جمع بندی سنگسار مجازات غیر انسانی

تب‌های اولیه

91 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سنگسار مجازات غیر انسانی

سلام
من جدیدا به خاطر مشاهده یک سری فیلم (سنگسارها در ایران +فیلم سینمایی) ذهنم به شدت مشغول و از هر مذهبی دارم بیزار میشم.
چرا همچین مجازات وحشیانه و غیر انسانی رو اسلام قرار داده؟
داعش رو همه به خاطر وحشی گری متنفر و میترسند در ایران که اگه بخوایم منطقی فکر کنیم دارن رسما به سنتت پیامبر تو مجازات هاشون از قبیل سر بریدن و سنگسار کردن عمل میکنند.
و اینکه برای هیچ گناهی همچین مجازاتی نیومده، برای یک روانی که بچه ای رو شکنجه میکنه و میکشه برای قاتل های سریالی و...اما برای کسی که بدن خودشه اسیبیه هم نرسونده (قبح عمل رو انکار نمیکنم خیانت بسیار زشت هست) چرا باید همچین حکمی بدند؟

اصلا فلسفه برخی احکام نظیر سنگسار چیست؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عامل

[="Book Antiqua"][="Navy"][="3"]

بسم الله الرحمن الرحیم


با عرض سلام و تبریک سال نو

مقدمه1؛ برای اجرایی شدن احکام شریعت در مواردی نیز ضمانت هایی وجود دارد. به عبارتی همانطور که اجرایی شدن قانون بشری نیازمند ضمانت اجرایی است و برای تخلف از این قوانین، جریمه یا مجازاتهایی در نظر گرفته شده، در شریعت نیز به همین ترتیب جریمه یا مجازات در نظر گرفته شده تا این احکام صرفا جنبه ابلاغی و توصیه ای نداشته باشند و برای تحقق بهتر و بیشتر آنها در جامعه، وجود جریمه و مجازات ضروری است.

مقدمه2؛ احکام اسلامی را باید مجموعی نگاه کرد نه اینکه یک حکم را در نظر گرفته و از آن غیر منصفانه بودن احکام اسلامی یا اسلام را نتیجه گیری کرد. به همین دلیل باید همانطور که در قرآن و روایات در مورد کرامت انسان(1) و حرمت او(2) بطور مبسوط بحث شده است، دیگر تکالیف سخت و یا مجازات ها را نیز در راستای هدایت و تعالی او برشمرد. چرا که حیات اخروی انسان در احکام لحاظ شده و صرفا ملاک شارع مقدس حیات دنیوی نیست. بنابراین با توجه به حرمت داشتن جان و مال مسلمان از نظر اسلام، برخی موارد به دلیل وجود مصالح برتر که در بخش حکمت ها اشاره خواهد شد، استثناء شده است.


[/HR]1. وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً؛ و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم، و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم، و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم، و آنها را بر بسيارى از آفريده‏هاى خود برترى آشكار داديم(اسراء: 70).
2. ابن بابويه، محمد بن على، (1362)، خصال، تصحیح علی اکبر غفاری، اول، قم، جامعه مدرسین، ج1، ص27.

[/][/][/]

[="Book Antiqua"][="Navy"][="3"]برای برخی احکام اسلامی در روایات حکمتهایی گفته شده است، اما در مورد سنگسار بصورت مستقیم به چیزی اشاره نشده است اما با توجه به حکیمانه بودن احکام شارع مقدس، می توان به مواردی اشاره کرد.
به این منظور باید چند مطلب را مد نظر داشت:

اول: حکم سنگسار به سختی اثبات می شود. به عنوان مثال برخی از شرایط آن از این قرار است:
1. شهادت چهار مرد عادل و یا چهار بار اقرار شخص مرتکب زنا. روشن است که اجتماع این تعداد شاهد در گناهی که در خفاء انجام می شود، به راحتی ممکن نیست و مورد را خیلی محدود می کند.
2. زمان و مکان وقوع زنا در شهادت شهود باید متحد باشد و کمترین اختلاف در شهادت باعث نفی حد خواهد شد.
3. شهادت شهود باید در یک مجلس باشد.
4. شهادت باید بصورت معاینه باشد نه حکایت آن از دیگری.
5. حتی اگر یک نفر از شاهد ها از شهادت امتناع کند، سه نفر دیگر محکوم به حد قذف خواهند شد.
6. اقرار زانی باید در چهار مجلس مختلف باشد، و چهار بار اقرار او در یک مجلس کفایت نمی کند.
7. زانی دارای همسر آزاد باشد.
8. همسر او دائم باشد و برای ارتباط جنسی به او دسترسی داشته باشد.
9. زانی دارای شرایط عمومی تکلیف باشد. شرایطی مانند: بلوغ، عقل، علم به حکم، عدم اجبار و ...
10. با وجود شبهه در اثبات این جرم، حد منتفی خواهد شد.
11. علاوه بر شروط مذکور، شروط دیگری نیز وجود دارد که اثبات این جرم را بسیار اندک می کند.

با توجه به این شروط متعدد برای تحقق حد سنگسار، می توان گفت مهمترین انگیزه برای این حکم، بازدارندگی آن از ارتکاب زنای محصنه باشد تا تحقق عینی و خارجی آن. البته در صورت جمع شدن شرایط آن و لو بصورت نادر، اجرایی کردن حکم نیز لازم خواهد بود، نه اینکه شارع صرفا این حکم را برای ترساندن و بازدارندگی ابلاغ کرده باشد. با اين شرايط تنها افراد بى باک و بى پروا ممکن است مجرم شناخته شوند و بديهى است که اين چنين اشخاصى بايد به اشد مجازات گرفتار شوند تا عبرت ديگران شده و جامعه سالم بماند.

[/][/][/]

[="Book Antiqua"][="Navy"][="3"]دوم: حکمت این حکم

طبیعت احکام جزايي، که براي مجازات مجرمين وضع مي شود، در ظاهر با نوعي خشونت همراه است، ولي اين خشونت ظاهري با در نظر گرفتن مصالحي که بر آن مترتب است امري معقول و پذيرفتني است. به طوری که خداوند متعال براى هر چيزى قانونى تعيين نموده، و براى هر کس که از قانون تجاوز کند، مجازاتى در نظر گرفته است.(1)
برای احکام شرعی همانطور که اشاره شد، گاهی روایات، حکمت هایی ذکر کرده اند که این موارد البته ممکن است جزء علت تامه باشند و دلایل دیگری هم در بین باشد. اما برای سنگسار در روایات، حکمتی ذکر نشده است. البته در مورد زنا به طور مطلق، مفاسد شخصی و عمومی یا اجتماعی ذکر شده که با عمومیت خود، شامل زنای محصنه هم می شود.

مفاسد زنا آنقدر زیاد است که خداوند در مورد آن می فرماید: وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلاً؛ و به زنا نزديك نشويد، چرا كه آن همواره زشت و بد راهى است.(2) پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز در مورد آن می فرماید: چهار چيز است که هرکدام در خانه‌اي رخنه کرد، ويرانش کند و برکت در آن وارد نمي‌شود: خيانت، دزدي، مي‌خواري و زنا(3) این مفاسد تا جایی است که برخی مقدمات آن مانند چشم چرانی، بدحجابی، تنها بودن زن و مرد نامحرم و خلوت کردن آنها، لمس نامحرم و ... نیز حرام شده است.

