فرق بین تقویت نفس و تزکیه نفس

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فرق بین تقویت نفس و تزکیه نفس

باسمه تعالی
با سلام
(قد افلح من زکا ها)سوره شمس
شکی نیست که هر انسانی از نفس وبدن تشکیل شده است نفس اگر قوی شد کارهای خارق العاده انجام می دهد منتها باید بین تقویت نفس و تزکیه نفس فرق قائل شد ممکن است انسان با انجام بعضی از امور و ریاضت ها نفسش را قوی کند و کارهای خارق العاده ای انجام دهد لکن این دلالتی بر طهارت نفس او و قربش به حق تعالی ندارد چنانکه مرتاضان هندی و بعضی از مدعیان عرفان که تعبدی به احکام شریعت ندارند این چنینند هر قوتی دلالت بر طهارت ندارد برای مثال می توان گفت هم گاو حیوان قوی است وهم خوک لکن گاو علاوه بر قوت طهارت هم دارد ولی خوک در کنار قوتش نجاست دارد البته تزکیه نفس تقویت نفس را در پی دارد لکن عکسش درست نیست یعنی اگر کسی در مسیر بندگی خداوندقرار گرفت علاوه بر اینکه نفسش و جانش طهارت پیدا می کند می تواند کارهای خارق العاده هم انجام دهد ولی کسی که در مسیر بندگی نیست ممکن است بتواند کارهای خارق العاده انجام دهدولکن دیگر طهارت نفس ندارد لذا در قرآن کریم در سوره شمس بعد از یازده قسمی که حق تعالی می خورد نمی فرماید (قد افلح من اقواها )به تحقیق هر کس نفسش را قوی کرد رستگار شد بلکه حق تعالی می فرماید (قد افلح من زکاها) یعنی به تحقیق کسی که تزکیه نفس کرد رستگار شد

پاسخ کارشناس

البته در این تفاوت، نفس به دو معنی است :
تقویت نفس = تقویت روحی یا قوای روحی و
تزکیه نفس = تهذیب نفس که بیشتر مبارزه با نفس اماره است! و بقیه مراتب نفس یعنی مطمئنه و لوامه و... در این کنترل و مبارزه و خلاصی از آن، کمک کننده هستند!

و در جایی هم همین تزکیه نفس بخاطر هدفش به چیزی غیر از آنچه در قرآن آمده میرسد!

امام صادق فرمودند: هرکه مجاهده کند به نفس برای نفس به کرامات برسد و هرکه مجاهده کند با نفس برای خداوند برسد به خداوند! (تذکرة الاولیاء عطار نیشابوری)

نور256;235673 نوشت:
باسمه تعالی
با سلام
(قد افلح من زکا ها)سوره شمس
شکی نیست که هر انسانی از نفس وبدن تشکیل شده است نفس اگر قوی شد کارهای خارق العاده انجام می دهد منتها باید بین تقویت نفس و تزکیه نفس فرق قائل شد ممکن است انسان با انجام بعضی از امور و ریاضت ها نفسش را قوی کند و کارهای خارق العاده ای انجام دهد لکن این دلالتی بر طهارت نفس او و قربش به حق تعالی ندارد چنانکه مرتاضان هندی و بعضی از مدعیان عرفان که تعبدی به احکام شریعت ندارند این چنینند هر قوتی دلالت بر طهارت ندارد برای مثال می توان گفت هم گاو حیوان قوی است وهم خوک لکن گاو علاوه بر قوت طهارت هم دارد ولی خوک در کنار قوتش نجاست دارد البته تزکیه نفس تقویت نفس را در پی دارد لکن عکسش درست نیست یعنی اگر کسی در مسیر بندگی خداوندقرار گرفت علاوه بر اینکه نفسش و جانش طهارت پیدا می کند می تواند کارهای خارق العاده هم انجام دهد ولی کسی که در مسیر بندگی نیست ممکن است بتواند کارهای خارق العاده انجام دهدولکن دیگر طهارت نفس ندارد لذا در قرآن کریم در سوره شمس بعد از یازده قسمی که حق تعالی می خورد نمی فرماید (قد افلح من اقواها )به تحقیق هر کس نفسش را قوی کرد رستگار شد بلکه حق تعالی می فرماید (قد افلح من زکاها) یعنی به تحقیق کسی که تزکیه نفس کرد رستگار شد

باسمه تعالی
مطالب کاربر نور 256 کاملا مورد تایید است.
موضوع قفل شده است