طهارت اهل کتاب

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
طهارت اهل کتاب

بنام خدا

طهارت اهل کتاب (یهودی ، مسیحی ، زرتشت):Gol:
اهل کتاب پاک اند یا نجس؟
امام،بهجت:اری انان نجس هستند
تبریزی،خامنه ای ،فاضل ،سیستانی،نوری و وحید:خیر اهل کتاب پاک است ولی بهتر است از انها اجتناب شود
صافی ومکارم:بنابر احتیاط واجب نجس اند
تبصره:با توجه به اینکه امام خمینی ایت الله بهجت رجوع به مساوی را جایز می دانند.ایت الله مکارم وایت الله صافی، احتیاط واجب دارند ، مقلدان ایشان می توانند به مراجع دیگررجوع کنند

سلام:Gol:

ببخشید راجع به بهایی ها چطور ؟ این درسته که نفس اونا هم نجس هست ؟ یعنی اینکه حتی نمیشه کنار اونا هم نشست ؟

ممنونم

التماس دعا

سلام
1-سوالی که برای من پیش اومده اینه که چرا بعضی از مراجع ، اهل کتاب را پاک میدانند ؟ مگر نه اینکه انها طهارت نمیگیرند مثلا دستشویی فرنگی هاشون رو نگاه کنین یا مثلا دستشویی ای که برای اقایان درست شده که انان سرپا ادرار کنند رو نگاه کنید . پس منطقی است که انان را نجس بدانیم ولی چرا بعضی از مراجع انان را پاک میدانند ؟

2- سوال دوم اینکه اگر انان نجس هستند پس چگونه باید با انها معاشرت کرد؟ کسانی که در کشورهای خارجی مقیم هستند و با انان زندگی میکنند ،باید چکار کنند ؟
جواب هر دو سوالم رو اگه بدین ممنونم:Gol:

فاتح خیبر;52124 نوشت:
- سوال دوم اینکه اگر انان نجس هستند پس چگونه باید با انها معاشرت کرد؟ کسانی که در کشورهای خارجی مقیم هستند و با انان زندگی میکنند ،باید چکار کنند ؟ جواب هر دو سوالم رو اگه بدین ممنونم

معاشرت با اهل کتاب اشکالی ندارد و برای اشخاصی که مجبورند در کنار آنها زندگی کنند مراقب غذای حرام یعنی گوشت تذکیه نشده باشند و برای تماس و یا دست دادن با انها اگر دست خشک باشد اشکالی ندارد .توجه به این نکته لازم است برای اثبات نجاست باید علم و یقین به نجاست داشته باشید صرف احتمال اینکه ممکن است کافر با دست مرطوب به این شیئ یا وسیله دست زده باشد ؛ سبب نجاست نمی شود .

اجوبه الاستفتائات ،س333

سوال;52121 نوشت:
سلام:gol:

ببخشید راجع به بهایی ها چطور ؟ این درسته که نفس اونا هم نجس هست ؟ یعنی اینکه حتی نمیشه کنار اونا هم نشست ؟

ممنونم

التماس دعا




با سلام
نفس بهایی ها نجس نیست
اما
از هر گونه معاشرت و رفت و آمد با این فرقه ضاله اجتناب نمائید . انها نجس و دشمن دین و ایمانند .

اجوبه الاستفتائات،س330

فاتح خیبر;52124 نوشت:
-سوالی که برای من پیش اومده اینه که چرا بعضی از مراجع ، اهل کتاب را پاک میدانند ؟ مگر نه اینکه انها طهارت نمیگیرند مثلا دستشویی فرنگی هاشون رو نگاه کنین یا مثلا دستشویی ای که برای اقایان درست شده که انان سرپا ادرار کنند رو نگاه کنید . پس منطقی است که انان را نجس بدانیم ولی چرا بعضی از مراجع انان را پاک میدانند ؟

یکی از معیارهای فتوا دادن مراجع عظام تقلید ،روایات است و مجتهد با در نظر گرفتن بسیاری از مسائل مثل سلسله راویان حدیث ، شرایط زمانی امام اینکه ائمه (علیهم السلام) در حال تقیه چنین فرمودند یا نه و..... حکم را استنباط می کنند .
پس اختلاف فتوا به برداشت مجتهد از احادیث برمی گردد و مسلما ان دسته از مراجعی هم که اهل کتاب را نجس دانسته اند ، دلیلشان طهارت نگرفتن ویا مواردی که شما فرموده اید نبوده و مراجعی هم که انها را پاک دانستن اند از این رفتارهای اهل کتاب غافل نبودند ، بلکه دلیل هر دو دسته روایات بوده است .

