جمع بندی سوالاتی در مورد قتل نفس زکیه

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوالاتی در مورد قتل نفس زکیه

با سلام و احترام
بنده چند سوال داشتم در مورد قتل نفس زکیه که از نشانه های حتمی ظهور هست
اول در مورد اصل این نشانه توضیحی میخواستم اگر بخواهیم به طور دقیق بگیم منظور از نشانه قتل نفس زکیه چیست؟ آیا منظور کشته شدن فردی بین رکن و مقام در مکه مکرمه منظور هست به طوری که حتما فاصله زمانی این حادثه تا ظهور اندک هست یا خیر بحث فاصله زمانی اندک تا ظهور جز نشانه نیست و صرف قتل فردی بی گناه مطرح هست
دوم در مورد مکان این رخداد برخی روایات گفتن در مکه و بین رکن و مقام و برخی ظاهرا گفتن در کوفه کدام مطلب صحیح هست
سوم در مورد نام نسب فرد مذکور آیا ایشان سید حسنی یا حسینی هستند؟ یا نامی که گفتن محمد بن حسن صحت داره؟(طبق روایات معتبر)
چهارم هدف ایشان از حضور در مکه چیست؟ و چرا کشته میشوند. بنده دو نقل دیدم یکی میگوید از طرف امام زمان عج فرستاده میشن و کشته میشن دوم اینکه تلاش دارن برای قیام نظامی در مکه برای فراهم کردن مقدمات ظهور و کشته میشن کدام مطلب صحیح هست؟ و اینکه گفته شده سر ایشان برای سفیانی فرستاده می شود این مطلب صحت دارد؟
سوال آخر اینکه اختلاف زمانی 15 روز تا ظهور برای این حادثه مطرح شده تا چه حد معتبر هست این مطلب آیا قابل بدا هست مثلا زمان بیشتری تا ظهور در عمل ببینیم؟
با تشکر@};-@};-@};-

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد عامل

[TD][/TD]

[="Book Antiqua"][="Black"]


بسم الله الرحمن الرحیم



با عرض سلام و تبریک نزدیک شدن ماه مبارک رمضان

همانطور که شما درخواست کردید، این تاپیک را در پنج بخش پی گیری خواهیم کرد:

بخش اول؛ توضیح نشانه و مراد از نفس زکیه
کشته شدن نفس زکیه از نشانه های ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) به شمار می رود که در روایات متعددی بدان اشاره شده و در زمره علایم حتمی ظهور قرار گرفته است: «خمس علامات قبل قیام القائم: الصیحة و السفیانی و الخسف و قتل النفس الزکیّة و الیمانی»؛ پیش از ظهور حضرت مهدی (ع) پنج نشانه تحقق پیدا می کند: صیحه آسمانی، خروج سفیانی، فرورفتگی در بیداء (مکانی نزدیک مکه)، کشته شدن نفس زکیه و خروج یمانی.(1) آنچه به عنوان نشانه حتمی مد نظر است، تنها کشته شدن شخصی پاک و بی گناه است که با توجه به نشانه بودن این واقعه، فاصله کمی با ظهور خواهد داشت. اما جزئیات این نشانه مانند فرزند امام حسن است یا امام حسین(علیهما السلام)؟ سفیر امام است یا در صدد تشکیل پایگاهی برای ایشان؟ در چه روزی به قتل می رسد؟ و دیگر جزئیات این واقعه را نمی توان دخیل در حتمی بودن این نشانه برشمرد. هرچند برخی از این موارد مانند مکان کشته شدن نفس زکیه با توجه به تعدد روایات، مکه و در بین رکن و مقام خواهد بود.

پی نوشت:
1. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، (1407)، الکافی، چهارم، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ج8، ص310.

[/]

[="Book Antiqua"][="Black"]
بخش دوم؛ نسب نفس زکیه(منتسب به امام حسن یا امام حسین(علیهما السلام))

در برخی روایات گفته شده ایشان از قریش است(1) و در برخی دیگر به طور دقیق تر نام ایشان را «محمد بن الحسن»(2) و در روایتی نیز نسب ایشان را به امام حسین(علیه السلام) برگردانده اند.(3) روایت اول که دلالت به قرشی بودن نفس زکیه می کند، هیچ منافاتی با حسنی یا حسینی بودن وی ندارد و با هر دو فرض سازگار است. اما در مورد دسته دوم که ایشان را فرزند حسن نامیده است، دو احتمال وجود دارد: یکی اینکه نام پدر بلاواسطه ایشان حسن باشد و دیگری اینکه نسب ایشان به امام حسن(علیه السلام) برمی گردد. با توجه به اینکه پدر ایشان در روایات مشهور و معروف نبوده است، کمی بعید است که منظور روایات پدر بلاواسطه ایشان باشد، البته به دلیل ابهام روایات نیز نمی توان به طور قطع نسب ایشان را به امام حسن(علیه السلام) برگرداند. روایت ناظر به حسینی بودن ایشان نیز ضعف سندی دارد.

بنابراین تنها می توان به قرشی بودن و سیادت ایشان معتقد شد و جزئیات آن یعنی حسنی یا حسینی بودن وی را نمی توان به طور قطع ثابت کرد.

ادامه دارد...

پی نوشت ها:
1. ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، (1397)، الغيبة(للنعماني)، تصحیح علی اکبر غفاری، اول، تهران، نشر صدوق، ص258.
2. صدوق(ابن بابویه)، محمد بن علی، (1395)، كمال الدين و تمام النعمة، تصحیح علی اکبر غفاری، دوم، تهران، اسلامیه، ج1، ص331.
3. عياشى، محمد بن مسعود، (1380)، تفسیر، تصحیح: هاشم رسولی محلاتی، اول، تهران، مطبعه علمیه، ج1، ص65.

[/]

گفته شده کیفیت قتل نفس زکیه طوری است که قبل از ایشان کسی آنگونه کشته نشده است.
با توجه به اینکه در مدت طولانی تاریخ فعلی، همه نحو قتل و کشتار به وقوع پیوسته، جمله بالا چگونه قابل ارزیابی است؟

عامل;1022292 نوشت:
ا عرض سلام و تبریک نزدیک شدن ماه مبارک رمضان

همانطور که شما درخواست کردید، این تاپیک را در پنج بخش پی گیری خواهیم کرد:


سلام خدمت استاد گرامی

عامل;1022292 نوشت:
بخش اول؛ توضیح نشانه و مراد از نفس زکیه
کشته شدن نفس زکیه از نشانه های ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) به شمار می رود که در روایات متعددی بدان اشاره شده و در زمره علایم حتمی ظهور قرار گرفته است: «خمس علامات قبل قیام القائم: الصیحة و السفیانی و الخسف و قتل النفس الزکیّة و الیمانی»؛ پیش از ظهور حضرت مهدی (ع) پنج نشانه تحقق پیدا می کند: صیحه آسمانی، خروج سفیانی، فرورفتگی در بیداء (مکانی نزدیک مکه)، کشته شدن نفس زکیه و خروج یمانی.(1) آنچه به عنوان نشانه حتمی مد نظر است، تنها کشته شدن شخصی پاک و بی گناه است که با توجه به نشانه بودن این واقعه، فاصله کمی با ظهور خواهد داشت. اما جزئیات این نشانه مانند فرزند امام حسن است یا امام حسین(علیهما السلام)؟ سفیر امام است یا در صدد تشکیل پایگاهی برای ایشان؟ در چه روزی به قتل می رسد؟ و دیگر جزئیات این واقعه را نمی توان دخیل در حتمی بودن این نشانه برشمرد. هرچند برخی از این موارد مانند مکان کشته شدن نفس زکیه با توجه به تعدد روایات، مکه و در بین رکن و مقام خواهد بود.

پی نوشت:
1. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، (1407)، الکافی، چهارم، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ج8، ص310.


