جمع بندی رفتن به زیارت اربعین بهتر است یا کمک به فقراء؟

تب‌های اولیه

21 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
رفتن به زیارت اربعین بهتر است یا کمک به فقراء؟

سلام رفتن به زیارت اربعین بهتر است یا کمک به فقراء؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هادی

محدثه83;888170 نوشت:
سلام رفتن به زیارت اربعین بهتر است یا کمک به فقراء؟

با سلام و عرض ادب

ابتدا دقت کنیم که راه‌ های وسوسه‌ ی شیاطین انس و جنّ متفاوت است و به هر کسی نیز از راه خودش وارد می‌ شوند. قرار دادن هزاران هزار کار دیگر در مقابل زیارت رفتن و یا خرج کردن برای مساجد، حرم‌ ها، حسینیه‌ ها و مراسم، یکی از همین وسوسه‌ های شیطانی و القائات دشمنان می‌ باشد.
تردید ننمایید اگر برای همان فردی که ایجاد سؤال می‌ کند، «آیا خرج کردن برای حسینیه یا مراسم یا زیارت بهتر است یا فقرا؟)، مراسمی مثل جشن نامزدی و عروسی یا سفر تفریحی و یا هزاران هزینه‌ ی تفریحی و اسرافی دیگر پیش آید، هرگز فکر فقرا را به مخیله‌ اش راه نمی‌ دهد.
این دوستانی که تا بحث عزاداری یا حج یا زیارت اهل بیت پیش می آید ؛ کمک کردن به فقرا را بجای التزام به این دستورات مطرح می کنند چقدر خودشان به این نکته توجه دارند.ایا شده است که از خرج های بی حساب و کتاب سالانه خود بزند و به فقرا کمک کند.
ایا شده است که از غذاهای آنچنانی چشم بپوشند و به نیازمندان برسند .

آیت الله شبیری زنجانی یکی از مراجع بزرگوار تقلید می فرمودند:
«نوعا كسانی به فقراء كمك می‌كنند كه اهل كربلا رفتن هستند. همين موعظه هايی كه در اين مراسم می‌شود منجر به كمك كردن به فقراء می‌شود؛ و كربلايی ها هستند كه خير را انجام می‌دهند. و كسانی كه اين جملات را به زبان می‌رانند نوعا اين مطالب، تنها بهانه ای برای آنها، برای مخالفت با زيارت است و عملا به فقرا كمك هم نمی‌كنند. درباره سفر حج هم نظير اين حرفها در زمان ائمه معصومين(ع) مطرح بوده و در روايات تأكيد شده كه ثواب سفر حج از انفاق در راه خدا بيشتر است كه شايد نكته آن هم، همين باشد كه سفر حج مقبول، خود سبب انجام بسياری از كارهای خير از جمله انفاق در راه خداست».


در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره‌ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده تا بدانجا که علمایی همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده‌اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار واجب است.
خداوند احکام وتکالیف گوناگونی را برای به کمال وبه سعادت رسیدن بندگان وضع کرده است تا آنان با عمل به تمام آن ها به سر منزل مقصود برسند. به عنوان مثال خداوند انجام نماز،روزه،حج،زکات وسایر واجبات را بر مسلمین لازم دانسته است، حال اگر کسی بگوید بجای روزه داری بهتر است شب زنده داری کرده و نماز شب بخوانم یا بجای انجام حج پول حج را به مستمندان می دهم ویا با پرداخت زکات نیازی به نماز خواندن نیست و …بی شک چنین افرادی خداوند را پرستش نمی کنند بلکه پیرو هوی وهوس خودشان هستند (فرقان:43)

حاصل سخن اینکه:
انسان موظف است به تمام تکالیف در کنار یکدیگر عمل کند نه آنکه مطابق رای خودش هر کدام را که خواست عملی کند و هر کدام را خواست ترک کند. کمک به فقرا و نیازمندان در جای خود امری لازم و ضروری است و زیارت امام حسین علیه السلام طبق بسیاری از روایات لازم و واجب است.

