جمع بندی شرایط توبه کامل برای از بین بردن اثرات گناه

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شرایط توبه کامل برای از بین بردن اثرات گناه
سلام ممکنه توضیح بدید برای توبه کردن چیکار کنیم که این دو اتفاق حتما بیفته؟   ۱_ آثار گناه از روح  و روانمون پاک شه و کلا تاثیرش نمونه ۲_ بدی ها هم تبدیل به نیکی شوند. خیلی ممنونم از شما و وقتی که میذارید.
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد کافی
سیصدوسیزده said in شرایط توبه کامل برای از بین بردن اثرات گناه
سلام ممکنه توضیح بدید برای توبه کردن چیکار کنیم که این دو اتفاق حتما بیفته؟ ۱_ آثار گناه از روح  و روانمون پاک شه و کلا تاثیرش نمونه ۲_ بدی ها هم تبدیل به نیکی شوند. خیلی ممنونم از شما و وقتی که میذارید.
باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید باید «توبه نصوح» به جا آورد. اما توضیح «توبه نصوح»: کلمه «نصوح» که از ماده "نصح" به معنای خالص است (1) توبه‌ ای را می گویند که ندامت حاصل از آن، بازدارنده است. در واقع باید این حالت پشیمانی به قدری در انسان تقویت بشود و اوج بگیرد که شخص را از گناه و نمونه‌های مشابهش صیانت کند. این می‌شود توبه‌ای که به مقصد رسیده است. به عبارت دیگر پشیمانی نسبت به انجام گناه، چنان در او شعله گرفته و او را سوزانده باشد و چنان آتشی در وجودش برپا کرده که در شخص یک نوع مصونیت به ‌وجود آورده است.  چنانچه در روایت آمده معاذ بن جبل به پیامبر گرامی اسلام عرض می کند: يا رسول اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم) توبه‏ نَصُوح‏ چيست؟ حضرت فرمودند :«أَنْ‏ يَتُوبَ‏ التَّائِبُ‏ ثُمَ‏ لَا يَرْجِعُ‏ فى‏ ذَنْبٍ‏ كَمَا لَا يَعُودُ اللَّبَنُ إِلَى الضَّرْعِ (2) توبه كند بعد به گناه برنگردد چنانكه شير به پستان باز نمي گردد«  حق تعالی در قرآن کریم می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى‏ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار...(3) اى كسانى‏كه ايمان آورده ‏ايد، توبه كنيد توبه خالصى، اميد است با اين‏كار پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ هائى از بهشت كه نهرها از زير درختانش جارى است وارد كند...» به همین مناسبت، معاویة بن وهب از امام صادق (علیه السلام) در مورد آثار توبه نصوح، روایتی را نقل می کند: ب: «إِذَا تَابَ الْعَبْدُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اللَّه‏ فَسَتَرَ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ يَسْتُرُ عَلَيْهِ قَالَ يُنْسِي‏ مَلَكَيْهِ‏ مَا كَتَبَا عَلَيْهِ‏ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ وَ يُوحِي إِلَى جَوَارِحِهِ اكْتُمِي عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ وَ يُوحِي إِلَى بِقَاعِ الْأَرْضِ اكْتُمِي مَا كَانَ يَعْمَلُ عَلَيْكِ مِنَ الذُّنُوبِ فَيَلْقَى اللَّهَ حِينَ يَلْقَاهُ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ يَشْهَدُ عَلَيْهِ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الذُّنُوبِ (4) چون بنده ، توبه نصوح كند، خداوند او را دوست دارد و در دنيا و آخرت بر او پرده پوشى كند. معاویه بن وهب می گوید به امام، عرض كردم : چگونه بر او پرده پوشى می كند؟ امام فرمود: هر چه از گناهان كه دو فرشته موكل بر او نوشته اند، از يادشان ببرد و به جوارح و اعضاى بدن او وحى فرمايد كه گناهان او را پنهان كنيد و به قطعه هاى زمين كه در آن مکان ها، گناه كرده وحى می فرمايد كه پنهان داريد، آنچه گناهان كه بر روى تو كرده است. پس ديدار می كند خدا را هنگام ملاقات او، در حالی که چيزى به ضرر او بر گناهانش گواهى دهد، نيست» پی نوشت: 1.قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ششم، 1371 ش، ج ‏7، ص 71. 2 .رياض السالكين في شرح صحيفة سيّد الساجدين‏،كبير مدني شيرازي، سيد على خان بن احمد، دفتر انتشارات اسلامى‏، ایران، قم، 1409ق،ج6،ص124 3.تحریم/8. 4.الكافي (ط- الإسلامية)،كلينى، محمد بن يعقوب‏، دار الكتب الإسلامية، تهران‏،1407 ق‏،ج2،ص431.
شرایط توبه را هم در بیان نورانی امیرالمومنین (علیه السلام)  می توان مشاهده نمود: «التَّوْبَةُ عَلَى‏ أَرْبَعَةِ دَعَائِمَ‏ نَدَمٍ بِالْقَلْبِ وَ اسْتِغْفَارٍ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٍ بِالْجَوَارِحِ وَ عَزْمٍ أَنْ لَا يَعُود (1) «توبه بر چهار پايه استوار است 1- پشيمانى درونى 2- استغفار زبانى 3- عمل با اعضا و جوارح 4- تصميم جدّى بر عدم بازگشت به گناه» پی نوشت: 1.بحار الأنوار (ط- بيروت)، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق‏،ج75،ص81.
