سوال در مورد مرگ و آخرت

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوال در مورد مرگ و آخرت

سلام علیکم،

من در محلی زندگی‌ می‌کنم که مسیحی‌ زیاد هستن ، اونا اعتقاد دارن بعد از مرگ انسان در قبر هست تا روز قیامت و با من سر این موضوع بحث می‌کنن ، میخواستم بدونم که آیا روز قیامت انسان در زمین خواهد ماند ؟ تا اونجا که من می‌دونم وقتی کس مورد به برزخ میره ولی‌ در مورد قیامت زیاد نمیدونم یعنی‌ یه کمی‌ گیج شدم ، انشاًلله کسی‌ جواب این سوال من رو بده .

با تشکر

با نام الله



کارشناس بحث: استاد اندیشمند

با سلام خدمت شما کاربر گرامی

طبیعتا بحث با دوستان مسیحی خود نتیجه مطلوبی به همراه ندارد زیرا مبنای اعتقاد آنها با مبنای اعتقادی شما متفاوت است. توصیف مسیحیت از زندگی پس از مرگ اساساً با تبیین یهودیت یا اسلام یا حتی دین زرتشتی تفاوت ندارد. اما جزئیات این مسأله یکسان نیست.

مسیحیت در پاسخ به این سؤال که «چه چیزی در دوره میانی، یعنی در طی دوره میان مرگ فرد و روز داوری بر روح فرد عارض می شود و ارواح در طول این مدت کجا آرمیده اند؟» به دو نوع داوری معتقد است: داوری خاص و داوری عام. داوری عام، داوری نهائی است که در پایان جهان واقع می شود و درباره همه انسان ها صورت می گیرد. اما قبل از آن، داوری خاص وجود دارد، یعنی داوری در مورد فرد خاص که بلافاصله پس از مرگ جسمانی او انجام می گیرد.

این تصور وجود دارد که اگر کسی در راه عشق به خدا و همنوعان خود بمیرد، از گناهان خود پاک شده، بی درنگ به بهشت می رسد و همچنین روح انسانی که زندگی گناه آلودی داشته و آن را در سرپیچی از خداوند به سر کرده، سریعاً به دوزخ فرستاده می شود. آن ارواحی که گرچه به گناه آلوده شده اند، اما خالصانه توبه و اظهار ندامت کرده اند، در ابتدا برای پاک شدن به برزخ و سپس به بهشت فرستاده می شوند.

برزخ در مسیحیت زیستگاه ارواح کسانی است که به گناه آلوده بوده اند اما با توبه مرده اند و برای تطهیر در آنجا نگاه داشته می شوند تا شایستگی قرب خداوند را بیابند.

باور مسیحیان به بهشت و دوزخ، انسان را به پذیرش این نکته وامی دارد که ملکوت خداوند واقعاً در آسمان قرار دارد و قلمرویی ورای این عالم است. با وجود این الهیات مسیحی پروتستان، رهایی از دنیا را به عنوان عنصر ضروری زندگی ابدی تلقی نمی کند. به اعتقاد آنها، ملکوت خداوند در همین عالم تجلی خواهد نمود و لازم نیست از این جهان بگریزد. تنها به پیروی از عیسی نیاز است و زندگی ابدی روی خود زمین نمایان خواهد شد....[۱]

مسیحیان معتقدند آن حضرت دوباره به زمین برخواهد گشت و رستاخیز را در زمین بر پاخواهد نمود. سپس مردم را داوری خواهد نمود و گروهی را به جهنّم و گروهی را به فردوس خواهد فرستاد. از مجموع کلمات کتاب مقدّس چنین بر می آید که رستاخیز مورد نظر مسیحیان کاملاً روحانی است و بعد از داوری خبری از عذاب و لذّت جسمانی نیست.[۲] به هر حال در اعتقادات مسیحیان اثری از آنچه مسلمین عالم قبر و برزخ می نامند به چشم نمی خورد.حتي معاد در نگاه آنان از جهاتي شبيه به رجعت مي باشد.

قیامت از قیام‌، در لغت به معنای خیزش‌ و برخاستن است‌؛ و در اصطلاح‌، برخاستن‌ انسان‌ از خاک‌ و حضور در عالم‌ پس‌ از مرگ.[۳]

از دیدگاه اسلام انسان بعد از مرگ وارد عالم برزخ می شود.قرآن دربارۀ عالم برزخ می گوید: “هنگامی که مرگ یکی از انسان ها فرا می رسد (تقاضا می کند) پروردگارا! مرا به دنیا برگردان تا اعمال صالحی را که ترک کرده بودم، انجام دهم. (در پاسخ به وی گفته می شود) بس کن، هرگز بازگشتی برای تو نیست،‌ و این سخن بی اساسی است که او بر زبان جاری می کند، و پس از زندگی دنیوی آنان،‌ حیات برزخی است که تا قیامت ادامه دارد”.[۴]

