زیارت با معرفت و واجب شدن بهشت

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زیارت با معرفت و واجب شدن بهشت

سلام خسته نباشید

در سایت حوزه نوشته کسی که عارف به حق حضرت معصومه باشید یعنی کتابهای ایشان را خوانده باشد البته به نگاه من...و به زیارت برود حتما خدا اون رو وارد بهشت میکند.....

سوالی که داشتم این بود که فرض میگیریم یکی مثل شیطان مثلا شیعه بوده ولی تمام گناهان رو داشته تکبرم داشته حالا میخواسته بره بهشت اگه کتابای ایشونو بخونه بره به زیارت حتما میره بهشت؟با یه سری سختی ها؟

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد شعیب

با سلام خدمت شما دوست گرامی

واجب شدن بهشت بر اثر زیارت عارفا به حقهای حضرت معصومه (ع) به معنای خواندن کتابهای ایشان نیست در زیر بیانی از آیه الله جوادی می آوریم:

اعمالي که باعث ورود در بهشت است يکسان نيست؛ بعضي از عمل هاي خير باعث مي‌شود انسان به بهشت راه پيدا کند، بعضي از اعمال خير سبب مي‌شود که بهشت در اختيار او قرار بگیرد، نه او در اختيار بهشت،
لذا سرّ اينکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) فرمودند، هر کس کريمهٴ اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه (سلام الله عليها) را زيارت کند بهشت براي او است، بدین خاطر است که او اهل ولايت است، اگر کسي پيوند ولايي با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، مي‌کوشد که رايحهٴ ولايت و طعم ولايت در هستي او پديد آيد و خود جزء اولياي الهي بشود، اگر کسي جزء اولياي خدا شد، «وليّ‌الله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.

در برخي از روايات آمده است که بهشت مشتاق سلمان است و اشتياق بهشت به سلمان بيش از علاقهٴ سلمان به بهشت است[ بحارالانوار، ج22، ص342؛ «ان الجنة لا شوق الی سلمان من سلمان الی الجنة وان الجنة لا عشق لسلمان من سلمان للجنة». ]. سّرش آن است که بهشت محصول عقيده صحيح و اخلاق صحيح و عمل صالح است و عقيده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراکي و عملي انسان است، اگر بهشت در اثر عقيده و خُلق و عمل است و اگر عقيده و خلق و عمل جزء شئون ادراکي و عملي روح آدم است؛ پس روح انسان والاست که در اثر تحصيل عقيده و اخلاق و اعمال بهشت را مي‌سازد، بهشت مملوک انساني است که «وليّ الله» است در جريان دوزخ هم ـ معاذالله ـ اين‌چنين است؛ بنابراين وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) اثر زيارت فاطمهٴ معصومه(سلام الله عليها) را استحقاق بهشت دانستند که بهشت براي او است.

 

آیت الله جوادی آملی در تبیین چگونگی دریافت ثواب کامل از زیارت حضرت فاطمۀ معصومه(س) به مولّفۀ شناخت و معرفت حقیقی نسبت به آن حضرت اشاره کرده و می گوید: از وجود مبارک امام رضا(سلام الله عليه) روایتی به ما رسيده است که فرمود؛ اگر کسي خواهرم کريمه اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها»[ بحارالانوار، ج48، ص317؛ «من زارها عارفاً بحقها فله الجنة». ] زيارت کند بهشت براي او ثابت است، معلوم مي‌شود کريمهٴ اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه(س) حقّي دارد که بعضي از زائران به حقّش عارف هستند، برخی عارف نيستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام مي‌شناسند و زيارت مي‌کنند که اينها بخشی از فضيلت و ثواب را دریافت می دارند، اما به ثواب کامل راه نمی يابند. لیکن برخی دیگر از زائرین آن حضرت حقّ اين کريمه را مي‌شناسند که امام هشتم فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او است.

زیرا معمولاً در مستحبّات، مطلوب متعدد است؛ يعني اگر کسي عارف به حق وجود مبارک فاطمهٴ معصومه(سلام الله عليها) نبود و يک زيارت عادي و عامي انجام داد، اين‌چنين نيست که از فضيلت محروم باشد، بلکه به اندازهٴ کار خود و درک خود ثواب مي‌برد، ولي آن ثواب کامل براي کسي است که عارف به حقّ کريمه اهل‌بيت باشد و او را زيارت کند.

خب چه جوری به کاملا حق ایشان رو بشناسیم؟ و منظور شما اینه که حق ولایتش رو بشناسی؟حالا چیکار کنیم این پیوند ولایی به کمالش برسه

ببخشید منظور شما اینه که ولایت در قلب ادم به نقطه اوجش برسه که دیگه هیچ گناهی انجام نده ولی اگه کسی توی دلش این معرفت رو نداشته باشه زیاد تاثیری نباید داشته باشه دیگه

با سلام

این که زائر درک کند که حضرت معصومه(سلام الله علیها) علاوه بر این که دختر امام و خواهر امام است دارای فضیلت های دیگری است که دیگر دختران و خواهران امام ندارند و حضرت در این فضیلت ها منحصر به فرد هستند که خدا به واسطه آن کمالات و فضائل به ایشان مقام شفاعت داده است و هر چقدر عمق این معرفت بیشتر شود محبت زائر به حضرت بیشتر شده و موجب می شود که بیشتر در مسیر اهداف حضرت که همان لقاء الله است قرار بگیرد.

 

ببخشید منظور شما اینه که ولایت در قلب ادم به نقطه اوجش برسه که دیگه هیچ گناهی انجام نده ولی اگه کسی توی دلش این معرفت رو نداشته باشه زیاد تاثیری نباید داشته باشه دیگه

معرفت و محبت و موالات اهلبیت دارای مراتب و مقاماتی است و صفر و صدی نیست بلکه به هر درجه ای که این معرفت و اطاعت شکل بگیرد به همان اندازه عارف به حق آن حضرات خواهد بود و به همان اندازه در مسیر قرار می گیرد یکی مثل سلمان یکی مثل ابوذر یکی مانند ابراهیم مجاب و ....یکی هم مثل ما زائران حضرات اهلبیت.

این معرفت به همان مرتبه انسان را به کمال و دوری از اهلبیت نزدیک می سازد.

و قرار نیست همه سلمان باشند. هر کس به اندازه معرفت خود حظ و بهره می برد.