روایات و احادیث در مورد ظهور امام زمان (ع)

تب‌های اولیه

26 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
روایات و احادیث در مورد ظهور امام زمان (ع)

با سلام
به تمامی عزیزان اسک دین

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تقوم الساعة حتَّى يقوم قائم للحقّ منّا وذلک حين يأذن الله عزَّ وجلَّ له، ومن تبعه نجا ومن تخلَّف عنه هلک. الله الله عباد الله، فأتوه ولو حبواً على الثلج فإنَّه خليفة الله عزَّ وجلَّ وخليفتي).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: قيامت برپا نمي شود تا قائم بر حق از ما عليه السلام قيام فرمايد واين کار موقعي صورت پذير است که خداي عزَّ وجلَّ او را اذن دهد هر کس پيرويش نمايد نجات يابد وهر که از او تخلف جويد هلاک گردد. خدا را خدا را اي بندگان خدا بخدمتش بشتابيد واگر چه خود را با کشيدن روي برف باشد زيرا او خليفه خداي عزَّ وجلَّ وخليفه من است.

(بحار ج 51 ص 65؛ وعيون أخبار الرضا ج 2 ص 50؛ ويوم الخلاص ص 42):

عن جابر الجعفي عن ابي جعفر عليه السلام قال: (الزم الأرض ولا تحرّک يداً ولا رجلاً حتَّى ترى علامات أذکرها لک، وما أراک تدرک ذلک: اختلاف بني العبّاس ومنادٍ ينادي من السماء وخسف قرية من قرى الشام ونزول الترک الجزيرة ونزول الروم الرملة واختلاف کثير عند ذلک في کلّ أرض حتَّى تحزب الشام ويکون سبب خرابه ثلاث رايات منها راية الأصهب وراية السفياني).
بنقل از جابر جعفي از حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: بر زمين بنشين ودست وپايي حرکت مده تا علامتهايي که به تو مي گويم ببيني وتصور مي کنم همه ي آنرا نتواني ادراک کني: از پي هم آمدن بني عباس (در زمامداري) وفرياد آسماني وفرو رفتن يکي از روستاهاي شام وفرود آمدن ترکها در جزيره (شايد عراق باشد) وفرود آمدن روميان به رمله وبروز اختلاف بسيار در اين هنگام در همه سرزمين ها تا آنجا که منجر به خرابي شام گردد وسبب وانگيزه خرابي شام نيز سه پرچم باشد: يکي پرچم اصهب وپرچم ابقع وپرچم سفياني است.

(کشف الغمّة ج 2 ص 459؛ وعقد الدرر ص 49؛ وبحار ج 52 ص 212)


عن محمّد بن الصامت، قال: قلت لأبي عبد لله الحسين بن علي عليه السلام: ما من علامة بين يدي هذا الأمر؟ يعني ظهور المهدي عليه السلام، فقال: (بلى)، قلت: وما هي؟ قال: (هلاک بني العبّاس وخروج السفياني والخسف بالبيداء). قلت: جُعلت فداک أخاف أن يطول هذا الأمر؟ قال: (إنَّما هو کنظام الخزر يتبع بعضه بعضاً).
بنقل از محمد بن صامت گفت: به حضرت ابي عبد الله امام حسين بن علي صلوات الله وسلامه عليهما عرض کردم: آيا علامتي پيش از ظهور مهدي عليه السلام وجود دارد؟ فرمود: آري عرض کردم: آن چيست؟
فرمود: هلاکت بني عباس وخروج سفياني وفرو رفتن زمين در صحراء عرض کردم: فدايت شوم مي ترسم که اين امر (ظهور مهدي عليه السلام) طولاني شود فرمود: همانا وقوع آن مانند نظم فرارياني است که برخي بدنبال برخي باشد.
(أخرجه الحافظ أبو عبد الله نعيم بن حماد في کتاب الفتن؛ وعقد الدرر ص 50؛ أخرجه الحافظ أبو محمّد الحسين في کتاب المصابيح):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (ستکون بعدي فتن منها فتن الأحلاس يکون فيها هرب وحرب ثمّ من بعدها فتن أشدُّ منها کلَّما قيل: انقطعت تمادت حتَّى لا يبقى بيت من العرب إلاَّ دخلته ولا مسلم إلاَّ وصلته حتَّى يخرج رجل من عترتي).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: بزودي پس از من فتنه هائي پيش مي آيد از آنجمله است فتنه هاي که در آن فرار وجنگ خواهد بود وبعد از آن فتنه هاي ديگري که سخت تر از فتنه هاي گذشته باشد رخ دهد که هر چقدر فتنه اي به پايان رسد گفته شود منقطع گرديد باز هم امتداد يابد تا آنجا که خانه اي از عرب باقي نماند جز آنکه فتنه در آن داخل گردد وهيچ مسلماني باقي نماند مگر اينکه آن فتنه به وي مي رسد تا بالاخره مردي از عترت عليه السلام من خروج نمايد.


(عقد الدرر ص 49)

عن أبي جعفر محمّد بن علي عليه السلام قال: (لا يظهر المهدي حتَّى يشمل الناس بالشام فتنة يطلبون المخرج منها فلا يجدونه ويکون قتل بين الکوفة والحيرة).
امام باقر محمد بن علي صلوات الله وسلامه عليهما فرمود: مهدي عليه السلام ظاهر نمي شود تا فتنه در شام فراگير مردم گردد ومردم راه خلاص وخروج از آن بطلبد وآنرا نمي يابند وقتل وکشتار در ميان کوفه رخ مي دهد.


(عقد الدرر ص 51)


قال علي عليه السلام: (إذا نادى منادٍ من السماء: إنَّ الحقّ في آل محمّد، فعند ذلک يظهر المهدي عليه السلام على أفواه الناس ويشربون ذکره فلا يکون لهم ذکر غيره).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: چون منادي از آسمان فرياد کند که حق در آل محمد عليهم السلام است همان هنگام مهدي عليه السلام در دهنهاي مردم ظاهر مي شود وياد او را مي نوشند وجز ياد وذکر او ذکر ديگري ندارند.


(عقد الدرر ص 52)


عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يکون عند انقطاع من الزمان وظهور من الفتن رجل يقال له: المهدي عطاؤه هنياً).
بنقل از ابو سعيد خدري رحمه الله گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: بهنگام منقطع شدن زمان وآشکار شدن فتنه ها مردي بنام مهدي عليه السلام ظهور کند که بخشش او گوارا باشد.


(کشف الغمّة ج 2 ص 472؛ وعقد الدرر ص 62)

ادامه دارد.....!