برای مطالعه بیشتر ر.ک: فروغ شهادت آیت الله سعادت پرور

محدثه83;888170 نوشت:
رفتن به زیارت اربعین بهتر است یا کمک به فقراء؟
سلام
درس خواندن بهتر است یا کار کردن؟
پاسخ این است که هر دو

ما رفتن به زیارت را نشناخته ایم که اگر می شناختیم ، جامعهء شیعی اینگونه میشد که یک مرد ثروتمند ، دست برادر فقیرش را میگرفت ، بعد هر دو با هم به زیارت اربعین می رفتند

هادی;889516 نوشت:
آیت الله شبیری زنجانی یکی از مراجع بزرگوار تقلید می فرمودند:
«نوعا كسانی به فقراء كمك می‌كنند كه اهل كربلا رفتن هستند. همين موعظه هايی كه در اين مراسم می‌شود منجر به كمك كردن به فقراء می‌شود؛ و كربلايی ها هستند كه خير را انجام می‌دهند. و كسانی كه اين جملات را به زبان می‌رانند نوعا اين مطالب، تنها بهانه ای برای آنها، برای مخالفت با زيارت است و عملا به فقرا كمك هم نمی‌كنند. درباره سفر حج هم نظير اين حرفها در زمان ائمه معصومين(ع) مطرح بوده و در روايات تأكيد شده كه ثواب سفر حج از انفاق در راه خدا بيشتر است كه شايد نكته آن هم، همين باشد كه سفر حج مقبول، خود سبب انجام بسياری از كارهای خير از جمله انفاق در راه خداست»

سلام استاد
در کتاب فارسی سوم دبستان درسی وجود داشت که داستان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را نقل میکرد. آنها مردی را دیدند که دارد اشتباهی وضو میگیرد و برای آنکه وضوی صحیح را به مرد یاد بدهند ، پیش او رفتند و از او خواستند تا داوری کند که کدامیک از آنها بهتر وضو میگیرد. اما وقتی مرد وضو گرفتن ایشان را دید ، پی برد که وضوی خودش اشتباه بوده. خانم معلم ما
(خانم نریموسی ، خدا او را خیر کثیر بدهد) بعد از اینکه این ماجرا را برایمان خواند ، از ما پرسید: خب بچه ها پس قبول دارید با این روش میشه اشتباه دیگران رو به اونها فهموند؟

تمام بچه ها گفتند: بععععلههههه
بجز من که گفتم: نخیییییییر! (یکی از خصوصیات آن خانم معلم این بود که به بچه ها اجازه می داد نظر خودشان را مطرح کنند)

خانم معلم پرسید: پسرم چرا میگویی نخیر؟
عرض کردم: چون باید طرف مقابل را هم در نظر بگیریم
اگر آن مرد انسان کم فهمی بود ، صد بار هم که جلویش وضو می گرفتند نمی فهمید!
یا اگر مغرور بود ، حتی در صورت پی بردن به خطای خود ، میگفت شما دو تا بچه می خواهید به من چیز یاد بدهید؟!


حال فرمایشی که از جناب شبیری زنجانی نقل فرمودید ، سخن درستی است ، اما به نظر من یک پیش شرط دارد و آن این است که در این زیارات ، شور و شعور در کنار یکدیگر باشند. اینکه ایشان می فرمایند موعظه ها و درس های کربلا و زیارات و حج و.... موجب تذکر نفس میشود ، زمانی واقع میشود که مستمع نیز پذیرای آن سخن و موعظه و درس باشد. ولی اگر صرفاً ادای فرائض ، بدون فهم ، درک و تفکر باشد ، حاصلش میشود امثال ابن ملجم و شمر که نماز خواندن ها ، روزه گرفتن ها و حج رفتن هایشان هیچ رشدی برای شخصیت آنها در پی نداشت

نمونه هایش را خودتان نیز حتماً می شناسید استاد. افرادی که صرفاً نام حاجی یا کربلایی را یدک میکشند ، اما نه حج را فهمیده اند و نه کربلا را. مردی که حاجی صدایش می کنند ، اما در بازار سر مردم کلاه میگذارد ، خانمی که حاجیه خانم صدایش میکنند ، اما خودش را برتر از دیگران می داند و مغرور است ، پسری که هر روز توی مسجد است ، اما احترامی برای والدین یا مردم قائل نیست و.... اینها نمونه هایی هستند از آنچه عرض کردم. تازه بگذریم از اینکه بعضی از این سفر رفتن ها برای ظاهر فریبی یا برای ارتقاء مقام سازمانی صورت می گیرد

سلام.

طرف میگه چرا اینقدر میرن مکه و کربلا برید یتیم خونه بزنید.

خیلی دلم می خواست می تونستم بهش بگم اون دویست هزار تومنی که دادی زنی رو واسه یه ساعت کرایه کردی رو می دادی به ایتام.

طرف میگه چرا اینقدر میرن مکه و کربلا برید کمک کنید به نیازمندان

خیلی دلم می خواست می تونستم بهش بگم اون پولهایی که از سر حرص و طمع انبار کردی رو بده به فقرا و نیازمندان.

و خیلی چیزهای دیگه که دلم می خواد بگم ولی نمی تونم.

[SPOILER]
یه طرف قضیه هم افرادی هستند که فقط میرن زیارت ، دقت کنید "فـــقـــــط"

هیچ اثر معنوی هم روشون نداره ، فقط خوششون میاد به چشم آدم های بزرگ بهشون نگاه کنند ، اصرار دارند بهش بگن حاجی یا کربلایی.

یه انگشتری هم میکنه دستش از دور ببینیش فکر میکنی پنجه بوکسه می خواد صورتتو با دیوار یکی کنه.

ده ها بار در سال سفره میندازه و ناهار و شام میده ، ولی حاضر نیست به برادر فقیرش کمک کنه یا به بقیه کمک کنه.

بیشتر این اعتراض ها باید به این افراد باشه.
[/SPOILER]

هادی;889517 نوشت:
حاصل سخن اینکه:
انسان موظف است به تمام تکالیف در کنار یکدیگر عمل کند نه آنکه مطابق رای خودش هر کدام را که خواست عملی کند و هر کدام را خواست ترک کند.
کمک به فقرا و نیازمندان در جای خود امریلازم و ضروری است و زیارت امام حسین علیه السلام طبق بسیاری از روایاتلازم و واجب است.

سلام و عرض ادب

بنده به طور کلی با بیشتر توضیحاتتون موافقم منتها نکته ای وجود دارد که قابل توجه است...

حرکتِ خواص, حرکتِ عوام را به دنبال دارد.

آیا امروزه و در جامعه ما, همانقدر که برای زیارت ها و زیارتگاه ها و زیارت رفتن ها و عزاداری ها و امثالهم...
که تبلیغات میشود, رسانه ای می شود,
سخنرانی ها می شود, نوحه ها خوانده می شود, جمیعت ها به تصویر کشیده می شوند, قوم های مختلف ,
هر روز به مدت چهل روز در تمام اخبارهای تلوزیون این موارد پخش می شود, مورد تمجید و تقدیر و تحلیل و هر آنچه باعث ایجاد شوق و ذوق و رجا در مردم می شود و و و,
اینهمه بابتِ نشان دادنِ عظمتِ این عمل پسندیده و نیکو سعی و تلاش می کنند و می شود, اما آیا همین مقدار شوق و انگیزه, و همین مقدار تبلیغات برای کمک به فقیران و نیازمندان در رسانه ها و بین مردم می شود ؟؟؟ خیر.

یک حساب سره انگشتی کنیم, متوجه می شویم که جهت عزاداری ها و زیارت ها و زیارت گاه ها چه هزینه های چندین هزار میلیادی می شود و این فاجعه است در حالی که 25 میلیون جوان به دلیل فقر نمی تونند ازدواج کنند, 15 میلیون فقیر و و و.

اینجاست که سوال پیش میاد برای مردم, نیاز به نفوذ و ضد انقلابی گری نیست, که آیا امام حسین ع و ائمه ع راضی هستند ؟

لااقل اگر برای زیارت ها اینقدر تبلیغ می شود, رسانه و مسئولین برای کمک هزینه ها و کمک به فقرا هم همینقدر وقت صرف کنند اساسی چهل روز ووو, و یا چند فتوا هم مراجع تقلید صادر کنند و اعتراض کنند و تاکید کنند که مردم این عمل بسیار بسیار در روایات تاکید شده و حتی تا 40 خانه ی اطرافت باید سیر باشند و اگر نفهمی یهودی از دنیا میری و امثالش.
و راجعبه ثوابِ کمک کردن برای ازدواج و زوج های جوان و و و فتوا بدهند صحبت کنند و رسانه بازتاب بدهد و مردم از عدم انجام این کار بترسند و از آن طرف ذوق و شوق اساسی پیدا کنند برای این عمل.

