رونمایی از پنجره های تشنه با تقریظ رهبر انقلاب

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
رونمایی از پنجره های تشنه با تقریظ رهبر انقلاب

متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «پنجره‌های تشنه» نوشته مهدی قزلی در آستانه‌ اربعین حسینی و همزمان با حضور میلیونی عاشقان ثارالله در راهپیمایی عظیم اربعین، در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء رونمایی شد.

آئین رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «پنجره‌های تشنه» در آستانه‌ اربعین حسینی و همزمان با حضور میلیونی عاشقان ثارالله در راهپیمایی عظیم اربعین، در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام برگزار شد.
* پخش مستندی از همراهی کاروان دلدادگان حسینی

پیش از آغاز مراسم رونمایی بخش‌هایی از روایت عاشقی انتقال ضریح جدید امام حسین علیه‌السلام از قم به کربلا پخش شد.
در ابتدا سخنان نویسنده اثر از روایت دلدادگی ایرانیان پخش شد، قزلی در این بخش در مستندی عنوان کرده بود که، یک نویسنده چه می‌خواهد، یک خط داستانی با تعدادی شخصیت تاثیرگذار و...کنتراست عجیبی در جمعیت بود از بیسواد تا تحصیل‌ کرده، کودک تا نوجوان، زن و مرد همه جور آدمی در میان جمعیت بودند.
قزلی ادامه می‌دهد، پسری بنام فرشاد در روستای نهر میان بود که وقتی تریلی حامل ضریح مطهر حرکت کرد از آن گرفته بود و رها هم نمی‌کرد، با اصرار خواستیم رها کند التماس می‌کردیم، اما پیش از رها کردن می‌گفت اسمم فرشاد است، مرا در کربلا به اسم دعا کنید، پس از رها کردن هم کف جاده نشست و گریه می‌کرد.
وی تصریح کرد: خیلی جاها آرزو می‌کردیم جای این مردم باشیم. احساس آرامش دارم فکر می‌کنم کار خوبی شده است.

* خوراکیان: تقریظ‌نویسی سنت حسنه رهبر معظم انقلاب از پیش از انقلاب تاکنون است

پس از پخش مستندی از مسیر این کاروان زیبا، امیر خوراکیان رئیس حوزه ریاست موسسه انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در این مراسم اظهار داشت: یک هفته پس از اهداء این کتاب به رهبر انقلاب ، ایشان یادداشت قابل تاملی بر این اثر نگاشتند.
وی افزود: به طور کلی مطالعه کتاب و عادت به مطالعه از نکات مورد تاکید رهبر انقلاب است ، سنت حسنه‌ای که ایشان به روایت خودشان از قدیم داشته‌اند، که در ذیل و یا کنار اثر یادداشت، تاریخی و یا یادداشتی بر کتاب‌ها نوشته‌اند، البته ایشان این سنت حسنه را پس از انقلاب هم ادامه داده‌اند.
خوراکیان این تقریظ ها را آغازگر جریانی فرهنگی برشمرد و افزود: انتشار این تقریظ‌ها برای تشویق نویسنده و معرفی کتاب‌های خوب ثمربخش است.
به گفته وی، رهبر انقلاب هم پس از مطالعه بر این کتاب یادداشتی نوشتند که بخش عمده آن نوشته‌ای خطاب به محضر امام حسین(ع) و در ادامه تشویقی برای کتاب است.
نویسنده کتاب«پنجره‌های تشنه» گفت: حس خوبی از آنچه رهبر انقلاب در مورد این کتاب نوشته به من منتقل شد و همان حسی که من از نوشتن این کتاب داشتم به رهبری منتقل شده و این حس از درون ایشان به این تقریظ منتقل شده است.

خوراکیان تاکید کرد: تاکنون بیش از 43 تقریظ نوشته و رونمایی شده است، که بطور معمول در برنامه‌های گوناگون با حضور شخصیت‌های برجسته از آنها رونمایی صورت گرفته است. اما محوریت رونمایی از کتاب‌ «پنجره‌های تشنه» مکان شریفی است که در آن قرار داریم یعنی کربلای معلی. محوریت این رونمایی مکان شریفی است که ما در آن قرار داریم. در حقیقت به نوعی شاید بهتر است به جای رونمایی بگوییم این مراسم، مراسم تقدیم این نوشته شیرین به محضر امام حسین(علیه ‌اسلام) است، چون بخشی از این یادداشت دل‌نوشته رهبر انقلاب به محضر امام(ع) است و جلوه این احساسات و عواطف و شور معنوی مردم است.
* قزلی: ما بدهکار امام حسین (ع) هستیم

