جمع بندی عمامه منسوب به امیرالمومنین(ع) در هنگام ضربت خوردن

تب‌های اولیه

26 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عمامه منسوب به امیرالمومنین(ع) در هنگام ضربت خوردن

عمامه منسوب به حضرت علی(ع)

منبع: پارسینه

باعرض سلام و تسلیت بمناسبت ایام سوگواری شاه عالم حیدرکرار امیر المومنین علی علیه السلام
دوستان نظر شما چیست بنظرتون این عکس ها واقعی هستن؟؟
و سند تاریخی دارن؟


با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد ممسوس

با سلام و احترام و قبولی طاعات و عبادات

یکی از راههای جلب افراد و جذب توریست در کشور ترکیه به معرض گذاشتن اشیاء عتیقه و باستانی است با توجه به کمبود منابع طبیعی در کشور ترکیه صنعت توریست در این کشور فعال است و هر ساله مسافران و گردشگران متعددی از نقاط مختلف جهان به این کشور سرازیر میشوند شهرهای مهم این کشور از جمله استانبول، جلفا، انتالیا و انکارا شاهد حضور بیشمار گردشگران خارجی در این کشور است و ترکیه درآمد قابل توجهی از این صنعت را نصیب خویش میکند.

اکنون با توجه به این مقدمه کوتاه در مورد برخی از اشیاء قدیمی از جمله عمامه شکافته شده حضرت علی علیه السلام در موزه کاخ توپقاپی استانبول سخن خواهیم گفت.

کاخ توپقاپی در استانبول ترکیه از نقاط دیدنی کشور ترکیه است که گردشگران متعددی از ان بازدید میکنند ساخت این کاخ در سال 1459 میلادی به دستور سلطان محمد عثمانی شروع و پس از 6 سال به اتمام رسید. این کاخ بین شاخ طلایی و دریای مرمره قراردارد و مشرف به تنگه بسفر است که چشم انداز زیبایی دارد. کاخ مزبور از سال 1465 تا سال 1853 مرکز اداری امپراطوری عثمانی بوده است. اکنون این کاخ تبدیل به موزه بزرگی شده است که اثار تاریخی گرانبهایی را در خود جای داده است.

ترکان عثمانی برای جذب بیشتر توریست مدعی هستند که اشیاء مربوط به پیامبر و دیگرانبیاء و برخی از امامان را در این موزه جمع اوری نمودند از جمله عصا، شمشیر، صندل، بخشی از قبای پیامبر، صندوق پیامبر، مهر پیامبر، نامه پیامبر به یکی از پادشاهان عصر خود، تخته سنگی که پیامبر روی ان ایستاده و سخنرانی میکردند، دو دندان از پیامبر، قدری از محاسن و موی سر حضرت، همچنین شمشیرهای جعفر طیار، ابوبکر، عمر، عثمان، حمزه و حضرت علی علیه السلام همچنین زره حضرت یحیی به همراه بخشی از استخوان دست ان حضرت که در نبش قبر به دست آمده است. همچنین عمامه حضرت یوسف، عصای حضرت موسی، لباس حضرت زهرا و پیراهن خونین امام حسین علیه السلام

حال سوال اینجاست که عمامه حضرت علی تا به حال کجا بوده است و در این 1400 سال نزد چه کسی بوده که الان در موزه ترکیه است؟ چگونه پس از 1400 سال این عمامه که در موزه است تا به حال سالم مانده است؟ در کدامین منابع تاریخی و روایی امده است که عمامه حضرت دست چه کسانی و چه افرادی بوده است؟ همچنین در مورد پیراهن فاطمه زهرا سلام الله علیها و لباس خونین امام حسین علیه السلام آیا میتوان باور کرد و قبول نمود که پس از 1400 سال این وسائل مقدس در دست ترکان عثمانی و در موزه انان باشد؟

در روایتی که سید بن طاووس در لهوف اورده بیان میکند که در روز قیامت زهرای مرضیه سلام الله علیها لباس خونین امام حسین و عمامه حضرت علی را بر دست گرفته وارد محشر میشود که اهل محشر به گریه و ناله می افتند.[1] آیا میتوان قبول کرد که همین لباس و عمامه ای است که در موزه ترکیه است؟ طبق این حدیث این وسائل مقدس باید نزد خود اهل بیت باشد زیرا طبق این حدیث حضرت زهرا روز قیامت به سبب این وسائل طلب انتقام و احتجاج میکنند بنابراین نمیتوان قبول کرد که این وسائل نزد ترکان عثمان همان وسائل مربوط به اهل بیت باشد.

اما در مورد عصای موسی

همانطور که از نظر گذشت ترکان عثمانی برای جلوه دادن به موزه کاخ توپقاپی عصای حضرت موسی را نیز پیدا کرده و در کلکسیون موزه خود گذاشتند تا از این پیامبر الهی هم یادگاری داشته باشند. طبعا این هم فریبی بیش نیست. اکنون به برخی از روایات در مورد عصای حضرت موسی اشاره میکنیم تا خود قضاوت کنید که ایا جای ان عصا در موزه ترکان عثمانی است یا جای دیگر.

در کتاب غیبت فضل بن شاذان روایت شده است که امام باقر(ع)فرمود:«اول کاری که قائم(ع)انجام می دهد آن است که کسی رابه انطاکیه[2] می فرستد، پس از آن جا تورات، عصای موسی وانگشتر سلیمان را از غاری که در آن است، بیرون می آورد.»[3]

در روایتی دیگرعبدالله بن سنان گوید:شنیدم امام صادق(ع)می فرمود:«عصای موسی آسی[4] از یک نهال بهشتی بود.هنگامی که موسی(ع)رو به سوی مدین نمود، جبرئیل(ع)آن را برایش آورد، و آن عصا همراه با تابوت آدم در دریاچه طبریّه[5] است وهرگز آن دو نمی پوسند وتغییر نمی یابند تا اینکه حضرت قائم هنگامی که قیام می کند آن دو را بیرون می آورد»

طبق این دو روایت عصای حضرت موسی تا زمان ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در دست کسی نیست حال ترکان عثمانی چطور ادعا میکنند این عصا در دست آنهاست جای....

در روایتی دیگر حضرت علی(ع) فرمودند:«...جهان پر از هرج ومرج می شود، افق زندگی تیره و تار می گردد، در این موقع مهدی ما می آید در حالی که پیراهن آدم در تن او، انگشتر حضرت سلیمان در دست او و عصای حضرت موسی در اختیار اوست.»[6]
«اذ ظهر القائم(ع)ظهر برایة رسول الله(ص)و خاتم سلیمان و حجرموسی و عصاه»[7]
شیخ ابوالفتوح رازی در تفسیر خود روایت کرده که از صادقین(ع)خبر رسیده:«تابوت و عصای موسی، در دریای طبرستان است ودر عهد حضرت صاحب الزمان(ع)از آن جا بیرون می آورند.»[8]
بنابر این طبق این احادیث عصای حضرت موسی از آن حضرت مهدی است که هنگام ظهور به همراه دارد.
شمشیر و پرچم پیامبر

در مورد پرچم و شمشیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «سپس پرچم روشن را به اهتزار در می آورد و آن را می گشاید و آن همان پرچم رسول خدا صلی الله علیه و آله به نام سحابه است و زره پیامبر صلی الله علیه و آله به نام سابغه را همراه دارد و شمشیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نام ذوالفقار را به گردن می‌آویزد.»[9]

در روایت دیگر آمده است که حضرت مهدی علیه‌السلام در مکه به هنگام نماز عشا ظهور می‌کند در حالی که پرچم و لباس و شمشیر رسول خدا همراه اوست[10].

نکته پایانی اینکه دربرخی روایات صحبت از اشیائی دیگر نیز به میان آمده که آن هم در اختیار امام زمان(ع)است.در روایتی می خوانیم:امام صادق(ع)به مفضّل فرمود:«به خدا سوگند تمام ترکه جمیع پیغمبران، حتّی عصای آدم، آلت نجّاری نوح و ترکه هود و صالح و مجموعه ابراهیم و صاع یوسف و مکیال شعیب و آینه اونزد امام زمان(ع)است.»[11]

امام صادق(ع)به مفضّل فرمود:«به خدا سوگند تمام ترکه جمیع پیغمبران،حتّی انگشتر سلیمان و تاج او، نزد امام زمان(ع)است.»[12]
طبق این روایات جمیع ما ترک پیامبران نزد امام زمان است پس نمیتوان سخن انان گه میگویند اشیاء مربوط به انبیاء و امامان در موزه ترکیه است را باور کرد.
اکنون شما خود قضاوت کنید ایا میتوان گفت اشیاء مربوطه در موزه ترکیه متعلق به انبیاء و امامان است؟
منابع


[1]
. سید بن طاووس، لهوف، ص 21، دلیل ما، قم، 1380ش،
[2] . یکی از شهر های قدیمی جهان و زمانی پایتخت تمدن سوریه باستان بوده است این شهر بر اثر سلسله جنگهای صلیبی بین مسیحیان و مسلمانان ازبین رفت. پس از جنگهای صلیبی شهر انتاکیه از توابع حلب در آمد و در جنگ جانی اول به اشغال فرانسه در آمد و در سال 1939 ضمیمه خاک ترکیه شد ( ویکی پدیا دانشنامه آزاد)

[3] . مجلسی، بحارالانوار ج 52 ص 390

[4] . آس درختی است که در بهشت کاشته شده است.عصای حضرت موسی(ع)از شاخه آن درخت بود و آن را جبرئیل برای او آورد.آس درختی است بلندتر از انار، دارای برگ و گلی معطر، و تخمش سیاه است.درمناهی رسول خدا(ص)از خلال کردن با چوب آن نهی شده است، معارف و معاریف ج 1 ص 80

[5] . طبریه ، دریاچه ای است در شمال فلسطینکهشعبه ای از نهر اردن به نام نهر الشریعة بدان می ریزد.

[6] . کلینی، اصول کافی، ج 1 ص 231

[7] . الغیبه نعمانی، ص 239

[8] . ابوالفتوح رازی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، ج 3 ص 368

[9] . مجلسی، بحارالانوار، ج 52 ص 307

[10] . نجم الثاقب، ص 126؛ الغیبه نعمانی، ص 161

[11] . خصیبی، هدایة الکبری، ص 404

[12] . همان


[="Arial"][="Blue"]

Amir938;703414 نوشت:
باعرض سلام و تسلیت بمناسبت ایام سوگواری شاه عالم حیدرکرار امیر المومنین علی علیه السلام
دوستان نظر شما چیست بنظرتون این عکس ها واقعی هستن؟؟
و سند تاریخی دارن؟

سلام من هم عکس هایی از مو ودندان پیامبر اکرم را که در موزه های ترکیه هست دیدم
به نظرم بعید به نظر می رسید صحیح باشد به فرض عصا والبسه در طول زمان سالم مانده باشد عمامه پیچیده شده و دندان ومو بیش از هزار سال چگونه به حالت اول خود باقی می مانند؟
چند حالت دارد یا همانطور که استاد محراب گفتند برای جذب گردشگر این کار را می کنند
یا اینکه می خواهند اعتقاد مسلمانان وشیعیان را به سخره بگیرند وآنها را انسانهایی خرافاتی ونادان معرفی کنند
شاید هم برای دادن بهانه جدیدی به دست داعش ووهابی ها برای اثبات مشرک بودن شیعیان تلاش می کنند
بعید نیست فرداروز تصویری از امام زمان منتشر کنند وبرایش سند سازی کنند
در هر صورت از نظر عقلی بعید هست که این اشیا منصوب به پیامبران وائمه باشد
[/]

با سلام
شاید هم ترکیه میخواهد خود را کشوری با تمدن کهن اسلامی نشان دهد

Amir938;703414 نوشت:
عمامه منسوب به حضرت علی(ع)

1. نوشته اتیکت تصویر منتشره ، فتوشاپ شده ! در اتیکت تصویر اصلی نوشته شده عمامه "منسوب" به حضرت است نه متعلق به ایشان !
http://shayeaat.ir/extrapage/turban

2. ویترین ، اتیکت ، سایز ، متن ، فونت و ... تصویر نشان می دهد که مربوط به موزه اسلامی کاخ توپکاپی در استانبول ترکیه است .
http://www.hungamaforums.com/4063-tabarukats.html

3. وسایل این موزه در سال 1517 میلادی توسط امیر مکه به امپراطور عثمانی هدیه شد و انگیزه‌ مهم پادشاهان عثمانی از جمع‌آوری آثار "منسوب" به پیامبر (ص) ، جلوه دادن خود بعنوان وارثان ایشان و مشروعیت خلافت خود بود .
اسنادی برای آنها ارائه نشده است .
http://islamicshrines.net/?p=470

4. روایات زیادی وجود دارد که پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) عمامه سیاه داشته اند .
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa6393

5. فرق مبارک امام علی (ع) با ضربه ابن ملجم تا پیشانی شکافته شد ولی این عمامه شکافی بر سطح بالایی خود دارد !
http://tahoor.com/fa/Mobile/Article/View/2432

6. نگهداری چنین میراث گرانبهایی توسط فرزندان امام قطعا منطقی تر است . لذا با توجه به نکات ذکر شده ، تعلق این عمامه به حضرت علی (ع) قابل قبول نیست .

حق جو و حق طلب باشیم

[="DarkSlateBlue"]چطوریه که عمامه فقط وسطش شکاف خورده؟ باید از وسط دو نیم میشد بر اثر ضربه. یا اصن باید از هم میپاشید .[/]

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]بنظرم در موارد این چنینی مرجعی یا خطیب قوی باید وارد شود و ذهن را روشن کند.

همین الان تو عراق هم منزل منسوب به حضرت علی را عده ای به اسم منزل واقعی حضرت علی محسوب میکنند.

[h=1]منزل منسوب به حضرت علی(ع) در جوار مسجد کوفه[/h]
.........

در مورد اینگونه اشیا موهن هم باید بگویم
امیدوارم همان لفظ منسوب را هم بر اینان نگذاریم زیرا برای عده ای که بدون تحقیق عمل میکنند حتی در اتیکت ان شی توجه به لفظ منسوب هم نمیکنند.

یک نکته ای که وجود دارد و خیلی ها از ان غافلند این است
که همین الان وقت هر کسی تو هر جای دنیا میمیرد
بستگان او لوازمات او را پیش خود جمع میکنند به اسم یادگاری

چنین سنتی از دیرپا وجود داشته است.

برای شما عجیب نیست که چطور چنین عمامه ای نزد اهل بیت حضرت امیر باقی نمانده ؟؟؟
برای شما عجیب نیست چطور چنین عمامه ای یا اشیا امثالهم ولو اول به اهل بیت رسیده باشد و بعد به سرقت رفته باشد
کوچکترین صحبتی از ان در تاریخ اسلام توسط ایمه در باب سرقت ان نشده باشد؟؟؟

........

همین جا هم لازم میبینم اشاره و پیشنهاد کنم
که مسیولین کشوری بجای اینکه یک سری پروژهای ابکی بتنی را به اسم یادمان های اسلامی علم کنند
بهتر است تا معماران سنتی ایرانی اسلامی زنده اند
پروژه های قوی در ایران علم کنند که هم جلب توریست کند
هم
در شناسنامه معماری اسلام اثری از نام معماران جمهوری اسلامی ایران هم باشد.

همین الان کلی پیگیر هستم تا دروازه اشک را توسط معماران ایرانی در اطراف کربلا بنا کنند.

........

پرحرفی کردم پس اجازه دهید یک نکته دیگر هم بهتان بگویم
هنوز که هنوز معروفترین پرفسورهای معماری جهان نتوانسته اند یک نقشه طراحی کنند که از رویش بشود یک محراب ساخت.
خیلی خیلی عجیب است چطور ان همه نیم و ربع دایره هم مرکز هستند و چطور با هم یک شکل یک سطح ساخته اند
و ما بی تفاوت به این انگشت هنرمان هستیم[/]

ببخشید عکس هایی رو به پیامبر و حضرت علی نسبت میدن آیا درسته اونا؟میگن نقاشیا؟فک کنم داشته باشم بذارم براتون.........

[="Arial"][="Indigo"]

monji-sec;706175 نوشت:
ببخشید عکس هایی رو به پیامبر و حضرت علی نسبت میدن آیا درسته اونا؟میگن نقاشیا؟فک کنم داشته باشم بذارم براتون.........

نیاز به گذاشتن نیست
خیر درست نیست[/]

اگ جسارت به امیرالمومنین نباشه، باید بگم این عکس یعنی اون ملعون قدش دست کم یک متر بلند تر از حضرت علی(ع) بوده و به جای شمشیر هم از کاتر استفاده کرده

راستی یه سوال فنی از کارشناسان سایت
آیا مشخص هست که حضرت امیر در چه حالتی ضربه خوردند(ایستاده، رکوع، سجود و ...)؟

A.Afshin;706311 نوشت:
اگ جسارت به امیرالمومنین نباشه، باید بگم این عکس یعنی اون ملعون قدش دست کم یک متر بلند تر از حضرت علی(ع) بوده و به جای شمشیر هم از کاتر استفاده کرده

راستی یه سوال فنی از کارشناسان سایت
آیا مشخص هست که حضرت امیر در چه حالتی ضربه خوردند(ایستاده، رکوع، سجود و ...)؟


من کارشناس نیستم ولی نظرمو میگم....ظاهرا نشسته مثه هنگامی که سلام میخونیم یا تشهد.....

سلام
این عکس واقعی نیست من از جای دیگه ای تحقیق کردم به شدت این عکس تکذیب شد:ok:

[="Black"]بسم رب الحیدر

باغ بهشت;706082 نوشت:

1. نوشته اتیکت تصویر منتشره ، فتوشاپ شده ! در اتیکت تصویر اصلی نوشته شده عمامه "منسوب" به حضرت است نه متعلق به ایشان !
http://shayeaat.ir/extrapage/turban

2. ویترین ، اتیکت ، سایز ، متن ، فونت و ... تصویر نشان می دهد که مربوط به موزه اسلامی کاخ توپکاپی در استانبول ترکیه است .
http://www.hungamaforums.com/4063-tabarukats.html

3. وسایل این موزه در سال 1517 میلادی توسط امیر مکه به امپراطور عثمانی هدیه شد و انگیزه‌ مهم پادشاهان عثمانی از جمع‌آوری آثار "منسوب" به پیامبر (ص) ، جلوه دادن خود بعنوان وارثان ایشان و مشروعیت خلافت خود بود .
اسنادی برای آنها ارائه نشده است .
http://islamicshrines.net/?p=470

4. روایات زیادی وجود دارد که پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) عمامه سیاه داشته اند .
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa6393

5. فرق مبارک امام علی (ع) با ضربه ابن ملجم تا پیشانی شکافته شد ولی این عمامه شکافی بر سطح بالایی خود دارد !
http://tahoor.com/fa/Mobile/Article/View/2432

6. نگهداری چنین میراث گرانبهایی توسط فرزندان امام قطعا منطقی تر است . لذا با توجه به نکات ذکر شده ، تعلق این عمامه به حضرت علی (ع) قابل قبول نیست .

حق جو و حق طلب باشیم


[/]

monji-sec;706318 نوشت:
من کارشناس نیستم ولی نظرمو میگم....ظاهرا نشسته مثه هنگامی که سلام میخونیم یا تشهد.....

منظورم در روایات صحیح بود:khandeh!:

با سلام
قبلا هم از این موارد در سایت عنوان شده بود

[h=1]عکسی که متعلق به رسول خدا (ص) نیست !!![/h]


دوستان توجه داشته باشند که هیچ کدام از این عکسها و یا اشیاء مربوط به پیامبران و امامان ع نیستند

monji-sec;706175 نوشت:
ببخشید عکس هایی رو به پیامبر و حضرت علی نسبت میدن آیا درسته اونا؟میگن نقاشیا؟فک کنم داشته باشم بذارم براتون.........

کاملا مشخصه که این عکس ها تخیلات نقاش هست
دبیر تاریخ دبیرستان ما (خدا بیامرزدش)تاریخ اسلام خونده بودند می گفتند که در تاریخ چهره امام علی علیه السلام به این شکل نبوده
می گفتند که در تاریخ آمده امیرالمومنین چهره خندان ونمکین داشتند وموهای جلوی سرشان کم بود
البته من نتوانستم صحت وسقم گفته هایشان را ثابت کنم باید درستی ونادرستی اش رو کارشناسان بفرمایند

[="Arial"][="Blue"]

A.Afshin;706311 نوشت:
آیا مشخص هست که حضرت امیر در چه حالتی ضربه خوردند(ایستاده، رکوع، سجود و ...)؟


امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و
در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند.
منبع:
الطوسی، امالی، الجزء الثالث، الحدیث (18)
[/]

[INDENT] بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم توصیفی از ایلیا پاولیچ پطروشفسکی استاد تاریخ دانشگاه لنینگراد شوروی سابق به نقل از مقدمه ترجمه نهج البلاغه علامه جعفری ص 21 که به نقل از کتاب اسلام در ایران پطروشفسکی ترجمه کریم کشاورز صص 49 و 50 است:

علی پرورده محمد و عمیقا به وی و امر اسلام وفادار بود علی تا سر حد شور و عشق پایبند دین بود صادق و درستکار بود در امور اخلاقی بسیار خرده گیر بود و از نام جویی و مال پرستی به دور و بی تردید هم مردی سلحشور بود و هم شاعر و تمام صفات لازمه اولیا الله در وجودش جمع بود

دوستان میتوانند بامراجعه به مقدمه ترجمه علامه جعفری بر نهج البلاغه نظر 11 نفر از علما و بزرگان ایران و جهان سنی و شیعه مسیحی و کمونیست و مادی گرا وتمجید های آنها از امیر المومنین علی صلوات الله علیه را مطالعه کنند(افرادی چون میخاییل نعیمه-شبلی شمیل- ایلیا پاولیچ پطروشفسکی-ابن ابی الحدید معتزلی-جرج جرداق-مولانا جلال الدین بلخی-محمد عبده-ابن سینا و...) با تشکر و التماس دعا
[/INDENT]

monji-sec;706175 نوشت:
ببخشید عکس هایی رو به پیامبر و حضرت علی نسبت میدن آیا درسته اونا؟میگن نقاشیا؟فک کنم داشته باشم بذارم براتون.........

با سلام
نسبت دادن این تصاویر به اهل بیت درست نیست اما به انها بی احترامی هم نشود

ممسوس;708552 نوشت:
با سلام
نسبت دادن این تصاویر به اهل بیت درست نیست اما به انها بی احترامی هم نشود

ممنون.....یبار یکی از دوستان تو گوشش اورده بود ی محله رو با این کارش برد زیر سوال!
به همه نشون داد! میگفت این عکس واقعی حضرت علیه!
مردمم باور کرده بودن....

monji-sec;708553 نوشت:
ممنون.....یبار یکی از دوستان تو گوشش اورده بود ی محله رو با این کارش برد زیر سوال!
به همه نشون داد! میگفت این عکس واقعی حضرت علیه!
مردمم باور کرده بودن....

با سلام و احترام
مردم به خاطر محبتی که به اهل بیت دارند این تصاویر رو دوست دارند ولی باید بین احساس و حقیقت مرزی قرار داد و الا بعضی از اعتقادات ما زیر سوال میرود

A.Afshin;706311 نوشت:
آیا مشخص هست که حضرت امیر در چه حالتی ضربه خوردند(ایستاده، رکوع، سجود و ...)؟

با سلام
ظاهرا وقتی حضرت سر از رکوع برداشتند ان ملعون ازل و ابد اشقی الاشقیاء بر فرق نازنین حضرت ضربه زد شمشیر زهرآلود او جای ضربه عمروبن عبدود اصابت کرد و عالمی را بیچاره کرد.
اللهم العن قتلة امیرالمومنین الف الف الف مره

با سلام
در روایت دیگری در امالی شیخ طوسی صفحه 365 امده است که وقتی ابن ملجم بر ان حضرت ضربه زد ان امام مظلوم در سجده بود یا سر از سجده بر میداشت که در این صورت ان شکافی که روی عمامه منسوب به حضرت در موزه ترکیه است باید از پایین شکاف بر میداشت نه از وسط
به هر صورت با اذعان دوستان در این تاپیک مجموعا به این نتیجه رسیدیم که وسائل منسوبی در موزه مزبور صحت تاریخی ندارد.

پرسش:
آیا عمامه منسوب به امیرالمومنین(ع) در هنگام ضربت خوردن در موزه ترکیه صحت دارد؟

پاسخ:
یکی از راههای جلب افراد و جذب توریست در کشور ترکیه به معرض گذاشتن اشیاء عتیقه و باستانی است با توجه به کمبود منابع طبیعی در کشور ترکیه صنعت توریست در این کشور فعال است و هر ساله مسافران و گردشگران متعددی از نقاط مختلف جهان به این کشور سرازیر میشوند شهرهای مهم این کشور از جمله استانبول، جلفا، آنتالیا و انکارا شاهد حضور بیشمار گردشگران خارجی در این کشور است و ترکیه درآمد قابل توجهی از این صنعت را نصیب خویش میکند.

اکنون با توجه به این مقدمه کوتاه در مورد برخی از اشیاء قدیمی از جمله عمامه شکافته شده حضرت علی علیه السلام در موزه کاخ توپقاپی استانبول سخن خواهیم گفت.
ترکان عثمانی برای جذب بیشتر توریست مدعی هستند که اشیاء مربوط به پیامبر (صلی الله علیه و اله) و دیگرانبیاء و برخی از امامان را در این موزه جمع اوری نمودند از جمله عصا، شمشیر، صندل، بخشی از قبای پیامبر، صندوق پیامبر، مهر پیامبر، نامه پیامبر به یکی از پادشاهان عصر خود، تخته سنگی که پیامبر روی ان ایستاده و سخنرانی میکردند، دو دندان از پیامبر، قدری از محاسن و موی سر حضرت، همچنین شمشیرهای جعفر طیار، ابوبکر، عمر، عثمان، حمزه و حضرت علی (علیه السلام) همچنین زره حضرت یحیی به همراه بخشی از استخوان دست ان حضرت که در نبش قبر به دست آمده است. همچنین عمامه حضرت یوسف، عصای حضرت موسی، لباس حضرت زهرا و پیراهن خونین امام حسین (علیه السلام)

حال سوال اینجاست که عمامه حضرت علی (علیه السلام) تا به حال کجا بوده است و در این 1400 سال نزد چه کسی بوده که الان در موزه ترکیه است؟ چگونه پس از 1400 سال این عمامه که در موزه است تا به حال سالم مانده است؟ در کدامین منابع تاریخی و روایی امده است که عمامه حضرت دست چه کسانی و چه افرادی بوده است؟ همچنین در مورد پیراهن فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و لباس خونین امام حسین (علیه السلام) آیا میتوان باور کرد و قبول نمود که پس از 1400 سال این وسائل مقدس در دست ترکان عثمانی و در موزه انان باشد؟

در روایتی که سید بن طاووس در لهوف اورده بیان میکند که در روز قیامت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) لباس خونین امام حسین(علیه السلام) و عمامه حضرت علی(علیه السلام) را بر دست گرفته وارد محشر میشود که اهل محشر به گریه و ناله می افتند.[1] آیا میتوان قبول کرد که همین لباس و عمامه ای است که در موزه ترکیه است؟ طبق این حدیث این وسائل مقدس باید نزد خود اهل بیت باشد زیرا طبق این حدیث حضرت زهرا(علیها السلام) روز قیامت به سبب این وسائل طلب انتقام و احتجاج میکنند
بنابراین نمیتوان قبول کرد که این وسائل نزد ترکان عثمان همان وسائل مربوط به اهل بیت باشد.

کلیدواژه : عمامه، حضرت علی ، موزه، ترکیه

منابع

[1] . سید بن طاووس، لهوف، ص 21، دلیل ما، قم، 1380ش،

موضوع قفل شده است