جمع بندی سرایت نجاست در مایعات روان

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سرایت نجاست در مایعات روان

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و ادب

دو مساله از رساله آیت الله مکارم نقل میکنم و سوال در مورد سرایت نجاست
در اجسام روان مثل روغن و... مطرح میکنم

مسأله 147ـ روغن و شیره اگر روان باشد هرگاه نقطه اى از آن نجس شود تمام آن نجس مى شود، امّا اگر روان نباشد، بطورى که از جایى به جایى سرایت کند فقط محلّ ملاقات نجس است و مى توان آن را برداشت و دور ریخت.

مسأله 151ـ هرگاه ظرفى را که ته آن سوراخ است روى زمین نجسى بگذارند، چنانچه آب با فشار از آن خارج شود داخل ظرف نجس نخواهد شد.
سوال این است که:
1.آیا مساله ی 151 فقط در مورد آب است و یا هر مایع روان؟
2.اگر مایع ظرفشویی را از ظرف خودش،از ارتفاع حدود 10 سانتی متری،بر روی ظرف
نجس بریزیم،به طوری که مایع از یک طرف به ظرف نجس و از طرف دیگر به ظرف مایع ظرفشویی وصل باشد،با توجه به اینکه غلظت مایع ظرفشویی مانع از حرکت سریع رو به پایین آن مانند آب میشود،آیا مایع در تمام ظرف نجس میشود؟

با تشکر:Gol::Gol:

کارشناس بحث : سجاد

[="Tahoma"][="Black"]

رضاهو;270156 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و ادب دو مساله از رساله آیت الله مکارم نقل میکنم و سوال در مورد سرایت نجاست در اجسام روان مثل روغن و... مطرح میکنم مسأله 147ـ روغن و شیره اگر روان باشد هرگاه نقطه اى از آن نجس شود تمام آن نجس مى شود، امّا اگر روان نباشد، بطورى که از جایى به جایى سرایت کند فقط محلّ ملاقات نجس است و مى توان آن را برداشت و دور ریخت. مسأله 151ـ هرگاه ظرفى را که ته آن سوراخ است روى زمین نجسى بگذارند، چنانچه آب با فشار از آن خارج شود داخل ظرف نجس نخواهد شد. سوال این است که: 1.آیا مساله ی 151 فقط در مورد آب است و یا هر مایع روان؟ 2.اگر مایع ظرفشویی را از ظرف خودش،از ارتفاع حدود 10 سانتی متری،بر روی ظرف نجس بریزیم،به طوری که مایع از یک طرف به ظرف نجس و از طرف دیگر به ظرف مایع ظرفشویی وصل باشد،با توجه به اینکه غلظت مایع ظرفشویی مانع از حرکت سریع رو به پایین آن مانند آب میشود،آیا مایع در تمام ظرف نجس میشود؟ با تشکر کارشناس بحث : سجاد

با عرض سلام و احترام و تشکر از سئوال جناب عالی

1. شامل هر مایع روانی می شود.
2. منظور از با فشار خارج شدن در مسئله این است که در یک جا جمع نشده و با آب داخل ظرف یکی حساب نشود بنابراین در مثال ظرف مایع ظرفشویی که فرمودید ، نجاست سرایت نمی کند. (1)

همیشه موفق و پیروز باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم[/]

با سلام...اگر آب دهان انسان نجس باشد(به دلیل کندن پوست لب همراه با درد)و انسان از لیوانی آب بخورد .....سپس از یک پارچ مقداری آب درون همان لیوان بریزد و بعد از آن چند نفر دیگر هم از آب آن پارچ بنوشند...(بدون استفاده از لیوان فرض سوال)
آیا اب درون لیوان و لیوان نجس می شوند؟
آیا پارچ و آب درون آن نجس می شوند؟
آیا دهان افراد دیگر هم نجس می شود؟
آگر دهان افراد هم نجس می شود ....و افراد از نجاست دهان خویش اطلاع نداشته باشند سپس یکی از آن ها برای چند ساعت(بیشتر از 6 ساعت) غایب شود....آیا دهان آن شخص بر مبنای قاعده ی "غیبت مسلمان" پاک می شود؟

