شیعه معتقد به رجعت و حیات دوباره امام جواد است

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شیعه معتقد به رجعت و حیات دوباره امام جواد است

دوران زندگی حضرت امام جواد(ع) بسیار کوتاه بوده است
بر اساس احادیث رجعت ، شیعه امیدوار است این امام همام(ع) دوباره رجعت فرمایند و به حیات پر برکت خود ادامه دهند.
تولد حضرت امام جواد(ع) در تاریخ شیعه از حساسیت ویژه ای برخوردار بود.
در زمانی که حضرت امام رضا(ع) به امامت رسید تولد شوم فرقه واقفیه به وقوع پیوست و انحرافی در شیعه به وجود آورد که بسیار خطرناک بود.
سران فرقه واقفیه، یاران و وکلای حضرت امام موسی کاظم(ع) بودند که به طمع دنیا امامت حضرت امام علی بن موسی رضا(ع) را منکر شدند.
حاضر نبودن امام رضا(ع) در بغداد در هنگام شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع)، اعلام علنی امامت و صاحب فرزند نشدن ایشان،‌ سه دلیل و مدعای واقفیه مبنی بر امام نبودن حضرت امام رضا(ع) بود.
حضرت امام رضا(ع) در پاسخ به ادعای نخست آنها به حاضر شدن و نماز خواندن امام سجاد(ع) بر بدن مبارک حضرت امام حسین(ع) اشاره می کردند و در پاسخ به ادعای دوم تفاوت شرایط زمانی را مطرح می فرمودند.
برگرفته از بیانات حجت الاسلام محمد رضا زنگنه، رییس مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج)
منبع:خبرگزاری رسا

valayat;60779 نوشت:
شیعه معتقد به رجعت و حیات دوباره امام جواد است
valayat;60779 نوشت:
بر اساس احادیث رجعت ، شیعه امیدوار است این امام همام(ع) دوباره رجعت فرمایند و به حیات پر برکت خود ادامه دهند.

سلام علیکم جمیعا

یک سوال از کارشناسان محترم

شیعه معتقد است که آن امام باز میگردد و عمر خود را در این جهان ادامه میدهد یا امیدوار است ؟
توضیح :
اعتقاد داشتن شیعه به رجعت با امیدوار بودن دو جنبه متفاوت است و دو معنای متفاوت دارد.

یاحق

شیعه معتقد است. یعنی رجعت یکی از اصلی ترین اعتقادات تشیع است چنانچه بنا به فرمایشات ائمه معصومین اگر کسی به رجعت معتقد نباشد شیعه محسوب نمی شود.

در مورد رجعت ائمه به دنیا شکی وجود ندارد ولی در مورد رجعت مومنان نمی توان قطعی اعلام کرد که کدام مومن به دنیا باز خواهد گشت.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به کتاب مهدی موعود (ترجمه جلد 13 بحار الانوار) مراجعه فرمایید.

سلام نمی دونم جاش هست یا نه

اما ایا انبیا هم رجعت می کنند(همشون یا عده ای شون یا اصلا؟)؟:Gol:

من در یکی از سخنرانی های آیت الله ناصری شنیدم که 4 پیامبر در رکاب مولا مهدی خواهد بود.

حضرت عیسی، حضرت خضر، حضرت الیاس، حضرت صالح

در مورد بقیه پیامبران چیزی ندیدم، ولی پیامبران مومنان واقعی بودند و کافران واقعی هم در برابرشون ایستاده بودند. پس میشه گفت که میان یا به احتمال قوی میان.

bina88;61029 نوشت:
شیعه معتقد است که آن امام باز میگردد و عمر خود را در این جهان ادامه میدهد یا امیدوار است ؟ توضیح : اعتقاد داشتن شیعه به رجعت با امیدوار بودن دو جنبه متفاوت است و دو معنای متفاوت دارد.


با سلام به همه دوستان عزيز
اصل اعتقاد به رجعت مطابق رأي گروهي از علماي اماميه از ضروريات مذهب به حساب مي‏آيد و در اينجا هم شايد مراد از اميدوار اين است اين قضيه واقع خواهد شد نه به معناي احتمال.

در مورد ضرورت رجعت شيخ حرّ عاملي مي‏فرمايد: "همانا ثبوت رجعت نزد همه علماي معروف ومصنفين مشهور از ضروريات مذهب اماميه به حساب مي‏آيد، وحتي عامه نيز از اين موضوع باخبرند".
(الايقاظ من الهجعة، ص 60.)
مرحوم مجلسي مي‏فرمايد: "همانا اعتقاد به رجعت در همه عصرها مورد اجماع شيعه بوده، واين مسأله مانند خورشيد در وسط روز معلوم است".
(بحارالأنوار، ج 53، ص 123.)
علامه طباطبايي؛ مي‏فرمايد: "روايات رجعت از طريق اهل بيت: به تواتر معنوي به ما رسيده است".
(الميزان، ج 2، ص 107.)
گرچه در معناي "رجعت" بين علما اختلاف شده وبرخي آن را به معناي رجعت دولت گرفته‏اند، امّا در اصل عقيده به رجعت اتفاق است، بلكه معناي معهود آن، كه همان بازگشت به اين دنيا در عصر ظهور است، معناي مشهور نزد علماي شيعه است.

دوستان خوبم در مورد رجعت قبلا هم در سايت بحث هاي مفصلي صورت گرفته است رجوع كنيد به سوالات خود خواهيد رسيد.
لينك بحث ها عبارتند از:


چه کساني رجعت مي کنند؟

رجعت چیست؟

رجعت در فرهنگ شيعه

آیابعدازامام زمان امام حسین دوباره حكومت می كنند؟

عمار;109087 نوشت:
در مورد ضرورت رجعت شيخ حرّ عاملي مي‏فرمايد: "همانا ثبوت رجعت نزد همه علماي معروف ومصنفين مشهور از ضروريات مذهب اماميه به حساب مي‏آيد، وحتي عامه نيز از اين موضوع باخبرند". (الايقاظ من الهجعة، ص 60.)


سلام علیکم جمیعا

سپاس از عمار گرامی که به این سوال پاسخ فرمودند ولی در باب ضرورت رجعت نه خبر عامه حجت است نه دلیل اینکه علمای معروف و مصنفین مشهور آنرا از ضروریات دانسته اند تعئین گردیده.

یعنی بنا به ضرورتی علمای امامیه تشخیص داده اند که ائمه باید رجعت کنند یا بنا به تفسیری از آیات الهی به این نتیجه رسیده اند .


1- به یاری امام زمان می آیند و حتما در احادیث مربوطه درج و اشاره شده
2- می ایند نابقی عمر کم شان را ادامه بدهند که البته حکومت امام زمان بیش از 9 سال نیست از قرار معلوم.


(رجعت در بحارالانوار ( الجامعه الدرر.. جلد 53 ) - من لایحضرالفقیه جلد دوم ( زیارت الجامع .. ) - عیون اخبارالرضا جلد دوم( زیارت الاخری ... ) - احتجاج علی اهل اللجاج - احتجاج ترجمه غفاری مازندرانی جلد 4 ص 344

رجعت ایشان ذکر گردیده و همگی در قالب ادعیه است. یعنی بنده دلیلی دال بر وقوع این امر جائی ندیدم .

)

یاحق

bina88;61029 نوشت:
سلام علیکم جمیعا

یک سوال از کارشناسان محترم

شیعه معتقد است که آن امام باز میگردد و عمر خود را در این جهان ادامه میدهد یا امیدوار است ؟
توضیح :
اعتقاد داشتن شیعه به رجعت با امیدوار بودن دو جنبه متفاوت است و دو معنای متفاوت دارد.

یاحق


با سلام خدمت همه عزیزان در مورد رجعت این نکته لازم است تذکر داده شود که مسئله رجعت یک مسئله عقلی نیست که بتوان بر آن استدلال صرفا عقلی ارائه کرد بلکه مسئله ای کاملا نقلی است ،البته هیچ تضادی هم با عقل ندارد بلکه به قدرت الهی برمیگردد و او قادر متعال است و می تواند تمام مردگان را زنده کند .آنچه راجع به رجعت می توان گفت این است که مسئله رجعت جز اعتقادات مسلم شیعه است ومنکر آن طبق روایات معصومین (علیهم السلام) شیعه نیست واز مکتب اهل بیت (علیهم السلام) خارج گردیده است .
پس در نتیجه با توجه به سخنان امامان معصوم(علیهم السلام) اصل مسئله رجعت یقینی است و هیچ شکی در آن راه ندارد ،چرا که روایات این باب به اعتراف علمای حدیث به حد تواتر رسیده است وغیر قابل انکار، اما راجع به جزئیات آن روایات بسیار مختلف است و قضاوت در باره آنها بسیار مشکل. در بعضی از روایات از رجعت امیر المومنین (ع) سخن گفته شده است ودر بضی دیگر از رجعت امام حسین (ع) و در بعضی دیگر از رجعت سایر امامان ، لذا اصل رجعت یقینی است واینکه چه کسی یا کسانی رجعت می کنند قطعی و یقینی نیست.
موضوع قفل شده است