شیعه و محرومیت از امامت

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شیعه و محرومیت از امامت

با سلام
شیعه معتقد است که امت اسلامی نباید هرگز بدون امام و پیشوا بماند و در هر زمانه ای این نیاز مسلمانان وجود دارد تا امام و پیشوایی آنها را راهنمایی کند و مسلمانان بی سرپرست نمانند و این مسئله را هم بر اساس عدالت خداوند میداند تا مسلمانان در هیچ مقطعی از نعمت وجود امام و ولی محروم نمانند، تا امام یازدهم این بهره مندی از امام بطور لاینقطع ادامه دارد، اما از امام دوازدهم یا همان امام زمان (عج) تا به امروز عملا می بینیم که مسلمانان از دسترسی و ارتباط با امام زمان عملا" محروم هستند، حدیثی هم از خود امام زمان هست که فرمودند در زمان غیبت کبری هرکس ادعا کند که با ایشان در ارتباط است دروغ گفته بنابراین در حدود بیش از 1000 سال است که مسلمانان از بهره مندی و دسترسی به امام شان محروم هستند این محرومیت در مقایسه با زمان امامان گذشته (11 امام) که مردم ایشان را می دیدند و صحبتهایشان را می شنیدند و به ایشان دسترسی داشتند کاملا مشخص است و منظور همین محرومیت ظاهری ست چون نمی خواهم با بیان تفاسیر مختلف و برداشتهای گوناگون بفرمایید که نخیر مردم محروم نیستند...! در عمل اگر شخصی در گذشته زمان سایر امامان میخواست امام را ملاقات کند حالا برای سوال یا هر چه میتوانست وقت بگیرد و بعد ایشان را ملاقات کند اما در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و این یعنی همین محرومیتی که الان وجود دارد و ذکر شد خب این مسئله چطور با مسئله عدالت و محروم نماندن مسلمانان از امام خود توجیه میشود؟ غیبت ایشان و محرومیت مسلمانان از ایشان بحدی است که اکثریت مسلمانان اصلا" اعتقادی به وجود داشتن ایشان ندارند و خودشان هم تا به حال حرکتی نکرده اند که وجودشان را به اثبات برسانند و فقط درین مورد وعده داده میشود حتی زمانی گفته شد نشانه های ظهور تکمیل است اما ظهوری انجام نشد، در هر صورت عدم بهره مندی مسلمانان از ایشان تا حدی است که اکثریت به وجود ایشان اعتقاد ندارند این مسئله چطور با آنچه شیعه میگوید جور در می آید؟
با تشکر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد جلیل

mehrdaad.;901292 نوشت:
با سلام
شیعه معتقد است که امت اسلامی نباید هرگز بدون امام و پیشوا بماند و در هر زمانه ای این نیاز مسلمانان وجود دارد تا امام و پیشوایی آنها را راهنمایی کند و مسلمانان بی سرپرست نمانند و این مسئله را هم بر اساس عدالت خداوند میداند تا مسلمانان در هیچ مقطعی از نعمت وجود امام و ولی محروم نمانند، تا امام یازدهم این بهره مندی از امام بطور لاینقطع ادامه دارد، اما از امام دوازدهم یا همان امام زمان (عج) تا به امروز عملا می بینیم که مسلمانان از دسترسی و ارتباط با امام زمان عملا" محروم هستند، حدیثی هم از خود امام زمان هست که فرمودند در زمان غیبت کبری هرکس ادعا کند که با ایشان در ارتباط است دروغ گفته بنابراین در حدود بیش از 1000 سال است که مسلمانان از بهره مندی و دسترسی به امام شان محروم هستند این محرومیت در مقایسه با زمان امامان گذشته (11 امام) که مردم ایشان را می دیدند و صحبتهایشان را می شنیدند و به ایشان دسترسی داشتند کاملا مشخص است و منظور همین محرومیت ظاهری ست چون نمی خواهم با بیان تفاسیر مختلف و برداشتهای گوناگون بفرمایید که نخیر مردم محروم نیستند...! در عمل اگر شخصی در گذشته زمان سایر امامان میخواست امام را ملاقات کند

از اعتقادات شیعه این است که در هر عصر و زمانی نیاز به وجود امام است و زمین هیچگاه خالی از حجت نخواهد بود.
وجود امام لازم است تا واسطه فیض الهی و منشاء خیرات و برکات گردد و هدایت تکوینی مردم را بر عهده گیرد و...
اما معنای لزوم وجود امام، وجوب و لزوم ظهور امام نیست. بر اساس اعتقادات شیعه امام زمان وجود دارد و در میان مردم رفت و آمد دارند اما ظاهر و آشکار برای مردم نیستند.