نقل قول:

مسلما ان دسته از مراجعی هم که اهل کتاب را نجس دانسته اند ، دلیلشان طهارت نگرفتن ویا مواردی که شما فرموده اید نبوده

سلام
چرا باید احادیث رو در نظر گرفت ولی مواردی رو که من ذکر کردم(توالت فرنگی و توالت سرپایی اقایان) را نباید در نظر گرفت؟!!!
ایا باید منکر شویم که انها طهارت نمیگیرند و از توالت نجس برمیگردند؟! (انچه عیان است چه حاجت به بیان است)

نقل قول:

و مراجعی هم که انها را پاک دانستن اند از این رفتارهای اهل کتاب غافل نبودند ، بلکه دلیل هر دو دسته روایات بوده است .

خوب اگه غافل نبوده اند پس چرا همچین حکمی کرده اند؟
ایا نباید اجتهادات مجتهدینمان به روز و آپدیت باشد؟ چرا نباید شرایط زمانه را در نظر گرفت؟
چرا این دسته از روایاتی که متذکر میشوید، مخالف عقلیات است؟
فلسفه ی این دسته از روایات چیه؟
من همچنان قانع نشده ام

با تشکر از شما :Gol:

فاتح خیبر;52841 نوشت:
سلام
چرا باید احادیث رو در نظر گرفت ولی مواردی رو که من ذکر کردم(توالت فرنگی و توالت سرپایی اقایان) را نباید در نظر گرفت؟!!!
ایا باید منکر شویم که انها طهارت نمیگیرند و از توالت نجس برمیگردند؟! (انچه عیان است چه حاجت به بیان است)

خوب اگه غافل نبوده اند پس چرا همچین حکمی کرده اند؟
ایا نباید اجتهادات مجتهدینمان به روز و آپدیت باشد؟ چرا نباید شرایط زمانه را در نظر گرفت؟
چرا این دسته از روایاتی که متذکر میشوید، مخالف عقلیات است؟
فلسفه ی این دسته از روایات چیه؟
من همچنان قانع نشده ام

با تشکر از شما :gol:


با سلام وتشکر
اینکه اهل کتاب طهارت بگیرند ،سبب از بین رفتن نجاست آنان نیست ؛زیرا نجاست آنان از نوعی نیست که با آب از بین برود بلکه مربوط به کفر عقیدتی آنان است و تنها با اسلام آوردن ،تطهیر خواهند شد.و مراجع عظام براساس تخصص خود فتوا داده وبر مقلدین تبعیت واجب است . مسلما اسلام دینی پویا وابدی است و تفاوت آرای متخصصان دین شناس خللی را ایجاد نمی نماید همچنان که متخصصان سایر علوم ممکن است در یک موضوع نظرات متغایری داشته باشندواین تفاوت از سوی آنان پذیرفته است وممکن است در منظر غیر کارشناس مخالف عقلیات برسد وممکن است گر دلیل از آنان پرسیده شود وپرسشگر اهل فن وخبره باشد ،به اطمینان ویقین هم برسد .
به هر حال دلیل علمی را باید از خود مجتهد پرسید و اگر او پاسخ هم بدهد تا شنوند ه اهل فن نباشد به یقین واطمینان نخواهد رسید.
اگر بازهم قانع نشدید ،با انجمن کلام مرتبط شوید .
موفق باشید .

آيا اهل كتاب پاكند ؟



بحثی بین فقهای عظام مطرح است که آیا اهل کتاب پاک هستند یا نجس ، که دو فتوا وجود دارد :

الف)

عده­ای می­فرمایند نجس هستند زیرا با ظهور اسلام دیگر دلیلی نداشت که آنها به اهل کتاب بودنشان باقی بمانند و باید مسلمان می­شدند . علماء و فقها از دوران قدیم تا دوره مرحوم آیت الله حکیم بر این استدلال ، آنها را نجس می­دانستند .

ب)

عده­ای از فقها همانند مرحوم آیت الله حکیم و مرحوم آیت الله خویی و شاگردانشان می­فرمایند اهل کتاب پاک­ هستند : به عنوان اینکه نجس دانستن آنها جنبه سیاسی دارد تا مسلمانان با آنها رابطه برقرار نکنند ، عقایدشان بر مسلمین تأثیر منفی نگذارد . به­ نظر می­رسد اولین کسی اهل کتاب را پاک ­دانست ، مرحوم آیت الله حکیم بود . آیت الله خویی و شاگردانشان نیز آنان را پاک دانسته و قائل بودند که اهل کتاب نجاست ذاتی ندارند .
8. فتاوای چند تن از مراجع و فقها :
* قائلین به پاکی اهل کتاب :

- مرحوم کوکبی تبریزی در مسأله 128 رساله­شـان : در عین اینکه اهل کتاب از کفار هستند ولی نجاست آنها ذاتی نیست، بلکه عرضی است.
- آیت الله حسین نوری همدانی مسأله 106 : ... ذاتاً پاکند .
- مرحوم آیت الله فاضل مسأله 115 : ... اهل كتاب (يهود و نصارى و مجوس) پاك مى باشند .
- آیت الله خامنه­ ای مسئله 313 : به نظر ما آنها محكوم به طهارت ذاتى هستند..
- آیت الله وحید خراسانی مسئله 85:پاکند .
- آیت الله موسوی اردبیلی مسئله 93 : بنابر اقوى اهل كتاب (يهوديان، مسيحيان و زرتشتيان) پاك هستند؛ .
- آیت الله صانعی : اهل کتابی که «غیر از معاندین» باشد را پاک دانسته ، و معاشرت و هم‌سفرگی با آنان را جایز می‌داند
- آیت الله علی محمد دستغیب مسئله 107 : اهل كتاب يعنى يهود ، نصارى‏ و مجوس ذاتاً طاهرند .
- آیت الله دکتر صادقی تهرانی مسئله 23 : بدن کافر ، مشرک و حتّی ملحد پاک است.
- مرحوم آیت الله صالحی نجف آبادی و علامه جعفری : پاکند .
- مرحوم آیت الله غروی : بدن هر انساني كه آلوده به نجاسات ظاهري نباشد ، پاك است . ذبیحه آنها نیز حلال است .
- آیت الله جناتی : غیر مسلمانان از هر نوع و قسمى که باشند (اهل کتاب، مشرکین و ملحدین) ذاتا و از نظر جسمى و بدنى پاک هستند و اگر از چیزهایى که در نظر مسلمانان نجس می باشند ، اجتناب کنند، نجاست عرضى هم ندارند.
- مرحوم آیت الله منتظری : به نظر اينجانب اهل كتاب در صورتي كه به واسطه شرب خمر و اكل ميته و گوشت خوك و ملاقات با سائر نجاسات بالعرض نجس نشده باشند ، نجاست ذاتي ندارند .
- امام موسی صدر ، شهید محمدباقر صدر ، شيخ طبرسى, شهيد ثانى و شيخ بهائى: اهل كتاب و ذبيحه آنان پاک است .

* قائلین به احتیاط :


- آیت الله سیستانی : بنابر مشهور نجس­اند ولی حکم به طهارت آنها دور نیست ، اگر چه احتیاط بهتر است.
- آیت الله شیخ جواد تبریزی در مسأله 107 رساله خود : اهل کتاب ( یهود، نصاری و مجوس ) بنابر مشهور نجس و این قول موافق احتیاط است و لکن بنابر اظهر پاکند .
- آیت الله شبیری زنجانی توضیح المسائل ج 1 مسئله 107: نجاست اهل کتاب بنا بر احتیاط است .
- آیت الله مکارم مسئله 113 : بنابر احتياط نجس است .

* قائلین به نجاست اهل کتاب :


- آیت الله بهجت مسئله 10 : نجس است .
- آیت الله صافی مسئله 107 : كافر كتابي بنابر قول مشهور نجس است و احتياط واجب رعايت اين قول است.

مقصـود از نقـل فتاوی فوق این بود که بدانیم اکثر علمای معاصر ، یهود و نصاری را پاک می­دانند و بعضی نیز مجوس و یا زردشت را هم اضافه کرده­اند

.

تحقیق : محمد صالحی 13 / 6 /89http://mahsan.parsiblog.com /

m_salehy;56287 نوشت:
حثی بین فقهای عظام مطرح است که آیا اهل کتاب پاک هستند یا نجس ، که دو فتوا وجود دارد : الف) عده­ای می­فرمایند نجس هستند زیرا با ظهور اسلام دیگر دلیلی نداشت که آنها به اهل کتاب بودنشان باقی بمانند و باید مسلمان می­شدند . علماء و فقها از دوران قدیم تا دوره مرحوم آیت الله حکیم بر این استدلال ، آنها را نجس می­دانستند . ب) عده­ای از فقها همانند مرحوم آیت الله حکیم و مرحوم آیت الله خویی و شاگردانشان می­فرمایند اهل کتاب پاک­ هستند : به عنوان اینکه نجس دانستن آنها جنبه سیاسی دارد تا مسلمانان با آنها رابطه برقرار نکنند ، عقایدشان بر مسلمین تأثیر منفی نگذارد . به­ نظر می­رسد اولین کسی اهل کتاب را پاک ­دانست ، مرحوم آیت الله حکیم بود . آیت الله خویی و شاگردانشان نیز آنان را پاک دانسته و قائل بودند که اهل کتاب نجاست ذاتی ندارند .

با سلام وتشكر ازتحقيقات شما
احتراماً
اولاً: ادرس را به طور كامل بيان نكرديد
ثانياً:نظرات بعضي از بزرگواران را اشتباه بيان كرديد از جمله اقاي خوئي دردرس خارج خودش انها را پاك مي داند ولي در پايان بحث به احترام فقهاي ديگر انها را نجس مدانند يعني نظري كه براي مكلف بدرد مي خورد نجس است
ثالثاً: با توجه به رواياتي كه است بحث سياسي مطرح نيست ......
رابعاً: اولين كسي كه نجس مي دانست اقاي حكيم نبوده است.
لطفاً به كتاب تنقيح اقاي خوئي / ج=1/يك سري بزنيد....به اطلاعات شما افزوده مي شود.

m_salehy;56287 نوشت:
ب) عده­ای از فقها همانند مرحوم آیت الله حکیم و مرحوم آیت الله خویی و شاگردانشان می­فرمایند اهل کتاب پاک­ هستند : به عنوان اینکه نجس دانستن آنها جنبه سیاسی دارد تا مسلمانان با آنها رابطه برقرار نکنند ، عقایدشان بر مسلمین تأثیر منفی نگذارد . به­ نظر می­رسد اولین کسی اهل کتاب را پاک ­دانست ، مرحوم آیت الله حکیم بود . آیت الله خویی و شاگردانشان نیز آنان را پاک دانسته و قائل بودند که اهل کتاب نجاست ذاتی ندارند .

با سلام وتشکر
نظر آیت الله خوئی:

(یهود ونصاری)بنا بر نظریه مشهور نجس می باشند واین قول موافق احتیاط است پس اجتناب از آنها لازم است .
توضیح المسائل مراجع ،م106

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ﴿۶۲﴾/بقره

در حقيقت كسانى كه [به اسلام] ايمان آورده و كسانى كه يهودى شده‏ اند و ترسايان و ستاره پرستان هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان داشت و كار شايسته كرد پس اجرشان را پيش پروردگارشان خواهند داشت و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهناك خواهند شد(۶۲)


هیچ انسانی ذاتاً نجس یا کافر نیست...