بله طبیعتا زیارت رفتن و عزاداری بسیار عالی و خوب است, اما اگر این مورد فقر که واقعا مسئله بنیادی و اساسی است در دین که توجه شود و پای ابروی مومن در میان است, توجه نشود, ان زیارت ها هم هباً منثورا خواهد بود و مسئولین هم مسئول هستند در دنیا و آخرت از بالا تا پایین.

باید برای هر دو به خوبی هزینه کنند, همه جای دین و همه ی ابعادش.

رحیم پور ازقندی نماز جمعه تهران :

تَشَیُع ما عبارت است از زیارت و عزاداری و بــس.
زیارت و عزاداری جزئی از پروژه ی تشیع هست نه همه ی تشیع.

باید تاکید و توکید برای همه بخش هاش باشه. مخصوصا معیشت.

تشکر

مهدیین 313;889696 نوشت:
سلام
سلام جناب "مهدیین"
متن شما عالی بود برادر گل

مهدیین 313;889696 نوشت:
سلام و عرض ادب

بنده به طور کلی با بیشتر توضیحاتتون موافقم منتها نکته ای وجود دارد که قابل توجه است...

حرکتِ خواص, حرکتِ عوام را به دنبال دارد.

آیا امروزه و در جامعه ما, همانقدر که برای زیارت ها و زیارتگاه ها و زیارت رفتن ها و عزاداری ها و امثالهم...
که تبلیغات میشود, رسانه ای می شود,
سخنرانی ها می شود, نوحه ها خوانده می شود, جمیعت ها به تصویر کشیده می شوند, قوم های مختلف ,
هر روز به مدت چهل روز در تمام اخبارهای تلوزیون این موارد پخش می شود, مورد تمجید و تقدیر و تحلیل و هر آنچه باعث ایجاد شوق و ذوق و رجا در مردم می شود و و و,
اینهمه بابتِ نشان دادنِ عظمتِ این عمل پسندیده و نیکو سعی و تلاش می کنند و می شود, اما آیا همین مقدار شوق و انگیزه, و همین مقدار تبلیغات برای کمک به فقیران و نیازمندان در رسانه ها و بین مردم می شود ؟؟؟ خیر.

سلام

۱- عید امسال، اول مهر و عید فطر سال آینده؛ میتوانید از ایستگاه های داخل خیابان ها، پاکت هایی که به دانش اموزان داده میشود و برنامه های مختلف تلویزیونی که با حضور افراد مشهور بخش میشوند شاهد شوق و انگیزه ای که توسط رسانه ها و ارگان های مختلف ایجاد میشود باشید!
۲- تبلیغ عزاداری مساوی نیست با تبلیغ زیارت رفتن ها!!!

مهدیین 313;889696 نوشت:

یک حساب سره انگشتی کنیم, متوجه می شویم که جهت عزاداری ها و زیارت ها و زیارت گاه ها چه هزینه های چندین هزار میلیادی می شود و این فاجعه است در حالی که 25 میلیون جوان به دلیل فقر نمی تونند ازدواج کنند, 15 میلیون فقیر و و و.

هزینه عزاداری ها و زیارت گاه ها و زیارت ها توسط چه کسانی پرداخت میشود؟
اگر از هزینه هایی که برای فیلم برداری و رسانه ای کردن برخی عزاداری های خاص که تعدادشان در حد تعداد استان های کشورمان است بگذریم، بقیه ی هزینه ها توسط همین مردم فقیر و بیکار تامیین میشود. حال این هزینه های چند هزار میلیاردی را شما از کجا آوردید خدا میداند!

مهدیین 313;889696 نوشت:

اینجاست که سوال پیش میاد برای مردم, نیاز به نفوذ و ضد انقلابی گری نیست, که آیا امام حسین ع و ائمه ع راضی هستند ؟

شما هنوز متوجه نشدید که زیارت برای امام نیست، امام نیازی به ما ندارد، همانطور که خدا نیازی به ما ندارد این ما هستیم که محتاجیم.
مثل این میماند که پزشک به شما بگوید به جای مراجعه به من و درمان مرضت برو به فقرا کمک بکن من راضی نیستم!!!