اما در مورد پیامد های این عمل نیز امام رضا(علیه السلام) مي‌فرمايد: ازجمله مفاسدي که خدا به خاطر آن زنا را حرام فرمود، قتل و خون‌ريزي، از بين رفتن نسب‌ها، فساد مواريث، ترک سرپرستي و تربيت اطفال و... است.(4) در این روایت بیشتر به جنبه های خانوادگی و اجتماعی این گناه پرداخته شده است. البته زنای محصنه جزو بدترین انواع زنا و دارای شدیدترین مجازات آن است، چرا که مفاسد فوق در مورد زن و مردی که همسر داشته و از نظر ارضای شهوت هیچ مانعی نداشته اند، قبیح تر و شدیدتر است. این شدت از این روست که گاهی گناه دارای لذت بوده و گناهکار راه جایگزینی ندارد(هر چند نداشتن جایگزین، گناه را توجیه نمی کند) و گاهی نیز با وجود جایگزین و یا عدم میل شدید، مرتکب گناه می شود. در صورت دوم، از نظر عقلی و شرعی باید مجازات سخت گیرانه تر باشد. مثلا امام صادق(علیه السلام) در مورد پیرمرد زنا کار می فرماید: خداوند در قیامت با او سخن نمی گوید و او را پاک نکرده و برایش عذاب دردناکی است.(5) یا امیر المومنین(علیه السلام) در مورد او می فرماید: مبغوض ترین خلائق نزد خداوند متعال پیرمرد زناکار است.(6)


[/HR]1. كلينى، محمد بن يعقوب، (1375)،أصول الكافي، ترجمه محمد باقر كمره اى، سوم، قم، اسوه، ج7، ص375.
2. اسراء: 32.
3. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، (1409)، وسائل الشیعه، اول، قم، موسسه آل البیت علیهم السلام، ج17، ص77.
4. همان، ج20، ص311.
5. كلينى، محمد بن يعقوب، (1375)،أصول الكافي، ترجمه محمد باقر كمره اى، سوم، قم، اسوه، ج5، ص537.
6. تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، (1410)، غرر الحكم و درر الكلم، دوم، قم، دار الكتاب الإسلامي، ص200.

[/][/][/]

[="Book Antiqua"][="Navy"][="3"]بنابراین می توان موارد ذیل را از حکمتهای این حکم برشمرد:
1. اصلاح جامعه؛ زیرا اولا؛ افراد معدودی با وجود داشتن همسر و دسترسی به او، مرتکب چنین گناهی می شوند و ثانیا؛ در صورت وجود چنین افرادی که نه برای ارضای شهوت که از روی خباثت و عناد دست به چنین کاری می زنند، اعمال حکم برای عبرت و اصلاح جامعه لازم است.

2. تطهیر مجرم و آمرزش گناه؛ قوانین اسلامی تنها دنیای انسان را پوشش نمی دهد، بلکه نگاه اصلی آنها به آخرت اوست و برای تامین آن گاهی کفارات و مجازاتهایی در نظر گرفته که اگر چه در این دنیا دردناک باشد، اما باعث پاکی او از گناه و رهایی او از عذاب اخروی خواهد شد. به همین دلیل در برخی روایات که مجرم به گناه خود اقرار کرده است، با عبارت «طهِّرنی» از امام خواستار اجرای حکم و پاکی خود در این دنیا بوده است.(1)

3. حفظ و صیانت جامعه؛ همانطور که عرض شد، این حکم بیشتر از آنکه جامه عمل بپوشد، باعث بازدارندگی در جامعه است و همین امر باعث صیانت جامعه از این گناه خواهد شد.

بدین ترتیب
اولا؛ این حکم با شرایط گوناگون و سختی به اثبات می رسد که با توجه به پنهانی بودن این گناه، موارد اندک و نادری شامل این حکم خواهند شد.
ثانیا؛ عمده این شدت در مجازات جنبه بازدارندگی خواهد داشت.
ثالثا؛ با توجه به مفاسدی که از این عمل زشت برای فرد، خانواده و جامعه دارد، تشریع این حکم معقول است.

در پایان تذکر این نکته لازم به نظر می رسد که احکام تشریعی یا فروع دین با توجه به صدور آنها از خالق علیم و حکیم، مسلما حکیمانه خواهند بود و مواردی که در روایات به عنوان علت احکام ذکر شده یا مواردی که انسان با در کنار هم گذاشتن دیگر ادله به آنها می رسد، موکد استدلال اخیر هستند. بنابراین حتی اگر ما به دلیل یا حکمت خاص حکمی مانند سنگسار دست پیدا نکردیم، دلیل بر حکیمانه نبودن آن نیست و همان دلیل عام که صدور قول و فعل حکیمانه از خالق حکیم است، کفایت می کند.


