علت جایز بودن شرط بندی برای اسب سواری

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
علت جایز بودن شرط بندی برای اسب سواری

با سلام .

تفاوت میان اسب سواری و فوتبال در چیست که در یکی ( اسب سواری ) میتوان شرط بندی کرد اما در یکی دیگر نمیتوان ؟

تفاوت بورس با سایت های بِت وقتی در هردو سرمایه گذاری میشود و سود و زیان فقط به خودت برمیگردد و شخص دیگری شریک سود و زیان تو نیست در چیست ؟

برای مثال در یک بازی فوتبال میان دو تیم مطرح ، به طور مثال ۱۰۰ نفر بر روی مسابقه سرمایه گذاری میکنند . به  طور معمول ، بالغ بر ۷۰ درصد افراد موفق میشوند . سرمایه ای که این هفتاد نفر دریافت میکنند ، حتی بیشتر از ۱۰ برابر سرمایه گذاری همه آن ۱۰۰ نفر است. پس سرمایه دریافتی آن هفتاد نفر از سوی شخص سوم دریافت میشود . یعنی شخص سوم حامی این سرمایه گذاری است . وقتی شخص سومی در میان است که سرمایه این رقابت را تامین میکند ، چه مشکل شرعی دارد ؟ چگونه میتوان دیگران را قانع کرد که این پول مطلقاً حرام است ؟

پاسخ کارشناس

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مستنبط

سلام علیکم

پاسخ مختصر:

مسابقه دهنده با تماشاگر مسابقه تفاوت دارد و احکام آنها نیز با یکدیگر یکسان نیست. بنا بر این بر فرض که شرط بندی در یک مسابقه جایز باشد، به معنی جواز برای مسابقه دهنده است و این حکم شامل تماشاگر نیست.

جواز شرط بندی در مسابقات تیراندازی یا اسب دوانی، بخاطر روایاتی است که در این زمینه وارد شده است.

بورس هم در صورتی که تبدیل به بازار صوری، دلالی و مخل نظام اقتصادی شود، مشکل زا خواهد بود. "بت زدن" و شرط بندی بر سر نتایج بازیها، جز اتلاف عمر و هزینه و ترویج فرهنگ بیکاری، تخیل ثروت بادآورده بدون زحمت، گریز از رنج کار و ... فایده دیگری ندارد.

هر پولی که انسان کسب می کند، باید در مقابل کار یا چیزی باشد که مالیت و ارزش واقعی داشته باشد. اما حدس درست و پیش بینی یک بازی، چه ارزشی می تواند داشته باشد تا شخص ثالثی حاضر باشد در برابر آن پول پرداخت کند؟

شرط بندی طبق روایات فقط در تیراندازی و اسب دوانی جایز است، آنهم نه برای تماشاگران بلکه فقط برای خود مسابقه دهندگان.

اگر تماشاگران در این مساله شرط بندی کنند و از این راه پولی به دست آورند، اکل مال به باطل محسوب می شود که حرام است. یعنی گرفتن و دخل و تصرف پول و مال شخص دیگر بدون اینکه دلیل عقلایی و شرعی برای این انتقال وجود داشته باشد. مال دیگری بدون دلیل شرعی یا عقلایی، هیچگاه به ملکیت انسان درنمی آید، حتی اگر خود او بخواهد. چون انتقال مال به دیگری، راههای مشخصی دارد، مثلا با هبه و هدیه، صلح، اعراض از یک مال و امثال آن. در این صورت، اولا این کارها برای مالک اولیه، الزام آور نیست، یعنی او مجبور نیست مالش را هدیه بدهد یا بر سر آن صلح کند، ثانیا اگر هبه یا صلح کرد، هر وقت اراده کرد می تواند مالش را پس بگیرد و مالکیت شخص دوم، الزام آور و قطعی نیست و اصطلاحا متزلزل است.

در مواردی که از طرف دولت، ارگان،  موسسه  یا شخص سومی به عنوان هدیه، جایزه و یا عنوان دیگر در مسابقات به برنده مالی داده می شود، شرط بندی نبوده و اشکالی ندارد. اما اگر در ابتدا مبلغی جهت انجام هزینه های مسابقه یا ورودی و مانند آن، از طرفین مسابقه گرفته شود و در نهایت بخشی از آن برای جایزه آنها صرف شود چون جایزه از اموال بازنده گرفته شده است شرط بندی و حرام است.

در اموری از قبیل "بت زدن"، که کاربر وارد سایت شده و با شارژ حسابش، نتیجه مسابقه را حدس می زند، منتظر است که قطعا و به شکل الزامی یا برنده شود و بخاطر یک حدس، به جایزه از قبل تعیین شده برسد یا اینکه پولش را از دست بدهد.

در واقعیت، و در روابط معمولی و عرفی عاقلان با یکدیگر، هیچگاه حدس و گمان مربوط به یک بازی، -توجه کنید که ما از بازی صحبت می کنیم، نه از زندگی واقعی- ارزشمند و کار محسوب نمی شود و کسی به خاطر آن پول نمی پردازد. اگر کسی خواست که پولی به تماشاگران بدهد، نباید برایش الزام آور باشد، در حالیکه این قبیل شرط بندی ها و سایتهای مربوطه، ثبت نام کاربر و "بت زدن" بر سر یک بازی را به منزله قرار داد و الزام آور تلقی می کنند.

انتقال یا جایزه شخص ثالث به برنده پیش بینی، تنها می تواند از راه هبه و هدیه باشد یا از راه صلح و مصالحه. این راهها، هیچکدام الزامی نیستند، یعنی عقلا هیچگاه کسی را مجبور به هدیه دادن یا صلح کردن بر سر یک مال نمی کنند.

مشکل دیگر آن است که بر فرض الزام آور نبودن و تصمیم نفر سوم برای پرداخت جایزه، فرد برنده و گیرنده مالک پول و جایزه نیست و مالک اولیه هر وقت بخواهد می تواند مالش را پس بگیرد.

در اموری از قبیل "بت زدن"، که کاربر وارد سایت شده و با شارژ حسابش، نتیجه مسابقه را حدس می زند، منتظر است که قطعا و به شکل الزامی یا برنده شود و بخاطر یک حدس، به جایزه از قبل تعیین شده برسد یا اینکه پولش را از دست بدهد.

در واقعیت، و در روابط معمولی و عرفی عاقلان با یکدیگر، هیچگاه حدس و گمان مربوط به یک بازی، -توجه کنید که ما از بازی صحبت می کنیم، نه از زندگی واقعی- ارزشمند و کار محسوب نمی شود و کسی به خاطر آن پول نمی پردازد. اگر کسی خواست که پولی به تماشاگران بدهد، نباید برایش الزام آور باشد، در حالیکه این قبیل شرط بندی ها و سایتهای مربوطه، ثبت نام کاربر و "بت زدن" بر سر یک بازی را به منزله قرار داد و الزام آور تلقی می کنند.

بت چیست؟

بت، پیش بینی نتیجه مسابقات فوتبال و یا برخی حواشی آن مانند تعداد گلها یا کارت های زرد است که به دیگر مسابقات مانند بسکتبال و والیبال هم سرایت کرده است.

لازمه «بِت زدن» این است که کاربر پس از ثبت نام در سایت آن هم با نام و مشخصات حقیقی کارت ملی، باید حساب خود را شارژ کند. برای شارژ اکانت خود کاربر به دو سایت خرید و فروش پول مجازی راهنمایی می‌شود و در قبال پرداخت ریال از درگاه شتاب می‌تواند، پول مجازی بخرد و حساب خود را در سایت شرط بندی شارژ کند. برداشت وجه از واریز، راحت تر پیش بینی شده است و کاربر  با وارد کردن شماره شبا و شماره کارتی که در همان ابتدا پول واریز کرده است، می‌تواند وجه خود را برداشت کند.

سایتهای بت درآمدهای نامشروع و بادآورده هنگفتی را نصیب صاحبان و طراحانش می کند و از این رهگذر، مقدار کمی هم سود به اعضا پرداخت می شود.

 

به عنوان مثال می توانید استفتاء زیر را ببینید:

10- شرط بندی در مسابقات اسب سواری

سؤال:چند مدتی است در سایت فدراسیون اسب دوانی جمهوری اسلامی ایران اقدام به شرط بندی بر روی اسب شده است که مبالغی هنگفت نیز صرف این کار می شود. اینجانب نه دارای اسب می باشم و نه سوار کار و به عنوان یک شرکت کننده در شرط بندی از شما مرجع عالی قدر چند سوال داشتم.

آیا پول پرداختی برای شرکت در مسابقه صحیح می باشد؟

آیا شرکت در چنین مسابقاتی ( شرط بندی در مسابقات اسب سواری، تیراندازی و شمشیر زنی ) مجاز است؟

پول دریافتی به عنوان برنده جایز است؟

پول دریافتی را می توان خرج کرد؟

پاسخ:این کار در شرع اسلام جایز نیست و سایت مزبور نباید به کار حرام دست بزند. تنها سوارکاران می توانند با هم شرط بندی کنند.[1]

 

 

[1] استفتائات گناهان- آیت الله العظمی مکارم مدظله، شرط بندی

http://portal.anhar.ir/node/2957#gsc.tab=0

 

برخی از نظرات فقهی-حقوقی "مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه " که در بخشنامه دادستان کل کشور درباره سایت‌های قمار و شرط‌بندی آمده است به شرح زیر است:

"۱. ارتکاب قمار با هر وسیله و ابزاری ولو در فضای مجازی و سایت‌های قمار حرام و جرم است.

۳. شرط بندی بر روی نتایج مسابقات حرام است لذا هر چند مشمول عنوان قمار دانسته نشود مصداق بارز تحصیل مال از طریق نامشروع و مشمول ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری است." [1]

 

سلام 

ممنون از راهنمایی کارشناس...

ایشاالله بساتشون جمع شه..‌

به جاش کار و اشتغال رونق بگیره

سلام

ممنون از راهنمایی کارشناس...

ایشاالله بساتشون جمع شه..‌

به جاش کار و اشتغال رونق بگیره

سلام علیکم

تشکر و ان شاء الله همین طور بشود.

انتظار از ادارات، فدراسیونها، مسوولین و امثال آنها بیش از هر جایی است تا به احکام شرعی که پایه و منبع برنامه ها و قوانین جمهوری اسلامی است، پایبند باشند.

عده ای از مردم که با احکام آشنایی کمتری دارند، نگاهشان به دست اندرکاران بخشهای مختلف است، اگر آنها کمتر پایبند باشند، دیگران به گمان اینکه کاری درست و شرعی است، الگو می گیرند.