شرح نزول آیه 8 مجادله-در مورد چه کسانی است؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شرح نزول آیه 8 مجادله-در مورد چه کسانی است؟

سلام
الحمد ا... رب العالمین
در سوره 8 مائده چه کسانی مد نظر است چرا؟
2- سوره 27 حدید____رهبانیه____ را توضیح دهید

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
در آیه 8 سوره مائده به يكى از عوامل انحراف از عدالت اشاره نموده،و منظور مسلمانان هستند که به آنها چنين هشدار مى‏دهد كه:" نبايد كينه‏ها و عداوتهاى قومى و تصفيه حسابهاى شخصى مانع از اجراى عدالت و موجب تجاوز به حقوق ديگران گردد، زيرا عدالت از همه اينها بالاتر است"
[=arial]كمتر مساله‏اى است كه در اسلام به اهميت عدالت باشد، زيرا مساله" عدل" همانند مساله" توحيد" در تمام اصول و فروع اسلام ريشه دوانده، يعنى همانطور كه هيچيك از مسائل عقيده‏اى و عملى، فردى و اجتماعى، اخلاقى و حقوقى، از حقيقت توحيد و يگانگى جدا نيست، همچنين هيچيك از آنها را خالى از روح" عدل" نخواهيم يافت.
[=arial]بنا بر اين جاى تعجب نيست كه" عدل" بعنوان يكى از اصول مذهب و يكى از زير بناهاى فكرى مسلمانان شناخته شود، گر چه عدالتى كه جزء اصول مذهب است يكى از صفات خدا است و در اصل خداشناسى كه نخستين اصل از اصول دين است مندرج مى‏باشد ولى ممتاز ساختن آن بسيار پر معنى است و به همين دليل در مباحث اجتماعى اسلام روى هيچ اصلى به اندازه عدالت تكيه نشده است.(1)

1. تفسير نمونه، ج‏4، ص: 302

[=arial]2. «رهبانیت» از ماده «رهبه» به معنى خوف و ترس است که در اینجا خوف و ترس از خدا منظور است، و به گفته راغب در مفردات ترسى است که آمیخته با پرهیز و اضطراب باشد و «ترهب» به معنى «تعبد» و عبادت کردن و «رهبانیت» به معنى شدت تعبد است.
[=arial][=arial]نوعى رهبانیت مطلوب در میان مسیحیان وجود داشت، هر چند در آئین مسیح چنین دستور الزامى به آنها داده نشده بود، ولى پیروان مسیح آن رهبانیت را از حد و مرز آن بیرون برده و به انحراف و تحریف کشاندند.
[=arial][=arial]به همین دلیل اسلام به شدت آن را محکوم کرده، و حدیث معروف لارهبانیة فى الاسلام: «در اسلام رهبانیت وجود ندارد» در بسیارى از منابع اسلامى دیده مى شود(1).
[=arial][=arial]از جمله بدعتهاى زشت مسحیان در زمینه رهبانیت «تحریم ازدواج» براى مردان و زنان تارک دنیا بود، و دیگر «انزواى اجتماعى» و پشت پا زدن به وظائف انسان در اجتماع، و انتخاب صومعه ها و دیرهاى دور افتاده براى عبادت و زندگى در محیطى دور از اجتماع بود، سپس مفاسد زیادى در دیرها و مراکز زندگى رهبانها به وجود آمد که بعداً به گوشه اى از آن براى تکمیل این بحث به خواست خدا اشاره خواهیم کرد.
[=arial][=arial]درست است که زنان و مردان تارک دنیا (راهبها و راهبه ها) خدمات مثبتى نیز انجام مى دادند، از جمله پرستارى بیماران صعب العلاج و خطرناک، همچون جذامیان، و تبلیغ در نقاط بسیار دور دست و در میان اقوام وحشى، و مانند اینها، و همچنین برنامه هاى مطالعاتى و تحقیقاتى، ولى این امور در برابر کل این برنامه، مسأله ناچیز و کم اهمیتى بود، و در مجموع مفاسد آن به مراتب برترى داشت.
[=arial][=arial]اصولا انسان موجودى است که براى زندگى در اجتماع ساخته شده، و تکامل معنوى و مادى او نیز در همین است که زندگى جمعى داشته باشد، و لذا هیچیک از مذاهب آسمانى این معنى را از انسان نفى نمى کند، بلکه پایه هاى آنرا محکمتر مى سازد.
[=arial][=arial]خداوند در انسان «غریزه جنسى» براى حفظ نسل آفریده، هر چیزى که آنرا به طور مطلق نفى کند، مسلماً باطل است.
[=arial][=arial]زهد اسلامى که به معنى سادگى زندگى و حذف تجملات و عدم اسارت در چنگال مال و مقام است هیچ ارتباطى به مسأله رهبانیت ندارد، زیرا رهبانیت به معنى جدائى و بیگانگى از اجتماع است، و زهد به معنى آزادگى و وارستگى به خاطر اجتماعى تر زیستن است.
[=arial][=arial]در حدیث معروفى مى خوانیم «عثمان بن مظعون» فرزندش از دنیا رفته بود، بسیار غمگین شد، تا آنجا که خانه اش را مسجد قرار داد و مشغول عبادت شد (و هر کار را جز عبادت ترک گفت) این خبر به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) رسید، او را احضار کرده، فرمود: یا عثمان! ان الله تبارک و تعالى لم یکتب علینا الرهبانیة، انما رهبانیة امتى الجهاد فى سبیل الله! «اى عثمان! خداوند متعال رهبانیت را براى امت من مقرر نداشته، رهبانیت امت من جهاد در راه خدا است»(2).
[=arial][=arial]اشاره به اینکه اگر مى خواهى پشت پا به زندگى مادى بزنى این عمل را به صورت منفى و انزواى اجتماعى انجام مده، بلکه در یک مسیر مثبت، یعنى جهاد در راه خدا، آن را جستجو کن.
[=arial][=arial]سپس پیامبر(صلى الله علیه وآله) بحث مشروحى درباره فضیلت نماز جماعت براى او بیان فرمود که تأییدى است بر نفى رهبانیت و انزوا.
[=arial][=arial]در حدیث دیگرى از امام موسى بن جعفر(علیه السلام) مى خوانیم: که برادرش «على بن جعفر» از محضرش پرسید: «آیا براى مرد مسلمان سزاوار است دست به سیاحت بزند، یا رهبانیت اختیار کند، و در خانه اى بنشیند و از آن خارج نگردد؟ امام (علیه السلام) در پاسخ فرمود: نه»(3).
[=arial][=arial]توضیح اینکه: سیاحتى که در این روایت از آن نهى شده چیزى همردیف رهبانیت یعنى یکنوع رهبانیت سیار بوده است، به این معنى که بعضى از افراد بى آنکه خانه و زندگى براى خود تهیه کنند، یا کسب و کارى داشته باشند، به صورت جهانگردى بدون زاد و توشه، دائماً از نقطه اى به نقطه دیگر مى رفتند، و با گرفتن کمک از مردم و گدائى زندگى مى کردند، و آنرا یکنوع زهد و ترک دنیا مى پنداشتند، ولى اسلام هم رهبانیت ثابت را نفى کرده است و هم رهبانیت سیار را، آرى از نظر تعلیمات اسلام مهم آن است که انسان در دل اجتماع وارسته و زاهد باشد نه در انزوا و بیگانگى از اجتماع!
[=arial][h=5][=arial]1 ـ در «مجمع البحرین» در ماده رهب این حدیث آمده است، و در نهایه ابن اثیر ذکر شده.
[=arial][=arial]2 ـ بحارالانوار جلد 70 صفحه 114 (باب نهى از رهبانیت حدیث 1).
[=arial][=arial]3 ـ بحار الانوار جلد 70 صفحه 119 حدیث 10
[/h]