عن ثوبان قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يفتتل عند کنزکم ثلاثه کلّهم ابن خليفة ثمّ لا يصير إلى واحد منهم ثمّ تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقاتلونهم قتالاً لم يقاتله قوم). ثمّ ذکر شيئاً فقال: (إذا رأيتموه فبايعوه ولو حبواً على الثلج فإنَّه خليفة الله المهدي).
بنقل از ثوبان گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: در کنار گنجهاي شما سه تن از فرزندان خلفاء کارزار مي کنند وآن گنج به هيچ کدام نمي رسد سپس پرچمهاي سياه از جانب مشرق نمودار مي گردد. وبه گونه اي کارزار مي کنند که هيچ قومي نکرده باشند آنگاه حضرت چيزي ذکر کرد وفرمود: وچون او را (مهدي عليه السلام) ديدار کرديد با او بيعت کنيد واگر چه خود را بروي برف کشيدن باشند خويشتن را به او برسانيد که او خليفه خداي مهدي عليه السلام است.
(بحار ج 51 ص 83؛ وعقد الدرر ص 57)




عن أبي سعيد الخدري قال: ذکر رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بلاء يصيب هذه الأمّة حتَّى لا يجد الرجل ملجأ يلجأ إليه من الظلم فيبعث الله رجلاً من عترتي فيملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً يرضي عنه ساکن السماء وساکن الأرض لا تدع السماء من قطرها شيئاً إلاَّ صبَّته مدراراً ولا تدع الأرض من نباتها شيئاً إلاَّ أخرجته حتَّى يتمنّى الأحياء الأموات يعيش في ذلک سبع سنين أو ثمان سنين).
بنقل از ابي سعيد خدري رحمه الله گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ذکر فرمود: بلائي به اين امت مي رسد که مرد پناهگاهي نيابد تا از ظلم بدان پناه برد پس از آن خدا مردي از عترت عليهم السلام مرا برانگيزد که زمين را پر از قسط وعدل کند همچنانکه پر از جور وظلم شده باشد ساکنان آسمان از او راضي شوند بدانگونه که ساکنان زمين از او خشنود باشند آسمان باران خود را دريغ نخواهد داشت جز آنکه پيوسته بباراند وزمين از روئيدني هاي خود چيزي فروگذار نکند مگر آنکه بيرون دهد تا آنجا که همه ي مردگان آرزوي زنده شدن کنند بهمين نحو زندگي فرمايد هفت يا هشت سال.
(عقد الدرر ص 60)

ادامه دارد.....!

عن أبي جعفر محمّد بن علي عليه السلام قال: (لا يظهر المهدي إلاَّ على خوف شديد من الناس وزلزال وفتنة وبلاء يصيب الناس وطاعون قبل ذلک وسيف قاطع بين العرب واختلاف شديد في الناس وتشتّت في دينهم وتغيّر في حالهم حتَّى يتمنّى المتمنّي الموت صباحاً ومساءً من عظم ما يرى من کلب الناس وأکل بعضهم بعضاً فخروجه عليه السلام إذا خرج يکون عند اليأس والقنوط من أن نرى فرجاً فيا طوبى لمن أدرکه وکان من أنصاره والويل کلّ الويل لمن خالفه وخالف أمره).
امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت مهدي عليه السلام ظاهر نمي شود مگر بر ترس شديد وزلزله وفتنه وبلائي که به مردم مي رسد وپيش از آن مردم دچار طاعون واختلاف سخت وملت عرب گرفتار کشت وکشتار مي شوند. ومردم دچار پراکندگي در دين ودگرگوني در اوضاع واحوال مي گردند تا آنجا که از بزرگي ستم وتجاوز مردم بيکدگر وهرج ومرج شبانروز آرزوي مرگ کنند وخروج حضرت مهدي عليه السلام وقتي صورت مي گيرد که مردم نوميد ومأيوس از گشايش باشند اي خوشا حال کسي که ادراک حضرت کند واز ياورانش باشد وواي بر کسي مخالفت اوامرش نمايد.
(عقد الدرر ص 64)


عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (لا يکون الأمر الذي ينتظرون يعني ظهور المهدي عليه السلام حتَّى يتبرأ بعضکم من بعض ويشهد بعضکم على بعض بالکفر ويلعن بعضکم بعضاً)، فقلت: ما في ذلک الزمان من خير؟ فقال عليه السلام: (الخير کلّه في ذلک الزمان يخرج المهدي، فيرفع ذلک کلّه).
ابي عبد الله امام صادق عليه السلام فرمود: ظهور حضرت مهدي عليه السلام که مورد انتظار شما است صورت نمي گيرد مگر زماني که برخي از شما از برخي ديگر بيزاري جويد وبعض عليه بعضي دگر شهادت به کفر دهد راوي گويد: عرض کردم در آن زمان خيري وجود نخواهد داشت؟ فرمود: خير کلي در آن زمان است که مهدي عليه السلام خروج مي کند وهمه ي آن گرفتاريها را برطرف مي سازد.
(بحار ج 52 ص 311)

ادامه دارد.....!

عن أمير المؤمنين عليه السلام أنَّه قال: (ويحاً للطالقان فإنَّ لله عزَّ وجلَّ بها کنوزاً ليست من ذهب ولا فضَّة ولکن بها رجال عرفوا الله حقّ معرفته وهم أنصار المهدي آخر الزمان).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: خوشا حال طالقان زيرا خداي عزَّ وجلَّ در آنجا گنجهايي دارد که نه از طلا است ونه از نقره ولي مقصود مرداني هستند که خدا را آنچنانکه شايسته است مي شناسد وآنان ياران حضرت مهدي عليه السلام در آخر الزمان خواهند بود.
(يوم الخلاص ص 269؛ وبحار ج 51 ص 87؛ وعقد الدرر ص 122)

عن أبي جعفر عليه السلام قال: (يظهر المهدي في يوم عاشوراء وهو اليوم الذي قتل فيه الحسين بن علي عليه السلام وکأنّي به يوم السبت العاشر من المحرَّم قائم بين الرکن والمقام وجبرئيل عن يميينه وميکائيل عن يساره وتصير إليه شيعته من أطراف الأرض تطوي لهم طيّاً حتَّى يبايعوه فيملأ بهم الأرض عدلاً کما ملئت جوراً وظلماً).
امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت مهدي عليه السلام در روز عاشورا، روزي حضرت امام حسين بن علي صلوات الله وسلامه عليهما به شهادت رسيد ظاهر مي شود وگوئي او را مي بينم که در روز شنبه وهم محرم الحرام ميان رکن ومقام ايستاده جبرئيل عليه السلام در طرف راست وميکائيل عليه السلام در جانب چپش حضور دارند وشيعيانش از اطراف زمين در حالي زمين براي آنان درنورديده شود بسوي او بشتابند تا با او بيعت کنند وحضرت با کمک شيعيانش زمين را پر از عدل وداد فرمايد همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.
(کشف الغمّة ج 2 ص 462؛ وعقد الدرر ص 65)
ادامه دارد.....!


عن حذيفة قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (تکون وقعة بالزوراء)، قالوا: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم، وما الزوراء؟ قال: (مدينة بالمشرق، بين أنهار يسکنها شرار خلق الله وجبابرة من أمّتي تقذف بأربعة أصناف من العذاب، بالسيف والخسف، والقذف، والمسخ).
بنقل از حذيفه رضي الله عنه گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: حادثه اي در زوراء پيش مي آيد.

عرض کردند: زوراء چيست؟

فرمود: شهري است در مشرق ميان نهرها که بدترين خلق خدا وجباران امت من در آن سکونت مي کنند که چهار نوع عذاب بر آن فرود مي آيد. شمشير (کشتار) وخسف (فرو رفتن در زمين) قذف (شايد بمباران باشد) ومسخ شدن.
(عقد الدرر ص 81)

عن علي بن أبي طالب عليه السلام قال: (يخرج رجل قبل المهدي من أهل بيته بالمشرق يحمل السيف على عاتقة ثمانية أشهر يقتل ويمثّل ويتوجَّه إلى بيت المقدس فلا يبلغه حتَّى يموت).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: پيش از ظهور حضرت مهدي عليه السلام مردي از خاندانش در مشرق خروج مي کند در حالي که شمشير بر دوش نهاده وتا هشت ماه به کشتار ومثله کردن مي پردازد وبه سوي بيت المقدس روي نهد وپيش از رسيدن به آنجا مي ميرد.
(عقد الدرر ص 129)

ادامه دارد.....!

عن ثوبان قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (تجيء الرايات السود من قبل المشرق کأنَّ قلوبهم زبر الحديد، فمن سمع بهم فليأتهم فيبايعهم ولو حبواً على الثلج).
بنقل از ثوبان گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: پرچمهاي سياه رنگ از سوي مشرق مي آيد (صاحبان) پرچمها قلبهائي دارند همچون پاره هاي آهن هر کس نام آنان را بشنود بايد بسويشان شتاب گيرد وبا آنان بيعت کند اگر چه با کشيدن خود بر روي برف باشد.
(بحار ج 51 ص 84؛ أخرج نعيم بن حماد في الفتن؛ عقد الدرر ص 129)

عن أمير المؤمنين عليه السلام قال: (إذا نادى منادٍ من السماء: إنَّ الحقّ في آل محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فعند ذلک يظهر المهدي).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: چون منادي از آسمان فرياد برکشد که حق در آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است در اين هنگام مهدي عليه السلام ظهور فرمايد.
(أخرجه الطبراني في مجمعه؛ عقد الدرر ص 136)

ادامه دارد.....!

قال الصادق عليه السلام: (کيف أنتم إذا وقعت البطشة بين المسجدين؟ (أي الخسف بالجيش السفياني بين المسجد الحرام، في مکّة، ومسجد النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم في يثرب) فيأزر العلم کما تأزر الحيّة في جحرها، واختلفت الشيعة، وسمّى بعضهم بعضاً: کذّابين. وتفل بعضهم في وجوه بعض)، فقال له صاحبه: جُعلت فداک، ما عند ذلک من خير؟ فقال: (الخير کلّه عند ذلک) (قالها ثلاثاً).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: چگونه خواهيد بود وقتي که سپاهيان سفياني در فاصله ميان مسجد الحرام ومسجد حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم به زمين فرو روند؟ وعلم ودانش ودر شيعيان اختلاف بروز کند برخي برخي ديگر را دروغگو نام گذارند وبعضي بر چهره ي بعضي ديگر آب دهن بزنند راوي عرض کرد: فدايت شوم در آن موقع خيري وجود نخواهد داشت؟ فرمود: خير کلي در آن موقع است (واين جمله را سه بار تکرار فرمود).

(الکافي ج 1 ص 340 غير مترجم؛ يوم الخلاص ص 242

سُئل الإمام الصادق عليه السلام: متى فرج شيعتکم؟ فقال: (إذا خرج صاحب هذا الأمر من المدينة إلى مکّة بتراث رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم). فقال السائل: ما تراث رسول الله؟ قال: (سيف رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ودرعه وعمامته وبرده، وقضيبه ورايته ولامته وسرجه حتَّى ينزل مکّة فيخرج السيف من غمده، ويلبس الدرع والبردة والعمامة وينشر الراية ويتناول القضيب بيده، ويستأذن الله عزَّ وجلَّ في ظهوره).
از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدند: فرج شيعيان شما چه وقتي صورت مي گيرد؟ فرمود: هنگامي که صاحب اين امر از مدينه منوره خروج فرمايد وبه سوي مکة معظمة رهسپار گردد وميراث حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را با خود همراه گيرد. پرسنده عرض کرد: ميراث رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم چيست؟ فرمود: شمشير وزره وعمامة وبر دو عصا وپرچم وسپر وزين حضرت است وچون به مکة مشرفة رسد شمشير را از غلافش بيرون کشد وزره وبرد وعمامة را بپوشد وپرچم را برافرازد وعصا را بدست گيرد واز خداي عزَّ وجلَّ در ظهور خود اذن بخواهد.

(بحار ج 52 ص 301؛ يوم الخلاص ص 322

ادامه دارد...!!!

قال الصادق عليه السلام: (إنَّ الله ينزع الخوف من قلوب شيعته، ويسکنه في قلوب أعدائه إذا قام قائمنا وظهر مهدينا کان الرجل أمضى من سنان وأجرأ من ليث يطعن عدوّه برمحه ويضربه بسيفه ويدوسه بقدمه).
امام صادق عليه السلام فرمود: همانا خدا ترس را از دلهاي شيعيان مهدي عليه السلام را برمي دارد وآن را در دل دشمنانش جاي دهد وچون قائم عليه السلام ما به پاي خيزد ومهدي ما عليه السلام ظاهر شود يک مرد از شيعيانش وجودش از سر نيزه محکمتر وبا نفوذتر وخود از شير با جرئت تر باشد نيزه خود را به دشمن فرو برد وبا شمشيرش بزند وبا قدمش پايمال کند.
(بحار ج 52 ص 336؛ يوم الخلاص ص 323)

عن سعيد بن جبير: إنَّ السنة التي يقوم فيها القائم عليه السلام تمطر الأرض أربعاً وعشرين مطرة وترى آثارها وبرکاتها.
به نقل از سعيد بن جبير: سنتي که قائم عليه السلام در آن قيام فرمايند باران بيست وچهار بار بر زمين ببارد وآثار وبرکاتش ديده شود.
(کشف الغمّة ج 2 ص 460)

ادامه دارد...!!!

