روایاتی درباره علما و دانشمندان

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
روایاتی درباره علما و دانشمندان

40 حدیث درباره علما

امام على عليه‏ السلام مي فرمايند:
نُه چيز زشت است، اما از نه گروه زشت‏ تر: درماندگى و ناتوانى از دولت‌ مردان؛ بخل از ثروتمندان؛ زود خشمى از دانشمندان؛ حرکات بچگانه از ميانسالان؛ جدايى حاکمان از مردم؛ دروغ از قاضيان؛ بيمارى کهنه از پزشکان؛ بدزبانى از زنان و سختگيرى و ستمگرى از سلاطين.
امام صادق عليه السلام فرمودند :
مردم به سه دسته شوند : دانشمند و دانشجو و خاشاک روى آب ، ما دانشمندانيم و شيعيان ما دانشجويان و مردم ديگر خاشاک روى آب.
امام علي عليه السلام فرمودند :
إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛
هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن .
( غررالحکم ح ۴۰۴۴ )
امام علي (عليه السلام) فرمودند:
النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛
نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است.
امام صادق عليه ‏السلام فرمودند:
إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّه‏ُ ؛
(امام) على عليه ‏السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مى‏شود. هرگز عالمى نمى ‏ميرد مگر آن که پس از او کسى مى‏ ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند.
( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ )
امام جواد عليه السلام فرمودند:
العلماء غرباء لکثرة الجهال؛
عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب‏ اند.
( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ )
امام صادق عليه ‏السلام فرمودند:
اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛
هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آن‏گاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى‏ شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مى‏شود : « بايست و مردم را به خاطر آن‏که نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن » .
( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ )
رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:
العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء.
علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند.
( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫)
رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:
موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار
در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند.
( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
حضرت علي عليه السلام فرمودند:
العلماء باقون ما بقي الليل و النهار.
تا گردش شب و روز هست، علما هستند.
( غررالحکم/ ج۱۴۸۱٫)
حضرت امام باقر عليه السلام فرمودند:
عالم ينفع بعلمه، افضل من سبعين الف عابد.
دانشمندي که از علمش بهره ببرند، برتر از هفتاد هزار عابد است.
( ميزان الحکمه/ ج۸/ص ۳۹۴۲٫ )
حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند:
اذ کان يوم القيامه بعث الله عزوجل العالم و العابد، فاذا وقف بين يدي الله عزوجل قيل للعابد: انطلق الي الجنه، و قيل للعالم: فق، تشفع للناس بحسن تا ديبک لهم.
چون روز قيامت شود، خداي عزوجل عالم و عابد را برانگيزد. چون آن دو در پيشگاه خداي عزوجل بايستند، به عابد گفته شود: به بهشت برو و به عالم گفته شود: بايست و بسبب آن که مردم را نيکو تربيت کردي، شفاعتشان کن.
(علل الشرايع/ ۳۹۴٫)
امام علي عليه السلام مي فرمايند:
العالم حي و إن کان ميتا، الجاهل ميت و ان حيا.
عالم زنده است، گرچه مرده باشد؛ نادان مرده است، گرچه زنده باشد.
( غررالحکم/ ح۱۱۲۵٫)
امام هادي عليه السلام مي فرمايند:
اگر بعد از غيبت قائم ما نبود وجود علمايي که به سوي او (مردم را فرا) مي خوانند و به وجود او رهنمون مي شوند و با حجتهاي الهي از دين او دفاع مي کنند و بندگان ناتوان خدا را از دام ابليس و پيروان او مي رهانند، بي گمان همه ي مردم از دين خدا بر مي گشتند.
( بحارالانوار/ج۲/ص۶)
رسول اکرم صلي الله عليه و آله :
اِنَّ لُقْمانَ قالَ لاِبْنِهِ : يا بُنَىَّ عَلَیْکَ بِمَجالِسِ الْعُلَماءِ وَ اسْتَمِعْ کَلامَ الْحُکَماءِ فَاِنَّ اللّه‏َ یُحْیِى الْقَلْبَ الْمَیِّتَ بِنورِ الْحِکْمَةِ کَما یُحْیِى الاَْرْضَ الْمَيتَةَ بِوابِلِ الْمَطَرِ؛
لقمان به پسرش گفت: فرزندم ! همواره در مجلس دانشمندان باش و سخنان حکيمان را بشنو، که خداوند ، دل مرده را به نور حکمت زنده مى‏کند؛ همان گونه که زمين مرده را با باران سيل‏‌آسا ، زنده مى‏ گرداند.
( معجم الکبير ، ج ۸ ، ص ۱۹۹، ح ۷۸۱۰)
امام سجاد عليه السلام :
لَوْ یَعْلَمُ النّاسُ ما فى طَـلَبِ الْعِلْمِ لَطَـلَبوهُ وَ لَو بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَ خَوضِ اللُّجَجِ اِنَّ اللّه‏َ تَبارَکَ وَ تَعالى اَوحى اِلى دانيالَ : اِنَّ اَمْقَتَ عَبيدى اِلَىَّ الْجاهِلُ الْمُسْتَخِفُّ بِحَقِّ اَهْلِ الْعِلْمِ ، التّارِکُ لِلاِْقْتِداءِ بِهِمْ وَ اِنَّ اَحَبَّ عَبيدى اِلَىَّ التَّقىُّ الطّالِبُ لِلثَّوابِ الْجَزيلِ اَللاّزِمُ لِلْعُلَماءِ التّابِـعُ لِلْحُلَماءِ القابِلُ عَنِ الْحُـکَماءِ؛
اگر مردم مى‏ دانستند که در جستجوى دانش چه چيزى [نهفته] است، بى‏گمان در پى آن مى ‏رفتند ، حتّى اگر با ريخته شدن خون و فرو رفتن در اعماق دريا باشد. خداى تبارک و تعالى به دانيال وحى کرد: منفورترين بندگانم نزد من، نادانى است که حق اهل علم را سبک بشمارد و پيروى از ايشان را رها کند و محبوب‏ترين بندگانم نزد من، تقوا پيشه‌‏اى است که جوياى پاداش فراوان، همراه دانشمندان، پيرو بردباران و پذيراى حکيمان باشد.
( کافى ، ج ۱، ص ۳۵، ح ۵ )
امام رضا عليه السلام :
رَحِمَ اللّه‏ُ عَبْدا اَحيا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا؛
رحمت خدا بر بنده‏اى را که امر ما را زنده کند. دانش‏هاى ما را فرا گيرد و به مردم بياموزد. اگر مردم زيبايى ‏هاى سخنان ما را مى ‏دانستند، از ما پيروى مى ‏کردند.
( معانى الأخبار ، ص ۱۸۰، ح ۱)
امام علي عليه السلام :
جالِسِ الْعُلَماءَ یَزْدَدْ عِلْمُکَ وَ یَحْسُنْ اَدَبُکَ وَ تَزْکُ نَفْسُکَ؛
با علما هم‏نشين باش، تا علمت زياد و ادبت نيکو و جانت پاک گردد.
( غرر الحکم ، ح ۴۷۸۶)
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله :
لا تَجْلِسوا مَعَ کُلِّ عالِمٍ، اِلاّ عالِماً یَدْعوکُمْ مِنْ الخَمْسِ اِلى الْخَمْسِ : مِنَ الشَّکِّ اِلَى الْیَقينِ، وَ مِنَ الْعَداوَةِ اِلَى النَّصيحَةِ وَ مِنَ الْکِبْرِ اِلَى التَّواضُعِ وَ مِنَ الرّياءِ اِلَى الاِْخْلاصِ وَ مِنَ الرَّغْبَةِ اِلَى الزُّهْدِ؛
با هر عالمى ننشينيد، مگر عالمى که شما را از پنج چيز به پنج چيز دعوت کند: از شکّ به يقين، از دشمنى به خيرخواهى، از تکبّر به تواضع، از ريا به اخلاص و از علاقه به دنيا به بى‌‏اعتنايى به آن.
( تاريخ بغداد ، ج ۵، ص ۷۰، ح ۲۴۲۱٫ )
امام علي عليه السلام :
… زَلَّةُ الْعالِمِ کَانْکِسارِ السَّفينَةِ تَغْرَقُ و تُغْرِقُ مَعَها غَیْرَها؛
لغزش عالم، مانند شکستن کشتى است. خود، غرق مى ‏شود و ديگران را هم با خود غرق مى‏ کند.
(غرر الحکم ، ح ۵۴۷۴٫)
امام علي عليه السلام فرمودند:
رُبِّ عالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ ، وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لا ينْفَعُهُ.
چه بسيارند دانشمنداني که جهلشان آنها را کشته در حالي که علمشان با آنهاست، اما به حالشان سودي نمي دهد.
(ارشاد ص۱۴۴)

