جمع بندی طرز مواجهه با تغییر مسیر دوستم

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
طرز مواجهه با تغییر مسیر دوستم

سلام

من یک دوست اینترنتی دارم به اسم علی. خیلی هم دوستش دارم.
یه زمانی(تا چند وقت پیش) یکی از بهترین ها بود.
مومن. خدا پرست. ولایتمدار. عاشق شهادت. عاشق بودن در کنار امام زمان(عج) و و و و...
وقتی یه خانوم تو چت باکس یه سایت هم میومد از خجالت وارد چت باکس نمیشد.
خیلی آدم درستی بود.
اما...

چند وقته نابود شده.
دیگه دل و دماغ دین رو نداره. نماز هاش یکی در میومد شده. همین یکی در میومد هم من زور کردمش وگرنه قاطی کرده بود.
قاطی کرده بود نماز و اینارو ول کرده بود. مدام هم شک و شبهه پیدا کرده بود به خدا و دین و عدالت خدا و غیره!
بعد که نماز های نصفه و نیمه رو شروع کرد به نظرم شک هاش تا حدی فروکش کرد.
اما همچنان شدیدا منتقد اسلامه. منتقد نظامه. میگه میخواد همینجوری بمونم!

راستش جدیدا یه مشکل بد مالی براشون پیش اومد. اینم فکر کنم کم طاقت بوده چون به خاطر مشکلات قلبی (قلب درد) و همینطور ریزش مو و فکر و خیال و کلی چیز اومد سراغش.
خیلی اش شک هاش اقتصادیه که چرا اسلام انقدر موفق نیست که فقر رو جمع میکنه.یا میگه چرا مسئولای ما که به نظر خداپرستن انقدر فاسدن. و این چیزا.
من تا حدی سعی میکنم سوالاشو جواب بدم اما فکر کنم روشم غلطه که اثرش کمه.

من حتی قصد داشتم برای تنبیه ازش دوری کنم تا اثر کنه. ولی بعد فکر کردم ممکنه اینم یه دلیل بشه برای تنفرش از اسلام و اسلام گرایان و هم اینکه من شاید تنها کسی ام که بهش غر میزنم امر و نهی میکنم منم نباشم بیشتر دست و بالش باز میشه برای همین از تصمیمم صرف نظر کردم.

و مورد بعدی هم این که با یه خانوم آشنا شده. قبلا یه بار دربارش گفته بود اون موقع چون آدم مونی بود بهش اعتماد کردم میدونستم از روش درست وارد میشه. اما حالا که قاطی کرده از روش غلط وارد شه. رابطه دارن تو تلگرام. البته رابطشون مبتذل یا مستهجن نیستا. ولی همین که صمیمی حرف بزنن یا درساشونو با هم بخونن به نظرم خیلی بده!
در این باره کلی باهاش حرف زدم. در نهایت امروز گفت که احتمالا دختره سرطان داره هنوز آزمایش نیومده و درست نیست که تو این شرایط ولش کنم. من جوابی نداشتم گفتم میپرسم برات.

الان سوال من دو تاست.

1-نحوه برخورد من. نحوه بحث من. لحن حرف زدنم باید چطور باشه.. روش های دست نهی از منکر رو به من کامل یاد بدید تا به بهترین شرایط باهاش حرف بزنم. خوشبختانه دوستیمون سر جاشه و میتونم تاثیر بزارم اگه روشم درست باشه.

