جمع بندی زندگینامه حضرت علی اکبر علیه السلام

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زندگینامه حضرت علی اکبر علیه السلام


سلام
لطفا زندگینامه حضرت علی اکبر (علیه السلام) مادر و خانواده مادری ایشان را ذکر بفرمائید.

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد عماد

[TD][/TD]

پرسش:
در مورد زندگی نامه حضرت علی اکبر(علیه السلام) توضیحاتی ارائه بفرمائید، مادر و خانواده مادر ایشان چه کسانی بودند؟

پاسخ:
حضرت علی اکبر (علیه السلام) به نظر اکثر مروخین فرزند ارشد امام حسین(علیه السلام) و نام مادر لیلی بنت مره است.(1)در سال تولد ایشان اختلاف است اما به نظر می رسد در زمان خلافت عثمان در سال 35 هجری قمری متولد شده است. (2)
مادر ایشان، لَیلیٰ بنت أبی مُرَّة بن عُروَة بن مسعود الثَقَفی است.
پدر لیلیٰ، ابی مُرَّه بن عُروَه بن مسعود بن مُعَتِّب و از قبیله ثقیف بود.(3)ابی مره در زمان پیامبر(صلی الله علیه وآله)متولد شد. ابی مره و پدرش، عروه بن مسعود، هر دو از صحابه پیامبر(صلی الله علیه وآله) بودند. ابومره با برادش خدمت پیامبر(صلی الله علیه وآله) رسید و اسلام آورد.(4)عروة بن مسعود یکی از سادات اربعه در اسلام و از بزرگان عرب است. او را در مَثَل صاحب یس و شبیه‌ترین مردم به حضرت عیسی(علیه السلام) گفته‌اند.(5)مادر لیلیٰ میمونه دختر ابوسفیان از بنی امیه بود.(6)
روایتی حکایت از ازدواج علی اکبر(علیه السلام) و داشتن فرزندی به نام حسن دارد؛ اما برخی بر آنند که از ایشان فرزندی به جای نمانده است در مقابل چنانکه گروهی از نسب‌شناسان گفته‌اند از وی فرزندی نمانده(7)و نسل امام حسین(علیه السلام) تنها از طریق امام سجاد(علیه السلام) ادامه پیدا کرده است.(8)
علی‌اکبر(علیه السلام) روز عاشورا اولین نفر از بنی‌هاشم بود که به شهادت رسید.(9) ایشان پس از اندکی جنگ با سپاهیان ابن سعد نزد پدرش بازگشت و گفت سنگینی اسلحه مرا آزار می‌دهد و تشنگی مرا از پای درآورد،(10)امام حسین فرمود به زودی جدت را ملاقات می‌کنی و آن حضرت شما را سیراب خواهد کرد که بعد از آن هرگز تشنگی نباشد.»(11) علی‌اکبر(علیه السلام) به میدان بازگشت، و منقذ بن مره شمشیری بر فرق او زد سپس دیگران بر ایشان حمله‌ور شدند.(12) و ایشان را به شهادت رساند.
امام حسین(علیه السلام) پس از شهادت علی اکبر(علیه السلام) بر بالای جنازه او آمد،(13) و گروهی که او را کشته بودند را نفرین کرد: «[=AR Quran] قَتَلَ اللّهُ قَوْماً قَتَلوک: خدا بکشد کسانی را که ترا کشتند(14)و فرمود: «[=AR Quran]عَلَی الدُّنیا بَعْدَک الْعَفا؛ پس از تو‌ای پسرم! افّ بر این دنیا باد.»(15) سپس از به جوانان اهل بیت خواست که جنازه علی اکبر را به کنار خیمه‌ها منتقل کنند.(16)

منابع:
1. ابوالفرج اصفهانی، علی بن الحسین، مقاتل الطالبیین، تحقیق احمد صقر، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، الطبعه الثانیه، 1408ق، ص86؛
2. همان، ص87
3. ابن عبدالبر، یوسف بن عبدالله، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، تحقیق علی محمد البجاوی، بیروت،‌ دار الجیل، چاپ اول، 1412ق، ج‌3، ص1066.
4. ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، الإضابة فی تمییز الصحابة، تحقیق عادل احمد عبدالموجود، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1415ق، ج‌۷7، ص306.
5. ابن عبدالبر، پیشین، ص1067.
6. ابوالفرج اصفهانی، پیشین،ص86
7. یعقوبی، احمد بن یعقوب، تاریخ الیعقوبی، بیروت، دار صادر، بی‌تا،ج2، ص246.
8. ابن سعد، محمد بن منیع البصری، الطبقات الکبری، بیروت، دار الفکر، بی تا، ج5، ص211.
9. ابوالفرج اصفهانی، پیشین، ص87.
10. سید ابن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، تحقیق جواد فیومی اصفهانی، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1416ق، ص113.
11. خوارزمی، ابی الموید، مقتل الحسین، تحقیق محمد السماوی، قم، انوار الهدی، 1418ق، ج2، ص35.
12. شیخ مفید، محمد بن محمد، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، قم، کنگره شیخ مفید، 1413ق، ج2، ص106.
13. سید ابن طاوس، پیشین، ص114.
14. مفید، الارشاد، پیشین.
15. سید ابن طاوس، پیشین؛ شیخ مفید، الارشاد، پیشین،
16. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، بیروت، ‌دار الکتب العلمیه، الثانیه، 1408ق، ج3، ص336.

موضوع قفل شده است