امام حسين عليه السلام فرمودند:
من دلائل العالم إنتقادة لحديثه و علمه بحقائق فنون النظر.
از نشانه هاي عالم ، نقد سخن و انديشه خود و آگاهي از نظرات مختلف است .
(بحارالانوار،ج۷۸،ص۱۱۹)
امام باقر عليه السلام فرمودند:
اَلحِلمُ لِباسُ العالِمِ فَلا تَعرَينَّ مِنهُ
بردبارى لباس عالم است، پس تو خود را از آن عريان مدار.
(کافى، ج ۸، ص ۵۵)
امام صادق عليه السلام فرمودند:
لا ينبَغى لِمَن لا يتَّقى مَلامَةَ العُلَماءِ وَ ذَمِّهِم اَن يرجى لَهُ خَيرُ الدُّنيا وَ الآخِرَةِ
کسى که از سرزنش و نکوهش علما پروا نمي‏کند، نمي‏توان به خير دنيا و آخرت او اميد داشت.
(تحف العقول، ص ۳۶۴)
امام علي عليه السلام فرمودند:
جالِس العُلَماءَ يزدَد عِلمُک وَ يحسُن اَدَبُک وتَزک نَفسُک؛
با علما معاشرت کن تا علمت زياد، ادبت نيکو و جانت پاک شود.
( مطالب السؤول، ص ۴۹ )

امام على عليه السلام فرمودند:
اَلعالِمُ مَن لا یَشبَعُ مِنَ العِلمِ وَ لا یَتَشَبَّعُ بِهِ؛
دانشمند، کسى است که از دانش، سيرى نپذيرد و به سيرى از آن نيز وانمود نکند.
( غررالحکم و دررالکلم، ح ۱۷۴۰)
رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
إذا ظَهَرتِ البِدعُ في اُمّتي فلْیُظهِرِ العالِمُ علمَهُ ، فمَن لَم یَفعل فعَلَيهِ لَعنةُ اللّه‏ِ؛
هرگاه بدعت‏ها در ميان امت من آشکار شد، بر عالم است که علمش را آشکار کند و هر کس نکند، لعنت خدا بر او.
( الکافي : ج ۱ ، ص ۵۴ ، ح ۲ )
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
إنَّ العالِمَ إذا لَم یَعمَل بِعِلمِهِ زَلَّت مَوعِظَتُهُ عَنِ القُلوبِ کَما یَزِلُّ المَطَرُ عَنِ الصَّفا؛
هرگاه عالم به علمش عمل نکند. [اثر] موعظه‏‌اش از دل‏ها زايل مى‌ ‏شود ؛ آن چنان که باران از روى سنگ صاف مى ‏لغزد.
( الکافي : ج ۱ ، ص ۴۴ )
امام صادق عليه ‏السلام مي فرمايند :
لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـکُمْ اِلاّ غادياً فى حالَیْنِ : اِمّا عالِماً اَوْ مُتَعَلِّما ، فَاِنْ لَمْ یَفْعَلْ فَرَّطَ ، فَاِنْ فَرَّطَ ضَیَّعَ ، وَ اِنْ ضَیَّعَ اَثِمَ ، وَ اِنْ اَثِمَ سَـکَنَ النّارَ وَ الَّذى بَعَثَ مُحَمَّدا بِالْحَقِّ ؛
دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببينم : دانشمند يا دانش‏اندوز . اگر جوانى چنين نکند ، کوتاهى کرده و اگر کوتاهى کرد ، تباه ساخته و اگر تباه ساخت ، گناه کرده است و اگر گناه کند ، سوگند به آن کس که محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را به حق برانگيخت ، دوزخ‏نشين خواهد شد .
(امالى طوسى ، ص ۳۰۳، ح ۶۰۴)
امام على عليه‏ السلام مي فرمايند:
تِسْعَةُ اَشْياءَ قَبيحةٌ وَ هِىَ مِنْ تِسْعَةِ اَنـْفُسٍ اَقبَحُ مِنها مِنْ غَیْرِهِمْ: ضيقُ الذَّرْعِ مِنَ الْـمُلوکِ وَ الْبُخْلُ مِنَ الاَْغْنياءِ وَ سُرْعَةُ الْغَضَبِ مِنَ الْعُلَماءِ وَ الصِّبا مِنَ الْکُهولِ وَ الْقَطيعَةُ مِنَ الرُّؤوسِ وَ الْکِذْبُ مِنَ الْـقُضاةِ وَ الزَّمانَةُ مِنَ الاَْطِبّاءِ وَ الْبَذاءُ مِنَ النِّساءِ وَ الطَّيشُ مِن ذَوِى السُّلْطانِ؛
نُه چيز زشت است، اما از نه گروه زشت‏تر: درماندگى و ناتوانى از دولتمردان؛ بخل از ثروتمندان؛ زود خشمى از دانشمندان؛ حرکات بچگانه از ميانسالان؛ جدايى حاکمان از مردم؛ دروغ از قاضيان؛ بيمارى کهنه از پزشکان؛ بدزبانى از زنان و سختگيرى و ستمگرى از سلاطين.
( دعائم الإسلام، ج ۱، ص ۸۳ )

امام باقر عليه السلام :
اَلْعُلَماءُ فى اَنـْفُسِهِمْ خانَةٌ اِنْ کَـتَمُوا النَّصيحَةَ اِنْ رَاَوْا تائِها ضالاًّ لا یَهْدونَهُ اَوْ مَیِّتا لا یُحْيونَهُ فَبِئْسَ ما یَصْنَعونَ لاَِنَّ اللّه‏َ تَبارَکَ وَ تَعالى اَخَذَ عَلَیْهِمُ الْميثاقَ فِى الْـکِتابِ اَنْ یَاْمُروا بِالْمَعْروفِ وَ بِما اُمِروا بِهِ وَ اَنْ یَنْهَوْا عَمّا نُهوا عَنْهُ وَ اَنْ یَتَعاوَنوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا یَتَعاوَنوا عَلَى الاِْثْمِ وَ الْعُدْوانِ؛
اگر دانشمندان نصيحت را پنهان دارند، خيانت کرده‏ اند. اگر سرگشته گمراهى را ديدند و او راراهنمايى نکردند و يا (دل) مرده‏اى را زنده ننمودند، وه که چه کار زشتى کرده‏ اند! چون خداوند تبارک و تعالى در کتاب از ايشان پيمان گرفته که به معروف و آنچه فرمان يافته‏ اند فرمان دهند و از آنچه نهى شده‏ اند نهى کنند و بر نيکوکارى و پرهيزکارى، يکديگر را يارى کنند و در گناه و ستم يکديگر را يارى نکنند.
(کافى ، ج ۸ ، ص ۵۴، ح ۱۶)

پيامبر اکرم صلي الله و عليه و آله :
ما مِنْ عالِمٍ اَو مُتَعَلِّمٍ یَمُرُّ بِقَرْیَةٍ مِنْ قُرَى الْمُسْلِمينَ اَو بَلْدَةٍ مِنْ بِلادِ الْمُسْلِمينَ وَ لَمْ یَاْکُلْ مِنْ طَعامِهِمْ وَ لَمْ یَشْرَبْ مِنْ شَرابِهِمْ وَ دَخَلَ مِنْ جانِبٍ وَ خَرَجَ مِنْ جانِبٍ اِلاّ رَفَعَ اللّه‏ُ تَعالى عَذابَ قُبورِهِمْ اَرْبَعينَ یَوْما؛
هيچ دانشمند و يا دانش‏اندوزى از روستايى از روستاها و يا شهرى از شهرهاى مسلمانان نمى ‏گذرد و از خوراک آنان نمى‏ خورد و از نوشيدنى آنان نمي ‏نوشد و از يک طرف وارد نمي‏شود و از طرف ديگر خارج نميگردد، جز آنکه خداى متعال عذاب قبرهايشان را تا چهل روز بر ميدارد.
(جامع الأخبار ، ص ۵۰۷، ح ۱۴۰۵)
امام علي عليه السلام :
لَولا… ما اَخَذَ اللّه‏ُ عَلَى الْعُلَماءِ اَلاّ یُقارّوا عَلى کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلومٍ لاََلْقَیْتُ حَبْلَها عَلى غارِبـِها؛
اگر خداوند از علما پيمان نگرفته بود که با پرخورى ظالم و گرسنگى مظلوم آرام نگيرند، زمام خلافت را به حال خود رها ميکردم.
( نهج البلاغه، خطبه ۳٫ )

