جمع بندی سوالاتی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوالاتی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر

با سلام خدمت دوستان کارشناسان محترم.
چند تا سوال از حضور کارشناسان این بخش درباره ی امر به معروف ونهی از منکر داشتم. نمی دونم جای درستی مطرحشون می کنم یا نه. اگه اشتباست راهنمایی کنید. می خواستم ببینم که در شرایط زیر آیا امر به معروف واجب می شود یا خیر؟
1) اگر نگاه به صورت تصادفی و برای یک لحظه به بانوی بدحجاب بیفتد ؟
2) کسی که نگاهش به زمین است و معمولا بخشی از لباس نامناسب بانوان بدحجاب رو میبیند؟
3) کسی که در حال رانندگی، راننده ی بانوی بدحجابی را می بیند؟ یا پیاده ی بد حجابی؟
یک سوال دیگر : این که گفته می شود "بگویید و بروید" آیا با این حرف مقام معظم رهبری در تضاد نیست :
"امربه‌معروف فقط اين نيست كه ما، براى اسقاط تكليف، دو كلمه بگوييم. آن هم در مقابل منكراتى كه معلوم نيست از مهمترين منكرات باشند".
یک راهنمایی هم از حضورتون می خواستم :
لطفا راهکاری برای انجام امربه معروف در محیط های شلوغ و پرتردد بفرمایید. مثلا در یک خیابان شلوغ که در هر لحظه چند نفر از جلوی آدم رد می شوند باید چگونه امر به معروف کرد؟ به نظرم به گونه ای است که مستلزم نگاه حرام است اگر این گونه باشد که امر به معروف تکلیف نیست ولی بنده خیلی در این مورد شک دارم. خیلی زیاد. شک در این که آیا امر به معروف واجب شده یا نه؟ لطفا کاربردی راهنمایی بفرمایید.
با احترام فراوان به کاربران این سایت به سوالات شرعی فقط کارشناسان مربوطه پاسخ دهند. با سپاس از پاسخ شما.

کارشناس پاسخگو : نور

follower;263427 نوشت:
چند تا سوال از حضور کارشناسان این بخش درباره ی امر به معروف ونهی از منکر داشتم. نمی دونم جای درستی مطرحشون می کنم یا نه. اگه اشتباست راهنمایی کنید. می خواستم ببینم که در شرایط زیر آیا امر به معروف واجب می شود یا خیر؟ 1) اگر نگاه به صورت تصادفی و برای یک لحظه به بانوی بدحجاب بیفتد ؟ 2) کسی که نگاهش به زمین است و معمولا بخشی از لباس نامناسب بانوان بدحجاب رو میبیند؟ 3) کسی که در حال رانندگی، راننده ی بانوی بدحجابی را می بیند؟ یا پیاده ی بد حجابی؟ یک سوال دیگر : این که گفته می شود "بگویید و بروید" آیا با این حرف مقام معظم رهبری در تضاد نیست : "امربه‌معروف فقط اين نيست كه ما، براى اسقاط تكليف، دو كلمه بگوييم. آن هم در مقابل منكراتى كه معلوم نيست از مهمترين منكرات باشند". یک راهنمایی هم از حضورتون می خواستم : لطفا راهکاری برای انجام امربه معروف در محیط های شلوغ و پرتردد بفرمایید. مثلا در یک خیابان شلوغ که در هر لحظه چند نفر از جلوی آدم رد می شوند باید چگونه امر به معروف کرد؟ به نظرم به گونه ای است که مستلزم نگاه حرام است اگر این گونه باشد که امر به معروف تکلیف نیست ولی بنده خیلی در این مورد شک دارم. خیلی زیاد. شک در این که آیا امر به معروف واجب شده یا نه؟ لطفا کاربردی راهنمایی بفرمایید. با احترام فراوان به کاربران این سایت به سوالات شرعی فقط کارشناسان مربوطه پاسخ دهند. با سپاس از پاسخ شما.