[/HR]1. كلينى، محمد بن يعقوب، (1375)،أصول الكافي، ترجمه محمد باقر كمره اى، سوم، قم، اسوه، ج7، ص185.[/][/][/]

Infinity;972034 نوشت:
سلام
من جدیدا به خاطر مشاهده یک سری فیلم (سنگسارها در ایران +فیلم سینمایی) ذهنم به شدت مشغول و از هر مذهبی دارم بیزار میشم.
چرا همچین مجازات وحشیانه و غیر انسانی رو اسلام قرار داده؟
داعش رو همه به خاطر وحشی گری متنفر و میترسند در ایران که اگه بخوایم منطقی فکر کنیم دارن رسما به سنتت پیامبر تو مجازات هاشون از قبیل سر بریدن و سنگسار کردن عمل میکنند.
و اینکه برای هیچ گناهی همچین مجازاتی نیومده، برای یک روانی که بچه ای رو شکنجه میکنه و میکشه برای قاتل های سریالی و...اما برای کسی که بدن خودشه اسیبیه هم نرسونده (قبح عمل رو انکار نمیکنم خیانت بسیار زشت هست) چرا باید همچین حکمی بدند؟

اصلا فلسفه برخی احکام نظیر سنگسار چیست؟

برادر عزیز سنگ سار مجازاتی هست که دین مبین اسلام صراحتا اون رو اعمال کرده حالا وحشی هایی مثل داعش دارن استفاده میکنن دلیل بر این نیست که کل این مجازاتو در جهان کنار بزاریم.

Infinity;972034 نوشت:
سلام
من جدیدا به خاطر مشاهده یک سری فیلم (سنگسارها در ایران +فیلم سینمایی) ذهنم به شدت مشغول و از هر مذهبی دارم بیزار میشم.
چرا همچین مجازات وحشیانه و غیر انسانی رو اسلام قرار داده؟
داعش رو همه به خاطر وحشی گری متنفر و میترسند در ایران که اگه بخوایم منطقی فکر کنیم دارن رسما به سنتت پیامبر تو مجازات هاشون از قبیل سر بریدن و سنگسار کردن عمل میکنند.
و اینکه برای هیچ گناهی همچین مجازاتی نیومده، برای یک روانی که بچه ای رو شکنجه میکنه و میکشه برای قاتل های سریالی و...اما برای کسی که بدن خودشه اسیبیه هم نرسونده (قبح عمل رو انکار نمیکنم خیانت بسیار زشت هست) چرا باید همچین حکمی بدند؟

اصلا فلسفه برخی احکام نظیر سنگسار چیست؟

سلام
برخی علما این حکم را قبول ندارند
یعنی میگویند نباید به فوت و مرگ بیانجامد.
و اندازه سنگ باید کوچک باشد و به آن ریگ سار میگویند ....
ولی کلا فلسفه احکام عموما بیان نشده
و علما میگویند آنچه ما میفهمیم حکمت های آن حکم است

عامل;974266 نوشت:
. شهادت چهار مرد عادل و یا چهار بار اقرار شخص مرتکب زنا. روشن است که اجتماع این تعداد شاهد در گناهی که در خفاء انجام می شود، به راحتی ممکن نیست و مورد را خیلی محدود می کند.

سلام

حکم سنگسار اشکالاتی هم داره.
از جمله اینکه افرادی شاهد باید وجود داشته باشه خود همین شاهد زنا بودن گناهه.
دوم اینکه اجرای این حکم چهره اسلام را نزد دیگر ملتها خشن و زشت جلوه میده.
بخاطر همین بعضی علما انرا در زمان فعلی قابل اجرا نمیدانند.
پاسخ چیست؟

ممنون از پاسخ گویی
ببخشید ولی دو پستی رو که در عنوان حکتت مطرح کردیدد برای مردی هم که با وجود همسر سراغ زن دیگه میره دقیقا هم همین مشکلات و بلاها سر خانواده و بچه ها و ...میاد چطور خیلی راحت این اختیار و حکم به مرد داده میشه با صیغه(که میشه گفت فاحشه شرعی چون تا اونجا خبر دارم مسیحیت چیزی به اسم ازدواج موقت نداره یا حتی چند همسر دائم همزمان و به نظرم اون بیشتر به بنیان خانواده احترام گذاشته درصورتی که این رسم چند همسری از فرهنگ عرب ناشیه)چرا باید مجازات زن چندین برابر و به این وحشتناکی باشه؟
برای شرایطش هم موارد سنگسار تو ایران کی این شرایط بوده یکی از خانم هایی که محکوم شده بود و خداروشکر با فشار بین الملل ازاد شد بیسواد بوده و برگه که بهش به عنوان اقرار دادن امضا کنند اصلا نمیدونسته چی هست یا مورد دیگه ای که مرد مفقود بوده چندین سال زن قانونی ازدواج کرده ولی مرد برگشته گفتن طلاق غیرقانونی زنا شوهر دوم زن رو سنگسار کردن متاسفانه و خوشبختانه قبل اجرای حکم خانم وکلا ثابت کردن و حکم متوقف شد اما اگه انقدر شرایط سخته چرا دست به حکمشون روانه یا دراطراف مشهد که به صورت پنهانی شبانه یه سری مردم رو بردن دو نفر رو سنگسار کنند و حتی این حکم انقدر بی پایه بوده که علنا نگفتنش مستند های همه این ها تو یوتیوب هست که چند نفر مدافعان حقوق بشر ایران اسنادشو نشون دادن اینا هیچ عدالتی درش نیست
اگه حکم الهی عدالت یا باید برای مرد باشه یا زن هم نباشه کلا بعد از این شبهه این هست که این حکم اصلا هیچ جای قران نیست و درجایی ذکر شده مجازات همسران پیامبر دو برابر بقیه است سنگسار مگه دوبرابر یا نصف داره؟
اسلامی که دین رحمته چطور به زجر کش کردن یه انسان رای میده؟پس پیشرفت و طلوع بیشتر انسایت درش نسبت به مسیحیت و یهود کجاست؟ هرجوری بخواید نگاه کنید واقعا توجیح نداره و همین ادمو زده میکنه از امسال که جدی افتادم دنبال دین و اعتقاد هربار یه چیزو نشون دادن که واقعا میمونه که این همه از مهربانی اسلام ارزش و منزلت زن و...فقط حرف کساییه که قران نخوندن یا در دین جست و جو نکردن یا کسایی که زن رو رسما به عنوان برده دیدن که میگن اره این بهتره

righweb;974298 نوشت:
برادر عزیز سنگ سار مجازاتی هست که دین مبین اسلام صراحتا اون رو اعمال کرده حالا وحشی هایی مثل داعش دارن استفاده میکنن دلیل بر این نیست که کل این مجازاتو در جهان کنار بزاریم.

دین اسلام هیچ جا اعمال سنگسار نکرده در رابطه زنا هم گفته مجازات زن پیامبر 2برابره خب کدوم منطقی میتونه بگه دوبرابر سنگسار یا نصف سنگسار امکان پذیره؟
مجازات پدری که دخترش رو زنده به گور میکنه(سیستان که خبرش هم اومد) و میکشه و...هیچه خب این تاثیر بد نداره تو جامعه که چون یه سلول داده میتونه یه انسانو بدون هیچ منعی بکشه؟؟؟یا کسایی که تجاوز میکنند و اسید میپاشن که اتفاقا خوف و وحشت بیشتری تو جامعه ایجاد میکنند هیچ چیزیشون نمیشه حتی دستگیرم نمیشن اما یه رابطه خیانت دو نفر به کل ملت مرتبطه؟غیر از اینه که نشون میده زن متاهل در اسلام کنیز و جز اموال مرده که اگه غیر لذت دادن به شوهرش و تبعیت از دستورش یه اشباهیم کرد مجازاتش وحشیانه ترین شکنجه و مرگه؟
موضوع قفل شده است