عن الباقر عليه السلام (في حديث القائم): (وإنَّ من علامات خروجه خروج السفياني من الشام وخروج اليماني وصيحة من السماء في شهر رمضان ومنادٍ ينادي من السماء باسمه واسم أبيه).
حضرت امام باقر عليه السلام در خبر حضرت قائم عليه السلام فرمود: از نشانه هاي خروج مهدي عليه السلام.
بيرون آمدن سفياني وبيرون آمدن يماني وفرياد آسماني در ماه مبارک رمضان است وفرياد منادي آسماني است که نام مبارک مهدي عليه السلام وپدر بزرگوارش عليه السلام را ياد مي کند.
(منتخب الأثر ص 284)

قال الحجّة المنتظر عليه السلام لبعض من حظي برؤيته الکريمة: (علامة ظهور أمري کثرة الهرج والمرج والفتن. وآتي مکّة فأکون في المسجد الحرام، فيقول الناس: انصبوا لنا إماماً... ويکثر الکلام حتَّى يقول رجل من الناس ينظر في وجهي: يا معشر الناس هذا هو المهدي عليه السلام. أنظروا إليه فيأخذون بيدي وينصبوني بين الرکن والمقام، فيبايع الناس بعد إياسهم منّي...).
حضرت حجة قائم منتظر عليه السلام به برخي که به فيض ديدار مبارک حضرت رسيدند فرمود: نشانه ي ظهور امر من بسيار شدن هرج ومرج وفتنه ها است ومن در مکه مشرفه در مسجد الحرام حاضر مي شوم ومردم گويند: براي ما امام ورهبري نصب کنيد ودر اين باب سخن بسيار شود تا آنجا که مردي از ميان مردم چون به چهره ام نظر کند گويد: اي مردم اين همان مهدي عليه السلام است به او نظر کنيد پس مردم دست مرا گيرند ومرا در ميان رکن ومقام جاي دهند وخلق پس از نوميدي از من با من بيعت نمايند.
(يوم الخلاص ص 338)

ادامه دارد...!!!

عن ثعلبة الأزدي قال: قال أبو جعفر عليه السلام: (آيتان تکونان قبل قيام القائم: کسوف الشمس في النصف من رمضان والقمر في آخره)، قال: قلت: يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم القمر في آخر الشهر والشمس في النصف؟ فقال أبو جعفر عليه السلام: (أنا أعلم بما قلت، إنَّهما آيتان لم تکونا منذ هبط آدم).
به نقل از ثعلبة از وي گفت: حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: دو علامت پيش از قيام حضرت قائم عليه السلام خواهد بود: گرفتن آفتاب در نيمه ي ماه مبارک رمضان وگرفتن ماه در آخر آن. راوي گويد: عرض کردم: يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ماه در آخر ماه مبارک رمضان وآفتاب در نيمه ي آن گرفته مي شود؟ امام عليه السلام فرمود: من بدانچه گفتم داناترم آنها دو علامتند که از هبوط آدم عليه السلام تا بعد از آن واقع نشده اند.
(بحار ج 52 ص 214؛ کشف الغمّة ج 2 ص 460)

عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (خروج الثلاثة السفياني والخراساني واليماني في سنة واحدة في شهر واحد في يوم واحد وليس فيها راية أهدى من راية اليماني لأنَّه يدعو إلى الحقّ).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: خروج سه تن: سفياني وخراساني ويماني در يک سال ويک ماه ويک روز حتمي است ودر پرچمهاي اين سه پرچمي به هدايت نزديکتر از پرچم يماني نيست زيرا يماني دعوت به حق مي کند.
(کشف الغمّة ج 2 ص 460)

قال الصادق عليه السلام في قوله تعالى: (وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَْدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَْكْبَرِ): (إنَّ العذاب الأدنى هو القحط والجدب وغلاء السعر قبيل خروج القائم بالسيف والعذاب الأکبر المهدي بالسيف في آخر الزمان).
حضرت امام صادق عليه السلام در تفسير آيه کريمه: (والبته مي چشانيم به آنها از عذاب نزديکتر نرسيده به عذاب بزرگتر) فرمود: همانا عذاب نزديکتر همان قحطي وخشکسالي وگراني نرخ است که کمي پيش از خروج قائم عليه السلام که با شمشير قيام فرمايند رخ دهد وعذاب بزرگتر خروج مهدي عليه السلام است که با شمشير در آخرالزمان واقع مي شود.
(منتخب الأثر ص 303؛ يوم الخلاص ص 503)

ادامه دارد...!!!

سلام
کاش درمورد یمانی نیز حدیث قرار دهی تا با ایشان بیشتر اشنا شویم
:ok::Gol:

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (وإنَّ لخروجه لعلامات عشراً: أوّلها تخريق الزوايا في سکک الکوفة وتعطيل المساجد، وانقطاع الحاجّ، وخسف وقذف بخراسان، وطلوع الکوکب المذنب واقتران النجوم وهرج ومرج وقتل ونهب ومن العلامة إلى العلامة عجب. فإذا تمَّت العلامات قام قائمنا قائم الحقّ.. طوبى لأهل ولايتي الذين يقتلون فيَّ، ويطردون من أجلي هم خزّان الله في أرضه لا يفزعون يوم الفزع الأکبر).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود:همانا خروج حضرت قائم عليه السلام ده علامت دارد: پاره شدن زاويه ها در کوچه هاي کوفه وتعطيل شدن مساجد وقطع شدن راه تشرف حجاج به مکه مشرفه وخسف وفرورفتن در سرزمين خراسان وطلوع ستاره ي دنباله دار ونزديک شدن ستارگان وپديد آمدن هرج ومرج وقتل وغارت واز علامتي تا علامت ديگر امور شگفت آوري است وقتي که علامت ها تمام واقع شد قائم ما عليه السلام که قائم بر حق است قيام فرمايند.
خوشا حال دوستان من که در راه ولايت من کشته شوند وبخاطر من طرد وآواره گردند. آنان خزانه داران خدا در زمينند ودر روز قيامت ترسي براي آنان نيست.
(يوم الخلاص ص 502)

عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (سنة الفتح تنبثق الفرات حتَّى تدخل أزقّة الکوفة).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: در سال فتح (ظهور قائم عليه السلام) فرات طغيان کند ووارد کوچه هاي کوفه شود.
(کشف الغمّة ج 2 ص 462)

قال الصادق عليه السلام: (ومن آيات ظهوره أن يتقارب الزمان).
امام صادق عليه السلام فرمود: واز نشانه هاي ظهور حضرت مهدي عليه السلام آنست که زمان نزديک وقريب مي گردد.
(يوم الخلاص ص 503)

ادامه دارد...!!!

