عدل الهی و مراتب انسان ها در آخرت

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدل الهی و مراتب انسان ها در آخرت

سلام
انسان ها با توجه به اعمال و نیاتی که در این دنیا دارند، اون دنیا به مراتبی می رسند درسته؟
اگر درست هست یک سوال که مدت ها قبل در ذهنم بوده این هست که بعضی ها در شرایط خاصی زندگی می کنند، هدایت نمی شوند، مثلا همین افرادی که چند سال پیش به صورت سرخپوست پیدا شدند. این ها هدایت نشده اند درسته؟ اگر درست هست و این ها با توجه به اینکه تکلیفی ندارند و فرضا انسان های خوبی هم باشند ولی آیا به مراتب بالایی در آن دنیا می رسند؟ یا خیر؟ اگر جواب خیر باشد آیا این با عدالت خداوند سازگار است؟ چون این ها در شرایطی قرار نگرفته اند که هدایت شوند و روحشان رشد پیدا کند تکلیف چیست؟

برچسب: 

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد شعیب

با سلام خدمت شما دوست گرامی
خدای تبارک و تعالی انسان را به گونه ای خلق کرد که بایست در دنیا وارد شده و با عملکرد خود به درجات و کمالات علمی و عملی برسد این انسان با اراده و اختیار خود قوای خود را به فعلیت رسانده و اگر در مسیر حق و حقیقت قرار بگیرد در آخرت مورد ثواب الهی واقع می شود و اگر در مسیر نادرست قرار بگیرد مورد عقاب الهی قرار می گیرد.
بنا بر روایت انسان ها در دنیا آخرت خود را ساخته و در آخرت بر سر سفره زراعت خود در دنیا مهمان هستند«الدنیا مزرعة الآخرة»
این روند طبیعی و معمول انسان در دنیا و آخرت است و علی القاعده این روش برنامه ای مناسب برای پرورش و امتحان انسان می باشد.
اما از آنجا که دنیا دار تزاحمات است و به خاطر ذات دنیا تمام برنامه ها به صورت صد در صد عملی نیست استثناءاتی هم در همه برنامه های مادی دنیوی وجود دارد و این برنامه هدایتی انسان نیز دچار این استثناءات می شود. به این صورت که گاهی برخی از مردم به آنها هدایت نمی رسد و یا هدایت به آنها می رسد ولی موانعی در تاثیر آن هدایت بر برخی افراد جامعه وجود دارد و با این روند معمول بحث تکامل و هدایت آنها انجام نمی شود خدا در مورد این افراد می فرماید: إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفينَ‏ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلاً ،فَأُولئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُوراً،مستضعفین از زنان ومردان وکودکان که چاره وراهی برای هجرت از بلا کفر نداشته اند پس امید است که خداوند آنها را ببخشد وخداوندهمواره بخشنده وآمرزنده است (نساء/98و99)
خدا بر این استثناءات روش خاصی را در قیامت جاری می کند که بر آنها ظلمی رواداشته نشود و این نقص ذاتی عالم ماده را در آنجا جبران می کند.
روایاتی هم در این مورد داریم که خدا برای افرادی که مستضعف هستند و حتی کسانی که مشکل عقلی و ناتوانی ذهنی دارند و مجانین و کودکانی که قبل از بلوغ فوت شده اند در قیامت(یا در برزخ) کسانی را می گمارد که دین را به آنها عرضه کنند و با بر افروختن آتشی و دستور ورود به آن آنها را آزمایش می کند و بر اساس همین آموزش ها و انتخاب ها خدا رحمت خود را شامل حال آنها می کند و آنها را به کمل لایقشان می رساند.
در حدیثی زراره از امام باقر (ع)نقل می‌کند: «وقتی قیامت می‌شود، خداوند با پنج دسته بحث می‌کند:
طفل کسی که در دوران فترت بمیرد،
کسی که در زمان پیامبر ابله باشد (سبک عقل )،
دیوانه­ای که عقل نداشته باشد و بالأخره کر و لال.
همه آنها بر خدا اعتراض و یا عرض می‌کنند : تقصیری نداشتیم. اگر حجت ‌داشتیم، اطاعت می‌کردیم. خداوند فرشته­ای را می‌فرستد و آتشی آماده می‌کند؛ سپس به آن پنج گروه می‌گوید: خداوند به شما امر فرموده است داخل آتش شوید. هر کدام از آنها پذیرفتند و داخل آتش شدند، خداوند آتش را بر آن‌ها سرد و خنک می‌کند و از سوختن نجات شان می‌دهد، ولی عده ای که نپذیرفتند، به سوی آتش جهنّم سوق داده می‌شوند».(کافی ج3 ص 248)
در همین باب کافی درباره کسانی که در دوران فترت بوده اند (دین به آنها نرسیده) نیز هست که خدا آتشی بر می فروزد و آنها را به آن امر می کند که برخی می پذیرند و برخی ابا می کنند.
البته در مورد اقوامی که برای ما تازه کشف شده اند باید گفت که آنها هم بدون شک پیامبری از جنس خود داشته اند و دین به آنها نرسیده است و شاید بر اثر طول زمان به فراموشی سپرده شده است.
سوره ابراهیم، آیه می فرماید:4
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ فَيُضِلُّ اللَّـهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
*ما برای هیچ قومی پیغمبری نفرستادیم بغیر از پیغمبری که به زبان آنان سخن بگوید.*

همه آنها بر خدا اعتراض و یا عرض می‌کنند : تقصیری نداشتیم. اگر حجت ‌داشتیم، اطاعت می‌کردیم. خداوند فرشته­ای را می‌فرستد و آتشی آماده می‌کند؛ سپس به آن پنج گروه می‌گوید: خداوند به شما امر فرموده است داخل آتش شوید. هر کدام از آنها پذیرفتند و داخل آتش شدند، خداوند آتش را بر آن‌ها سرد و خنک می‌کند و از سوختن نجات شان می‌دهد، ولی عده ای که نپذیرفتند، به سوی آتش جهنّم سوق داده می‌شوند».(کافی ج3 ص 248)


[/HR]با سلام و ادب و احترام


با توجه به این مطلب که عالم قیامت، عالم تکلیف و عمل نبوده و صرفا به حساب بندگان خواهند رسید و بیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام که فرمودند: " الیوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل" نیز ناظر به همین واقعیت است، تعارض بین روایت فوق که دلالت بر تکلیف و عمل برای دسته ای از مردم در روز قیامت دارد، با مطلب مذکور چگونه حل می شود ؟

[="Tahoma"][="Navy"]

sara1225;914387 نوشت:
سلام
انسان ها با توجه به اعمال و نیاتی که در این دنیا دارند، اون دنیا به مراتبی می رسند درسته؟
اگر درست هست یک سوال که مدت ها قبل در ذهنم بوده این هست که بعضی ها در شرایط خاصی زندگی می کنند، هدایت نمی شوند، مثلا همین افرادی که چند سال پیش به صورت سرخپوست پیدا شدند. این ها هدایت نشده اند درسته؟ اگر درست هست و این ها با توجه به اینکه تکلیفی ندارند و فرضا انسان های خوبی هم باشند ولی آیا به مراتب بالایی در آن دنیا می رسند؟ یا خیر؟ اگر جواب خیر باشد آیا این با عدالت خداوند سازگار است؟ چون این ها در شرایطی قرار نگرفته اند که هدایت شوند و روحشان رشد پیدا کند تکلیف چیست؟

سلام
عطایا به قدر استعدادهاست لذا اگر شما به یک ظرف یک لیتری بیش از یک لیتر بدهید نفعی به حال او ندارد
پس عدم بهره مندی از عطایای الهی عدم استعداد ذاتی است
اما
تمام استعدادهای انسان در این دنیا بالفعل نمی شوند بلکه چه بسا استعدادهای درونی که پس از مرگ بالفعل می شوند لذا نمی توان در مورد ظرفیت و استعداد افراد به همین برخورداری های ظاهری و دنیایی تکیه کرد باید آخر شاهنامه را هم دید
یا علیم[/]

kalame yar;914654 نوشت:
با سلام و ادب و احترام

با توجه به این مطلب که عالم قیامت، عالم تکلیف و عمل نبوده و صرفا به حساب بندگان خواهند رسید و بیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام که فرمودند: " الیوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل" نیز ناظر به همین واقعیت است، تعارض بین روایت فوق که دلالت بر تکلیف و عمل برای دسته ای از مردم در روز قیامت دارد، با مطلب مذکور چگونه حل می شود ؟


