جمع بندی زیارت اربعین قبل از فرا رسیدن اربعین

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زیارت اربعین قبل از فرا رسیدن اربعین
سلام و عرض ادب در پیاده روی اربعین بعضی ها قبل از اربعین بر می گردند. آیا ما این همه زحمت بکشیم و به عراق برویم و قبل از اربعین برگردیم ثواب زمان اربعین را از دست نداده ایم. علت برگشتن قبل از اربعین شلوغی و ترس از کمبود ماشین و یا مشکلات دیگر  است. آیا زیارت اربعین را میشود صبح اربعین بعد از نماز صبح انجام داد تا به ازدحام جمعیت برخورد نکنیم و  به خانه برگردیم.  
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد بدیع
سلام و عرض ادب در پیاده روی اربعین بعضی ها قبل از اربعین بر می گردند. آیا ما این همه زحمت بکشیم و به عراق برویم و قبل از اربعین برگردیم ثواب زمان اربعین را از دست نداده ایم. علت برگشتن قبل از اربعین شلوغی و ترس از کمبود ماشین و یا مشکلات دیگر  است. آیا زیارت اربعین را میشود صبح اربعین بعد از نماز صبح انجام داد تا به ازدحام جمعیت برخورد نکنیم و  به خانه برگردیم.
  با سلام زیارت اربعین شرایطی دارد که از جمله آنها قرار گرفتن آن در روز اربعین و حتی در هنگام ظهر این روز است. البته اگر رعایت این شرط یعنی انجام زیارت اربعین در روز اربعین مستلزم احتمال ضرر و زیان برای خود انسان و یا دیگران باشد این شرط ساقط می شود ولی اصل زیارت اربعین و استحباب آن ساقط نمی شود. بنابراین انجام زیارت اربعین و خواندن زیارت نامه آن در ایام اربعین به نیت رجاء و به امید درک ثواب و فضیلت این زیارت اشکالی ندارد و ان شا الله ثواب مخصوصه آن را نصیب خواهد کرد.
زیارت اربعین شرایطی دارد که از جمله آنها قرار گرفتن آن در روز اربعین و حتی در هنگام ظهر این روز است. 
  «عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: قَالَ لِي مَوْلَايَ الصَّادِقُ علیه السلام‏ فِي زِيَارَةِ الْأَرْبَعِينَ تَزُورُ ارْتِفَاعَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ وَ ذَكَرَ الزِّيَارَةَ إِلَى أَنْ قَالَ وَ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ وَ تَنْصَرِفُ؛ صفوان جمال میگوید: مولایم امام صادق علیه السلام در مورد زیارت اربعین به من فرمود: هنگام ظهر به زیارت می روی و میگویی: السَّلَامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ .... تا آخر زیارت اربعین و دو رکعت نماز میخوانی و آنچه میخواهی دعا میکنی و بر میگردی.»(1) پی نوشت: 1. وسائل الشيعة، ج‏14، ص478.
خوف و عسر و حرجی که به خاطر زیارت سید الشهدا علیه السلام ممکن است وجود داشته باشد دو حالت کلی دارد. گاهی این خوف و عسر و حرج از طرف دشمن و به منظور تحت شعاع قرار دادن زیارت حضرت و به تعطیلی کشاندن آن اعمال میشود. ترک زیارت به خاطر چنین خوفی توصیه نمی شود. همانطوری که امام صادق علیه السلام به معاویة بن وهب فرموده است که زیارت حسین علیه السلام را به خاطر ترس ترک مکن.(1) اما گاهی منشا این ترس ازدحام جمعیت و به عسر و حرج افتادن خود انسان و دیگران است. در این شرایط اگر بتوان با تقدیم و یا تاخیر زیارت این خوف و سختی را برطرف نمود کاملا بجا است.  پی نوشت: 1.کامل الزیارات، ص126.
جمع بندی پرسش: در پیاده روی اربعین برخی از زائرین به خاطر شلوغی و کمبود وسائل نقلیه و  ... قبل از اربعین بر می گردند. آیا ما این همه زحمت بکشیم و به عراق برویم و قبل از اربعین برگردیم ثواب زمان اربعین را از دست نداده ایم؟ آیا میتوان زیارت اربعین را صبح اربعین بعد از نماز صبح انجام داد تا به ازدحام جمعیت برخورد نکنیم؟ پاسخ: زیارت اربعین شرایطی دارد که از جمله آنها قرار گرفتن آن در روز اربعین و حتی در هنگام ظهر این روز است. در روایتی از امام صادق(علیه السلام) میخوانیم: «تَزُورُ ارْتِفَاعَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ وَ ذَكَرَ الزِّيَارَةَ إِلَى أَنْ قَالَ وَ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ وَ تَنْصَرِفُ؛ هنگام ظهر(روز اربعین) به زیارت می روی و میگویی: السَّلَامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ .... (تا آخر زیارت اربعین) و دو رکعت نماز میخوانی و آنچه میخواهی دعا میکنی و بر میگردی.»(1) البته اگر رعایت این شرط یعنی انجام زیارت اربعین در روز اربعین مستلزم عسر و حرج و احتمال ضرر و زیان برای خود انسان و یا دیگران باشد این شرط ساقط می شود ولی اصل زیارت اربعین و استحباب آن ساقط نمی شود. بنابراین انجام زیارت اربعین و خواندن زیارت نامه آن در ایام اربعین به نیت رجاء و به امید درک ثواب و فضیلت این زیارت اشکالی ندارد و ان شا الله ثواب مخصوصه آن را نصیب خواهد کرد. پی نوشت: 1. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن(1104ق)، وسائل الشیعة، قم، موسسه آل البیت، ج‏14، ص478.
موضوع قفل شده است