مهدی قزلی در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پنجره‌های تشنه»، گفت: خیلی به اتفاقات خوشبین نبودم و فکر می‌کردم که اتفاقات شهرها تکرار شود ولی قدم به قدم و ساعت به ساعت غیرقابل پیش‌بینی بود. اتفاقات فیزیکی و معنوی این سفر بسیار خاص بود.
وی افزود: ما همراه ضریح امام حسین (ع) از قم تا تهران و از تهران تا مرز و از آنجا به کربلا بودیم، ما کل خوزستان را پیاده طی کردیم البته پیاده به این معنا که سرعت حرکت خودروی حامل ضریح با قدم‌های مردم یکی شده بود.
قزلی به تفاوت این مشایعت و پیاده روی با پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: در پیاده‌روی اربعین همه رو به سوی یک مرکز مشخص یعنی حرم اباعبدالله (ع) دارند اما در استقبال و مشایعت مردم با ضریح توجه مردم به سوی یک نشانه از امام حسین (ع) بود. وقتی امام خمینی می‌گفت جبهه باید پر شود مردم از صنوف مختلف کار را رها می‌کردند و به جیهه می‌رفتند ولی حضور مردم در انتقال ضریح بسیار چشمگیر بود.
وی گفت: برکات این سفر جاریست و نمی‌دانم چطور باید پاسخگو باشم، ما بدهکار امام حسین (ع) هستیم، یک زمانی امام حسین می‌فرمودند «هل من ناصر ینصرنی» که آن زمان با امام حسین بودن شرط بود وگرنه من کار خاصی نکردم و با نوشتن یک کتاب کار زیادی انجام ندادم و باعث شرمندگی و خجالت من است، سایه توجه امام حسین واقعاً عمیق و گسترده است ولی هیچ‌گاه نمی‌خواهم احساس کنم که کار بزرگی انجام دادم بلکه این کتاب پیشکشی به محضر امام حسین است.
نویسنده کتاب«پنجره‌های تشنه» گفت: حس خوبی از آنچه رهبر انقلاب در مورد این کتاب نوشته به من منتقل شد و همان حسی که من از نوشتن این کتاب داشتم به رهبری منتقل شده و این حس از درون ایشان به این تقریظ منتقل شده است. رهبر انقلاب یک جمله‌ای که در مورد کتاب نوشته بودند بسیار جالب توجه است و آن چیزی که مد نظر من بوده از منظر ایشان دیده شده و به ایشان منتقل شده است.

در ادامه متن این تقریظ می آید:
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
این حسین کیست که عالم همه دیوانه‌ى اوست‌
این چه شمعی است که جانها همه پروانه‌ى اوست‌
اى شعله‌ى فروزان، اى فروغ تابان، اى گرمابخش دلهاى خلایق! تو کیستى با این شکوه و جلال، با این شیرینى و دلنشینى، با این هیبت و اقتدار، با این‌همه لشکر دل‌به‌همراه، با غلغله‌ى فرشتگان که در کنار موکب تو با آدمیان رقابت میکنند؟ تو کیستى اى نور خدا، اى نداى حقیقت، اى فرقان، و اى سفینةالنجاة؟ چه کرده‌ئى در راه خدایت که پاداش آن خدائى‌شدنِ هر آن چیزى است که به تو نسبت میرساند؟ بنفسى انت، بروحى انت، بِمُهجَةِ قلبى انت، و سلام الله علیکَ یومَ وُلِدتَ و یوم اُستُشهِدتَ مظلوماً و یوم تُبعَثُ فاخِراً و مَفخَراً. 93/2/29
بسیار خوب و با ذوق و سلیقه نوشته شده است؛ و با نگاه هنرمندانه و کنجکاو و نکته‌یاب. خواندم تا 93/2/28.
کتاب «پنجره‌های تشنه» روز نوشت‌های مهدی قزلی از انتقال ضریح جدید امام حسین علیه‌السلام از قم به کربلا در سال 1391 است و انتشارات سوره‌ی مهر آن را منتشر کرده است.
بر اساس این گزارش، این مراسم پس از نماز مغرب و عشا به صورت زنده از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
این گزارش اضافه می کند مهدی قزلی نویسنده‌ کتاب و مسئولان موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم رونمایی حضور داشتند.

برچسب: