جمع بندی سوال درباره ی دروس و مسایل حوزه

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوال درباره ی دروس و مسایل حوزه
سلام دخترم میخاد از سیکل وارد حوزه شه که از این بابت خیلی افتخار می کنم  ولی ازیه  جهتی دغدغه هایی دارم اینکه خانمهای حوزوی خیلی خواستگار دارن می ترسم بره دوستاش ازدواج کنن بیان از مسایل بینشون  براش تعریف کنن اخه بچه ام خیلی چشم و گوش بسته هست  از یه جهت دیگه می ترسم تو اون برهه تا دیپلم مسایل زناشویی رو هم  یاد بگیره یا اینکه کنجکاو بشه درمورد بعضی از مسایل  لطفا مرا راهنمایی بفرمایید ایا دغدغه من بجاست /؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد نشاط
سلام بزرگوار امیدوارم سر حال و سلامت باشید. اگر ترس و نگرانی شما این است که فرزند شما بعد از ورود به حوزه با مسائل زناشوئی آشنا می شود و از لحاظ تربیتی دلتان آرام نمی گیرد. نگاه شما عاقلانه نیست. اولا: فرزند شما بعد از ورود به حوزه آن هم بعد از مقطع سیکل؛ سن دوران کودکی نیست که اینقدر نگران باشید. ثانیا: اینکه همه دختران طلبه بلافاصله بعد از ورود به حوزه ازدواج می کنند؛ این طور نیست. این احتمال ازدواج برای دختر نوجوان در هر جا وجود دارد ولو در مقطع دبیرستان باشد، باز در آنجا شاید حرف و حدیثهای ازدواج هم مطرح باشه و دوستانش ازدواج هم بکنند. اینکه با مسائل ازدواج و..اشنا شود؛ یک مسئله طبیعی است. ثالثا: دروس حوزوی مسائل دینی است و معارف الهی در آن تدریس می شود و فضا و محیط هم معنوی است بنابراین گفتگوی تحریک کننده و مسائل دیگر مثل دانشگاه و سایر مکان ها نیست. اتفاقا از سر حیاء چنین مسائل و مباحثی در آنجا خیلی مشتری ندارد و بیشتر به مسائل معنوی و علوم دینی و مباحثه های علمی می پردازند. رابعا: ازدواج یک امر الهی است؛ و گفته اند که اگر داماد خوبی آمد بهتر است؛ شرایط ازدواج را فراهم بکنیم. این یک روال طبیعی است . و اگر بر فرض خواستگاری آمد؛ زورکی و تحمیلی که نیست که شما حتما باید جواب مثبت بدید. اما حساب بکن اگر به خاطر اینکه دختر شما طلبه است و یک فرد مومن و موفقی از دختر شما خواستگاری بکند؛ آیا بازم نگران می شوید. سخت گیری حدی دارد؛ اما از حدش بگذرد؛ جز ضرر سودی ندارد. توصیه می کنم؛ بگذارید فرزندتان با علاقه و گرایش خود مسیرش را انتخاب بکند. نهایتا می توانید در امر ازدواج او را راهنمایی بکنید که تصمیم عجولانه ای اتخاذ نکند.
 سلام علیکم  وقت بخیر  می خوام ببینم از سیکل بره در مورد مسایل و احکام زناشویی چیزی نمی خونن ؟ دلم نمی خواد  زود هنگام این مسایل رو یاد بگیره  تازه اونوقت ما هم تو خونه معذب میشم برا انجام غسل و اینجور چیزا  لطفا اگه اطلاع دارید مرا راهنمایی کنید
سیصدوسیزده said in  سلام علیکم
 سلام علیکم  وقت بخیر  می خوام ببینم از سیکل بره در مورد مسایل و احکام زناشویی چیزی نمی خونن ؟ دلم نمی خواد  زود هنگام این مسایل رو یاد بگیره  تازه اونوقت ما هم تو خونه معذب میشم برا انجام غسل و اینجور چیزا  لطفا اگه اطلاع دارید مرا راهنمایی کنید
سلام احکام بانوان و سایر مباحث فقهی را می خوانند؛ این شناخت اتفاقا خوبه؛ خیلی حساس نشوید؛ بالاخره باید اشنا شود و این یک روال طبیعی است و یقیننا خیلی از مسائل را می داند. این نگرانی  شما خیلی منطقی نیست. اتفاقا وقتی با رویکرد شناختی و به عنوان اشنا شدن با حکم الهی پیش بره که از انحرافات هم مصون می مونه.