مرجع:آیت الله سیستانی

آیا بو دلیل بر نجاست است؟

مرجع:آیت الله سیستانی

[="Tahoma"][="Black"]

montazar;272205 نوشت:
با سلام...اگر آب دهان انسان نجس باشد(به دلیل کندن پوست لب همراه با درد)و انسان از لیوانی آب بخورد .....سپس از یک پارچ مقداری آب درون همان لیوان بریزد و بعد از آن چند نفر دیگر هم از آب آن پارچ بنوشند...(بدون استفاده از لیوان فرض سوال) آیا اب درون لیوان و لیوان نجس می شوند؟ آیا پارچ و آب درون آن نجس می شوند؟ آیا دهان افراد دیگر هم نجس می شود؟ آگر دهان افراد هم نجس می شود ....و افراد از نجاست دهان خویش اطلاع نداشته باشند سپس یکی از آن ها برای چند ساعت(بیشتر از 6 ساعت) غایب شود....آیا دهان آن شخص بر مبنای قاعده ی "غیبت مسلمان" پاک می شود؟ مرجع:آیت الله سیستانی

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوال شما

صرف کنده شدن پوست موجب نجاست لب نمی شود مگر اینکه مثلا خونی آمده و موجب نجاست شده باشد .

در فرض نجاست و اتصال نجس به آب لیوان و انتقال تری آن به پارچ و ... همه این اشیاء نجس می شوند .

اگر احتمال عقلایی بدهد که مسلمان آن نجس را آب کشیده ، محکوم به طهارت است و گرنه به نجاستش باقی است. (1)

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
1. آیت الله سیستانی ، توضیح المسائل م 119 و 220[/]

[="Tahoma"][="Black"]

montazar;272209 نوشت:
آیا بو دلیل بر نجاست است؟ مرجع:آیت الله سیستانی

صرف بو دلیل بر نجاست نیست اما اگر نجاستی باعث تغییر بوی آب کر شود ، حکم به نجاست تمام آب داده می شود . (1)

همیشه سالم و مسرور باشید

پی نوشت:
1. آیت الله سیستانی ، توضیح المسائل م 17[/]

سجاد;273282 نوشت:
در فرض نجاست و اتصال نجس به آب لیوان و انتقال تری آن به پارچ و ... همه این اشیاء نجس می شوند .

اگر از پارچ داخل لیوان آب بریزند ، پارچ نجس می شود؟!

[="Tahoma"][="Black"]

golenarges.a65;273315 نوشت:
اگر از پارچ داخل لیوان آب بریزند ، پارچ نجس می شود؟!

با تشکر از سئوال شما

اگر از پارچ به صورت معمولی داخل لیوان نجس ، آب ریخته شود موجب نجاست آب پارچ نمی گردد.

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

با سلام.آقا سجاد بالاخره من نفهمیدم پارچ و آب درون آن نجس شده است یا نه ...من سوال کردم اگر با پارچ آب توی لیوان نجس بریزیم آب پارچ نجس می شه که گفتید آره....ولی چند روز پیش من از یه روحانی شنیدم که اگر از بالا آب قلیل بر روی نجاست بریزیم منبع آب نجس نمی شه...ما به صورت عادی از بالا آب درون لیوان ریختیم بدون تماس لیوان و پارچ....حالا حکمش چیه؟؟؟؟(اگر یه جای آب مایع دیگری درون پارچ باشد چی)
آیت الله سیستانی

montazar;282552 نوشت:
با سلام.آقا سجاد بالاخره من نفهمیدم پارچ و آب درون آن نجس شده است یا نه ...من سوال کردم اگر با پارچ آب توی لیوان نجس بریزیم آب پارچ نجس می شه که گفتید آره....ولی چند روز پیش من از یه روحانی شنیدم که اگر از بالا آب قلیل بر روی نجاست بریزیم منبع آب نجس نمی شه...ما به صورت عادی از بالا آب درون لیوان ریختیم بدون تماس لیوان و پارچ....حالا حکمش چیه؟؟؟؟(اگر یه جای آب مایع دیگری درون پارچ باشد چی) آیت الله سیستانی

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از پی گیری شما

حقیر عرض نکردم پارچ نجس می شود در پست های بعدی هم مطلب روشن شده ، تنها گفتم در صورت انتقال رطوبت لیوان به پارچ ، موجب نجاست آن است .

این پاسخ بخاطر رعایت تمام فروض و احتمالات ممکن است چون در برخی از حالت های ریختن آب پارچ داخل لیوان امکان نجس شدن محتویات پارچ هست مثل اینکه کسی پارچ را روی لبه لیوان نجس قرار دهد و بدون توجه به پر شدن لیوان و یکی شدن آب ها در لحظه پر شدن ، آن را نگه دارد !

مایعات مختلف هم در این حکم تفاوتی ندارند.

همیشه موفق و سلامت باشید

موضوع قفل شده است