با سلام و احترام و خوش آمدگویی خدمت شما

1و2.اگر شرایط امربه معروف و نهی از منکر باشد،انجام این فریضه با رعایت شرایطش واجب است.
3.یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که بداند شخص معصيت كار بنا دارد كه معصيت خود را تكرار كند، پس‏ اگر بداند يا گمان كند يا احتمال صحيح بدهد كه تكرار نمى‏ كند واجب نيست.پس اگر اصرار بر نگاه حرام و به عمد داشته باشد باید او را نهی از منکر نمود.

تعارضی در جملات نیست حداقل این است که انسان بگوید و برود و البته اگر باوقت بیشتر احتمال تاثیر قویتر خواهد شد،تکلیف همان را اقتضا می کند.
در اماکن شلوغ هم اگر احتمال تاثیر داده می شود و در حد توان، باید باتوجه به مراتب امر به معروف و نهی از منکر،به این واجب اهتمام ورزید و از آن غافل نشد.

برای اطلاع بیشتر می توانید به تاپیک های زیر هم مراجعه نمایید و از گفتگوهای دوستان و پاسخ کارشناسان استفاده نمایید:

http://www.askdin.com/thread1454.html
http://www.askdin.com/thread20105.html
http://www.askdin.com/thread21964.html

رساله مراجع،مسائل امر به معروف و نهی از منکر

با تشکر از پاسخ شما.
در مورد 1 خیلی شک داشتم خدا رو شکر که اونجا واجب نیست ولی بنده فکر می کردم واجبه. حالا در این صورت پس چه جاهایی واجب می شه که بانوی بدحجاب رو باید نهی از منکر کرد؟ (شرایط وجوب امر به معروف را می دانم، منظورم این است که در چه شرایطی باید و می توان بانوی بدحجابی را نهی از منکر کرد؟ برای توضیح بیشتر فرض کنید که در خیابان راه می رویم و نگاهمان هم به زیر است و گاهی اوقات هم به طور اتفاقی بانوی بدحجابی را می بینیم ولی فورا نگاه خود را برمی گردانیم. با این فرض و طبق پاسخ شما اگر همواره این گونه باشیم هیچ وقت امر به معروف و نهی از منکر در این مورد خاص بر ما واجب نمی شود. صحیح است ؟)

follower;263912 نوشت:
با تشکر از پاسخ شما. در مورد 1 خیلی شک داشتم خدا رو شکر که اونجا واجب نیست ولی بنده فکر می کردم واجبه. حالا در این صورت پس چه جاهایی واجب می شه که بانوی بدحجاب رو باید نهی از منکر کرد؟ (شرایط وجوب امر به معروف را می دانم، منظورم این است که در چه شرایطی باید و می توان بانوی بدحجابی را نهی از منکر کرد؟ برای توضیح بیشتر فرض کنید که در خیابان راه می رویم و نگاهمان هم به زیر است و گاهی اوقات هم به طور اتفاقی بانوی بدحجابی را می بینیم ولی فورا نگاه خود را برمی گردانیم. با این فرض و طبق پاسخ شما اگر همواره این گونه باشیم هیچ وقت امر به معروف و نهی از منکر در این مورد خاص بر ما واجب نمی شود. صحیح است ؟)

با سلام و عرض ادب و تشکر از شما

تصور میکنم در اینجا دو فرد با هم خلط شده باشد:
اگر منظور امر و نهی نسبت به بدحجاب باشد،بله درصورتی که نگاه به طور تصادفی افتاد ولی شرایط امر و نهی وجود داشت باید با رعایت مراتب آن امر و نهی نمایید.
اما اگر منظور نسبت به نگاه کننده باشد(مثل اینکه من به عنوان نفر سوم دیدم فردی ناخودآگاه چشمش به خانم بدحجابی افتاد) در این صورت،امر و نهی نسبت به ببینده که نگاه عمدی نداشته،واجب نیست.