قال الصادق عليه السلام: (إذا آن قيامه مطر الناس جمادى الآخرة، وعشرة أيّام من رجب (أي أربعين يوماً) مطراً لم ترَ الخلائق مثله فينبت الله لحوم المؤمنين وأبدانهم في قبورهم وکأنّي أنظر إليهم مقبلين من قبل جهنة ينفضون شعورهم من التراب).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي که زمان قيام حضرت قائم عليه السلام فرا رسد سرتاسر ماه جمادي الثانية وده روز از ماه رجب المرجب (چهل روز تمام) آنگونه باران بر مردم فرو ريزد که مانند آن را نديده باشند وخداوند گوشت هاي بدن مؤمنين را در قبرهايشان بروياند گوئي من آنان را مي بينم از ظرف روي مي آورند در حالي که خاکها را از موهاي ايشان خود مي تکانند.
(يوم الخلاص ص 506)

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا ملأ نجفکم السيل والمطر، وظهرت النار بالحجاز في الأحجاز والمدر، وملکت بغداد التتر، فتوقَّعوا ظهور القائم المنتظر عليه السلام).
حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: وقتي که سيل وباران نجف شما را فراگيرد وآتش در سنگها وريگهاي حجاز سر بر زند وقوم تاتار بغداد را متصرف کنند. منتظر ظهور حضرت قائم عليه السلام باشيد.
(الملاحم والفتن ص 164؛ يوم الخلاص ص 510)

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (يزجر الناس قبل قيام القائم عليه السلام عن معاصيهم بنار تظهر في السماء وبحمرة تجلل آفاقها، وخسف ببغداد، وخسف بالبصرة ودماء تسفک فيها وخراب دورها وفناء يقع في أهلها، وشمول أهل العراق خوف لا يکون معه قرار).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: پيش از قيام حضرت قائم عليه السلام مردم به خاطر آتشي که در آسمان پديد آيد وسرخي که آفاق را فراگيرد وفرو رفتن در بغداد وبصره وخونريزي هايي که در آنجاها شود وويراني خانه هاي آنجا وفناء ونابودي که گريبان گير مردم گردد وترس وخوفي که فراگير تمام مردم عراق شود وقرار وآرام از آنها سلب کند مردم از معصيت هاي خود منزجر گردند.
(کشف الغمّة ج 2 ص 462؛ يوم الخلاص ص 511)
ادامه دارد...!!!

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (إذا ظهرت الحمرة في السماء ثلاثاً فيها أعمدة کبا عمدة اللجين يتلألأ نوراً).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: هنگامي که سه بار سرخي در آسمان ظاهر شود در آن عمودهايي همانند عمودهاي طلايي باشد که نور از آن بدرخشد.
(يوم الخلاص ص 511)

قال الحسين عليه السلام: (إذا رأيتم ناراً في المشرق ثلاثة أيّام أو سبعة، فتوقَّعوا فرج آل محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم إن شاء الله).
حضرت سيد الشهداء امام حسين عليه السلام فرمود: چون سه روز يا هفت روز آتش را از جانب مشرق شعله ور ديديد پس بخواست خدا منتظر فرج آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم باشيد.
(المحجّة البيضاء ج 4 ص 342؛ يوم الخلاص ص 512)


ادامه دارد...!!!

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (إذا ظهرت الحمرة في السماء ثلاثاً فيها أعمدة کبا عمدة اللجين يتلألأ نوراً).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: هنگامي که سه بار سرخي در آسمان ظاهر شود در آن عمودهايي همانند عمودهاي طلايي باشد که نور از آن بدرخشد.
(يوم الخلاص ص 511)

قال الحسين عليه السلام: (إذا رأيتم ناراً في المشرق ثلاثة أيّام أو سبعة، فتوقَّعوا فرج آل محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم إن شاء الله).
حضرت سيد الشهداء امام حسين عليه السلام فرمود: چون سه روز يا هفت روز آتش را از جانب مشرق شعله ور ديديد پس بخواست خدا منتظر فرج آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم باشيد.
(المحجّة البيضاء ج 4 ص 342؛ يوم الخلاص ص 512)

قال الصادق عليه السلام: (إذا رأيتم علامة في السماء. ناراً عظيمة من قبل المشرق تطلع ليالي فعندها فرج الناس، وهي قدام القائم عليه السلام بقليل).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامي که علامت را در آسمان ديديد وآتش بزرگي را از سوي مشرق مشاهده کرديد که شبها شعله مي زند همانموقع فرج وگشايش مردم فرا رسيده وآن علامت اندکي پيش از قيام حضرت قائم عليه السلام خواهد بود.
(يوم الخلاص ص 513)

ادامه دارد...!!!

قال الصادق عليه السلام: (عمود نار يطلع من قبل المشرق في السماء، يراها أهل الأرض، فمن أدرک ذلک فليعد لأهله طعام سنة).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: عمود آتشي از درجهة مشرق از آسمان مي درخشد که مردم زمين آنرا مي بينند هر کس آن زمان را ادراک کند بايد خوراک يکسال کسانش را آماده سازد.
(الملاحم والفتن؛ يوم الخلاص ص 513)


قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّ القائم لا يظهر حتَّى تملک الکفّار الأنهر الخمسة، سيحون وجيحون والفرات ودجلة، والنيل فلينصرنَّ الله أهل بيته على الضلال فلا ترفع له راية إلى يوم القيامة).
حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: همانا قائم عليه السلام ظاهر نمي شود تا آنکه کفار پنج رود: سيحون وجيحون وفرات ودجله ونيل را تصرف کنند خداوند اهل بيتش را بر اهل گمراهي پيروز نمايد پس تا روز قيامت پرچمي براي او بالا نرود.
(إلزام الناصب ص 178؛ يوم الخلاص ص 593)

ادامه دارد...!!!

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا سمعتم بناس يأتون من قبل المشرق، أولي دهاء، يعجب الناس من رأيهم فقد أظلَّتکم الساعة).
رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: وقتي که شنيديد مردم باهوش وسياست از سوي مشرق مي آيند ومردم از ريخت وقيافه ايشان شگفت زده مي شوند در حالي که هم اکنون بر شما سايه افکن مي باشند.
(الملاحم والفتن ص 29؛ يوم الخلاص ص 596)

عن أبي هريرة، أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (أوّل الآيات: طلوع الشمس من مغربها وخروج الدابة علي الناس ضحى، وآيتهما ما کانت قبل صاحبتها فالأخرى على أثرها قريباً منها).
ابو هريرة گويد: رسول الله فرمود: نخستين نشانه ها برآمدن آفتاب از باختر وبيرون آمدن جنبنده بر مردم در نيمروز است وهر کدام که پيش از آن دگر پديد آيد نشانه ي دگر بزودي در پي آن پديدار گردد.
(عقد الدرر ص 313)
ادامه دارد...!!!

عن جابر بن عبد الله عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (لا تقوم الساعة إلاَّ على شرار الناس).
بنقل از جابر بن عبد الله رضي الله عنه از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: ساعت (خروج قائم عليه السلام) برپا نشود مگر بر مردم بدکردار.
(عقد الدرر ص 330)

عن حذيفة بن أسيد الغفاري قال: طلع النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ونحن نتذاکر، فقال: (ما تذاکرون؟)، قالوا: نذکر الساعة، قال: (إنَّها لن تقوم الساعة حتَّى يرى قبلها عشر آيات)، فذکر: (الدخان، والدجّال، والدابة، وطلوع الشمس من مغربها ونزول عيسى بن مريم ويأجوج ومأجوج وثلاثة خسوف؛ خسف بالمغرب، وخسف بالمشرق وخسف بجزيرة العرب وآخر ذلک کله نار تخرج من اليمن تطرد الناس إلى محشرهم).
بنقل از حديفه بن اسيد غفاري گفت: ما جمعي نشسته وبا هم مذاکره مي کرديم که حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم نمودار شد فرمود: در چه چيز با يکديگر مذاکره مي کرديد؟ عرض شد: درباره ي ساعت (ظاهرا قيامت) مذاکره داشتيم فرمود: ساعت واقع نشود تا پيش از آن ده علامت ديده شود: حضرت فرمود دود ودجال ودابة وبرآمدن آفتاب از مغرب وفرود آمدن عيسى بن مريم عليه السلام ويأجوج وماجوج وسه خسف (فرو رفتن به زمين) خسفي در مغرب وخسفي در مشرق وخسفي در جريرة العرب را ذکر فرمود وآخر همه ي اين علامتها آتشي از يمن خارج گردد که مردم به محشرشان براند.
(عقد الدرر ص 327)

ادامه دارد...!!!

عن خارجة بن الصلت البرجمي، قال: دخلت مع عبد الله يوماً المسجد فإذا القوم رکوع فمرَّ رجل فسلَّم عليه فقال: صدق الله ورسوله (صدق الله ورسوله). فسألته عن ذلک، فقال: إنَّه لا تقوم الساعة حتَّى تتَّخذ المساجد طرقاً وحتَّى يسلّم الرجل على الرجل بالمعرفة وحتَّى تتَّجر المرأة وزوجها وحتَّى تغلوا الخيل والنساء ثمّ ترخص فلا تغلو إلى يوم القيامة.
بنقل از خارجة ابن صلت برجمي گفت: با عبد الله روزي داخل مسجد شدم مردم در حال رکوع بودند مردي گذشت وبر او سلام کرد وگفت: خدا وپيغمبرش صلَّى الله عليه وآله وسلَّم راست گفتند: من از او اين مورد را پرسيدم گفت: ساعت قيامت نکند تا آنکه مسجدها را رهگذر قرار دهند وتا مردي بمردي به سبب شناخت سلام کند وتا زن با مرد خود تجارت کسب کند وتا اسب وزن گران قيمت شوند سپس ارزان گردند وتا روز قيامت گران شوند.
(أخرجه الحاکم في مستدرکه؛ عقد الدرر ص 331)

عن أنس قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (والذي نفسي بيده لا تقوم الساعة على رجل يقول: لا إله إلاَّ الله ويأمر بالمعروف وينهى عن المنکر).
انس گويد: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: قسم به آنکس که جانم به دست او است ساعت قيام نمي کند بر مردي لا اله الا الله گويد وامر به معروف ونهي از منکر نمايد.
(عقد الدرر ص 332)
ادامه دارد...!!!

عن أنس قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تقوم الساعة حتَّى لا يقال في الأرض: الله الله وحتَّى أنَّ المرأة بالنعل فترفعها وتقول: قد کانت هذه لرجل وحتَّى يکون في خمسين امرأة القيم الواحد وحتَّى تمطر السماء ولا تنبت الأرض).
انس گويد: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: ساعت قيام نمي کند (قيامت واقع نمي شود) تا در زمين نام خدا گفته نشود وتا آنکه زن با کفش خود راه برود وآنرا بلند کند وگويد اين مال مردي بوده وتا آنکه در پنجاه تن زن يک مرد سرپرست باشد وتا آنکه باران ببارد ولي زمين چيزي نروياند.
(أخرجه الحاکم في مستدرکه؛ عقد الدرر ص 332)

عن عبد الله بن أبي جعفر قال: لمَّا قصَّ الله على موسى عليه السلام شأن هذه الأمّة تمنّى ان يکون رجلاً منهم فقال الله عزَّ وجلَّ: يا موسى إنَّه يصيب آخرها بلاء وشدة من الفتن، فقال موسى: يا ربّ ومن يصبر على هذا؟ قال الله عزَّ وجلَّ: إنّي أعطيهم من الصبر والإيمان ما يهون عليهم البلاء.
بنقل از عبد الله بن ابي جعفر گفت: هنگامي که خداي تعالى داستان شأن ومنزلت اين امت را بر موسى عليه السلام بيان مي فرمود، موسى عليه السلام آرزو کرد که مردي از اين امت باشد خداي عزَّ وجلَّ فرمود: اي موسى عليه السلام در پايان بلاء وگرفتاري وسختي وفتنه هائي به اين امت مي رسد موسى عليه السلام عرض کرد: پروردگارا چه کسي بر آن گرفتاريها صبر تواند کرد؟ خداي تعالى فرمود: من صبر وايماني به آنان عطاء کنم که گرفتاري را بر آنان آسان کند.
(أخرجه نعيم بن حماد في الفتن؛ عقد الدرر ص 333)

ادامه دارد...!!!

امیر المومنین علی (ع) فرمود: حضرت عیسی (ع) از آسمان فرو خواهد آمد و نماز را به امامت حضرت مهدی (عج) اقامه می نماید که بین نمازگزاران و مامومین اولین و بهترین و افضلشان حضرت مسیح (ع) می باشد.

[=book antiqua]عن عبد الله بن عمرو قال: يأتي علي الناس زمان يتمنّى الرجل ذو الشرف والمال والولد الموت ممَّا يرى من البلاء من ولاتهم.

[=book antiqua] [=book antiqua]عبد الله ابن عمرو گويد: زماني بر مردم رخ نمايد که مرد شرافتمند صاحب مال وفرزند از ظلم هائي که از زمامداران وقت مي بيند آرزوي مرگ کند.

(أخرجه نعيم بن حماد في الفتن؛ عقد الدرر ص 334)

[=book antiqua]عن عمر بن حنظلة قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (خمس علامات قبل قيام القائم عليه السلام: الصيحة والسفياني والخسفة وقتل الزکية واليماني)، فقلت: جُعلت فداک إن خرج أحد من أهل بيتک قبل هذه العلامات أنخرج معه؟ قال: (لا)، فلمَّا کان من الغد تلوت هذه الآية: (إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ)... الحديث.

[=book antiqua] [=book antiqua]بنقل از عمر بن حنظلة گفت: از حضرت امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: پنج علامت پيش از قيام حضرت قائم عليه السلام وقوع خواهد يافت. صيحه وسفياني وحسف (فرورفتن در زمين) وکشته شدن نفس زکيه ويماني عرض کردم: فدايت شوم که اگر کسي از اهل بيت شما پيش از ظهور اين علامات خروج کند آيا با او خروج بکنيم؟ فرمود: نه چون فردا شد اين آيه کريمه را (اگر بخواهيم نازل مي کنيم بر آنان از آسمان علامتي را پس گردد گردنهايشان براي آن علامت خاضع وفروتن) تلاوت کردم.

(نور الثقلين ج 4 ص 46)

[=book antiqua]عن حسن بن زياد الصيقل قال: سمعت أبا عبد الله جعفر بن محمّد عليه السلام يقول: (إنَّ القائم لا يقوم حتَّى ينادي منادٍ من السماء يسمع الفتاة في خدرها ويسمع أهل المشرق والمغرب).
[=book antiqua] [=book antiqua]بنقل از حسن بن زياد صيقل گفت: از امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: همانا قائم عليه السلام قيام نفرمايد تا منادي از آسمان فرياد برکشد که زنان جوان در پس پرده ها ومردم شرق وغرب آن فرياد را بشنوند.

(نور الثقلين ج 4 ص 46)


[=book antiqua]

[=arial narrow]عن أبي هريرة أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (تخرج الدابة ومعها خاتم سليمان بن داود وعصا موسى بن عمران عليهما السلام فتجلو وجه المؤمن بالعصا وتخطم أنف الکافر بالخاتم، حتَّى أنَّ أهل الجواء ليجتمعون. فيقول هذا: يا مؤمن، ويقول هذا: يا کافر).

[=arial narrow] [=arial narrow]ابو هريرة گويد: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: دابة خروج مي کني در حالي که انگشتري سليمان بن داود عليه السلام وعصاي موسى بن عمران عليه السلام با او باشد پس با عصا جلوه مي بخشد چهره ي مؤمن را وبا انگشتر بيني کافر مهار مي شود تا آنجا که مردم اهل خيام جمع شوند سپس گويد: اين اي مؤمن وگويد اين اي کافر.
(سنن ابن ماجة ج 2 ص 1352)

[=arial narrow]عن حذيفة بنو أسيد، أبي سريحة، قال: أطلع رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم من غرفة ونحن نتذاکر فقال: (لا تقوم الساعة حتَّى تکون عشر آيات: طلوع الشمس من مغربها والدجّال والدخان والدابة. ويأجوج ومأجوج وخروج عيسى بن مريم عليه السلام وثلاث خسوف: خسف بالمشرق وخسف بالمغرب وخسف بجزيرة العرب ونار تخرج من قعر عدن أبين تسوق الناس إلى المحشر تبيت معهم إذا باتوا. وتقيل معهم إذا قالوا).

[=arial narrow] [=arial narrow]حذيفه بن اسيد ابوسريحه گويد: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم از اطاق خود سر بيرون آورد وبه ما که درباره ي ساعت (ظاهرا قيامت) مذاکره مي کرديم وفرمود: قيامت برپا نمي شود تا ده علامت واقع گردد: برآمدن آفتاب از مغرب ودجال ودود ودابة ويأجوج ومأجوج وخروج عيسى بن مريم عليه السلام وسه خسف (فرو رفتن به زمين) خسفي در مشرق وخسفي در مغرب وخسفي در جزيرة العرب وآتشي از قعر عدن که مردم را به سوي محشر براند چون مردم بخوابند آتش هم فرو خوابد وچون بيدار گرديد بيدار شود.
(سنن ابن ماجة ج 2 ص 1347)

[=arial narrow]عن عبد الله ابن عمرو، قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (أوّل الآيات خروجاً طلوع الشمس من مغربها وخروج الدابة على الناس ضحى).
[=arial narrow] [=arial narrow]عبد الله بن عمرو گويد: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: نخستين آياتي که بيرون مي آيد برآمدن آفتاب از مغرب وبيرون آمدن است که به هنگام ظهر بر مردم نمودار شود.
(سنن ابن ماجة ج 2 ص 1353)

[=arial narrow]عن محمّد بن مسلم قال: سأل رجل أبا عبد الله عليه السلام متى يظهر قائمکم؟ قال: (إذا کثرت الغواية وقلَّت الهداية وکثر الجور والفساد...) إلى أن قال: (فعند ذلک ينادي باسم القائم عليه السلام في ليلة ثلاث وعشرين من شهر رمضان ويقوم في يوم عاشورا...) الحديث.