عمار;610108 نوشت:
با سلام و ادب
در آیه 8 سوره مائده به يكى از عوامل انحراف از عدالت اشاره نموده،و منظور مسلمانان هستند که به آنها چنين هشدار مى‏دهد كه:" نبايد كينه‏ها و عداوتهاى قومى و تصفيه حسابهاى شخصى مانع از اجراى عدالت و موجب تجاوز به حقوق ديگران گردد، زيرا عدالت از همه اينها بالاتر است"
كمتر مساله‏اى است كه در اسلام به اهميت عدالت باشد، زيرا مساله" عدل" همانند مساله" توحيد" در تمام اصول و فروع اسلام ريشه دوانده، يعنى همانطور كه هيچيك از مسائل عقيده‏اى و عملى، فردى و اجتماعى، اخلاقى و حقوقى، از حقيقت توحيد و يگانگى جدا نيست، همچنين هيچيك از آنها را خالى از روح" عدل" نخواهيم يافت.
بنا بر اين جاى تعجب نيست كه" عدل" بعنوان يكى از اصول مذهب و يكى از زير بناهاى فكرى مسلمانان شناخته شود، گر چه عدالتى كه جزء اصول مذهب است يكى از صفات خدا است و در اصل خداشناسى كه نخستين اصل از اصول دين است مندرج مى‏باشد ولى ممتاز ساختن آن بسيار پر معنى است و به همين دليل در مباحث اجتماعى اسلام روى هيچ اصلى به اندازه عدالت تكيه نشده است.(1)

1. تفسير نمونه، ج‏4، ص:

قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَى نِعَاجِهِ وَإِنَّ كَثِیرًا مِنَ الْخُلَطَاءِ لَیبْغِی بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِیلٌ مَا هُمْ وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعًا وَأَنَابَ«ص/24»
[داوود] گفت قطعا او در مطالبه میش تو [اضافه] بر میش‏های خودش بر تو ستم کرده و در حقیقت بسیاری از شریکان به همدیگر ستم روا می‏دارند به استثنای کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‏اند و اینها بس اندکند و داوود دانست که ما او را آزمایش کرده‏ایم پس از پروردگارش آمرزش خواست و به رو درافتاد و توبه کرد

سلام

اما اجرای عدالت انچنان حساس و دقیق است که در ایه فوق درست نمیتوان تشخیص داد چه چیز موجب توبه حضرت داوود میگردد !

موضوع قفل شده است