد اخلاق،علامه مهذب،پاک و هوشمندحضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی(دامت برکاته)
توضیح:
مسیحیت در دنیاى کنونى با مطالعه این کتاب در مى یابید که مسیحیت کنونى که این همه در زمان ما در داخل و خارج براى آن تبلیغ مى کنند آئینى است که با منطق عقل سازگار نیست، و عمر آن پایان یافته است.
نویسنده : حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى
عکس کتاب:

لینک:http://makarem.ir/compilation/?lid=0&mid=61903&CatID=6505

#######################################################
ان شا الله بتونه کمک کنه

victoryone;566966 نوشت:
سلام

فرق مسحیت کاتولیک و بروتستان چیست ؟

لطفا در مورد دلایلشون در مورد ادعاشون هم صحبت کنید

با سلام
در این تاپیک توضیح داده شده

http://www.askdin.com/thread4450.html

..

فرق بین ارتودکس و پروتستان چیست ؟؟

مرجع اعلم;567877 نوشت:
سلام علیکم و رحمت الله و برکاته
یه کتاب معرفی می کنم ان شا الله مطالعه کنید جواب سوالاتتون رو ان شا الله خواهید گرفت

################################################## ##############
اسم کتاب:مسیحیت در دنیاى کنونى
نویسنده:فیلسوف عارف،فقیه فاضل،مفسر بزرگ قرآن،نویسنده ی توانای جهان اسلام،استاد اخلاق،علامه مهذب،پاک و هوشمندحضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی(دامت برکاته)
توضیح:
مسیحیت در دنیاى کنونى با مطالعه این کتاب در مى یابید که مسیحیت کنونى که این همه در زمان ما در داخل و خارج براى آن تبلیغ مى کنند آئینى است که با منطق عقل سازگار نیست، و عمر آن پایان یافته است.
نویسنده : حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى
عکس کتاب:

لینک:http://makarem.ir/compilation/?lid=0...903&CatID=6505

################################################## #####
ان شا الله بتونه کمک کنه

سلام دوباره بخشی از کتاب مذکور رو براتون می گذارم

نخستین چیزى که در مسیحیّت امروز جلب توجّه مى کند موضوع تقسیم آن به مذاهب سه گانه معروف: کاتولیک(1); پُروتِستان(2); اُرتودُکس(3) است.

1. فرقه کاتولیک
کاتولیک ها اکثریّت مسیحیان را تشکیل مى دهند، نامشان از واژه «کاتولیک» که به معنى کلیسا، کنیسه، هیأت گردانندگان کلیسا است مشتق شده و از کلیساى روم و پاپ پیروى مى کنند.
کاتولیک ها تعلیمات مذهبى را فقط از پاپ و دستگاه کلیسا فرا مى گیرند و غیر آنها را صالح براى این موضوع نمى دانند.
کاتولیک ها به بهشت فروشى و مغفرت نامه و بخشش گناه به وسیله کشیشان و شفاعت مقدّسین عقیده دارند. آنها روح القدس را در عین حال از پدر و پسر مى دانند و معتقد به رهبانیّت شدید و تجرّد اجبارى کشیشان و ازدواج نکردن آنها در تمام عمر هستند.

2. فرقه اُرتودکس(4)
قرن ها بود که جامعه مسیحیّت تحت رهبرى کلیساى روم و پاپ ها قرار داشتند ولى رفته رفته از سوى روحانیان مسیحى روم شرقى (ترکیه فعلى و شبه جزیره بالکان) مخالفت هایى شروع شد و کشمکش هایى بر سر پاره اى از مسائل مذهبى میان آنها و کلیساى روم درگرفت. البتّه تضادهاى سیاسى میان روم شرقى و غربى تأثیر فراوانى در دامن زدن به این اختلافات داشت; در واقع روم شرقى براى تکمیل استقلال سیاسى خود به دنبال استقلال مذهبى مى گشت.
محافل کلیسایى شرقى با تجرّد اجبارى و ازدواج نکردن کشیشان مخالف و معتقد بودند که روح القدس ناشى از «پدر» است. مصونیّت پاپ ها را از خطا و اشتباه، که مورد قبول کلیساى روم و محافل وابسته به آن بود، مردود مى دانستند. همچنین اعتقاد داشتند که برگزارى مراسم مذهبى به زبان هاى معمول محلّى مجاز است. شفاعت و میانجیگرى مقدّسین را قبول نداشتند و معتقد بودند نجات مردم در گرو اعمالشان است.
تفکیک و جدایى کامل کلیساى روم شرقى از غربى هنگامى پى ریزى شد که پاپ لئوى چهارم، کشیش قسطنطنیه، پایتخت روم شرقى (استانبول کنونى) را که «میشل سرو لادیس» نام داشت تکفیر کرد و کاردینال ها فرمان تکفیر وى را روى محراب «سن سوفى» در انظار مردم قرار دادند.
سرانجام در قرن یازدهم میلادى این دو کلیسا کاملاً از هم تفکیک شدند و فرقه ارتودکس به صورتى مستقل درآمد که براى خود تشکیلات روحانى جداگانه اى داشتند.

