رشوه در دوران پیامبر

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
رشوه در دوران پیامبر

آیا در دوران پیامبر عاملین زکات به عنوان هدیه رشوه می گرفتند؟

اگر بوده اسم آن عامل چیست

ابوحمید ساعدی می گوید: پیامبر اکرم (ص) شخصی به نام «ابوللیثة» از قبیله بنی اسد را برای جمع آوری زکات گمارده بود، هنگامی که او از مأموریت ‏بازگشت، اموال دریافتی را دو قسمت نمود و به حضرت عرضه داشت: این مقدار مال شماست و این مقدار را مردم به من هدیه داده اند. پیامبر اکرم (ص) با شنیدن این سخن بلافاصله برخاست و روی منبر رفت و فرمود:
«ما بالُ العاملِ نَبعَثُه علی أعمالنا: یقول هذا لکم و هذا اُهدِیَ لِی. فَهَلاّ جَلَسَ فی قَلبِ بَیتِ اُمّهِ و اَبیهِ ینظُرُ أیُهدی لَهُ اَم لا؟! و الَّذی نفسی بیده لا یاخذُ اَحدٌ منها شیئاً الاّ جاءَ یومَ القیامة یحمله علی رقبته؛ اِن کان بعیراً له رُغاءٌ، اَو بقرةً لها خُوارٌ، اَو شاةً تَنعَرُ. ثُمَّ رفع یده حتیّ رأینا عقرة أبطِهِ و قال: اللهم هل بلَّغتُ؟ اللهم هل بلّغتُ؟»[1]؛
ترجمه : چرا کارگزانی را که جهت جمع آوری صدقات و زکات می فرستیم پس از برگشت می‏گوید: این برای شماست و این هدیه برای من است؟ آیا به راستی اگر در گوشه خانه خویش و یا خانه مادرش می نشست کسی چیزی به او هدیه می داد؟ سوگند به آن که جانم در اختیار اوست، هر‏کس از این هدیه ها چیزی را بگیرد، روز قیامت می اید در حالی که همان اموال را برگردن خود حمل می‏کند. اگر شتر است صدای شتر و اگر گاو است صدای گاو و اگر گوسفند است صدای گوسفند می کشد. سپس دست‏ان مبارکش به گونه ای بالا برد که زیر بغلش را می دیدیدیم و بار فرمود: خدایا آیا ابلاغ کردم؟ خدایا آیا ابلاغ کردم؟

1.المبسوط، ج8، ص151؛ جواهر الکلام، ج40، ص142؛ ابو عبدالله محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج9، ص88، انتشارات دارالقلم؛ سنن ابی داود، ج3، ص134.

پیامبر اشخاصی را به عنوان عاملین زکات به نقاط مختلف می فرستادند از آن جمله شخصی به نام «بُرَیدة بن الحُصَیب» یا «کعب بن مالک» را به سوی طایفه أسلَم و غفار و «عبّاد بن بشر الاشهلی» را به سوی طایفه سُلَیم و مُزَینه و«ضحاک بن سفیان الکلابّی» را به سوی طایفه بنی کلاب، و «بُسر بن سفیان الکعبی» را به سوی طایفه بنی کعب، و «ابن اللُّتبیّة الازدی» را به سوی بنی ذُبیان، و «رافع بن مکیث» را به سوی قبیله جُهَنیَه، و «عمرو بن العاص» را به سوی قبیله «فزاره» و مردی از قبیله «بنی سعد بن هُذیم» را به سوی بنی سعد فرستاد...
ممکن است در بین عاملین کسانی بوده باشند که اهل رشوه باشند

monsef;159501 نوشت:
ممکن است در بین عاملین کسانی بوده باشند که اهل رشوه باشند

مدرک

موضوع قفل شده است