پاسخ ارائه شده(مبنی بر عدم وجوب) ناظر بر حالت دوم بود.

از این که سوال رو مبهم پرسیدم عذرخواهی می کنم. منظور من در همه ی سوال ها همان حالت اول بود. یعنی فرد سومی در کار نیست. لطفا در صورت تغییر پاسخ ها تصحیح بفرمایید.

follower;264158 نوشت:
از این که سوال رو مبهم پرسیدم عذرخواهی می کنم. منظور من در همه ی سوال ها همان حالت اول بود. یعنی فرد سومی در کار نیست. لطفا در صورت تغییر پاسخ ها تصحیح بفرمایید.

سلام و احترام مجدد

خواهش میکنم پست اول،مطابق با حالتی که فرمودید اصلاح شد لطفا دوباره ملاحظه بفرمایید.

سالم و عاقبت بخیر باشید.

با سلام .

آیا امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی هم واجب است و ترک آن حرام ؟

بیانات امام خامنه ای در این مورد:
بزرگترین حربه در مقابل گناهکار، گفتن و تکرار کردن است. اینکه یک نفر بگوید اما ده نفر ساکت بنشینند و تماشا کنند، نمى‏شود. اگر یکى دچار ضعف نفس بشود، یکى خجالت بکشد و یکى بترسد، اینکه نهى از منکر نخواهد شد.
چرا کسانى از گفتن ابا مى‏کنند؟ یک عده بر اثر ضعف نفس از گفتن ابا مى‏کنند، یک عده هم خیال مى‏کنند که گفتن فایده‏ یى ندارد؛ باید با دست جلو بروند! نه، زبان از دست خیلى مهم‏تر است.
چرا این واجب امر به‏ معروف‏، امر به کارهاى خوب در جامعه‏ ى اسلامى هنوز اقامه نشده است؟ نگویید به من چه؛ او هم نمى تواند بگوید به تو چه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید.
اما همه نمى‏ کنند. همه تجربه نمى‏ کنند، مى‏ گویند آقا چرا اثر نمى‏ کند؛ تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید.
(امام خامنه ای)
برخی از دلایل:
۱) مشکل اصل امر به معروف ونهی از منکر، از دست دادن عنوان واجبش است. فریضه بودن، از واژه امر به معروف فاصله گرفته و این فاصله گرفتن در جامعه تبدیل به فرهنگ شده است.
۲) رواج فرهنگ تساهل و تسامح (موسی به دین خود، عیسی به دین خود)
۳) عدم تربیت دینی و آموزش امر به معروف درست
۴) عدم آموزش روشها و تاکتیک ها و … عدم انتقال تجربه های امر به معروف
۵) بی خیال شدن مردم نسبت به فضای فرهنگی جامعه
۶) دور از دسترس دانستن تأثیر و اصلاح وضعیت موجود
۷) غفلت ::: راهش، تلاش برای زنده کردن، با صحبت کردن و جلسه گذاشتن و معرفی نمونه های عملی موفق و انتقال تجارب و آموزش احکام و روشها و تاکتیکها
۸) شبهه یا بهانه : تأثیر ندارد.
۹) شبهه یا بهانه : وجود مفسده.
۱۰) بهانه آوردن (۷و۸) و بی خیال شدن و به کل فراموشی و غفلت و حتی فکر امر به معروف کردن هم نیفتادن.
۱۱) نشنیدن نظرات بزرگان و مراجع و آقا و امام
۱۲) نشنیدن آیات و احادیث و عدم درک جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در مسائل دینی
۱۳) نشناختن آثار و برکات امر به معروف
۱۴) ترس
۱۵) ضعف نفس
۱۶) ترساندن همدیگر به خاطر مشهور شدن برخی موارد نادر که به جراحت و … ختم شده است.
۱۷) انتشار تجارب منفی و ناموفق و منجر به جراحت و شهادت امر به معروف و عدم انتشار نمونه های فراوان موفق آن. (آیا قضیه بو دار نیست)
۱۸) عادی شدن بسیاری از منکر ها در جامعه به خاطر اشاعه این منکرها توسط سینما و صدا و سیما و وزارت ارشاد و مجله ها و اینترنت و …

follower;288073 نوشت:
آیا امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی هم واجب است و ترک آن حرام ؟