موفق باشید

[۱] ر.ک:دین شناسی تطبیقی، کدرنات تیواری، ترجمه مرضیه (لوئیز) شنکایی، صفحه 170-164
[۲] ر.ک:متّی 30:22-برگرفته از سایت پرسمان
[۳] نک: لسان العرب، ج۱۲، ص ۵۰۶٫
[۴] مؤمنون، ۹۹ و ۱۰۰٫


براي مطالعه بيشتر به منابع زیر مراجعه فرمایید:
ــ تاریخ ادیان ، علی اصغر حکمت
ــ درآمدي بر تاريخ و كلام مسيحيت ، تأليف محمد رضا زيبائي نژاد.
ــ تاریخ جامع مسیحیت ، جان بی ناس ، ترجمه علی اصغر حکمت
ــ آشنایی با ادیان بزرگ ، حسن توفيق
ــ كلام مسيحي ، تأليف توماس ميشل ، ترجمه حسن توفيق

چرا عقیده مسیحیت این قدر منحرف شده است با اینکه یکی از ادیان الهی هست؟
ایا بیشتر تحت تاثیر همان تولد خود به خود عیسی مسیح است ؟ ( فکر میکنن عیسی مسیح پسر خداست)

سلام علیکم
چند وقتی ذهن من هم درگیر این مسئله بود!
[=arial narrow]انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟

روح پس از آن كه به وسیله فرشته مرگ قبض شد، در جهان دیگری به نام برزخ قرار می‌گیرد و ارتباط او با دنیا قطع می‌گردد؛ البته رابطه روح با افرادی كه در دنیا هستند، امری محال و غیرممكن نیست‌، امّا چنین نیست كه روح هر فردی بتواند با هر كسی كه بخواهد رابطه برقرار كند، چنان كه انسان‌های زنده هم نمی‌توانند با ارواح مردگان تماس بگیرند.


آن چه مسلّم است این كه ارتباط باارواح در عالم بیداری و خواب‌، برای برخی اتفاق افتاده كه به دو مورد اشاره می‌شود:

الف ـ پیامبر اكرم به سلمان فارسی فرمود: هنگامی كه مرگت نزدیك شود، مرده‌ای با تو سخن می‌گوید در مرضی كه سلمان‌(رض‌) در آن از دنیا رفت‌، دستور داد او را به قبرستان ببرند؛ با صدای بلند بر مردگان سلام كرد و گفت‌: من سلمان فارسی هستم‌، دوست دارم یكی از شما با من سخن بگوید؛ روح مرده‌ای پاسخ او را داده گفت‌: هر چه می‌خواهی بپرس‌، سلمان پرسید:
آیا اهل بهشتی یا دوزخ‌، گفت‌: بهشتی هستم‌، هم چنین او درباره چگونگی مرگش و اوضاع و احوال پس از مرگ‌، پرسش‌هایی نمود و پاسخ شنید، سپس فرمود او را به منزل بردند، شهادتین بر زبان جاری كردو جان به جان آفرین تسلیم نمود.[1]

ب ـ در یكی از شهرهای ایران مرد مؤمن و پرهیزكاری از دنیا می‌رود، مدّتی پس ازمرگ به خواب پسرش می‌آید و می‌گوید: پانصد تومان به فلان فرد بدهی دارم‌، قرض مرا پرداخت كنید تا مشكل من برطرف گردد، پسر به این گفته اعتنا نمی‌كند، پس از مدّتی دوباره پدرش را در خواب می‌بیند و پدر همان تقاضا را تكرار می‌كند. پسر می‌گوید: شما نشانه‌ای بدهید كه یقین كنم بدهكارید، می‌گوید: به یاد داری روزی انگشتر من گم شد، هر چه جست و جو كردیم پیدا نشد؛ همان روز بر اثر باران فراوان‌، دیوار اطاقك روی چاه منزل خراب شده بود و دو نفری آن را تعمیر كردیم‌، انگشتر در لابه‌لای گِل‌ها در فلان گوشة دیوار است‌، پسر تا از خواب بیدار شد، آن محل را با تیشه‌ای تراشید و انگشتر را یافت‌، سپس پانصد تومان را به طلب‌كار پرداخت نمود.[2]

بنابراین‌، رابطة روح مرده یا افراد دیگر، در مواردی امكان‌پذیر است‌، لكن چنین نیست كه در هر شرایطی این امر تحقق پیدا كند؛ البته از روایات استفاده می‌شود كه روح مرده در بعضی اوقات‌، به ویژه در شب و روزهایی كه انتظار مردگان برای احسان و نیكی به آن‌ها بیش‌تر است‌، مانند شب‌های جمعه و قدر، به خانوادة خود سركشی كرده التماس می‌كند كه به یاد من باشید و به من كمك كنید؛ با سیر كردن گرسنه‌ای و یا پوشاندن برهنه‌ای‌، مرا یاری كنید، لیكن چنین نیست كه بستگان وی ندای او رابشنوند، و این هشداری است كه باید به یاد مردگان بود و با انجام كارهای نیك به نیّت آن‌ها، كمی از مشكلات آن‌ها در جهان برزخ را كاهش داد.

در مورد دیدار روح مرده از بستگان خود، روایات فراوان رسیده كه دو نمونه از آن‌ها در این جا بیان می‌شود: 1. اسحاق بن عمّار می‌گوید: از موسی بن جعفر(ع)پرسیدم‌: آیا روح مؤمن كه مرده‌، به زیارت خانواده خود می‌آید، فرمود: آری‌، عرض كردم‌: در چه مدت و زمان‌، فرمود: به مقدار رتبه و فضیلتی كه مؤمن دارد، بعضی از آن‌ها هر روز به كسان خود سر می‌زنند، بعضی دو روز یك بار، برخی در سه روز یك مرتبه و كم‌ترین فرد مؤمن از نظر منزلت‌، در هر جمعه به بستگان و خانواده خود سركشی می‌كند، اسحاق می‌پرسد در چه ساعتی‌؟ حضرت فرمود: هنگام زوال خورشید، روح مؤمن وقتی می‌بیند بستگان او در طاعت وبندگی خدا مشغول هستند، مسرور و شادمان می‌شود.[3] در روایت دیگر امام صادق(ع) می‌فرماید: هیچ فرد مؤمن و كافری نیست‌، مگر این كه هنگام زوال شمس‌، به خانه خود می‌آید، هنگامی كه خانواده و بستگان خود را مشغول به عمل صالح می‌بیند، مسرور می‌شود و حمد و ثنای الهی به جای می‌آورد، ولی كافر اگر خانواده خود را مشغول به كار خیر ببیند، باعث حسرت و حُزن او می‌شود، زیرا خود او به واسطه ترك اعمال خیر، گرفتار عذاب شده‌.[4]
_____________
[1]. بحارالانوار، علامه مجلسی‌، ج 22، ص 374، نشر مؤسسه وفأ، بیروت‌.
[2]. معاد، مرحوم فلسفی‌، ج 1، ص 323، نشر معارف اسلامی‌.
[3]. بحارالانوار، علامه مجلسی‌، ج 6، ص 257، نشر موسسة وفأ، بیروت‌.
[4]. همان.

farzad ghorbani;398119 نوشت:
من در محلی زندگی‌ می‌کنم که مسیحی‌ زیاد هستن ، اونا اعتقاد دارن بعد از مرگ انسان در قبر هست تا روز قیامت و با من سر این موضوع بحث می‌کنن ، میخواستم بدونم که آیا روز قیامت انسان در زمین خواهد ماند ؟ تا اونجا که من می‌دونم وقتی کس مورد به برزخ میره ولی‌ در مورد قیامت زیاد نمیدونم یعنی‌ یه کمی‌ گیج شدم ، انشاًلله کسی‌ جواب این سوال من رو بده .

سلام
منظورشان از داخل قبر چیست ؟ یعنی همان قبر خاکی ؟ حالا اگر کسی را دفن نکنند کجاست ؟ یا اگر دفن کنند و کاملا پوسیده و خاک شد کجاست ؟
البته ما هم می گوییم در قبر است اما منظورمان عالم برزخ است و عالم برزخ یک بعد دیگر از این عالم است که تفاوتهای قابل توجهی با این عالم دارد خلاصه اش اینکه ماده نیست و محدودیتهای مادی را ندارد
و اما قیامت هم بعدی متعالی تر از این عالم است که ویژگیهای خاص خودش را دارد
والله الموفق

farzad ghorbani;398119 نوشت:
[=Verdana]سلام علیکم،

[=Verdana]من در محلی زندگی‌ می‌کنم که مسیحی‌ زیاد هستن ، اونا اعتقاد دارن بعد از مرگ انسان در قبر هست تا روز قیامت و با من سر این موضوع بحث می‌کنن ، میخواستم بدونم که آیا روز قیامت انسان در زمین خواهد ماند ؟ تا اونجا که من می‌دونم وقتی کس مورد به برزخ میره ولی‌ در مورد قیامت زیاد نمیدونم یعنی‌ یه کمی‌ گیج شدم ، انشاًلله کسی‌ جواب این سوال من رو بده .

[=Verdana]با تشکر



معمولا فقط جسم در خاک میمونه و روح میره و بستگی به اعمالش داره فکر کنم

[="Times New Roman"][="Navy"]

ابوالفضل;398413 نوشت:
چرا عقیده مسیحیت این قدر منحرف شده است با اینکه یکی از ادیان الهی هست؟
ایا بیشتر تحت تاثیر همان تولد خود به خود عیسی مسیح است ؟ ( فکر میکنن عیسی مسیح پسر خداست)

سلام و عرض ادب
ریشه یابی انحراف مسیحیت در تاپیک زیر
http://www.askdin.com/thread4142.html
یاحق[/]

موضوع قفل شده است