3. فرقه پُروتِستان
در قرون وسطى(5) کلیسا ظلم و اجحاف عجیبى داشت و بر اثر قدرت مطلقه پاپ ها و جهل و نادانى اولیاى کلیسا به وضعیّتى افتضاح آمیز کشیده شده بود. بسیارى از مردم از این اوضاع به ستوه آمده بودند امّا جرأت قیام بر ضدّ دستگاه پرقدرت پاپ و خرافات آنها را نداشتند.
در گوشه و کنار زمزمه هایى مى شد امّا این نغمه هاى مخالف انسجام نداشت. تندروى هاى کلیسا، سوءِاستفاده از قدرت،
سرکوب هرنوع جنبش علمى و اصلاحى، حمایت و دفاع از خرافات، بذر یک رفورم و انقلاب مذهبى را در افکار روشنفکران مسیحى پاشیده بود.
تا اینکه در اواخر قرن پانزدهم میلادى، کشیش نسبتاً دانشمندى به نام «آراسموس» نوشته هایى در زمینه لزوم اصلاح کلیسا و نجات مسیحیّت انتشار داد و افکار را آماده تر کرد.
سرانجام مارتین لوتر(6) که او نیز از کشیشان بود، در اوایل قرن شانزدهم به مخالفت با دستگاه پاپ قیام کرد و نخست از مخالفت شدید با رسم «گناه بخشى» کلیسا و «مغفرت نامه» آغاز کرد و براى اوّل بار 95 مادّه اصلاحى خود را بر درِ کلیساى وتینبرگ نصب کرد.
کلیساى رُم نخست او را احضار نمود، او نرفت و به مخالفت خود ادامه داد تا اینکه از طرف پاپ لئوى دهم رسماً تکفیر شد. لوتر تکفیرنامه پاپ را در حضور جمعیّت آتش زد و چندى بعد براى نخستین بار به ترجمه اناجیل (عهد جدید) پرداخت که مورد مخالفت شدید پاپ بود.
بسیارى از روشنفکران دور او را گرفته و رسماً از او حمایت کردند تا آنجا که پاپ بر اثر نفوذ عمیق وى در قشرهاى وسیعى با آن همه قدرت، توانایى کوبیدن او را پیدا نکرد.
و به این ترتیب، افکار مخالف دستگاه پاپ ها تشکّل یافت و به صورت مذهب پروتستان آشکار گردید و «لوتر» به عنوان رفورمیست بزرگ مذهبى معرّفى شد.
پروتستان ها اعتراضات فراوانى بر دستگاه پاپ ها و عقاید و افکار آنها دارند.(7)
پروتستان ها دستگاه پاپ را به رسمیّت نمى شناسند و مراجعه به مکتب مذهبى را براى همه آزاد مى دانند. آنها با موضوع گناه بخشى و بهشت فروشى شدیداً مخالف هستند و رهبانیّت را غلط مى دانند و اصولاً مسائلى مانند «تثلیث» را غیر قابل طرح دانسته و درباره آن سکوت اختیار مى کنند. آنها ازدواج را براى همه، حتّى کشیشان، مجاز مى دانند و خود «لوتر» نیز ازدواج کرد.


[/HR][h=5](1). Catholic
(2). Protestant
(3). Orthodoxy
(4). «ارتودکس» در لغت به معنى صاحب عقیده درست و معتدل است.
(5). مورّخان امروز دوران میان سال 500 میلادى تا 1500 را «قرون وسطى» مى نامند و آن را دوران فقر و بى نظمى و جهل و خرافات اروپا و پرتگاهى میان دو قلّه تمدّن باستان و معاصر تلقّى مى کنند.
(6). Martin lother.
(7). «پروتستان» در اصل از واژه Protest به معنى اعتراض گرفته شده است.[/h]
موضوع قفل شده است