جمع بندی پرسش: دخترم می خواهد از مقطع سیکل وارد حوزه بشود، از این بابت خیلی خوشحالم؛ منتها از طرف دیگر نگرانم و دغدغه دارم که نکند که دخترم تو حوزه با مسائل زناشویی زودترآشنا شده و چشم و گوشش باز شود؛ چون معمولا دختران طلبه زودتر ازدواج می کنند. لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید. پاسخ: اگر ترس و نگرانی شما این است که فرزند شما بعد از ورود به حوزه با مسائل زناشوئی آشنا می شود و از لحاظ تربیتی مشکل ساز بوده و نباید آشنا شود. نگاه شما عاقلانه نیست. در عین حال نگاه شما به حوزه؛ نگاه تک بعدی و سطحی نگرانه می باشد و لازم است شناخت خودتان را نسبت به تحصیل علوم حوزوی و محیط آن تغییر داده و اصلاح بکنید. ببینید؛ اولا: فرزند شما بعد از ورود به حوزه آن هم بعد از مقطع سیکل؛ سن دوران کودکی نیست که اینقدر نگران باشید. بنابراین نگرانی شما بجا نیست. ثانیا: اینکه  شما تصور بکنید که؛ همه دختران طلبه بلافاصله بعد از ورود به حوزه ازدواج می کنند؛ و در آنجا بازار مباحث زناشوئی گرم بوده و کار دیگری ندارند؛ نگاه کاملا اشتباه و نابخردانه می باشد. اصلا این طور نیست. این احتمال ازدواج  و آشنا شدن با مسائل زندگی در همه دختران وجود دارد ولو در مقطع دبیرستان یا سایر مراکز حضور داشته باشد، باز در آنجا شاید حرف و حدیثهای ازدواج هم مطرح باشد و دوستانش ازدواج هم بکنند. اینکه با مسائل ازدواج و..آشنا شود؛ یک مسئله طبیعی است. ثالثا: دروس حوزوی مسائل دینی است و معارف الهی در آن تدریس می شود و فضا و محیط هم معنوی است بنابراین گفتگوی تحریک کننده و مسائل دیگر مثل سایر مکان ها نیست. اتفاقا از سر حیاء  و ادب؛ طرح چنین مباحثی (زناشوئی) مشتری ندارد و بیشتر به مسائل معنوی و علوم دینی و مباحثه های علمی می پردازند. رابعا: ازدواج یک امر الهی است؛ و گفته اند که اگر داماد خوبی آمد بهتر است؛ شرایط ازدواج را فراهم بکنیم. این یک روال طبیعی است  و اگر بر فرض خواستگاری آمد؛ باز برای شما اجباری نیست که حتما باید جواب مثبت بدهید؛ شما کاملا اختیار دارید. اما حساب بکنید اگر به خاطر اینکه دختر شما طلبه است و یک فرد مومن و موفقی از دختر شما خواستگاری بکند؛ آیا باز هم نگران می شوید. سخت گیری حدی دارد؛ اما از حدش بگذرد؛ جز ضرر سودی ندارد. توصیه می کنم؛ بگذارید فرزندتان با علاقه و با خیال راحت؛ مسیرش را انتخاب بکند. نهایتا می توانید در امر ازدواج او را راهنمایی بکنید که تصمیم عجولانه ای اتخاذ نکند. نکته بعدی شناخت مسائل زندگی به طریق صحیح لازمه شروع یک زندگی موفق و ازدواج سالم می باشد. شما به جای نگرانی های غیر منطقی باید کمک بکنید که دخترتان به روش درست با مسائل زندگی آشنا شود.  
موضوع قفل شده است