جمع بندی زن زيبا و خوف پیامبر

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زن زيبا و خوف پیامبر

درود بر شما
حديث زير از نظر سندي درست است؟
اين با عصمت معصومي مثل پيامبر سازگار است؟

عن ابی عبدالله (علیه السلام) قال:
رأی رسول الله امرأه فاعجبته فدخل علی ام سلمه و کان یومها، فاصاب منها و خرج الی الناس و رأسه یقطر فقال: ایها الناس! انما النظر من الشیطان فمن وجد من ذلک شیئاً فلیات اهله
: از امام صادق علیه السلام نقل شده که:
روزی چشمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر زنی افتاد، و از زیبائی وی به شگفت آمد، همان لحظه به سراغ همسرش ام سلمه آمده و آرامش خویش را باز یافت، و سپس با غسل جنابت به مسجد آمده و خطاب به مردم فرمود: دیدار نامحرم از کارهای شیطان است، هر کس نگاهش به نامحرم افتاد و از آن متأثر شد به سراغ همسرش برود.

آدرس : كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج‏11 ؛ ص129
ممنون از پاسختون@};-

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد واسع

[TD][/TD]


بسمه تعالی
با سلام و احترام
در روایتی در کتاب شریف کافی این گونه آمده است:
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «رَأى‏ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ امْرَأَةً، فَأَعْجَبَتْهُ‏، فَدَخَلَ عَلى‏ أُمِّ سَلَمَةَ وَ كَانَ يَوْمُهَا، فَأَصَابَ مِنْهَا، وَ خَرَجَ إِلَى النَّاسِ وَ رَأْسُهُ يَقْطُرُ، فَقَالَ‏: أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا النَّظَرُ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذلِكَ شَيْئاً، فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ».(1)
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: پیامبر (صلی الله علیه و آ له) زنی را دیدند و از آن به شگفت آمدند لذا بر ام سلمه وارد شد زمانیکه که مختص ایشان بود و با وی آمیزش کرد و بعد از غسل جنابت به سوی مردم رفت و به آنان فرمود: ای مردم نگاه به نامحرم از ناحیه شیطان است. کسی که با نامحرم مواجه شد با همسر خویش هم بستر شود.
تحلیل روایت:
دو سوال پیرامون روایت فوق مطرح میشود:

  1. آیا روایت مذکور با عصمت پیامبر(صلی الله علیه و آله) منافات ندارد؟
  2. سند روایت معتبر می باشد یا خیر؟
در پاسخ به سوال اول باید گفت تعجب کردن از امور زیبا و به شگفت آمدن از هر منظره طبیعی و زیبا امری مطابق سرشت آدمی بوده و اگر کسی از منظره زیبا یا اشیاء زیبا یا موجودات شگفت انگیز در شگفت نشود باید علت آن را پرسید و دلیل آن را جست که چرا منظره ای که همگان را به شگفت وا می دارد برای برخی از انسانها هیچ گونه تعجبی ندارد. لذا قران کریم اموری را مایه تعجب دانسته و مصادیقی برای آن ذکر نموده است و اموری را نیز مایه تعجب نمی داند. لذا اصل اینکه آدمی از چه اموری متعجب شود و نسبت به چه اموری در شگفت نشود به باورها و فرهنگ ها نیز ارتباط پیدا می کند. اما در باره امور طبیعی مانند زیبایی زنان، زیبایی طبیعت، زیبایی حیوانات و مانند آن همه انسانها یکسان بوده و انسان معصوم و غیر معصوم نسبت به آن تفاوتی نمی کند. یکی از امور طبیعی که در قران کریم مایه شگفت شمرده شده است زنان می باشند و بلکه مردان نیز گاهی برای زنان مایه شگفت می باشند. لذا قران کریم اصل شگفت انگیز بودن زنان را در دو آیه به صراحت ذکر نموده و در یکی از آیات به طور مشخص پیامبر اسلام را مخاطب قرار داده است:

  • وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ‏ وَ لا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ‏ أُولئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ يُبَيِّنُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(2)
با زنان مشرك ازدواج مكنيد تا ايمان آورند و يك كنيز با ايمان بهتر است از خانمى مشرك هر چندآن خانم مورد شگفت و خوشايندتان باشد و با مردان مشرك ازدواج مكنيد تا ايمان آورند كه يك برده مؤمن‏از آقايى مشرك بهتر است هر چند كه مورد شگفت و خوشايند شما باشد آرى مشركين شما را به سوى آتش‏دعوت مى‏كنند و خدا به سوى جنت و مغفرتى به اذن خود مى‏خواند و آيات خود را براى مردم بيان مى‏كند تاشايد متذكر شوند.

  • لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ‏ حُسْنُهُنَّ إِلاَّ ما مَلَكَتْ يَمينُكَ وَ كانَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ رَقيباً(3)
پس از اين(زنانى كه برشمرديم) زنان(ديگر) و(نيز) اينكه همسرانى(تازه) راجايگزين آنان كنى بر تو حلال نيست هر چند زيبايى(خوى) آنان تو را خوش آيد؛مگرآنكه كنيزت باشند و خداوند مراقب هر چيزى است.
حاصل اینکه با عنایت به آنچه در روایت فوق آمده است و آنچه در قران کریم درباره مساله شگفت انگیزی زنان ذکر شده است و همچنین جنبه بشری انسانهای معصوم و عدم تفاوت آنان در احساسات و هیجانات و واکنش های آنان نسبت به امور طبیعی روایت مذکور هیچ گونه منافاتی با عصمت پیامبر گرامی اسلام ندارد چرا که در شگفت شدن انسانها نسبت به برخی از امور زیبای طبیعت، امری مطابق سرشت و طبیعت آدمی است.
اما در پاسخ به سوال دوم که یک مساله سندی است باید گفت:
رجال و شخصیت های موجود در سند افرادی ثقه و قابل اعتماد می باشند و صرفا درباره یکی از رجال سند یعنی «معلی بن محمد» در برخی از کتب رجالی آمده است : که از «ضعفاء» یعنی از راویان ضعیف نقل می کند(4) و در کتب دیگر آمده است که«مضطرب الحدیث و المذهب» است اما کتاب های او مورد مدح می باشد(5). اما طبق تحقیقات صورت گرفته این شخصیت نیز مورد اعتماد و ثقه می باشد. در نتیجه این حدیث از جهت سندی مشکلی ندارد.

پی نوشت ها:
1.كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، 15جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران، چاپ: 1، 1429 ه.ق. ج 11 ص 129.

2. بقره/221.

3. احزاب/52

4.واسطی بغدادی، احمد بن حسین، الرجال (لابن غضائری) مصحح: محمد رضا حسینی، نشر دارالحدیث، 1364ش، چاپ اول، قم ، ج 1 ص 96.

5. علامه حلی، حسن بن یوسف بن مطهر، الخلاصه للحلی، مصحح: محمد صادق بحرالعلوم، ناشر: دارالذخائر، 1411ق، چاپ دوم، نجف اشرف، ص 259.

واسع;1013875 نوشت:
بسمه تعالی
با سلام و احترام
در روایتی در کتاب شریف کافی این گونه آمده است:
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «رَأى‏ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ امْرَأَةً، فَأَعْجَبَتْهُ‏، فَدَخَلَ عَلى‏ أُمِّ سَلَمَةَ وَ كَانَ يَوْمُهَا، فَأَصَابَ مِنْهَا، وَ خَرَجَ إِلَى النَّاسِ وَ رَأْسُهُ يَقْطُرُ، فَقَالَ‏: أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا النَّظَرُ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذلِكَ شَيْئاً، فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ».(1)
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: پیامبر (صلی الله علیه و آ له) زنی را دیدند و از آن به شگفت آمدند لذا بر ام سلمه وارد شد زمانیکه که مختص ایشان بود و با وی آمیزش کرد و بعد از غسل جنابت به سوی مردم رفت و به آنان فرمود: ای مردم نگاه به نامحرم از ناحیه شیطان است. کسی که با نامحرم مواجه شد با همسر خویش هم بستر شود.

سلام
استاد از پاسخ و لطفتون ممنون@};-

پرسش: آیا آیات و روایاتی که به شگفت زده شدن پیامبر از دیدن برخی از زنان اشاره دارد معتبر می باشند و با عصمت پیامبر منافاتی ندارند؟
پاسخ:

در روایتی در کتاب شریف کافی این گونه آمده است:
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «رَأى‏ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ امْرَأَةً، فَأَعْجَبَتْهُ‏، فَدَخَلَ عَلى‏ أُمِّ سَلَمَةَ وَ كَانَ يَوْمُهَا، فَأَصَابَ مِنْهَا، وَ خَرَجَ إِلَى النَّاسِ وَ رَأْسُهُ يَقْطُرُ، فَقَالَ‏: أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا النَّظَرُ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذلِكَ شَيْئاً، فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ».(1)
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: پیامبر (صلی الله علیه و آ له) زنی را دیدند و از آن به شگفت آمدند لذا بر ام سلمه وارد شد زمانیکه که مختص ایشان بود و با وی آمیزش کرد و بعد از غسل جنابت به سوی مردم رفت و به آنان فرمود: ای مردم نگاه به نامحرم از ناحیه شیطان است. کسی که با نامحرم مواجه شد با همسر خویش هم بستر شود.
تحلیل روایت:
دو سوال پیرامون روایت فوق مطرح میشود:

  1. آیا روایت مذکور با عصمت پیامبر(صلی الله علیه و آله) منافات ندارد؟
  2. سند روایت معتبر می باشد یا خیر؟
در پاسخ به سوال اول باید گفت تعجب کردن از امور زیبا و به شگفت آمدن از هر منظره طبیعی و زیبا امری مطابق سرشت آدمی بوده و اگر کسی از منظره زیبا یا اشیاء زیبا یا موجودات شگفت انگیز در شگفت نشود باید علت آن را پرسید و دلیل آن را جست که چرا منظره ای که همگان را به شگفت وا می دارد برای برخی از انسانها هیچ گونه تعجبی ندارد. لذا قران کریم اموری را مایه تعجب دانسته و مصادیقی برای آن ذکر نموده است و اموری را نیز مایه تعجب نمی داند. لذا اصل اینکه آدمی از چه اموری متعجب شود و نسبت به چه اموری در شگفت نشود به باورها و فرهنگ ها نیز ارتباط پیدا می کند. اما در باره امور طبیعی مانند زیبایی زنان، زیبایی طبیعت، زیبایی حیوانات و مانند آن همه انسانها یکسان بوده و انسان معصوم و غیر معصوم نسبت به آن تفاوتی نمی کند. یکی از امور طبیعی که در قران کریم مایه شگفت شمرده شده است زنان می باشند و بلکه مردان نیز گاهی برای زنان مایه شگفت می باشند. لذا قران کریم اصل شگفت انگیز بودن زنان را در دو آیه به صراحت ذکر نموده و در یکی از آیات به طور مشخص پیامبر اسلام را مخاطب قرار داده است:

  • وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ‏ وَ لا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ‏ أُولئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ يُبَيِّنُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(2)
با زنان مشرك ازدواج مكنيد تا ايمان آورند و يك كنيز با ايمان بهتر است از خانمى مشرك هر چندآن خانم مورد شگفت و خوشايندتان باشد و با مردان مشرك ازدواج مكنيد تا ايمان آورند كه يك برده مؤمن‏از آقايى مشرك بهتر است هر چند كه مورد شگفت و خوشايند شما باشد آرى مشركين شما را به سوى آتش‏دعوت مى‏كنند و خدا به سوى جنت و مغفرتى به اذن خود مى‏خواند و آيات خود را براى مردم بيان مى‏كند تاشايد متذكر شوند.

  • لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ‏ حُسْنُهُنَّ إِلاَّ ما مَلَكَتْ يَمينُكَ وَ كانَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ رَقيباً(3)
پس از اين(زنانى كه برشمرديم) زنان(ديگر) و(نيز) اينكه همسرانى(تازه) راجايگزين آنان كنى بر تو حلال نيست هر چند زيبايى(خوى) آنان تو را خوش آيد؛مگرآنكه كنيزت باشند و خداوند مراقب هر چيزى است.
حاصل اینکه با عنایت به آنچه در روایت فوق آمده است و آنچه در قران کریم درباره مساله شگفت انگیزی زنان ذکر شده است و همچنین جنبه بشری انسانهای معصوم و عدم تفاوت آنان در احساسات و هیجانات و واکنش های آنان نسبت به امور طبیعی روایت مذکور هیچ گونه منافاتی با عصمت پیامبر گرامی اسلام ندارد چرا که در شگفت شدن انسانها نسبت به برخی از امور زیبای طبیعت، امری مطابق سرشت و طبیعت آدمی است.
اما در پاسخ به سوال دوم که یک مساله سندی است باید گفت:
رجال و شخصیت های موجود در سند افرادی ثقه و قابل اعتماد می باشند و صرفا درباره یکی از رجال سند یعنی «معلی بن محمد» در برخی از کتب رجالی آمده است : که از «ضعفاء» یعنی از راویان ضعیف نقل می کند(4) و در کتب دیگر آمده است که«مضطرب الحدیث و المذهب» است اما کتاب های او مورد مدح می باشد(5). اما طبق تحقیقات صورت گرفته این شخصیت نیز مورد اعتماد و ثقه می باشد. در نتیجه این حدیث از جهت سندی مشکلی ندارد.

پی نوشت ها:
1.كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، 15جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران، چاپ: 1، 1429 ه.ق. ج 11 ص 129.
2. بقره/221.
3. احزاب/52
4.واسطی بغدادی، احمد بن حسین، الرجال (لابن غضائری) مصحح: محمد رضا حسینی، نشر دارالحدیث، 1364ش، چاپ اول، قم ، ج 1 ص 96.
5. علامه حلی، حسن بن یوسف بن مطهر، الخلاصه للحلی، مصحح: محمد صادق بحرالعلوم، ناشر: دارالذخائر، 1411ق، چاپ دوم، نجف اشرف، ص 259.
موضوع قفل شده است