سنتهاي الهي حاكم بر تاريخ

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سنتهاي الهي حاكم بر تاريخ

سنتهاي الهي حاكم بر تاريخ
قوانين الهي بر حيات بشري حاكم است كه معمولا انسانها از آن غافل هستند و اولياي الهي، آنها كه به ديده عبرت به دنيا نگريستند و اعتبار گرفتند بر آن واقف شدند . امير المومنين عليه السلام در خطبه اي به دو قانون حاكم بر تاريخ ،كه يكي مربوط به حكومتها و دولتها است و قانون ديگر در رابطه با ملتها و مردم است. به خوبي اشاره فرموده اند كه اين دو از سنتهاي الهي محسوب مي شود و تخلف ناپذيرند .
1- فراز اول خطبه 87 نهج البلاغه ،به قانون مربوط به حكومتها و دولتهاي زورگو و ستمگر، و اينكه خداوند در مقابل حكومتهاي ستمگر چگونه رفتار مي كند،اشاره مي كند و مي فرمايد:
«اما بعد فانّ الله لم يقصم جبّاري دهرٍ قط الا بعد تمهيل و رخاءٍ» خداوند هيچ ديكتاتوري را اخذ نمي كند مگر بعد از مهلت دادن و آسايشي . كه اين همان سنت تمهيل الهي است تا در اين دنيا آنها از نعمتهاي الهي برخوردار باشند و در آخرت عذاب آنها مضاعف گردد.
2- در همان خطبه اميرالمومنين عليه السلام قانون حاكم بر امتها و ملتها را نيز بيان مي فرمايند : « ولم يجبرعظم احدٍ من الامم الا بعد ازلٍ و بلاءٍ »و خداوند استخوان شكسته هيچ ملتي را ترميم نمي كند مگر بعد از مدتي بلا و گرفتاري و امتحان. يعني اگر ملتي به خاطر كوتاهي يا عدم بصيرت خود مايه بدبختي خود شد (مثلا به اختيار خود حكومت حاكم ظالم را پذيرفت يا در مقابل ظلم دشمن ساكت نشست) بايد عواقب آنرا نيز بپذيرد ودوباره با تلاش و تحمل اوضاع را بهبود ببخشد.

سنتهاي الهي
جامعه هيچ موقع بدون نذير(بيم دهنده ؛ هشدار دهنده) نيست خداوند مي فرمايد اول نذيري را مي فرستيم بعداً اگر تكذيب كردند عذاب الهي نازل مي شود. «...إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذابٍ شَديد»(46سبا) ازديدگاه قرآن بين تكذيب پيامبران و نزول عذاب رابطه وجود دارد«وَ قَوْمَ نُوحٍ لَمَّا كَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْناهُمْ وَ جَعَلْناهُمْ لِلنَّاسِ آيَةً وَ أَعْتَدْنا لِلظَّالِمينَ عَذاباً أَليماً »(37 فرقان)؛ تاريخ پيامبران ستون فقرات تاريخ انسان است؛ پيامبران بيشترين نقش را در طرح شعارها و آرمانهاي انساني در تاريخ بشر دارند.
فراز و فرود جامعه از ديدگاه قرآن بستگي به نوع عمل فرد و جامعه دارد؛ سخن امير المؤمنين عليه السلام نيز اين را تاييد مي كند. دليل قرآني«...‍‌
ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وال» (11 رعد)...خداوند آنچه را براى قومى است تغيير نمى‏دهد، تا وقتى كه خودشان آن را دگرگون سازند.
اميرالمؤمنين عليه السلام نيز در خطبه 234 نهج البلاغه ما را به اين مساله رهنمون مي شوند و به عبرت گرفتن از تاريخ و درس گرفتن از آن دعوت مي كنند: و احذروا ما نزل بالامم من قبلكم من المثلات بسوء الافعال و ذميم الاعمال فتذكروا في الخير و الشر احوالهم و احذروا ان تكونوا امثالهم. از آنچه(عذاب و بلا) به امتهاي گذشته به خاطر اعمال بد و كردار زشتشان نازل شد بپرهيزيد و احوال آنها را مطالعه كنيد تا مانند آنها نشويد.
تاريخ از ديدگاه حضرت علي عليه السلام تكرار مي شود؛ يعني علتها تكرار مي شود و تكرار معلولهاي مشابه را به دنبال خواهد داشت. آنحضرت مي فرمايند:«الايام تفيد التجارب» تاريخ تجربه به انسان مي دهد. بايد از اين تجارب استفاده كرد تا دچار سرنوشت گذشتگان نشويم.

موضوع قفل شده است