جمع بندی عدم استجابت دعا

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدم استجابت دعا

با عرض سلام و خسته نباشید
خدمتتون عرض کنم شنیده بودم که اگه حاجتی دلشته باشم و به مدت چهل شب هنگام نماز صبح زیارت عاشورا بخونم حاجتم مستجاب میشه یبار تجربه کردم و جواب داد ولی چند باری هست که بابت یک موضوع هر چقدر این دعا رو میخونم هیچ فرجی و اتفاقی نمیافته البته خدمتتون عرض کنم امروز متوجه شدم که چند وقت پیش حاجتی داشتم و با خدا عهد بستم که اگه انجام بشه و استجابت بشه یه نظر به یه فرد نیازمند که میشناختم بد.حاجتم براورده شد و به اون عهدی که بستم وفا نکردم
حالا سوالم اینه که ایا این که زیارت عاشورا رو میخونم و حاجتم اجابت نمیشه ایا این استجابت نشدن حاجت ایا میشه دلیلش اون نظری باشه که بجا نیاوردمش؟؟
اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
با تشکر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد بدیع

پرسش: شنیده بودم که اگر حاجتی داشته باشیم با خواندن چهل بار زیارت عاشورا حاجت روا میشویم. چند بار این چله را انجام دادم و به حاجتم رسیدم ولی این بار برای حاجتی میخوانم و نتیجه نمی گیرم. البته چند وقت پیش حاجتی داشتم و با خدا عهد بستم که اگر به حاجتم برسم کاری را انجام بدهم. با اینکه به حاجتم رسیدم اما آن کار را انجام ندادم. آیا اینکه این دفعه حاجتم روا نمی شود با وفا نکردن به عهدم در دفعه قبل ارتباطی دارد؟

پاسخ: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: أَوْفُوا بِعَهْدي أُوفِ بِعَهْدِكُم‏. به عهدی که با من بسته اید عمل کنید تا من نیز به عهدم با شما عمل کنم.(1)
بنابراین ممکن است علت عدم استجابت دعای شما عمل نکردن به عهدتان با خدا باشد. همانطوری که سایر گناهان نیز میتواند مانع استجابت دعا شود.
این احتمال نیز وجود دارد که خداوند از سر رحمت و مغفرت خود بدعهدی شما را مانع استجابت دعاهای دیگر شما قرار نداده باشد و این عدم استجابت دلایل دیگری همچون به نفع و مصلحت نبودن حاجتتان باشد.

آنچه در هر صورت مهم است ادامه دعا و زیارت عاشورا و ارتباط با خداوند است. چرا که در هر صورت شما از این ارتباط نفع خود را برده اید. اگر به حاجت خود برسید حاجت روا شده اید و اگر نرسید به بررسی علل و بر طرف کردن آنها می پردازید. از گناهان احتمالی توبه می کنید، عهد قبلی خود را بجا می آورید و .... همه اینها ارزشی کمتر از برآورده شدن حاجت ندارد. ضمن اینکه خود دعا و عبادت حتی اگر هیچ حاجتی هم مد نظر نداشته باشیم باعث کمال معنوی و قرب به خداوند متعال است.

پی نوشت:

  1. بقره(2)، آیه 40.
موضوع قفل شده است