2-رابطه اش با اون خانومه بد هست یا نه؟ عیبی نداره تو این رابطه بمونن؟ یا بهتره رابطه داشته باشن ولی سرد تر؟ یا بهتره کلا ترک رابطه کنن تا موقع ازدواجشون برسه؟(سرطان هم در نظر بگیرید)


لطفا کمکم کنید. امید زیادی بهش دارم. همین که نماز های نصفه و نیمه رو میخونه نشون میده قسمتی از وجودش پیش خداست. تا کاملا سیاه و تاریک نشده باید از فرصت استفاده کنم. کمکم کنید.
ممنون

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد بدیع

با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی و اعضای فرهیخته انجمن
کار بسیار خوبی انجام دادید که ارتباط خود را با او قطع نکردید چرا که هر نوع تاثیرگذاری بر دیگری متوقف بر ارتباط عاطفی با اوست. تاثیرگذاری در میان دو دوست انکار ناپذیر است تا انجا که هر انسانی تابع دین دوستش معرفی شده است و نابرابری در اعتقادات دو دوست یا دوستی آنها را بر هم میزند و یا دوستی آنها اعتقاداتشان را همسان میکند. سرّ این همه تاثیر تنها در ارتباط زبانی و مجازی و امر به معروف و نهی از منکر لسانی نیست. بسیاری از یادگیری های یک انسان به صورت مشاهده ای انجام میشود و از نوع تاثیرپذیری های غیر کلامی است. بنابراین اگر برایتان مقدور است از نزدیک با او ارتباط بیشتری پیدا کنید و مشکلات او را رصد کنید، حرف های او را بشنوید و وقت خالی او را با حضور خود و کمک های معرفتی و معنوی خود پر کنید. اما اگر دوستی شما تنها در فضای مجازی و ارتباط شما تنها کلامی است انتظار معجزه را از خود نداشته باشید. ولی آن را بدون تاثیر هم ندانید. هدایت او را از خدا بخواهید و هر کاری از دستتان بر می آید انجام دهید. قبل از هر کار باید مشکل اعتقادی او را ریشه یابی کنید. به طور کلی انحراف مذهبی میتواند چند علت مهم داشته باشد:
1) امتحانات الهی: خداوند متعال میفرماید: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون‏ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبين‏. آيا مردم گمان كردند همين كه بگويند: «ايمان آورديم»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمايش نخواهند شد؟! ما كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم (و اينها را نيز امتحان مى‏كنيم) تا خداوند کسانی را که راست می گویند از دروغگویان بشناساند.(1) امتحاناتی که در مسیر زندگی هر فرد در قالب سختی ها و مشکلات قرار میگیرد هم میتواند عاملی برای تقویت ایمان و ترفیع درجه او شود و هم میتواند باعث تزلزل ایمان و تنزل درجه او شود. قطعا دوست شما دچار امتحاناتی در مسیر بندگی خدای متعال شده است و مراحلی را که پشت سر میگذارد برزخی است که او را یا به تکامل و یا تنزل سوق میدهد. کمکی که در این شرایط میتوانید نسبت به او داشته باشید این است که او را نسبت به امتحانات الهی واقف کنید. به موقتی بودن مشکلات و به هم آمیختگی سختی و آسانی اشاره کنید. گذشته پاک او و حالات خوبی که داشت را به یادش بیاورید. از او اعتراف بگیرید که قبلا احساس آرامش بیشتری داشت یا الآن؟ گفتید که دچار یک مشکل مالی شده است. وظیفه دارید هر کمکی که از دستتان بر می اید برای حل مشکل او انجام دهید. گاهی یک گرفتاری هم امتحان برای خود فرد است و هم امتحان برای اطرافیان او. گاهی حتی یک همدلی و همفکری نیز تسلی قلب گرفتار میشود. اگر احساس آرامش را به او برگردانید کمک بزرگی به حل مشکلش کرده اید.

