جمع بندی فرق بین غنی و صمد در قرآن چیست ؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فرق بین غنی و صمد در قرآن چیست ؟

سلام

فرق بین غنی و صمد در قرآن چیست ؟

با نام الله

کارشناس بحث: استاد میقات

سؤال:
فرق میان «غنی» و «صمد» در قرآن کریم چیست؟

پاسخ:
در هر دو کلمه، معنای بی‌نیازی و کفایت کردن وجود دارد؛ هم «غنی» به معنای بی نیازی است و هم «صمد».
«غنى» اگر به معناى كفايت باشد با «عن» و «من» می‌آید، و اگر به معناى بى ‏نياز كردن باشد بدون «من» و «عن» می‌آيد.
البته «صمد» علاوه بر معنای فوق، به معنای مقصود نیز می‌آید یعنی همه موجودات، قصد او را می‌کنند و یا به عبارتی، مقصود همه موجودات است. و قطعا موجودی که همه موجودات برای رفع نیازهایشان، قصد او را می کنند، خودش بی‌نیاز است.
برای «صمد» معانی دیگری هم ذکر شده است، مانند سید و آقا، دائم و ثابت، صلابت و استحکام، شیء تو پُر، و ... . (1)
«صمد» به معنى آقا و بزرگى است كه براى انجام كارها به سوى او مى‌روند. به این معنا، در روایات نیز اشاره شده است. (2)
در حديثى آمده است كه اهل بصره نامه‌‏اى به محضر امام حسين (علیه السلام) نوشتند و از معناى «صمد» سؤال كردند، امام در پاسخ آن‌ها فرمودند: «... خداوند خودش "صمد" را تفسير فرموده است: «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ» نه زاد، و نه زاده شد و احدى مانند او نيست، ... آرى خداوند "صمد" كسى است كه از چيزى به وجود نيامده، و در چيزى وجود ندارد و بر چيزى قرار نگرفته، آفريننده اشياء و خالق آن‌ها است، همه چيز را به قدرتش به وجود آورده، آن چه را براى فنا آفريده به اراده‏‌اش از هم متلاشى مى‌شود، و آنچه را براى بقاء خلق كرده به علمش باقى مى‌ماند، اين است خداوند صمد ...». (3)
در حدیث دیگری از امام حسين (علیه السلام) براى «صمد» پنج معنا بيان شده:
«صمد» كسى است كه در منتهاى سيادت و آقايى است. ذاتى است دائم ازلى و جاودانى. وجودى است كه جوف ندارد (تو خالی نیست). كسى است كه نمى‌خورد و نمى‌آشامد. كسى است كه نمى‌خوابد. (4)

منابع:

1. جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار، دار العلم للملايين، چاپ چهارم، 1407ق، ج 2، ص 499؛ زبیدی، مرتضی، تاج العروس، تحقيق: علي شيری، دار الفكر، 1414 ق، ج 5، ص 66 ـ 68؛ راغب، حسین، مفردات الفاظ القرآن، ص 492؛ قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج ‏4، ص 150، و ج ‏5، ص 125.
2. صدوق، محمد، التوحيد، نرم افزار جامع الاحادیث نور، ص 94، ح 10؛ کلینی، محمد، الكافی، نرم افزار جامع الاحادیث نور، ج ‏1، ص 123، ح 1.
3. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏10، ص 861؛ صدوق، محمد، التوحيد، ص 91، ح 5.
4. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏10، ص 861.

موضوع قفل شده است