با سلام و عرض ادب

درفضای مجازی هم اگر شرایط امربه معروف و نهی از منکر باشد نباید امر و نهی ترک شود.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

امربه معروف فرقي نمي كنددرچه فضايي باشدومختص فضايي خاص نمي باشد.

سلام
یعنی باید تو خیابان که راه میریم تو هرمسیر 20-30 بار امربه مروف کنیم از کجا بدونیم رو کدومش جواب میدهد( شرایط امربه معروف و نهی از منکر را دارد)
اخه فقط خانومها هم که نیستن بعضی از پسرها هم نیاز دارند، ببینید چندبار امرب معروف میشود
تازه باید نهی از منکر هم بکنیم البته اگر گیر یک بددهنش نیفتیم. اصلا امکان داره؟ اگه امرب معروف ونهی از منکر در خیابان واجبه و ترکش گناهه ،بگین بشینیم خونه بیرون نرویم، از کجا تشخیص بدهیم روی کدام تاثیر دارد

سلام وعرض ادب
چند روز قبل كه منتظر ماشين بودم ديدم دوتا خانم اومدن كنارم و شروع كردن به حرف زدن. وقتي خوب دقت كردم ديدم كه يكي ازين خانمها يه مانتو تنگ و كوتاه و شلوار تنگ پوشيدن و ...
پشت سر ما چند نفري آقا ايستاده بودن، يك نگاه كه انداختم ديدم بله... اين آقايون دارن حظ بصري ميبرن ازين خانوم...منو ميگي داشتم آتيش ميگرفتم... رفتم دقيقا پشت سر اين خانم وايسادم كه ديگه نتونن نگاه اين خانم كنن... ولي ... ولي هرچي خواستم كه به اين خانم بگم كه شما لباستون مناسب نيست و ...
نتونستم و گفتم خدايا كمكم كن تا يه جمله اي چيزي به ذهنم بياد كه اين خانم ناراحت نشن و تندي نكنن... تو همين فكرا بودم كه اون دوسته خانم دستشو گرفت و سريع از خيابون رد شدن و رفتن....لعنت خدا بر شيطان كه اينقدر وسوسه گر و زيرك هست

علی.;299515 نوشت:
سلام یعنی باید تو خیابان که راه میریم تو هرمسیر 20-30 بار امربه مروف کنیم از کجا بدونیم رو کدومش جواب میدهد( شرایط امربه معروف و نهی از منکر را دارد) اخه فقط خانومها هم که نیستن بعضی از پسرها هم نیاز دارند، ببینید چندبار امرب معروف میشود تازه باید نهی از منکر هم بکنیم البته اگر گیر یک بددهنش نیفتیم. اصلا امکان داره؟ اگه امرب معروف ونهی از منکر در خیابان واجبه و ترکش گناهه ،بگین بشینیم خونه بیرون نرویم، از کجا تشخیص بدهیم روی کدام تاثیر دارد

با سلام و عرض ادب

امربه معروف و نهی ازمنکر به عنوان یک واجب الهی است و برهر مکلف درحد توانش واجب است انجام دهد گرچه نتواند جلوی تمام منکرات را بگیرد ولی درحد توان،همین که شرایط را داشته باشد از جمله اینکه احتمال تاثیر بدهد باید این فریضه را بجا آورد.

همواره به سلامت باشید.