[=arial narrow] [=arial narrow]بنقل از محمد بن مسلم گفت: مردي از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيد: قائم شما عليه السلام در چه وقتي ظاهر مي شود؟ فرمود: چون گمراهي بسيار وهدايت اندک وستم وفساد فراوان گردد تا آنجا که فرمود: در اين هنگام بنام قائم عليه السلام در شب بيست وسيم ماه مبارک رمضان فرياد بلند شود وحضرت در روز عاشورا، قيام فرمايد.
(إثبات الهداة ج 3 ص 570)

[=arial narrow]عن محمّد بن مسلم الثقفي قال: سمعت أبا جعفر محمّد بن علي يقول: (القائم منّا منصور بالرعب، مؤيّد بالنصر، تطوي له الأرض، وتظهر له الکنوز، يبلغ سلطانه المشرق والمغرب، ويظهر الله عزَّ وجلَّ به دينه على الدين کلّه ولو کره المشرکون، فلا يبقى في الأرض خراب إلاَّ وعُمّر، وينزل روح الله عيسى بن مريم فيصلّي خلفه)، قال: قلت: يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم متى يخرج قائمکم؟ قال: (إذا شبه الرجل بالنساء والنساء بالرجال واکتفى الرجال بالرجال، والنساء بالنساء ورکب ذات الفروج بالسروج، وقبلت شهادة الزور وردَّت شهادة العدول، واستخفّ الناس بالدماء وارتکاب الزنا واحلّ الربا، واتقي الأشرار مخافة ألسنتهم وخروج السفياني من الشام واليماني من اليمن وخسف بالبيداء وقتل غلام من آل محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بين الرکن والمقام اسمه محمّد بن الحسن النفس الزکية وجاءت صيحة من السماء بأنَّ الحقّ فيه وفي شيعته فعند ذلک خروج قائمنا فإذا خرج أسند ظهره إلى الکعبة واجتمع إليه ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً فأوّل ما ينطق به هذه الآية: (بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ) ثمّ يقول: أنا بقية الله وحجَّته وخليفته عليکم فلا يسلّم مسلّم إلاَّ قال: السلام عليک يا بقية الله في أرضه، فإذا اجتمع له العقد وهو عشرة آلاف رجل خرج فلا يبقى في الأرض معبود دون الله عزَّ وجلَّ من صنم ووثن وغيره إلاَّ وقعت فيه نار فاحترق وذلک بعد غيبة طويلة ليعلم الله من يطيعه بالغيب ويؤمن به).
[=arial narrow] [=arial narrow]بنقل از محمد بن مسلم ثقفي گفت: از حضرت امام باقر عليه السلام شنيدم مي فرمود: قائم ما عليه السلام به وسيله رعب وترس در دل دشمنان نصرت وياري از طرف خدا شده وبه وسيله پيروزي تأييد گرديده زمين براي او درنورديده شود وگنجها براي او آشکار گردد. حکومتش به شرق وغرب عالم رسد وخداي عزَّ وجلَّ به وسيله او دين خود را بر همه ي اديان برتري دهد واگر چه مشرکان نپسندند پس در زمين ويرانه اي باقي نماند جز آنکه آباد شود وروح الله حضرت عيسى بن مريم عليه السلام فرود آيد ودر پشت سر او نماز گذارد.
راوي گفت: عرض کردم: يابن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قائم شما عليه السلام در چه وقتي خروج کند؟ فرمود: هنگامي مرد بزن وزن به مرد شبيه شود ومردان به مردان وزنان به زنان بسنده کنند وزنان بر زين ها سوار شوند وشهادت دروغ پذيرفته وشهادت عادلان رد گردد ومردم خونريزي وارتکاب زنا را سبک شمرند وربا خواري را حلال دانند واز ترس زبان اشرار از بدکاران بترسند وسفياني از شام ويماني از يمن بيرون آيد وخسف (فرو رفتن در زمين) در بيابان واقع شود وپسري از آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بنام محمد بن الحسن نفس زکيه در ميان رکن ومقام کشته شود وصيحة آسماني برخيزد که حق در قائم عليه السلام وشيعيان او است در اين هنگام قائم ما عليه السلام خروج فرمايد وچون خروج کند پشت به کعبه مشرفه دهد. وسيصد وسيزده مرد بخدمتش گرد آيند اولين سخني که گويد اين آيه کريمه باشد: (بقيه خدا براي شما بهتر است اگر مؤمن باشيد) سپس فرمايد من بقية الله وحجت وخليفه خدا بر شما هستم پس هيچکس سلام بر او نکند مگر آنکه گويد: سلام بر تو اي بقية الله در زمين وچون لشکرش ده هزار مرد باشند جمع شوند خروج فرمايند ودر زمين هيچ معبودي بجز خداي عزَّ وجلَّ نباشد از قبيل بت ها وغيره جز آنکه به آتش سوخته شوند واين خروج پس از غيبت طولاني خواهد بود. تا خدا بداند چه کسي به امر غيب مطيع خدا وايمان وباور داشته باشد.

[=arial narrow](منتخب الأثر ص 292)


ادامه دارد...!!!

safareeshghe;377672 نوشت:
امیر المومنین علی (ع) فرمود: حضرت عیسی (ع) از آسمان فرو خواهد آمد و نماز را به امامت حضرت مهدی (عج) اقامه می نماید که بین نمازگزاران و مامومین اولین و بهترین و افضلشان حضرت مسیح (ع) می باشد.

[=book antiqua]با سلام

[=book antiqua]قال أمير المؤمنين عليه السلام في خطبة البيان: (ثمّ إنَّ المهدي عليه السلام يرجع إلى بيت المقدس فيصلّي بالناس أيّاماً فإذا کان يوم الجمعة وقد اُقيمت الصلاة ينزل عيسى بن مريم في تلک الساعة من السماء وعليه ثوبان أحمران کأنَّما يقطر من رأسه الدهن وهو رجل صبيح المنظر والوجه أشبه الخلق بإبراهيم عليه السلام فيأتي المهدي عليه السلام ويصافحه ويبشّره بالنصر فعند ذلک يقول له المهدي عليه السلام: تقدَّم يا روح الله وصلّ بالناس، فيقول عيسى: بل الصلاة لک يا بن رسول الله فعند ذلک يؤذّن عيسى ويصلّي خلف المهدي عليه السلام).
[=book antiqua] [=book antiqua]امير المؤمنين عليه السلام در خطبه البيان فرمود: سپس مهدي عليه السلام به بيت المقدس برمي گردد وچند روز با مردم نماز مي گذارد وچون روز جمعه شود ونماز برپا گردد عيسى بن مريم عليه السلام در همان ساعت از آسمان نزول کند در حالي که دو جامه سرخ در تن دارد وگوئي از سررش روغن مي چکد واو مردي زيبا روي وزيبا صورت وشبيه ترين مردم به حضرت ابراهيم عليه السلام باشد وبه نزد مهدي عليه السلام آيد وبا او مصافحه کند وبشارت پيروزيش دهد در اين موقع مهدي عليه السلام به او فرمايد: يا روح الله به پيش بايست وبا مردم نماز بگذار عيسى عليه السلام گويد: يابن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم نماز براي تو وخاص توست در اين هنگام عيسى عليه السلام اذان گويد ودر پشت سر مهدي عليه السلام نماز گذارد.

(عن إلزام الناصب ص 202؛ يوم الخلاص ص 346)

[=book antiqua]

موضوع قفل شده است