فرقه شیعه زیدیه جارودیه در بغداد سالهای 334 تا 447 چه نقشی داشتند؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فرقه شیعه زیدیه جارودیه در بغداد سالهای 334 تا 447 چه نقشی داشتند؟

جارودیه در بغداد بودند یا نبودند؟ سب می کردند یا نه؟ چند نمونه برایم بنویسید.

[=tahoma][=&quot]جاروديه: «جاروديه يا سر حوبيه[/][=&quot]»[/][=&quot] پيروان ابوالجارود يا ابوالنجم زياد بن منذر عبدي بودند و به امامت امام مفضول در زمان امام فاضل معتقد بودند و همچنين به لعن ابوبکر، عمر و عثمان قايل نبودند (تاريخ شيعه و فرقه هاي اسلام، مشکور، ص 59). و اين فرقه احاديث بسياري منسوب به پيامبر(ص) و امام باقر(ع) را در رابطه با نقش سياسي امام دوازدهم(ع) روايت کردند. عالم برجسته آنان در کوفه ابوسعيد عبادبن يعقوب رواجيني عصفري متوفي (250 ه/864م) بود که کتابي به نام اخبارالمهدي نوشت. [/]
[/] [=tahoma][=&quot]گروهي از زيديان جاروديه [1] به مهدويت يحيي بن عمر اعتقاد داشتند. [2] يحيي بن عمر بن حسين بن زيدبن علي بن الحسين(ع)، کنيه او ابوالحسن و مادرش امّالحسن دختر عبدالله بن اسماعيل بن عبدالله بن جعفربن ابي طالب است. [3] وي مردي شجاع و سواري جنگجو و نيرومند و پردل و جرا ت و از سبک سري هاي جواني بر حذر بود. محل سکونت وي بغداد و در دوران امام هادي(ع) و متوکل عباسي و بعد مستعين مي زيست. حاکميت خشونت بار و ضد علوي متوکل زمينه ساز قيام هاي علويان شده بود. متوکل يحيي بن عمر را از ترس اين که مبادا قيام کند به زندان افکند، ولي او مدتي بعد از زندان گريخت و پس از مرگ متوکل در زمان خلافت مستعين (سال 249 ه) مردم را به «الرضا من آل محمد» دعوت کرد. مردم کوفه با وي بيعت کردند، پس طرفدارانش به زندان حمله کردند و قدرت در کوفه به دست يحيي بن عمر افتاد. آن ها سپس بر قادسيه نيز مسلّط شدند. در اين دوره شيعيان در بغداد داراي نفوذ زيادي بودند و براي اولين بار مردم بغداد به حمايت علويان قيام کردند و پيروزيهاي نصيب يحيي شد، ولي در پايان يحيي شکست خورد و به قتل رسيد. مردم بغداد قتل يحيي را باور نکردند و با صداي بلند فرياد مي زدند: او[/][=&quot]کشته نشده و کودکان فرياد مي زدند[/][=&quot]«ما قُتِلَ وَ ما فَر ولکِن دَخَلَ البرّ؛ نه کشته شده و نه گريخته بلکه سر به بيابان نهاده» ولي هنگامي که سر يحيي وارد بغداد شد و برادرش علي بن محمد صوفي خبر را تأ ييد کرد مردم باور کردند. [4] . البته در منابع دليلي که نشان دهد يحيي بن عمر ادعاي مهدويت داشته است ديده نشده و گروهي هم که اين نسبت را به يحيي بن عمر دادند اکنون وجود خارجي ندارند. فقط طبق باوري که به شجاعت و زهد او داشتند ادعاي مهدويت را به وي نسبت داده اند.[/]

[/] [=tahoma][=&quot][1] تاريخ سياسي غيبت امام دوازدهم - جاسم حسين، ص 42[/]
[/] [=tahoma][=&quot][2] تبصره العوام، داعي حسني رازي، سيد مرتضي، ص 186، به تصحيح استاد عباس اقبال 1313، تهران؛ المهديه في الاسلام، سعد محمدحسن، صص 126 - 125. [/]
[/] [=tahoma][=&quot][3] مقاتل الطالبيين، اصفهاني، ص 590.[/]
[/] [=tahoma][=&quot][4] همان، صص 594 - 591. [/][/]

[=tahoma][=&quot]جارودیه امامت سه خلیفه سابق بر علی(علیه‌السلام) را نپذیرفتند[/][=&quot].[/][=&quot] آنها بیان می‌کردند که علی(علیه‌السلام) به عنوان وارث (وصی)، توسط پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) منصوب شده بود و این تلویحاً به معنای جانشینی او بود. آنها اکثریت صحابه و جماعت مسلمان را به سبب آنکه امام بر حق را ترک کرده‌اند، سرزنش [لعن] می‌کردند. آنها احادیث شرعی را که توسط محدثان اهل‌سنت منتشر شده بود تکذیب می‌کردند و معتقد بودند که تنها قانون دینی را خاندان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بیان کرده است. هرچند آنها برخلاف امامیه، صلاحیت تعلیم وآموزش دینی را منحصر در امامان نکردند، بلکه تعلیم هر عضوی از اهل‌بیت را که از نظر علوم دینی صلاحیت داشته‌ باشند، پذیرفتند[/][=&quot].[/][/]
[=tahoma][=&quot]أبابكر جارودي از چهره های جارودی بود که در قرن چهارم حدیث نقل می کردند. سمعانی، الأنساب، ج ‏2، ص 414)[/][/]
[=tahoma][=&quot]أبو الفضل محمد بن احمد جارودي‏ نیز دیگر چهره ای است که در این قرن زندگی می کرده است (سمعانی، همان، ج 8 ص 113) [/][/]
[=tahoma][=&quot]سب خلفا و صحابه یکی از کارهای متداول ایشان بود که حسین صابری در کتابش «تاریخ فرق اسلامی» ج 2 بخش زیدیه جارودیه بدان پرداخته است. [/][/]

محمّد بن حبيب بن محمّد، جاروديّ از اهل بصره بود که به بغداد آمد تا علم بیاموزد و او از علمای این فرقه است.
تاريخ بغداد، ج‏2، ص 275)
و محمّد بن نّضر جارودي‏ در سالهای پس از قرن چهارم در بغداد حضور داشت (تاريخ بغداد، ج‏2، ص: 322)
محمّد بن محمّد بن عمرو بن محمّد بن حبيب بن سليمان بن منذر بن جارود، أبو الحسن جارودي بصريّ به بغداد رفت تا حدیث بیاموزد(تاريخ بغداد، ج‏3، ص: 433)

سلام

قابل ذکر است که شایسته نیست جز شیعه بدانید این فرقه را

بلکه شیعه تنها یک مذهب است و ان هم امامیه:Gol:

موضوع قفل شده است