---

علاوه بر همه ی این موارد، با توجه به موضوع تاپیک که به اربعین اشاره شده است لازم به ذکر است -> این تجمع که بزرگترین تجمع انسانی در جهان به شمار میرود، علاوه بر نشان دادن عظمت و قدرت تشیع و فواید فراوان سیاسی و معنوی باعث مطرح شدن، رسانه ای شدن و در نهایت آشنا شدن مردم با امام حسین و در نتیجه آرمان ها و عقاید مذهب حقه تشیع میشود -> وقتی کشوری مثل عربستان در مناطقی مثل پاکستان، هند، آفریقا، چین، روسیه و ... وهابیت را تبلیغ میکند و با بودجه های هنگفت مدارس تاسیس میکند، مسجد میسازد ما نباید این حرکت عظیم رو با بهانه های نامربوط و غیر قابل قبول تحریم کرده و باعث کمرنگ تر شدن تشیع بشیم.

یاعلی

shsina;889708 نوشت:
۱- عید امسال، اول مهر و عید فطر سال آینده؛ میتوانید از ایستگاه های داخل خیابان ها، پاکت هایی که به دانش اموزان داده میشود و برنامه های مختلف تلویزیونی که با حضور افراد مشهور بخش میشوند شاهد شوق و انگیزه ای که توسط رسانه ها و ارگان های مختلف ایجاد میشود باشید!
۲- تبلیغ عزاداری مساوی نیست با تبلیغ زیارت رفتن ها!!!

السلام على من اتبع الهدى
جناب shsina که چشم دیدنِ ما را ندارند.
---------------
امیدواریم و ان شا الله همینطور شود و همینطور باشد که شما اشاره کردید و باید همینطور شود, همانقدر که برای زیارت و عزاداری شوق و ذوقِ عمل در مردم و دغدغه دیده می شود, برای موارد فوق الذکر هم دیده شود.

shsina;889708 نوشت:
هزینه عزاداری ها و زیارت گاه ها و زیارت ها توسط چه کسانی پرداخت میشود؟
اگر از هزینه هایی که برای فیلم برداری و رسانه ای کردن برخی عزاداری های خاص که تعدادشان در حد تعداد استان های کشورمان است بگذریم،
بقیه ی هزینه ها توسط همین مردم فقیر و بیکار تامیین میشود. حال این هزینه های چند هزار میلیاردی را شما از کجا آوردید خدا میداند!

اول آنکه بنده که مخالفتی نداشتم با زیارت و عزاداری, بلکه عرض کردم, همانقدر که در این زمینه هزینه می شود و تبلیغات, همانقدر برای کمک کردن به فقرا و زوج های جوان هزینه مادی و معنوی شود.
طبیعتا چنین چیزی در حال حاضر وجود ندارد و ما جایی ندیدیم همه تجمع کنند با نگرانی و گریه و یا با ذوق و شوق برای فقرا و تلاش برای ازدواج جوان ها و و و.
چنین نگرانی و دغدغه در بین مردم دیده نمی شود.

و رسانه و بزرگان در این زمینه موثر اند تا ذوق و شوق ایجاد کنند.

در حالی که علی علیه السلام دست از این مسئله بر نمیداشت و همواره نگران گرسنه بودن شکم زنان و کودکان بود و خوشحال کردن آنها تا جایی که ایشان خود را بُز می کردند و صدای بَره در می آوردند صلوات الله علیه, برای بچه های ایتام و زنان را حمایت میکردند و و و .

پس هدف نباید فراموش شود.
مخالفتی هم با زیارت و عزاداری نکردیم ما.

shsina;889708 نوشت:
شما هنوز متوجه نشدید که زیارت برای امام نیست، امام نیازی به ما ندارد، همانطور که خدا نیازی به ما ندارد این ما هستیم که محتاجیم.
مثل این میماند که پزشک به شما بگوید به جای مراجعه به من و درمان مرضت برو به فقرا کمک بکن من راضی نیستم!!!

بی ارتباط بود بزرگوار.
و ارتباطی با گفته های بنده نداشت و بنده هم چنین نظری ندادم.@};-

موضوع قفل شده است