پيامبراکرم صلى ا‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و سلم مي فرمايند:
اَلا اِنَّ شَرَّ الشَّرِّ شِرارُ الْعُلَماءِ وَ اِنَّ خَیْرَ الخَیْرِ خيارُ الْعُلَماءِ؛
بدانيد که بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
(منية المريد، ص ۱۳۷٫)
امام علي عليه السلام مي فرمايند:
کسى مانند نادانان ، به دشمنى دانشمندان بر نخواسته است.
(غررالحکم ، باب جهل)
امام علي عليه السلام مي فرمايند:
با دانشمندان هم نشين شو تا نيکبخت شوى.
( غررالحکم ، باب همنشيني )
امام صادق عليه السلام فرمودند :
مردم به سه دسته شوند : دانشمند و دانشجو و خاشاک روى آب ، ما دانشمندانيم و شيعيان ما دانشجويان و مردم ديگر خاشاک روى آب.
( اصول کافى جلد ۱ ص ۴۱ )
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند :
آفت دين سه چيز است : داناي بدکار، پيشواي ستم کار و مجتهد نادان.
( نهج الفصاحه ، ح ۴ )

پيامبراکرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :
اَ لْمُفْتونَ سادَةُ الْعُلَماءِ وَ الْفُقَهاءُ قادَةٌ اُخِذَ عَلَیْهِمْ اَداءُ مَواثيقِ الْعِلْمِ وَ الْجُلوسُ اِلَیْهِمْ بَرَکَةٌ وَ النَّظَرُ اِلَیْهِم نورٌ؛
فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى که از آنان بر اداى پيمان علم تعهد گرفته شده است، نشستن نزد آنان برکت است و نگاه به آنان روشنى است.
( تاريخ بغداد، ج ۴، ص ۱۵۹ )
رسول اکرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله و سلم مي فرمايند:
اِنَّ شَرَّ النّاسِ عِنْدَ اللّه‏ِ تَعالى یَوْمَ القيامَةِ عالِمٌ لا یَنْتَفِعُ بِعِلْمِهِ؛
بدترين مردم نزد خداوند در روز قيامت عالمى است که از علم خود بهره نگيرد.
( امالى، الطوسى، ص ۵۲۷)
امام صادق عليه‏ السلام مي فرمايند:
لَنْ تَبْقَى الاَرْضُ اِلاّ وَ فيها عالِمٌ یَعْرِفُ الْحَقَّ مِنَ الباطِلِ؛
هرگز زمين باقى نمى ‏ماند مگر آن که در آن دانشمندى وجود دارد که حق را از باطل مى‏ شناسد.
( محاسن، ج ۱، ص ۲۳۴ )
پيامبراکرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله و سلم مي فرمايند:
صِنْفانِ مِنْ اُمَّتى اِذا صَلُحا صَلُحَتْ اُمَّتى وَ اِذا فَسَدا، فَسَدَتْ اُمَّتى، قيلَ يا رَسولَ اللّه‏ِ وَ مَنْ هُما؟ قالَ: اَ لْـفُقَهاءُ وَ الاُْمَراءُ؛
دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى‏ شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى ‏شوند. عرض شد اى رسول خدا آن دو گروه کدامند؟ فرمودند: عالمان و حاکمان.
( خصال، ص ۳۷٫)

برچسب: