رعایت اصول تجوید در نماز

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
رعایت اصول تجوید در نماز

سلام

لطفا نظر تمام مراجع تقلید را درباره رعایت اصول تجوید در تلاوت قرآن و نماز، جداگانه بیان کنید.

با سلام و احترام
آیه الله مکارم:
لازم نيست آنچه را علماى تجويد براى بهتر خوانى قرآن ذكر كرده اند رعايت كند، بلكه لازم است طورى بخواند كه بگويند عربى صحيح است هرچند رعايت دستورات تجويد بهتر است.
رساله آیه الله مکارم،م619

در اجوبه الاستفتائات سوال زیر بیان شده است که نشان دهنده نظر امام و رهبری است:

س 465: استفتاء زير از حضرت امام(قدّس‏ سرّه) شده است:

با توجه به تعدد اقوال در تلفظ «الضاد» در علم تجويد، شما به کدام قول عمل مى‏کنيد؟

امام(قدّس‏ سرّه) در پاسخ نوشته‏ اند: شناخت مخارج حروف بر اساس نظرات علماى تجويد، واجب نيست، بلکه بايد تلفظ هر حرفى به‌صورتى باشد که نزد عُرف عرب صدق کند که آن حرف را ادا کرده است.

سؤال ما اين است که اولاً: عبارت «نزد عرف عرب صدق کند که آن حرف را ادا کرده است» به چه معنى است؟

ثانياً: آيا قواعد علم تجويد هم همانند قواعد علم صرف و نحو از عرف و کلام عرب استخراج نشده است؟ در اين صورت چگونه مى‏توان قائل به جدايى آن دو از ريشه خود شد؟



ج: ملاک در صحّت‏ قرائت، موافقت آن با نحوه قرائت اهل لغتى است که قواعد تجويد از آنها گرفته شده است. بنا بر اين اگر اختلاف نظرات علماى تجويد در کيفيت تلفظ يکى از حروف ناشى از اختلاف آنان در فهم نحوه تلفظ اهل لغت باشد، مرجع حل اختلاف، خود عرف اهل لغت است. ولى اگر اختلاف نظرات آنان ناشى از اختلاف خود آنان در کيفيت تلفظ باشد، مکلّف در انتخاب هر يک از آن اقوال مخيّر است.

نظر آیه الله سیستانی:
در خواندن نمازها اعم از مستحب و واجب رعایت قواعد تجویدی تا چه میزان واجب است؟

پاسخ: رعایت قواعد تجویدی لازم نیست کافی است که قرائت صحیح باشد.
برداشت از استفتائات،آیه الله سیستانی،قرائت نماز،س34

نظر آیه الله نوری همدانی:
آیا اداء کردن کلمات در نماز از مخرج واقعیشان واجب است؟
پاسخ: باید کلمات طوری ادا شود که عرف عرب آن را صحیح بداند.
استفتائات،آیه الله نوری همدانی،س109

با عرض سلام وتشکر از پاسخ های شما
عید فطر بر شما مبارک باشد. امیدوارم در این ماه مهمانی که خداوند پذیرای مهمانان خود بوده توشه راه مهیا کرده باشید.
سوال بنده بیشتر مربوط به بخشی می شود که وقف به حرکت و وصل به سکون می باشد که نظرات مراجعی که بیان کرده بودید بیشتر مربوط به تلفظ حروف بود .
لطفا در این باره نظرات مراجع را بیان کنید و خواهشمندم تمامی مراجع را در نظر بگیرید.
از شما متشکرم

نیما;139706 نوشت:
سوال بنده بیشتر مربوط به بخشی می شود که وقف به حرکت و وصل به سکون می باشد که نظرات مراجعی که بیان کرده بودید بیشتر مربوط به تلفظ حروف بود . لطفا در این باره نظرات مراجع را بیان کنید و خواهشمندم تمامی مراجع را در نظر بگیرید.


با سلام و احترام

امام خمینی :احتیاط مستحب آن است که در نماز، وقف به حرکت و وصل به سکون ننماید.
آیات عظام گلپایگانی، صافی، اراکی، خوئی، نوری: احتیاط واجب آن است که در نماز، وقف به حرکت و وصل به سکون ننماید .
آیه الله فاضل:أقوی این است که لازم نیست در نماز وقف به حرکت و وصل به سکون را مراعات نماید.
آیه الله بهجت: وصل به سکون در نماز –بنابرأظهر- جایز است و وقف غیر عمدی بر حرکت وضعاً صحیح است و اعاده ندارد و أحوط آن است که بدون عذر، وقف به حرکت ننماید.
آیه الله وحید: احتیاط واجب آن است که در نماز، وقف به حرکت ننماید و احتیاط مستحب آن است که وصل به سکون ننماید.
آیه الله مکارم:احتیاط واجب آن است که در نماز وقف به حرکت ننماید ولی وصل به سکون مانعی ندارد هر چند ترک آن بهتر است.
رساله مراجع،م1004
موضوع قفل شده است