جمع بندی روایاتی در مورد تفسیر آیات قرآن؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
روایاتی در مورد تفسیر آیات قرآن؟

سلام علیکم
در بسیاری از موارد تفسیر آیات قرآن از ائمه معصومین علیه السلام سوال شده است. کتابی هست که این روایات رو بر اساس آیه گردآوری کرده باشه؟

متشکرم

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد تذکره

پرسش شما در واقع دوتا است :
اول :
این که گفتید بسیاری از موارد تفسیر آیات قرآن از ائمه معصومین علیه السلام سوال شده است؟؟
در جواب عرض می کنم که این ثابت نشده است و ما هم چنین چیزی را نیافتیم بلکه بیشتر روایات ذیل آیات بصورت شان نزول یا سبب نزول از ائمه وارد شده است.

دوم :
پرسیدید که آیا کتابی هست که روایات را بر اساس آیات گردآوری کرده باشه؟؟
در جواب عرض می کنیم :
بخشی از روایاتی که از ائمه (ع)، به دست ما رسیده، ناظر به تفسیر و تأویل آیات قرآن کریم است که ما آنها را «روایات تفسیری» می نامیم. این روایات، به طور پراکنده و به مناسبت های مختلف صادر شده و در جوامع روایی شیعه منعکس شده اند.
چنان که جلال الدین سیوطی کلیه روایات تفسیری اهل سنّت را در قالب
تفسیر الدر المنثور گردآوری کرد،
عبدعلی بن جمعه حویزی با تدوین تفسیر نورالثقلین و نیز سیدهاشم بحرانی با نگاشتن البرهان فی تفسیر القرآن به جمع آوری تمامی روایات تفسیری شیعه پرداختند. این مفسران نامی کوشیدند تا همه روایاتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به تفسیر و تبیین مدالیل آیات پرداخته اند، ذیل آیه مورد نظر ارائه نمایند؛ هرچند به خاطر محدودیتِ این گروه از روایات، تنها بخشی از آیات قرآن به صورت ترتیبی در تفسیر آنها ذکر شده اند.

سؤال:
آیا کتابی وجود دارد که روایات امامان معصوم (علیهم السلام) درباره تفسیر را گردآوری کرده باشد؟

پاسخ:
این که بیشتر تفسیر آیات از این قبیل باشد ثابت نشده است و ما هم چنین چیزی را نیافتیم؛ بلکه بیشتر روایات ذیل آیات به صورت شأن نزول یا سبب نزول از ائمه (علیهم السلام) وارد شده است.
بخشی از روایاتی که از ائمه (علیهم السلام)، به دست ما رسیده، ناظر به تفسیر و تأویل آیات قرآن کریم است که ما آن‌ها را «روایات تفسیری» می‌نامیم. این روایات، به طور پراکنده و به مناسبت‌های مختلف صادر شده و در جوامع روایی شیعه منعکس شده‌اند.
چنان که جلال الدین سیوطی کلیه روایات تفسیری اهل سنّت را در قالب
تفسیر الدر المنثور گردآوری کرد،
عبدعلی بن جمعه حویزی با تدوین تفسیر نور الثقلین و نیز سیدهاشم بحرانی با نگاشتن البرهان فی تفسیر القرآن به جمع‌آوری تمامی روایات تفسیری شیعه پرداختند. این مفسران نامی کوشیدند تا همه روایاتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به تفسیر و تبیین مدالیل آیات پرداخته‌اند، ذیل آیه مورد نظر ارائه نمایند؛ هر چند به خاطر محدودیتِ این گروه از روایات، تنها بخشی از آیات قرآن به صورت ترتیبی در تفسیر آن‌ها ذکر شده‌اند.

موضوع قفل شده است