عینک های مزاحم

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
عینک های مزاحم

تا به حال این تجربه را داشته اید که زمان هایی که عینکتان تمیز و شفاف هست چقدر اشیاء و افراد دورو برتون را تمیز می بینید و به طوری که لک های صورت افراد را بکلی از یاد می برید و روشنایی صفحه کاغذ را بیشتر از چرک و چروک هایی روی آن می بینید. و یا برعکس آیا در یک هوای کاملا شفاف و روشن عینک دودی زده اید و شنیده ای که همه می گویند چه هوای روشنی و چه آفتاب دل انگیزی ولی شما با تعجب و شوک زده همه جا را تیره و تار می بینید. ویا اگر عینک مطالعه شما کثیف باشد صفحه کاغذ را پر از کثیفی می بیند حتی فکر می کنید که احساس شما واقعی است و به کاعذ تان دستی می کشید و می بیندید که این طور نیست و کثیفی از عینکتان است. انسان ها معمولا براساس نوع عینکی که به ذهنشان می زنند فکر می کنند،احساس می کنند، تصمیم می گیرند و رفتار می کنند. در روانشناسی به این عینکهای مزاحم خطاهای شناختی می گوییند پس سفارش اکید من این است که عینکهایی که مشخصات زیر را دارند در ذهنتان ایجاد نکنید و یا اگر این عینکها را دارید با شناخت و هوشیاری و تمرین از چشمتان بردارید:

خطاهای شناختی




1. تفكر همه یا هیچ : همه چیز را سفید و در غیر اینصورت سیاه می بینید . هر چیز كمتر از كامل ، شكست بی چون و چرا ست . یا باید تمام شرایط برای ازدواج فراهم باشد و ملاک ها کامل باشد یا که اصلاً ازدواج نمی کنم.



2. تعمیم مبالغه آمیز : هر حادثه منفی و از جمله شكست در یك ماجرای عشقی یا یك ناكامی شغلی را شكستی تمام عیار و تمام نشدنی تلقی می كنید و آنرا با كلماتی چون هرگز و همیشه توصیف می كنید .من دیگر نمی توانم خوشبخت باشم زیرا فردی که ابراز علاقه می کرد کنار کشید پس نمی توان دیگر به کسی اعتماد کرد و دل سپرد.



3. فیلتر ذهنی : تحت تأثیر یك حادثه منفی همه واقعیت ها را تار می بینید به جزیی از یك حادثه منفی توجه می كنید و بقیه را فراموش می كنید.



4. بی توجهی به امر مثبت : با بی ارزش شمردن تجربه های مثبت ، اصرار بر مهم نبودن آنها دارید . كارهای خوب خود را بی اهمیت می خوانید ، می گویید كه هر كسی می تواند این كار را انجام دهد. بی توجهی به امر مثبت شادی زندگی را می گیرد و شما را به احساس ناشایسته بودن سوق می دهد.



5. نتیجه گیری شتاب زده : بی آنكه زمینه محكمی وجود داشته باشد نتیجه گیری شتابزده می گیرید: ذهن خوانی : بدون بررسی كافی نتیجه گیرید با شما واكنش منفی نشان داده می شود . پیشگویی : پیش بینی می كنید كه اوضاع بر خلاف میلتان در جریان خواهد بود . بدون هرگونه بررسی می گویید آبرویم خواهد رفت . از عهده این كار برنمی آیم . هرگز خوب نخواهم شد.



6. درشت نمایی : ازیك سو درباره ماهیت مسایل و شدت اشتباهات خود مبالغه می كنید و از سوی دیگر ، اهمیت جنبه های مثبت زندگی را كمتر از آنچه هست برآورد می كنید.



7. استدلال احساسی : فرض را بر این می گذارید كه احساسات منفی شما لزوماً منعكس كنند ها واقعیت ها هستند.احساس نا امیدی می كنم پس در واقع هم ناامید هستم. احساس گناه می كنم پس باید آدم بدی باشم.



8. باید ها : انتظار دارید كه اوضاع آنطور كه شما می خواهید و انتظار دارید باشد. خیلی ها می خواهند با باید ها و نباید ها به خود انگیزه بدهند و لی موفق نمی شوند پس باخود باید گفت من سعی می كنم كه .....



9. برچسب زدن : به جای اینكه بگوییداین جا اشتباه كردم یا می توانستم بهتر از این عمل كنم می گویید من بازنده ام من شكست خورده من آدم بی عرضه ای هستم.


10-شخصی سازی و سرزنش : خود را بی جهت مسئول حادثه یا اتفاقی می دانید كه اصلا ً كه امكان كنترلش آن را نداشته اید یا فردی دیگری نیز نقش در ایجاد این حادثه نقش داشته در حالی كه شما خود را 100درصد مقصر و گناه كار می پندارید.