جمع بندی تاپیک

بسم الله الرحمن الرحیم

سوال:

با سلام خدمت دوستان کارشناسان محترم.
چند تا سوال از حضور کارشناسان این بخش درباره ی امر به معروف ونهی از منکر داشتم. نمی دونم جای درستی مطرحشون می کنم یا نه. اگه اشتباست راهنمایی کنید. می خواستم ببینم که در شرایط زیر آیا امر به معروف واجب می شود یا خیر؟
1) اگر نگاه به صورت تصادفی و برای یک لحظه به بانوی بدحجاب بیفتد ؟
2) کسی که نگاهش به زمین است و معمولا بخشی از لباس نامناسب بانوان بدحجاب رو میبیند؟
3) کسی که در حال رانندگی، راننده ی بانوی بدحجابی را می بیند؟ یا پیاده ی بد حجابی؟
یک سوال دیگر : این که گفته می شود "بگویید و بروید" آیا با این حرف مقام معظم رهبری در تضاد نیست :
"امربه‌معروف فقط اين نيست كه ما، براى اسقاط تكليف، دو كلمه بگوييم. آن هم در مقابل منكراتى كه معلوم نيست از مهمترين منكرات باشند".
یک راهنمایی هم از حضورتون می خواستم :
لطفا راهکاری برای انجام امربه معروف در محیط های شلوغ و پرتردد بفرمایید. مثلا در یک خیابان شلوغ که در هر لحظه چند نفر از جلوی آدم رد می شوند باید چگونه امر به معروف کرد؟ به نظرم به گونه ای است که مستلزم نگاه حرام است اگر این گونه باشد که امر به معروف تکلیف نیست ولی بنده خیلی در این مورد شک دارم. خیلی زیاد. شک در این که آیا امر به معروف واجب شده یا نه؟ لطفا کاربردی راهنمایی بفرمایید.
با احترام فراوان به کاربران این سایت به سوالات شرعی فقط کارشناسان مربوطه پاسخ دهند. با سپاس از پاسخ شما.

پاسخ:

با سلام و احترام و خوش آمدگویی خدمت شما

1و2.اگر شرایط امربه معروف و نهی از منکر باشد،انجام این فریضه با رعایت شرایطش واجب است.
3.یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که بداند شخص معصيت كار بنا دارد كه معصيت خود را تكرار كند، پس‏ اگر بداند يا گمان كند يا احتمال صحيح بدهد كه تكرار نمى‏ كند واجب نيست.پس اگر اصرار بر نگاه حرام و به عمد داشته باشد باید او را نهی از منکر نمود.

تعارضی در جملات نیست حداقل این است که انسان بگوید و برود و البته اگر باوقت بیشتر احتمال تاثیر قویتر خواهد شد،تکلیف همان را اقتضا می کند.
در اماکن شلوغ هم اگر احتمال تاثیر داده می شود و در حد توان، باید باتوجه به مراتب امر به معروف و نهی از منکر،به این واجب اهتمام ورزید و از آن غافل نشد.
بطور کلی،امربه معروف و نهی ازمنکر به عنوان یک واجب الهی است و برهر مکلف درحد توانش واجب است انجام دهد گرچه نتواند جلوی تمام منکرات را بگیرد ولی درحد توان،همین که شرایط را داشته باشد از جمله اینکه احتمال تاثیر بدهد باید این فریضه را بجا آورد.

برای اطلاع بیشتر می توانید به تاپیک های زیر هم مراجعه نمایید و از گفتگوهای دوستان و پاسخ کارشناسان استفاده نمایید:

آنجايى كه امر به معروف و نهى از منكر اثر نمى‏كند، وظيفه چيست؟
امر به معروف و نهی از منکر؛ راهها و روشهای عملی و کاربردی
به خدا باید تذکر دهید! یک دست صدا ندارد!

پی نوشت:
رساله مراجع،مسائل امر به معروف و نهی از منکر

موضوع قفل شده است