اسراء;56425 نوشت:

با سلام وتشكر ازتحقيقات شما
احتراماً
ثانياً:نظرات بعضي از بزرگواران را اشتباه بيان كرديد از جمله اقاي خوئي دردرس خارج خودش انها را پاك مي داند ولي در پايان بحث به احترام فقهاي ديگر انها را نجس میدانند يعني نظري كه براي مكلف بدرد مي خورد نجس است



ببخشید به احترام فقهای دیگر چه معنایی دارد ؟؟
مگر در فقه احترامی هم وجود دارد ؟؟ خوب این که مخالف ادله ی اربعه است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حداقل اگر از روایات و قرآن پاک بودن آن ها برداشت شود عقل نمی پذیرد مصلحتی در کار باشد :Gig:

ehsan24;64756 نوشت:
ببخشید به احترام فقهای دیگر چه معنایی دارد ؟؟ مگر در فقه احترامی هم وجود دارد ؟؟ خوب این که مخالف ادله ی اربعه است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! حداقل اگر از روایات و قرآن پاک بودن آن ها برداشت شود عقل نمی پذیرد مصلحتی در کار باشد

با تشكر ازسوال شما
ابتدا ادرس ان رابيان كنيم در كتاب مناج الصالحين اقاي خوئي در بحث نجاست كفار در انجا قائل به نجاست شده بنابر احتياط ،البته در رساله ايشان هم موجود است
امادر مورد كلام شما بايد عرض كنم اولا در كتاب تنقيح ايشان در بحث نجاست كفار پاك مي دانند ولي چون مراجع ديگر به نجاست حكم كردند بنابر رعايت انظار ديگران از اين حيث كه نكته اي بوده باشد كه ما(اقاي خوئي) به ان نكته نرسيده باشيم ونكنه كه حرف انها صحيح باشد به احتياط حكم كرده است
الخلاصه : بله بزرگوار احترام به ديگران از اين حيث كه از انظارديگران در فتواي خود كمك مي گيرد تا نكند انچه از روايات وايات برداشت كرده(كه به نظر شما ادله اربعه است) غلط باشد ولذاازبرداشت خودش دست مي كشدوبه احتياط كه شرط عقل است پناه مي برد( شماهم در صدد رعايت ادله اربعه بوديد اتفاقاً در همين برداشت از ادله احتياط به خرج داده است)دقت كنيد.
باتشكر

بسم الله

با سلام و آرزوی موفقیت

شما نوشته اید :

m_salehy;56287 نوشت:
الف) عده­ای می­فرمایند نجس هستند زیرا با ظهور اسلام دیگر دلیلی نداشت که آنها به اهل کتاب بودنشان باقی بمانند و باید مسلمان می­شدند . علماء و فقها از دوران قدیم تا دوره مرحوم آیت الله حکیم بر این استدلال ، آنها را نجس می­دانستند .

اگر ممکن است بفرمایید :

کدام یک از فقها به این دلیلی که شما نوشته اید تمسک کرده است ؟

m_salehy;56287 نوشت:


- امام موسی صدر ، شهید محمدباقر صدر ، شيخ طبرسى, شهيد ثانى و شيخ بهائى: اهل كتاب و ذبيحه آنان پاک است .
/

سلام بر شما...
این بخش مبهمه برا من. ذبیحه کافر کتابی پاک است در حالی که ذابح باید مسلمان باشد چگونه حکم به طهارت می شود.
ممنونم

مستفید;189008 نوشت:
این بخش مبهمه برا من. ذبیحه کافر کتابی پاک است در حالی که ذابح باید مسلمان باشد چگونه حکم به طهارت می شود. ممنونم

با سلام و احترام

بنابر آنچه امام خمینی در تحریرالوسیله آورده اند:
یکی از شرایط ذابح این است که مسلمان یا به حکم مسلمان باشد و ذبيحه كافر حلال نيست خواه مشرك و خواه غير مشرك و حتى اهل كتاب كه بنابر اقوى ذبيحه آنان نيز حلال نيست.

امام خمینی،تحریرالوسیله،کتاب صید وذباحه،در احکام ذبح،م1

موضوع قفل شده است