اگر صرف این قتل باشد کمی دشوار میشه که به عنوان یک نشانه بشناسیم چون در این دوره افراد بیگناه زیادی در عربستان کشته می شوند به هر حال باید یک جور تمایزی باشد در این مسئله که ما متوجه بشیم و امر بر ما مشتبه نشه

عامل;1022293 نوشت:
بخش دوم؛ نسب نفس زکیه(منتسب به امام حسن یا امام حسین(علیهما السلام))

در برخی روایات گفته شده ایشان از قریش است(1) و در برخی دیگر به طور دقیق تر نام ایشان را «محمد بن الحسن»(2) و در روایتی نیز نسب ایشان را به امام حسین(علیه السلام) برگردانده اند.(3) روایت اول که دلالت به قرشی بودن نفس زکیه می کند، هیچ منافاتی با حسنی یا حسینی بودن وی ندارد و با هر دو فرض سازگار است. اما در مورد دسته دوم که ایشان را فرزند حسن نامیده است، دو احتمال وجود دارد: یکی اینکه نام پدر بلاواسطه ایشان حسن باشد و دیگری اینکه نسب ایشان به امام حسن(علیه السلام) برمی گردد. با توجه به اینکه پدر ایشان در روایات مشهور و معروف نبوده است، کمی بعید است که منظور روایات پدر بلاواسطه ایشان باشد، البته به دلیل ابهام روایات نیز نمی توان به طور قطع نسب ایشان را به امام حسن(علیه السلام) برگرداند. روایت ناظر به حسینی بودن ایشان نیز ضعف سندی دارد.

بنابراین تنها می توان به قرشی بودن و سیادت ایشان معتقد شد و جزئیات آن یعنی حسنی یا حسینی بودن وی را نمی توان به طور قطع ثابت کرد.

ادامه دارد...

پی نوشت ها:
1. ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، (1397)، الغيبة(للنعماني)، تصحیح علی اکبر غفاری، اول، تهران، نشر صدوق، ص258.
2. صدوق(ابن بابویه)، محمد بن علی، (1395)، كمال الدين و تمام النعمة، تصحیح علی اکبر غفاری، دوم، تهران، اسلامیه، ج1، ص331.
3. عياشى، محمد بن مسعود، (1380)، تفسیر، تصحیح: هاشم رسولی محلاتی، اول، تهران، مطبعه علمیه، ج1، ص65.


ممنون این قسمت رو متوجه شدم@};-

[="Book Antiqua"][="Black"]
بخش سوم؛ مکان این نشانه(کوفه یا مکه)


در غالب روايات به كشته شدن نفس زكيه در مكه مكرمه(1) و يا بين ركن و مقام(2) اشاره شده است. اما در برخي روايات نيز به كشته شدن نفس زكيه به همراه هفتاد نفر از صالحان در پشت كوفه يا همان نجف اشرف اذعان كرده اند. آنچه روشن است نشانه بودن قتل نفس زكيه است كه به مدت كوتاهي قبل از ظهور شكل مي گيرد و اين اتفاق بين ركن و مقام صورت گرفته و جزو نشانه هاي قطعي است اما روايتي كه به كشته شدن نفس زكيه به همراه هفتاد نفر از صالحان اشاره كرده است، در ادامه به كشته شدن جوان هاشمي بين ركن و مقام نيز اذعان كرده است كه اين خود قرينه اي بر تفاوت اين دو شخص است و از آنجايي كه ديگر روايات نفس زكيه مشهور را همان شخصي كه بيت ركن و مقام كشته مي شود، معرفي كرده اند، كشته شدن نفس زكيه به همراه هفتاد نفر از صالحان بايد جزو نشانه هاي غير قطعي ظهور باشد.


پي نوشت ها:
1. الغيبه نعماني، ص258.
2. كمال الدين، ج1، ص331.
3. مفيد، محمد بن محمد، (1413)، الارشاد في معرفة حجج الله علي العباد، اول، قم، كنگره شيخ مفيد، ج2، ص368.[/]

[="Book Antiqua"][="Black"]
بخش چهارم؛ هدف نفس زکیه(فرستاده امام یا در صدد تشکیل پایگاهی برای امام)


در مورد نفس زكيه تنها يك حديث ضعيف وجود دارد كه ايشان را فرستاده امام زمان(عجل الله عليه و آله) معرفي كرده و هدف فرستادن ايشان به سوي مكه را اتمام حجت بر آنها مي داند.(1) بنابر اين روايت امام زمان(عجل الله عليه و آله) جواني از بين سپاه خود را به سمت اهل مكه مي فرستد و مردم مكه بعد از ابلاغ پيام امام توسط اين جوان او را بين ركن و مقام به شهادت ميرسانند. این جریان قبل از قیام حضرت مهدی(عجل الله عليه و آله) رخ می دهد وپیام رسانی نفس زکیه در حقیقت به منظور دعوت مردم آن جا برای یاری وکمک به امام در قیام آن حضرت است.


در برخي روايات هم به قيام حسني در مكه اشاره شده است كه بر اين فرض مي توان هدف نفس زكيه را ايجاد پايگاهي براي امام و تسهيل قيام ايشان دانست، اما با توجه به اينكه به راحتي نمي توان حسني مذكور را همان نفس زكيه دانست، هدف او را نيز نمي توان ايجاد پايگاه براي امام دانست.
بنابراين روايت مستند و محكمي در مورد هدف نفس زكيه وجود ندارد و نمي توان به قاطعيت هدف او را مشخص نمود.


پي نوشت:
1. مجلسى، محمدباقر، (1403)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، دوم، بیروت، دار إحياء التراث العربي، ج52، ص307.[/]

[="Book Antiqua"][="Black"]
بخش پنجم؛ فاصله این نشانه با ظهور


در مورد فاصله اين واقعه با ظهور نيز روايات گاهي به فاصله پانزده شب اشاره كرده اند(1) و گاهي نيز اين واقعه را نزديك به ظهور دانسته اند.(2)
نكته مشتركي كه بين نشانه هاي قطعي ظهور وجود دارد، نزديكي اين نشانه ها به ظهور است تا به نوعي پس از مشاهده اين نشانه ها، علم به ظهور حاصل شود و به همين دليل بايد قطعي بوده و بداء در آنها راه نداشته باشد. قتل نفس زكيه نيز زماني مي تواند سبب شناخت امام و علم به ظهور ايشان شود كه فاصله چنداني بين اين دو اتفاق نباشد و اگر فاصله زيادي بين آنها باشد، اين ثمره محقق نمي شود. حتي در روايتي امام صادق(عليه السلام) در پاسخ به محمد بن صامت كه سوال كرد آيا بين علائم پنج گانه ظهور و قيام حضرت حجت(عجل الله عليه و آله) فاصله زيادي خواهد شد؟ امام فرمود: «اين علائم سلسله وار و پشت سر هم اتفاق مي افتد»(3) و بالاخره به ظهور منجر مي شوند.




پي نوشت ها:
1. كمال الدين و تمام النعمه، ج2، ص649؛ الغيبه نعماني، ص258.
2. بحار الانوار، ج52، ص307.
3. الغيبه نعماني، ص262.[/]

سلام مجدد خدمت استاد گرامی
ممنون من پاسخ سوال هام رو گرفتم تشکر از لطفتون
@};-@};-@};-

[="Book Antiqua"][="Black"]سلام

سرباز 3 و 6;1022384 نوشت:
گفته شده کیفیت قتل نفس زکیه طوری است که قبل از ایشان کسی آنگونه کشته نشده است.
با توجه به اینکه در مدت طولانی تاریخ فعلی، همه نحو قتل و کشتار به وقوع پیوسته، جمله بالا چگونه قابل ارزیابی است؟

اينكه كيفيت قتل نفس زكيه طوري است كه قبلا اتفاق نيافتاده رو بنده در روايات نفس زكيه نديدم، اگر منبعي سراغ داريد، بفرماييد تا بررسي شود. علاوه بر اينكه در روايات از ذبح ياد شده و مسلما ذبح انسان قبلا هم اتفاق افتاده است.
البته با توجه به اينكه قتل نفس زكيه نشانه ظهور و حتي شناخت امام است، بايد به نحوي خاص باشد. ذبح شدن بين ركن و مقام، جايي كه حرم امن الهي است و حتي حيوان موذي را نيز نبايد در حرم كشت! امري است كه يا اتفاق نيافتاده و يا اگر هم موردي باشد(بنده موردي پيدا نكردم) شرايط نفس زكيه را ندارد، يعني شخصي پاك از سلاله امام حسن يا امام حسين عليهما السلام باشد و امري مانند ظهور را تذكر دهد. با توجه به اينكه قتل او بعد از نشانه هايي مانند نداي آسماني قرار مي گيرد، ويژگي هاي خاصي به خود مي گيرد و همين مسائل سبب منحصر به فرد شدن اين واقعه خواهد شد.[/]


پرسش:
لطفا در مورد نفس زكيه، زمان و مكان قتل، هدف و همچنين نسب ايشان توضيح دهيد.

پاسخ:
بخش اول؛ توضیح نشانه و مراد از نفس زکیه
کشته شدن نفس زکیه از نشانه های ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) به شمار می رود که در روایات متعددی بدان اشاره شده و در زمره علایم حتمی ظهور قرار گرفته است: «خمس علامات قبل قیام القائم: الصیحة و السفیانی و الخسف و قتل النفس الزکیّة و الیمانی»؛ پیش از ظهور حضرت مهدی (ع) پنج نشانه تحقق پیدا می کند: صیحه آسمانی، خروج سفیانی، فرورفتگی در بیداء (مکانی نزدیک مکه)، کشته شدن نفس زکیه و خروج یمانی.(1) آنچه به عنوان نشانه حتمی مد نظر است، تنها کشته شدن شخصی پاک و بی گناه است که با توجه به نشانه بودن این واقعه، فاصله کمی با ظهور خواهد داشت. اما جزئیات این نشانه مانند اينكه فرزند امام حسن است یا امام حسین(علیهما السلام)؟ سفیر امام است یا در صدد تشکیل پایگاهی برای ایشان؟ در چه روزی به قتل می رسد؟ و دیگر جزئیات این واقعه را نمی توان دخیل در حتمی بودن این نشانه برشمرد. هرچند برخی از این موارد مانند مکان کشته شدن نفس زکیه با توجه به تعدد روایات، مکه و در بین رکن و مقام خواهد بود.

بخش دوم؛ نسب نفس زکیه(منتسب به امام حسن یا امام حسین(علیهما السلام))
در برخی روایات گفته شده ایشان از قریش است(2) و در برخی دیگر به طور دقیق تر نام ایشان را «محمد بن الحسن»(3) و در روایتی نیز نسب ایشان را به امام حسین(علیه السلام) برگردانده اند.(4) روایت اول که دلالت به قرشی بودن نفس زکیه می کند، هیچ منافاتی با حسنی یا حسینی بودن وی ندارد و با هر دو فرض سازگار است. اما در مورد دسته دوم که ایشان را فرزند حسن نامیده است، دو احتمال وجود دارد: یکی اینکه نام پدر بلاواسطه ایشان حسن باشد و دیگری اینکه نسب ایشان به امام حسن(علیه السلام) برمی گردد. با توجه به اینکه پدر ایشان در روایات مشهور و معروف نبوده است، کمی بعید است که منظور روایات پدر بلاواسطه ایشان باشد، البته به دلیل ابهام روایات نیز نمی توان به طور قطع نسب ایشان را به امام حسن(علیه السلام) برگرداند. روایت ناظر به حسینی بودن ایشان نیز ضعف سندی دارد. بنابراین تنها می توان به قرشی بودن و سیادت ایشان معتقد شد و جزئیات آن یعنی حسنی یا حسینی بودن وی را نمی توان به طور قطع ثابت کرد.

بخش سوم؛ مکان این نشانه(کوفه یا مکه)
در غالب روايات به كشته شدن نفس زكيه در مكه مكرمه(5) و يا بين ركن و مقام(6) اشاره شده است. اما در برخي روايات نيز به كشته شدن انسان پاكي(نفس زكيه) به همراه هفتاد نفر از صالحان در پشت كوفه يا همان نجف اشرف اذعان كرده اند.(7) آنچه روشن است نشانه بودن قتل نفس زكيه است كه به مدت كوتاهي قبل از ظهور شكل مي گيرد و اين اتفاق بين ركن و مقام صورت گرفته و جزو نشانه هاي قطعي است اما روايتي كه به كشته شدن نفس زكيه به همراه هفتاد نفر از صالحان اشاره كرده است، در ادامه به كشته شدن جوان هاشمي بين ركن و مقام نيز اذعان كرده است كه اين خود قرينه اي بر تفاوت اين دو شخص است و از آنجايي كه غالب روايات، نفس زكيه مشهور را همان شخصي كه بيت ركن و مقام كشته مي شود، معرفي كرده اند، كشته شدن نفس زكيه به همراه هفتاد نفر از صالحان بايد جزو نشانه هاي غير قطعي ظهور باشد و منظور انسان مهذب و پاكي است كه با اصحابش به شهادت مي رسند.

بخش چهارم؛ هدف نفس زکیه(فرستاده امام یا در صدد تشکیل پایگاهی برای امام)
در مورد نفس زكيه تنها يك حديث ضعيف وجود دارد كه ايشان را فرستاده امام زمان(عجل الله عليه و آله) معرفي كرده و هدف فرستادن ايشان به سوي مكه را اتمام حجت بر آنها مي داند.(8) بنابر اين روايت، امام زمان(عجل الله عليه و آله) جواني از بين سپاه خود را به سمت اهل مكه مي فرستد و مردم مكه بعد از ابلاغ پيام امام توسط اين جوان او را بين ركن و مقام به شهادت ميرسانند. این جریان قبل از قیام حضرت مهدی(عجل الله عليه و آله) رخ می دهد و پیام رسانی نفس زکیه در حقیقت به منظور دعوت مردم آن جا برای یاری وکمک به امام در قیام آن حضرت است. در برخي روايات هم به قيام حسني در مكه اشاره شده است كه بر اين فرض مي توان هدف نفس زكيه را ايجاد پايگاهي براي امام و تسهيل قيام ايشان دانست، اما با توجه به اينكه به راحتي نمي توان حسني مذكور را همان نفس زكيه دانست، هدف او را نيز نمي توان ايجاد پايگاه براي امام دانست. بنابراين روايت مستند و محكمي در مورد هدف نفس زكيه وجود ندارد و نمي توان به قاطعيت هدف او را مشخص نمود.

بخش پنجم؛ فاصله این نشانه با ظهور
در مورد فاصله اين واقعه با ظهور نيز روايات گاهي به فاصله پانزده شب اشاره كرده اند(9) و گاهي نيز اين واقعه را نزديك به ظهور دانسته اند.(10)
نكته مشتركي كه بين نشانه هاي قطعي ظهور وجود دارد، نزديكي اين نشانه ها به ظهور است تا به نوعي پس از مشاهده اين نشانه ها، علم به ظهور حاصل شود و به همين دليل بايد قطعي بوده و بداء در آنها راه نداشته باشد. قتل نفس زكيه نيز زماني مي تواند سبب شناخت امام و علم به ظهور ايشان شود كه فاصله چنداني بين اين دو اتفاق نباشد و اگر فاصله زيادي بين آنها باشد، اين ثمره محقق نمي شود. حتي در روايتي امام صادق(عليه السلام) در پاسخ به محمد بن صامت كه سوال كرد آيا بين علائم پنج گانه ظهور و قيام حضرت حجت(عجل الله عليه و آله) فاصله زيادي خواهد شد؟ امام فرمود: «اين علائم سلسله وار و پشت سر هم اتفاق مي افتد»(11) و بالاخره به ظهور منجر مي شوند.

پی نوشت ها:
1. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، (1407)، الکافی، چهارم، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ج8، ص310.
2. ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، (1397)، الغيبة(للنعماني)، تصحیح علی اکبر غفاری، اول، تهران، نشر صدوق، ص258.
3. صدوق(ابن بابویه)، محمد بن علی، (1395)، كمال الدين و تمام النعمة، تصحیح علی اکبر غفاری، دوم، تهران، اسلامیه، ج1، ص331.
4. عياشى، محمد بن مسعود، (1380)، تفسیر، تصحیح: هاشم رسولی محلاتی، اول، تهران، مطبعه علمیه، ج1، ص65.
5. الغيبه نعماني، ص258.
6. كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص331.
7. مفيد، محمد بن محمد، (1413)، الارشاد في معرفة حجج الله علي العباد، اول، قم، كنگره شيخ مفيد، ج2، ص368.
8. مجلسى، محمدباقر، (1403)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، دوم، بیروت، دار إحياء التراث العربي، ج52، ص307.
9. كمال الدين و تمام النعمه، ج2، ص649؛ الغيبه نعماني، ص258.
10. بحار الانوار، ج52، ص307.
11. الغيبه نعماني، ص262.

موضوع قفل شده است