فرا خواندن هر گروه با پیشوایان

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فرا خواندن هر گروه با پیشوایان

بسم الله الرحمن الرحیم

يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلًا ﴿۷۱﴾
ياد كن] روزى را كه هر گروهى را با پيشوايشان فرا مى‏خوانيم پس هر كس كارنامه‏اش را به دست راستش دهند آنان كارنامه خود را مى‏خوانند و به قدر نخك هسته خرمايى به آنها ستم نمى‏شود (۷۱)

لطفا در مورد پیشوایان توضیح دهید.



برچسب: 

«[=courier new (arabic)]يوم ندعوا كلَّ أناس بإمامهم فمن أوتى كتابه بيمينه فأولئك يقرءون كتابهم و لا يظلمون فتيلًا[/]»(1) [[=courier new (arabic)]روزى كه همه مردم را به نام پيشوايشان مىخوانيم[/]. [=courier new (arabic)]پس هر كس نامة عملش به دست راستش داده شود، آنان نامة عمل خود را قرائت كنند و كمترين ستمى بر آنان نخواهد رفت[/]].

[=courier new (arabic)]
امام باقر [/]([=courier new (arabic)]ع[/]) [=courier new (arabic)]فرمود[/]: [=courier new (arabic)]چون اين آيه نازل شد مسلمانان گفتند[/]: [=courier new (arabic)]اى پيامبر خدا آياشما امام و پيشواى همة مردم نيستيد؟ فرمود[/]: [=courier new (arabic)]من رسول خدا براى همة مردم هستم، ليكن [/]«[=courier new (arabic)]سيكون من بعدى أئمة على النّاس من الله من أهل بيتى يَقوموُن فى النّاس فيكذّبون و تظلمهم أئمة الكفر و الضلال و أشياعهم، فمن والاهم و اتّبعهم و صَدّقهم فَهُو مِنّى و مَعى و سَيُلقانى ألا و من ظلمهم و كذّبهم فليس مِنّى و لا مَعى و أنا مِنه بَرىءٌ[/]»(2) [[=courier new (arabic)]به زودى پس از من پيشوايانى از جانب خدا و از اهل بيت من در ميان مردم قيام خواهند كرد كه مورد تكذيب و ستم پيشوايان كفر، گمراهى و پيروان آنان قرار خواهند گرفت[/]. [=courier new (arabic)]پس كسى كه آن پيشوايان راستين را دوست بدارد، از آنان پيروى و تصديق كند از من خواهد بود، با من است و به زودى مرا ملاقات خواهد كرد[/]. [=courier new (arabic)]بدانيد، كسى كه به آنان ستم و تكذيب كند از من نيست با من نخواهد بود و من از او بيزار و دور خواهم بود[/].]

[=courier new (arabic)]
امام باقر [/]([=courier new (arabic)]ع[/]) [=courier new (arabic)]در حديث ديگرى ذيل آية مزبور فرمود[/]: «[=courier new (arabic)]يجئ رسول الله فى قومه و علىّ فى قومه و الحسن فى قومه و الحسين فى قومه و كلّ من مات بين ظهرانى قوم جاؤا معه[/]»(3) [[=courier new (arabic)]رسول خدا با گروه و قوم خود به صحنه محشر خواهد آمد و على [/]([=courier new (arabic)]ع[/]) [=courier new (arabic)]در ميان شيعيان خود خواهد آمد و امام حسن [/]([=courier new (arabic)]ع[/]) [=courier new (arabic)]را گروه او همراهى مىكنند و امام حسين [/]([=courier new (arabic)]ع[/]) [=courier new (arabic)]جلودار گروه حسينيان است و وارد محشر مىشود و سرانجام هر كس ميان ياران و پشتيبانان بميرد آن گروه با وى خواهند آمد[/].

[=courier new (arabic)]
بنابراين، هر انسانى كه به نداى هر كس لبيك گفت و دعوت او را اجابت و از او پيروى كرد با همان كس وارد محشر مىشود[/].

[=courier new (arabic)]
پيامبر اسلام [/]([=courier new (arabic)]ص[/]) [=courier new (arabic)]ذيل آية فوق رهبران شايسته از خاندان خويش را معرّفى كرده و خطر طاغوتهايى را كه در برابر آنان جبهه مىگيرند و جامعه را به گمراهى مىكشانند گوشزد فرموده است[/]. [=courier new (arabic)]باشد كه ما پيرو شايستگان باشيم و صف خود را از كجراهان و گمراهان جدا سازيم[/]. [=courier new (arabic)]مبادا در قيامت در شمار آنان و از پشتيبانان، كارگزاران و همراهان آنان شمرده شويم[/].

[=courier new (arabic)]
امام سجّاد [/]([=courier new (arabic)]ع[/]) [=courier new (arabic)]مىفرمايد[/]: «[=courier new (arabic)]اللهم إنّك أيَّدت دينك فى كلّ أوان بإمامٍ أقمته علماً لعبادك و مناراً فى بلادك، بعد أن وصلت حبله بحبلك و جعلته الذّريعة إلى رضوانك و افترضت طاعته و حذّرت معصيته و أمرت بإمتثال أمره و الإنتهاء عند نهيه و لا يتقدّمه متقدّم و لا يتأخّر عنه متأخّر[/]»(4) [[=courier new (arabic)]بار خدايا در هر زمان آيين خود را به وسيلة امام و پيشوايى كه او را به عنوان نشانه و عَلَم بندگانت و جايگاه نوربخش شهرهايت برپا داشتى تأييد فرمودى و استحكام بخشيدى[/]. [=courier new (arabic)]پس از آن كه رشته و حبل او را به ريسمان مستحكم خود پيوستى و او را وسيلهاى به جانب خشنودى خويش قرار دادى، پيروى از او را بايسته دانستى و از نافرمانيش برحذر داشتى، فرمان به امتثال امر او دادى، همچنين باز ايستادن از نهى او را واجب شمردى و فرمودى كسى از او جلو نيفتد و كسى از او عقب نماند[/]].

[=courier new (arabic)]
آية الله جوادى آملى، تفسير موضوعى قرآن ج [/]4 ([=courier new (arabic)]معاد در قرآن[/])

[=courier new (arabic)]
به نقل از سايت تبيان
پىنوشت

[/]
(1) [=courier new (arabic)]اسراء[/]/ 71
(2)) [=courier new (arabic)]نور الثقلين [/]191/ 3[=courier new (arabic)]، ح [/]329)
(3)) [=courier new (arabic)]همان[/]/ 192[=courier new (arabic)]، ح [/]332)
(4)) [=courier new (arabic)]نور الثقلين [/]193/ 3[=courier new (arabic)]، ح [/]336)
موضوع قفل شده است