در نتیجه حاضر و ظاهر بودن امام غیر از بحث وجود امام است.

اگر بیان شود ما نیز به حضور امام نیاز داریم باید گفت: چون بنابر عللی حضور و ظهور امام با موانعی روبرو است و اهدافی که در حضور امام است نمی شود اکنون محقق شود و در مقابل حضور نواب امام، بخشی از این خلاء را با توجه به شرائط کنونی پر کرده است، می توان قائل به عدم لزوم حضور امام در شرائط فعلی شد.

mehrdaad.;901292 نوشت:
در هر صورت عدم بهره مندی مسلمانان از ایشان تا حدی است که اکثریت به وجود ایشان اعتقاد ندارند این مسئله چطور با آنچه شیعه میگوید جور در می آید؟

بی اعتقاد بودن یا بی اعتقاد شدن عده ای نسبت به وجود امام زمان عج دلیلی بر لزوم حضور امام نیست. مهم میزان درک و فهم انسان هاست تا وجود امام را درک و امامت ایشان را بپذیرند.
امام حسن عسکری علیه السلام در میان مردم حضور داشتند امام چند نفر به امامت ایشان اعتقاد داشت؟

لذا تا خود مردم نخواهند و محیا نباشند حضور امام نیز سبب بیرون آمده عده ای از گمراهی نخواهد شد.

mehrdaad.;901292 نوشت:
با سلام
شیعه معتقد است که امت اسلامی نباید هرگز بدون امام و پیشوا بماند و در هر زمانه ای این نیاز مسلمانان وجود دارد تا امام و پیشوایی آنها را راهنمایی کند و مسلمانان بی سرپرست نمانند و این مسئله را هم بر اساس عدالت خداوند میداند تا مسلمانان در هیچ مقطعی از نعمت وجود امام و ولی محروم نمانند، تا امام یازدهم این بهره مندی از امام بطور لاینقطع ادامه دارد، اما از امام دوازدهم یا همان امام زمان (عج) تا به امروز عملا می بینیم که مسلمانان از دسترسی و ارتباط با امام زمان عملا" محروم هستند، حدیثی هم از خود امام زمان هست که فرمودند در زمان غیبت کبری هرکس ادعا کند که با ایشان در ارتباط است دروغ گفته بنابراین در حدود بیش از 1000 سال است که مسلمانان از بهره مندی و دسترسی به امام شان محروم هستند این محرومیت در مقایسه با زمان امامان گذشته (11 امام) که مردم ایشان را می دیدند و صحبتهایشان را می شنیدند و به ایشان دسترسی داشتند کاملا مشخص است و منظور همین محرومیت ظاهری ست چون نمی خواهم با بیان تفاسیر مختلف و برداشتهای گوناگون بفرمایید که نخیر مردم محروم نیستند...! در عمل اگر شخصی در گذشته زمان سایر امامان میخواست امام را ملاقات کند حالا برای سوال یا هر چه میتوانست وقت بگیرد و بعد ایشان را ملاقات کند اما در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و این یعنی همین محرومیتی که الان وجود دارد و ذکر شد خب این مسئله چطور با مسئله عدالت و محروم نماندن مسلمانان از امام خود توجیه میشود؟ غیبت ایشان و محرومیت مسلمانان از ایشان بحدی است که اکثریت مسلمانان اصلا" اعتقادی به وجود داشتن ایشان ندارند و خودشان هم تا به حال حرکتی نکرده اند که وجودشان را به اثبات برسانند و فقط درین مورد وعده داده میشود حتی زمانی گفته شد نشانه های ظهور تکمیل است اما ظهوری انجام نشد، در هر صورت عدم بهره مندی مسلمانان از ایشان تا حدی است که اکثریت به وجود ایشان اعتقاد ندارند این مسئله چطور با آنچه شیعه میگوید جور در می آید؟
با تشکر

سلام
اگر عقیده شیعه بر این بود که امام معصوم ع باید در دسترس همگان باشد حرف و اشکال شما درست بود اما شیعه نمی گوید لازم است امام در دسترس باشد بلکه شیعه اصل وجود امام بعنوان لطف الهی را لازم می شمرد. حال اگر جامعه شرایط لازم برای حضور امام در بین همگان را فراهم کرد بیشتر بهره می برد اما اگر فراهم نکرد خودش محروم می ماند ولی نه امام از ایجاد ارتباط مدنظرش محروم است و نه بهره امام برای جامعه فقط در قالب ارتباط مستقیم مردم با اوست.
همین اندازه بدانیم که در بن و ریشه همه نیکیها و خوبیها نور حجت خداوند حضور دارد.
یا علیم

موضوع قفل شده است