زيارت حضرت رضا عليه السلام از ديدگاه اهل سنت

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زيارت حضرت رضا عليه السلام از ديدگاه اهل سنت

زيارت حضرت رضا عليه السلام از ديدگاه اهل سنت


شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) - زيارت حضرت رضا عليه السلام از ديدگاه اهل سنت)

چكيده

نوشتار حاضر در سه فصل و سخن پاياني سامان يافته است ؛ در فصل اول با عنوان فضيلت زيارت قبر امام رضا (ع) از زبان معصومان در منابع اهل سنت اشاره شده است كه بالغ بر 11 روايت است .

فصل دوم با نام زيارت اهل سنت به بيان مواضع عملي اهل سنت از قرن چهارم تا حال حاضر اشاره شده است در اين فصل تبرك جستن "توسلات" شفاگرفتن و به زيارت رفتن قبر امام رضا (ع) توسط بزرگان و مردم اهل سنت بيان شده است .

فصل سوم با عنوان آستان حضرت به بيان گزارشهاي تاريخي درباره قدمت گنبد و بارگاه قبر مطهر امام رضا (ع) اشاره شده است . در اين فصل ثابت شده است تاريخچه گنبد و بارگاه امام رضا (ع) از قرن سوم – چهارم هجري بوده است .

در سخن پاياني نيز با جمع بندي از سه فصل ياد شده " به رد تفكرات وهابيت مبني بر حرمت زيارت " حرمت توسل به اموات ، حرمت تبرك و گريستن براي مردگان پرداخته شده است .

گفتني است تمامي مطالب اين مقاله با استفاده از منابع معتبر اهل سنت و بدون واسطه انجام گرفته است .

سخن آغازين

امام رضا (ع) هشتمين امام شيعيان است كه آستان مقدس آن حضرت از سده سوم هجري قمري تاكنون مورد توجه خاص و عام امت اسلامي به ويژه اهل سنت قرار گرفته و تمامي مسلمين از نقاط دور و نزديك به زيارت آن حضرت مي شتابند و با زيارت مرقد مطهر آن حضرت ، شفاي مريضان و رفع گرفتاريها را طلب مي كنند و با اين كار ، بر سنت بودن زيارت تاكيد كرده و خط بطلاني بر توهمات بي اساس برخي سلفيان و وهابيت كشيده اند .

با ظهور تفكرات و فتاواي ابن تيميه و گسترش آن توسط محمد بن عبدالوهاب ، اتحاد مسلمين به مخاطره افتاد و اين گروه با تكفير و مهدور الدم دانستن قاطبه مسلمين ، سعي در ايجاد شكاف و رخنه بين مسلمين داشتند . آنان مسلماناني كه به زيارت قبول انبياء و صالحين مي روند را قبروين و حجريون مي نامند و آنان را تكفير مي كنند ! در حالي كه زيارت " توسل " استغاثه و طلب رفع حوائج و تبرك به قبور انبياء و صالحين ، از باورهاي راستين و سنت هاي ديرين امت اسلامي است كه ريشه در آيات قرآني و روايات صحيح نبوي دارد ، قول و منش صحابه و تابعين و سيره ديگر مسلمانان گواهي بر اين واقعيت است .

پژوهش حاضر مجموعه اي كوتاه اما گويا از گزارش هاي تاريخي درباره علماي اهل سنت و پيروان آنها و توسلات و طلب رفع حوائج از امام رضا (ع) بر اساس منابع معتبر اهل سنت است كه در سه فصل ‹‹ فضيلت زيارت ›› ، ‹‹ زيارت اهل سنت ›› و ‹‹ آستان امام رضا (ع) ›› سامان يافته است.

فضيلت زيارت

زيارت مرقد شريف امام رضا (ع) و انعكاس آن در روايات پيامبر گرامي (ص) و اهل بيت (ع) و ذكر آن دركتب اهل سنت ، حاكي از اهميت و جايگاه ويژه آن امام بوده و سنت بودن زيارت مرقد پاك وي را به وضوح نمودار ساخته است .

در اين فصل يازده روايت در فضيلت زيارت قبر امام رضا (ع) از زبان پيامبر اعظم (ص) امام كاظم (ع) امام رضا (ع) امام جواد (ع) و امام هادي (ع) در منابع معتبر اهل سنت وارد شده است كه به آن اشاره مي شود :

1- در نگاه پيامبر اعظم (ص)

الف ) حاكم نيشابوري شافعي به سند خود از امام رضا (ع) چنين روايت كرده است :

عن علي الرضا (ع) عن آبائه عن النبي (ع) انه قال :‹‹ ستدفن بضعه مني بخراسان ، ما زارها مكروب الا نفس الله كربته و لا مذنب الا غفر الله ذنوبه .

از امام رضا (ع) روايت شده كه پيامبر (ص) فرمود : پاره اي از تن من در خراسان مدفون خواهد گشت . هر گرفتاري وي را زيارت كند خداوند گرفتاري اش را برطرف مي كند و هر گنهكاري او را زيارت كند خداي متعال گناهانش را مي آمرزد ››

ب) حاكم نيشابوري از امام صادق (ع) نيز به نقل از پيامبر (ص) مي گويد :

‹‹ ستدفن بضعه مني بخراسان لا يزوردها مومن الا اوجب الله له الجنه و حرم جسده علي النار : پاره اي از تن من در خراسان مدفون خواهد گشت . مومني به زيارت او برود خداوند بهشت را بر او واجب خواهد ساخت و بدن او را بر آتش جهنم حرام خواهد گرداند ››

ج ) از عايشه روايت شده كه رسول خدا (ص) فرمود :

‹‹ من زار ولدي بطوس فانما حج مره قالت مره !؟ فقال : مرتين . قالت : مرتين !؟ فقال: ثلاث مرات . فسكتت عائشه . فقال : و لو لم تسكتي لبلغت الي سبعين .

كسي كه فرزندم را در طوس زيارت كند گويي يك حج به جا آورده است . عايشه پرسيد: دو حج ؟ رسول خدا (ص) فرمود : سه حج . عايشه ساكت شد . پيامبر (ص) فرمود : اگر سكوت نمي كردي تا هفتاد حج بر مي شمردم . ››

با عنايت به نكته اي كه در اين روايت وجود دارد شايد بتوان گفت : شخصيت امام رضا (ع) و منطقه طوس به قدري براي عايشه مشخص بوده كه از پيامبر (ص) ‹‹ ولدي›› و يا ‹‹ طوس›› را نپرسيده ، بلكه تنها از ثواب و پاداش زيارت شگفت زده شده است .

2- در نگاه امام كاظم (ع)

حاكم نيشابوري به نقل از موسي بن جعفر (ع) مي گويد :

‹‹ من زار قبر ولدي علي كان له عند الله سبعين حجه ... من زاره اوبات عنده ليله كان كمن زار اهل السماوات (و) اذا كان يوم القيامه وجد معنا زوار ائمتنا اهل البيت و اعلاهم درجه و اقربهم حيوه زوار ولدي علي :

هركس آرامگاه فرزندم را زيارت كند ثواب هفتاد حج را نزد خدا خواهد داشت ... هركس او را زيارت كند يا شب در بارگاهش بماند گويي همه آسمانيان را زيارت كرده است و چون روز قيامت شود ، زائران را با امامان ما اهل بيت خواهد يافت و زائران فرزندم علي درجه شان بالاتر است . ››

3- در نگاه امام رضا (ع)

الف ) جويني شافعي با سلسله سند خود از فضال روايت كرده كه گفت

‹‹ سمعت علي بن موسي الرضا (ع) و جائه رجل فقال له : يابن رسول الله ! رايت رسول الله في المنام كان يقول لي : كيف انتم اذا دفن في ارضكم بضعتي و استحفظتم و ديعتي و غيب في ثراكم لحمي / فقال له الرضا (ع) انا المدفون في ارضكم و انا بضعه نبيكم و انا الوديعه واللحم ، من زارني و هو يعرف ما اوجب الله من حقي و طاعتي ، انا و آبائي شفعاؤه يوم القيامه و من كنا شفعاؤه نجا ، ولو عليه مثل وزر الثقلين الجن والانس از علي بن موسي الرضا (ع) شنيدم شخصي نزد وي آمد و به امام عرض كرد : اي فرزند رسول خدا ! پيامبر (ص) را در خواب ديدم كه به من مي فرمود : چگونه خواهيد بود زماني كه پاره تن من در سرزمين شما مدفون و امانتم را محافظت كنيد و گوشت بدنم در سرزمين شما پنهان شود ؟ امام رضا (ع) در پاسخ فرمود : من آن شخصي هستم كه در سرزمين شما دفن خواهد شد ، من پاره تن رسول خدا هستم . امانتي كه هر شخصي اگر با معرفت به حقم و اطاعت از من زيارتم كند من و پدرانم شفيعان او در روز قيامت خواهيم بود و كسي كه ما شفيعان او باشيم نجات خواهد يافت ، هرچند گناهان وي به اندازه گناهان جن و انس باشد .

ب) حاكم نيشابوري شافعي به سند خود مي گويد : امام رضا (ع) فرمود : ‹‹ من زارني علي بع داري اتيته يوم القيامه في ثلاثه مواطن حتي اخلصه من اهوالها : اذا تطايرت الكتب و شمالا و عند الصراط و عند الميزان : كسي كه به زيارت من بيايد من نيز روز قيامت در سه جايگاه به فرياد او خواهم رسيد : زماني كه نامه هاي اعمال را به دست راست و چپ مي دهند و هنگام عبور از پل صراط و هنگامي كه اعمال را در كفه ترازو قرار مي دهند . ››

زيارت حضرت رضا عليه السلام از ديدگاه اهل سنت

چكيده