2) شبهه علمی: ممکن است دوست شما با اشنایی با یک فرد و یا عضویت در یک کانال با ده ها شبهه اعتقادی درگیر و روبرو شده باشد. این شبهات حتی اگر در قالب شوخی، لطیفه، طنز، بیان دستاوردهای علمی، اطلاعات سیاسی و ..... نیز باشد اثر منفی عقیدتی خود را به دنبال دارد. طبیعتا شما باید به دوستتان کمک کنید بتواند پاسخ این شبهات را پیدا کند. اما ممکن است تا آن زمان هویت دینی او مخدوش شود و حتی انگیزه برای پیدا کردن جواب را نیز از دست بدهد. بنابراین به عنوان یک اقدام عاجل باید محیط او پاکسازی شود و حتی واسطه و مشوق شوید تا او بتواند با افراد و یا سایت های پاسخگو ارتباط بگیرد. چرا اسلام نمیتواند فقر را ریشه کن کند؟ اسلام یک نسخه برای خوشبختی و سعادت است. ایا صرف داشتن نسخه انسان را شفا میدهد؟ و یا باید به نسخه عمل کرد؟ چقدر قوانین اقتصادی اسلام در جامعه و حاکمیت حضور و ظهور دارد؟ قطعا به میزانی که حضور دارد اثرات مثبت آن نیز مشهود است.
3) شهوت عملی: شک در اصول اعتقادی همیشه به خاطر شبهه علمی نیست بلکه گاهی اوقات به خاطر شهوت عملی است. ممکن است فرد، دینداری را با امیال و شهوات خود در تعارض ببیند و برای اینکه بتواند به صورت آزاد به تمایلات خود پاسخ دهد در دین تشکیک کند و ان را به مرور زمان نادیده بگیرد. بنابراین از گناهان باید به شدت پرهیز داده شود. خداوند متعال میفرماید: ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن‏. نهایتا عاقبت افرادی که گناه میکنند این است که آیات ما را مسخره میکنند و آنها را تکذیب مینمایند.(2)
پی نوشت ها:

  1. عنکبوت، 2و3.
  2. روم، 10.

صندلی;976436 نوشت:
مورد بعدی هم این که با یه خانوم آشنا شده. قبلا یه بار دربارش گفته بود اون موقع چون آدم مونی بود بهش اعتماد کردم میدونستم از روش درست وارد میشه. اما حالا که قاطی کرده از روش غلط وارد شه. رابطه دارن تو تلگرام. البته رابطشون مبتذل یا مستهجن نیستا. ولی همین که صمیمی حرف بزنن یا درساشونو با هم بخونن به نظرم خیلی بده!
در این باره کلی باهاش حرف زدم. در نهایت امروز گفت که احتمالا دختره سرطان داره هنوز آزمایش نیومده و درست نیست که تو این شرایط ولش کنم. من جوابی نداشتم گفتم میپرسم برات.

درباره رابطه با ان دختر باید بگوییم چنین روابطی به خاطر حرمت شرعی و آسیبهای اخلاقی و روانشناختی نباید ادامه پیدا کند مگر اینکه در قالب خواستگاری و رفت و آمدهای معمول قبل از ازدواج ادامه پیدا کند. اگر دوست شما شرایط ازدواج را دارد و آن دختر نیز حداقل های یک همسر مناسب را دارا است همین الآن اقدام به خواستگاری کند. البته بدیهی است که خواستگاری کردن به معنای ازدواج کردن نیست. ممکن است این خواستگاری به ازدواج منتهی شود و ممکن است به توافق نرسند. اما اگر خواستگاری انجام شود هردو تکلیف خود را میدانند. اما اگر قرار است رابطه آنها صرف یک بده بستان عاطفی و ارضای شهوانی باشد هرچه زودتر خاتمه پیدا کند بهتر است. چرا که ادامه دادن به چنین رابطه ای ضمن گناه بودن آن:
موقعیت ازدواج را تا زمان قطع این ارتباط از هر دو میگیرد و آن را به تاخیر می اندازد.
وابستگی بیشتر خصوصا از طرف دختر، قطع این ارتباط را برای او با شکست روحی بیشتری همراه میکند.
درصورتی که جواب آزمایش او مثبت باشد او هرگونه تغییر رفتار و یا قطع ارتباط را حمل بر بیماری خود میکند و جدا شدن از او برای دوست شما با محذور اخلاقی و عذاب وجدان بیشتر همراه میشود.


موفق باشید.

پرسش: من یک دوست اینترنتی دارم. تا چند وقت پیش یکی از بهترین ها بود. مومن، خدا پرست، ولایتمدار، عاشق شهادت. اما مدتی است نسبت به خدا و دین و عدالت خدا و غیره شک و شبهه پیدا کرده است. نماز هاش یکی در میان شد. جدیدا یک مشکل مالی هم پیدا کرده است. میگوید: چرا اسلام اینقدر موفق نیست که بتواند فقر را ریشه کن کند؟ بعد که نماز را نصفه و نیمه شروع کرد شک هاش تا حدی فروکش کرد. اما همچنان منتقد اسلام و نظام است. مورد بعدی هم این که با یک خانم رابطه پیدا کرده است. در این باره کلی با او حرف زدم. در نهایت امروز گفت که احتمالا آن دختر سرطان داشته باشد و تازه آزمایش داده. درست نیست در این شرایط رهایش کنم. در این مورد دو تا سوال دارم:

  1. نحوه حرف زدن و نهی از منکر من باید چه طوری باشد؟
  2. با توجه به بیماری آن خانم میتواند به رابطه با او ادامه دهد؟
پاسخ: کار بسیار خوبی انجام دادید که ارتباط خود را با او قطع نکردید چرا که هر نوع تاثیرگذاری بر دیگری متوقف بر ارتباط عاطفی با اوست. تاثیرگذاری در میان دو دوست انکار ناپذیر است تا انجا که هر انسانی تابع دین دوستش معرفی شده است و نابرابری در اعتقادات دو دوست یا دوستی آنها را بر هم میزند و یا دوستی آنها اعتقاداتشان را همسان میکند. اما سرّ این همه تاثیر تنها در ارتباط زبانی و مجازی و امر به معروف و نهی از منکر لسانی نیست. بسیاری از یادگیری های یک انسان به صورت مشاهده ای انجام میشود و از نوع تاثیرپذیری های غیر کلامی است. بنابراین اگر برایتان مقدور است از نزدیک با او ارتباط بیشتری پیدا کنید و مشکلات او را رصد کنید. حرف های او را بشنوید و وقت خالی او را با حضور خود و کمک های معرفتی و معنوی خود پر کنید. اما اگر دوستی شما تنها در فضای مجازی و ارتباط شما تنها کلامی است انتظار معجزه را از خود نداشته باشید. ولی آن را بدون تاثیر هم ندانید. هدایت او را از خدا بخواهید و هر کاری از دستتان بر می آید انجام دهید. قبل از هر کار باید مشکل اعتقادی او را ریشه یابی کنید. به طور کلی انحراف مذهبی میتواند چند علت مهم داشته باشد:

1) امتحانات الهی: خداوند متعال میفرماید: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون‏ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبين‏. آيا مردم گمان كردند همين كه بگويند: «ايمان آورديم»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمايش نخواهند شد؟! ما كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم (و اينها را نيز امتحان مى‏كنيم) تا خداوند کسانی را که راست می گویند از دروغگویان بشناساند.(1) امتحاناتی که در مسیر زندگی هر فرد در قالب سختی ها و مشکلات قرار میگیرد هم میتواند عاملی برای تقویت ایمان و ترفیع درجه او شود و هم میتواند باعث تزلزل ایمان و تنزل درجه او شود. قطعا دوست شما دچار امتحاناتی در مسیر بندگی خدای متعال شده است و مراحلی را که پشت سر میگذارد برزخی است که او را یا به تکامل و یا تنزل سوق میدهد. کمکی که در این شرایط میتوانید نسبت به او داشته باشید این است که او را نسبت به امتحانات الهی واقف کنید. به موقتی بودن مشکلات و به هم آمیختگی سختی و آسانی اشاره کنید. گذشته پاک او و حالات خوبی که داشت را به یادش بیاورید. هر کمکی که از دستتان بر می اید برای حل مشکل او انجام دهید. گاهی یک گرفتاری، هم امتحان برای خود فرد است و هم امتحان برای اطرافیان او. گاهی حتی یک همدلی و همفکری نیز تسلی قلب گرفتار میشود. اگر احساس آرامش را به او برگردانید کمک بزرگی به حل مشکلش کرده اید.

2) شبهه علمی: ممکن است دوست شما با اشنایی با یک فرد و یا عضویت در یک کانال با ده ها شبهه اعتقادی درگیر و روبرو شده باشد. این شبهات حتی اگر در قالب شوخی، لطیفه، طنز، بیان دستاوردهای علمی، اطلاعات سیاسی و ..... نیز باشد اثر منفی عقیدتی خود را به دنبال دارد. طبیعتا شما باید به دوستتان کمک کنید بتواند پاسخ این شبهات را پیدا کند. اما ممکن است تا آن زمان هویت دینی او مخدوش شود و حتی انگیزه برای پیدا کردن جواب را نیز از دست بدهد. بنابراین به عنوان یک اقدام عاجل باید محیط او پاکسازی شود و حتی واسطه و مشوق شوید تا او بتواند با افراد و یا سایت های پاسخگو ارتباط بگیرد. چرا اسلام نمیتواند فقر را ریشه کن کند؟ اسلام یک نسخه برای خوشبختی و سعادت است. ایا صرف داشتن نسخه انسان را شفا میدهد؟ و یا باید به نسخه عمل کرد؟ چقدر قوانین اقتصادی اسلام در جامعه و حاکمیت حضور و ظهور دارد؟ قطعا به میزانی که حضور دارد اثرات مثبت آن نیز مشهود است.

(3 شهوت عملی: شک در اصول اعتقادی همیشه به خاطر شبهه علمی نیست بلکه گاهی اوقات به خاطر شهوت عملی است. ممکن است فرد، دینداری را با امیال و شهوات خود در تعارض ببیند و برای اینکه بتواند به صورت آزاد به تمایلات خود پاسخ دهد در دین تشکیک کند و ان را به مرور زمان نادیده بگیرد. بنابراین از گناهان باید به شدت پرهیز داده شود. خداوند متعال میفرماید: ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن‏. نهایتا عاقبت افرادی که گناه میکنند این است که آیات ما را مسخره میکنند و آنها را تکذیب مینمایند.(2)

درباره رابطه با آن دختر باید بگوییم چنین روابطی به خاطر حرمت شرعی و آسیبهای اخلاقی و روانشناختی نباید ادامه پیدا کند مگر اینکه در قالب خواستگاری و رفت و آمدهای معمول قبل از ازدواج ادامه پیدا کند. اگر دوست شما شرایط ازدواج را دارد و آن دختر نیز حداقل های یک همسر مناسب را دارا است همین الآن اقدام به خواستگاری کند. البته بدیهی است که خواستگاری کردن به معنای ازدواج کردن نیست. ممکن است این خواستگاری به ازدواج منتهی شود و ممکن است به توافق نرسند. اگر خواستگاری انجام شود هردو تکلیف خود را میدانند. اما اگر قرار است رابطه آنها صرف یک بده بستان عاطفی و ارضای شهوانی باشد هرچه زودتر خاتمه پیدا کند بهتر است. چرا که ادامه دادن به چنین رابطه ای ضمن گناه بودن آن:
موقعیت ازدواج را تا زمان قطع این ارتباط از هر دو میگیرد و آن را به تاخیر می اندازد.
وابستگی بیشتر خصوصا از طرف دختر، قطع این ارتباط را برای او با شکست روحی بیشتری همراه میکند.
درصورتی که جواب آزمایش او مثبت باشد او هرگونه تغییر رفتار و یا قطع ارتباط را حمل بر بیماری خود میکند و جدا شدن از او برای دوست شما با محذور اخلاقی و عذاب وجدان بیشتر همراه میشود.
پی نوشت ها:


  1. عنکبوت(29)، آیه 2و3.
  2. روم(30)، آیه 10.
موضوع قفل شده است