با سلام
آنچه كه مولا امير المومنين مي فرمايند علی القاعده است و روال معمول عالم دنیا و آخرت را بیان می فرمایند و آنچه که درباره مجانین و کودکان و افرادی که دین به آنها نرسیده در حدیث آمده استثناءاتی هستند که در عالم آخرت به امور آنها رسیدگی می گیرد.
پس تضادی بین آن فرمایش امیر المومنین و این حدیث نیست بلکه این افراد تخصصا از موضوع آن حدیث خارج هستند.
توضیح بیشتر این که : همانگونه که عرض کردیم عالم دنیا که محل ظهور و بروز و به فعلیت رسیدن امور بالقوه انسان است دار تزاحمات است برای همین اکثر قانون های عملیاتی در این عالم استثنائاتی ر پی خواهد داشت. وقتی که خدا انسان ها را در دنیا برای هدایت قرار می دهد این واقع شدن در دنیا برای هدایت شدن باعث می شود که عالم دنیا دار امتحان و عمل باشد و آخرت دار محاسبه و ثواب و عقاب.(همان حدیث حضرت امیر : علی القاعده) قاعده اولی و بر روال همین است. اما این دنیای دارای تزاحمات برای بحث هدایت شدن انسان یک موارد استثنائی را هم در پی خواهد داشت که به خاطر خصوصیت تزاحم پذیری دنیا این ها به وجود خواهند آمد حال که ظرف دنیا ظرفیت پذیرش امتحان و عمل برای این گروه را ندارد پس لا جرم خدا در ظرف دیگری به صورت ویژه و خاص برای این گروه قلیل بحث امتحان و عمل را پیش خواهد آورد.

شعیب;914847 نوشت:
توضیح بیشتر این که : همانگونه که عرض کردیم عالم دنیا که محل ظهور و بروز و به فعلیت رسیدن امور بالقوه انسان است دار تزاحمات است برای همین اکثر قانون های عملیاتی در این عالم استثنائاتی ر پی خواهد داشت. وقتی که خدا انسان ها را در دنیا برای هدایت قرار می دهد این واقع شدن در دنیا برای هدایت شدن باعث می شود که عالم دنیا دار امتحان و عمل باشد و آخرت دار محاسبه و ثواب و عقاب.(همان حدیث حضرت امیر : علی القاعده) قاعده اولی و بر روال همین است. اما این دنیای دارای تزاحمات برای بحث هدایت شدن انسان یک موارد استثنائی را هم در پی خواهد داشت که به خاطر خصوصیت تزاحم پذیری دنیا این ها به وجود خواهند آمد حال که ظرف دنیا ظرفیت پذیرش امتحان و عمل برای این گروه را ندارد پس لا جرم خدا در ظرف دیگری به صورت ویژه و خاص برای این گروه قلیل بحث امتحان و عمل را پیش خواهد آورد
[/HR]با سلام

بحث در این هست که عالم مادیت بخاطر وجود ماده، همراه با قوه و استعداد است و به تبع آن بحث عمل، تکلیف و به فعلیت رساندن استعدادها مطرح می شود، در صورتی که عالم قیامت عالم فعلیت هاست و هیچ گونه استعدادی در آن عالم وجود نخواهد داشت، در نتیجه سخن از استثناء و ظرفیت داشتن عالم قیامت برای امتحانات، قابل پذیرش نخواهد بود

kalame yar;914858 نوشت:
حث در این هست که عالم مادیت بخاطر وجود ماده، همراه با قوه و استعداد است و به تبع آن بحث عمل، تکلیف و به فعلیت رساندن استعدادها مطرح می شود، در صورتی که عالم قیامت عالم فعلیت

هاست و هیچ گونه استعدادی در آن عالم وجود نخواهد داشت، در نتیجه سخن از استثناء و ظرفیت داشتن عالم قیامت برای امتحانات، قابل پذیرش نخواهد بود


با سلام
به هر ترتیب خدا با قدرت لا یتناهی خود ظرفی را ایجاد می کند که این انسان ها که نیاز به تکمیل بحث های هدایت تشریعی دارند در ان ظرف به این کمال برسند ولی از کیفیت آن و نسبت به آن به قیامت و .. اطلاعی در دست نداریم. ولی در ایجاد این ظرف توسط خدا برای این نوع هدایت و امتحان و عمل این انسان ها شکی نداریم.
موضوع قفل شده است