در مضامین دینی آمده است که وقتی انسان خطاکار، توبه واقعی را انجام بدهد، نه تنها گناهان او پاک می شود، بلکه آن خطاها تبدیل به حسنه می شود: الف: «مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (1) آن کسانی که از گناه توبه کنند و عمل صالح به جای آرند، پس خدا گناهان آنها را بدل به حسنات گرداند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.» ب: در روایت آمده است که «حضرت ابراهیم (علیه السلام) به خداوند عرض نمود «يَا كَرَيَم العَفو»، جبرئیل امین (علیه السلام) عرض کرد می دانید معنی کَرِیم اَلعَفو را؟ و آنگاه در توضیح این جمله عرض نمود: «إن عَفَا عَنِ السَّيِّئة كَتَبَها حَسَنة (1) اگر خداوند (با توبه انسان خطاکار) گناه را عفو نماید، آن را به کرم خود تبدیل به حسنه و نیکی می نماید» پی نوشت: 1.فرقان/70 2.كبير مدني شيرازي، سيد على خان بن احمد، رياض السالكين في شرح صحيفة سيّد الساجدين‏، دفتر انتشارات اسلامى‏، ايران؛ قم‏،1409،ج1،ص329.
جمع بندی پرسش: برای توبه کردن چه کار کنیم که آثار گناه از روح  و روانمان پاک شود و کلا تاثیرش نماند و بدی ها هم تبدیل به نیکی شود؟ پاسخ: باید «توبه نصوح» به جا آورد. اما توضیح «توبه نصوح»: کلمه «نصوح» که از ماده "نصح" به معنای خالص است (1) توبه‌ ای را می گویند که ندامت حاصل از آن، بازدارنده است. در واقع باید این حالت پشیمانی به قدری در انسان تقویت بشود و اوج بگیرد که شخص را از گناه و نمونه‌های مشابهش صیانت کند. این می‌شود توبه‌ای که به مقصد رسیده است. به عبارت دیگر پشیمانی نسبت به انجام گناه، چنان در او شعله گرفته و او را سوزانده باشد و چنان آتشی در وجودش برپا کرده که در شخص یک نوع مصونیت به ‌وجود آورده است.  چنانچه در روایت آمده معاذ بن جبل به پیامبر گرامی اسلام عرض می کند: يا رسول اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم) توبه‏ نَصُوح‏ چيست؟ حضرت فرمودند :«أَنْ‏ يَتُوبَ‏ التَّائِبُ‏ ثُمَ‏ لَا يَرْجِعُ‏ فى‏ ذَنْبٍ‏ كَمَا لَا يَعُودُ اللَّبَنُ إِلَى الضَّرْعِ (2) توبه كند بعد به گناه برنگردد چنانكه شير به پستان باز نمي گردد«  حق تعالی در قرآن کریم می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى‏ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار...(3) اى كسانى‏كه ايمان آورده ‏ايد، توبه كنيد توبه خالصى، اميد است با اين‏كار پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ هائى از بهشت كه نهرها از زير درختانش جارى است وارد كند...» به همین مناسبت، معاویة بن وهب از امام صادق (علیه السلام) در مورد آثار توبه نصوح، روایتی را نقل می کند: ب: «إِذَا تَابَ الْعَبْدُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اللَّه‏ فَسَتَرَ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ يَسْتُرُ عَلَيْهِ قَالَ يُنْسِي‏ مَلَكَيْهِ‏ مَا كَتَبَا عَلَيْهِ‏ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ وَ يُوحِي إِلَى جَوَارِحِهِ اكْتُمِي عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ وَ يُوحِي إِلَى بِقَاعِ الْأَرْضِ اكْتُمِي مَا كَانَ يَعْمَلُ عَلَيْكِ مِنَ الذُّنُوبِ فَيَلْقَى اللَّهَ حِينَ يَلْقَاهُ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ يَشْهَدُ عَلَيْهِ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الذُّنُوبِ (4) چون بنده ، توبه نصوح كند، خداوند او را دوست دارد و در دنيا و آخرت بر او پرده پوشى كند. معاویه بن وهب می گوید به امام، عرض كردم : چگونه بر او پرده پوشى می كند؟ امام فرمود: هر چه از گناهان كه دو فرشته موكل بر او نوشته اند، از يادشان ببرد و به جوارح و اعضاى بدن او وحى فرمايد كه گناهان او را پنهان كنيد و به قطعه هاى زمين كه در آن مکان ها، گناه كرده وحى می فرمايد كه پنهان داريد، آنچه گناهان كه بر روى تو كرده است. پس ديدار می كند خدا را هنگام ملاقات او، در حالی که چيزى به ضرر او بر گناهانش گواهى دهد، نيست» در مضامین دینی آمده است که وقتی انسان خطاکار، توبه واقعی را انجام بدهد، نه تنها گناهان او پاک می شود، بلکه آن خطاها تبدیل به حسنه می شود: «مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (5) آن کسانی که از گناه توبه کنند و عمل صالح به جای آرند، پس خدا گناهان آنها را بدل به حسنات گرداند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.» پی نوشت: 1.قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ششم، 1371 ش، ج ‏7، ص 71. 2.رياض السالكين في شرح صحيفة سيّد الساجدين‏،كبير مدني شيرازي، سيد على خان بن احمد، دفتر انتشارات اسلامى‏، ایران، قم، 1409ق،ج6،ص124 3.تحریم/8. 4.الكافي (ط- الإسلامية)،كلينى، محمد بن يعقوب‏، دار الكتب الإسلامية، تهران‏،1407 ق‏،ج2،ص431. 5.فرقان/70.  
موضوع قفل شده است