جمع بندی رد اتهام افترا به پیامبر در بیان آیه 8 سوره احقاف

تب‌های اولیه

36 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
رد اتهام افترا به پیامبر در بیان آیه 8 سوره احقاف

آیه 8 سوره احقاف:

بلكه (كافران) مى‏گويند اين آيات را بر خدا افترا بسته بگو اگر من آنرا به دروغ به خدا نسبت داده باشم (لازم است مرا رسوا كند و) شما نمى‏توانيد در برابر خداوند از من دفاع كنيد او كارهائى را كه شما در آن وارد مى‏شويد بهتر مى‏داند همين بس كه خداوند گواه ميان من و شما باشد و او غفور و رحيم است.

در تفسیر این آیه، علامه طباطبایی میفرماید:

" گویی فرموده: اينكه شما رسالت مرا انكار نموده، و آن را افتراء به خدا مى‏پنداريد، در حقيقت متضمن دو ادعا است:
1- يكى ادعاى اينكه قرآن كلام خدا نيست،
2-...
...
...

اما دعوى اول شما، جواب و ردش اين است كه: اولا اگر من آن را به خدا افتراء بسته باشم، شما نمى‏توانيد جلو عذاب خدا را بگيريد و مرا از آن نجات دهيد. و ثانيا شهادت خداى تعالى بر اينكه قرآن كلام او است، نه كلام من، كافى است."

اما، اشکال من بر این تفسر این است که اولا منکرین میتوانستند ادعا کنند پیامبران دروغین قبلی هم آمدند و رفتند و عذابی هم بر ایشان نازل نشد. همین عصر خودمان باب و بها آمدند و ادعا کردند و هر موقع که عمرشان تمام شد از دنیا رفتند. در ثانی شهادت خدای تعالی بر اینکه قرآن کلام اوست - که در رد ادعای اول آمده- نمیتواند برهان باشد. چرا؟ با ذکر یک مثال عرض میکنم: فرض کنید شخص متقلبی مدعی میشود کوزه ای عتیقه از دوران صفویه کشف کرده و برای اثبات ادعایش هم روی کوزه نوشته: "این کوزه را خود شاه عباس صفوی به دست خودش ساخته است". خوب آیا کسی این ادعا را میپذیرد؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد میقات

[TD][/TD]

[="Tahoma"][="3"]«أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَلا تَمْلِكُونَ‏ لي‏ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً هُوَ أَعْلَمُ بِما تُفيضُونَ فيهِ كَفى‏ بِهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ»
بلكه مى ‏گويند: اين قرآن را از نزد خود ساخته و به خدا نسبت داده است. بگو: اگر آن را از نزد خود ساخته و به خدا نسبت داده باشم [و خدا بخواهد براى اين كار مرا به عذابى سخت گرفتار كند] شما نمى ‏توانيد در برابر خدا چيزى از عذاب را از من دفع كنيد، خدا به باطلى كه در آن فرو مى‏ رويد [و آن طعنه زدن به قرآن و جادو خواندن آن است‏] داناتر است، و كافى است كه خدا ميان من و شما گواه باشد، و او بسيار آمرزنده و مهربان است.(احقاف: 46/ Dirol

با سلام و درود

این گونه برداشت از آیه فوق، صحیح نیست و این آیه با استدلالی که شما فرموده اید، تفاوت هایی دارد که اگر این تفاوت ها را در نظر بگیرید، استدلال شما نیز به همین نتیجه می رسد.

ابتدا به عرائضم توجه فرمایید:

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را نمی توان در نظر نگرفت. آن حضرت در بین همین مردم زندگی کرده و بزرگ شده اند و نزد هیچ کس هم تعلیم ندیده و همه هم ایشان را فردی امین و راستگو و درستکار می دانند.

از طرفی کرامات و معجزاتی متعددی از حضرت دیده اند.

بزرگترین آن معجزات، همین قرآن کریم است که فوق کلام انسانی است و با این که تحدی کرده و مبارزه طلبی نموده است، با این حال هیچ کدام از آن فحول و بزرگان ادبیات عرب، نتوانستند مانندی برای او بیاورند و در مقابلش عاجز و ناتوان شدند.

بنا بر این، شرائط مانند مثالی که شما زده اید نیست که یک نفر یکمرتبه از راه برسد و چنین ادعایی کند.
به بیان دیگر؛ این گونه نیست که بدون هیچ سابقه ای و هیچ ارائه دلیل و مدرکی، یکمرتبه گفته شود من از طرف خدا هستم و اگر غیر از این بود خدا باید مرا نابود می کرد و چون نکرد پس ادعای من درست است.

پس پیامبر(صلی الله علیه و آله) یک شخص گمنام و از راه رسیده نیست بلکه کسی است که همه او را می شناسند و می دانند که دروغ نمی گوید، امانتدار است، درست کردار است، ...، و ادعای نبوت کرده و معجزاتی هم برای ادعایش آورده است.

چنین شخصیتی وقتی خبری بدهد، چیزی بگوید، ادعایی بکند، قابل تامل و توجه است و نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت و آن را نادیده گرفت.

این آن نکته ای است که در مثال شما منظور نشده است.[/][/]

[="Tahoma"][="3"]
بیان دیگر

ادعای نبوت و... که پیامبر مطرح فرموده است، به خاطر کیست؟ به خاطر همین مردم است یعنی پیامبر می خواهد نظر این مردم را جلب کرده و آن ها را پیرو خود کند.

پیامبر می فرماید چگونه من به خاطر شما به خدا افترا و دروغ ببندم و خودم را در معرض عذاب الهی قرار دهم در صورتی که می دانم شما توان مقابله با عذاب الهی را ندارید و نمی توانید او را از من دور کنید؟!

یعنی ای مشرکان!
شما می دانید من بیش از همه از خداوند می ترسم؛
شما می دانید من بیش از همه از دروغ و رذائل اخلاقی، دوری می کنم؛

چگونه ممکن است با این حال، به خدا دروغ ببندم و خود را در معرض عذاب او قرار دهم؟! شما با شناختی که از من دارید می دانید که من چنین فردی نیستم و چنین نمی کنم.

از طرفی در این آیه شریفه، پیامبر نفرموده عذاب بالفعل و آنی، بلکه فرموده خداوند مرا عذاب خواهد کرد. این با توجه به اعتقاد مخاطبین به خداوند و به معاد، می تواند ناظر به عذاب الهی در قیامت باشد.

توجه داشته باشید که اعتقاد به خدا و نیز اعتقاد به معاد، در آن زمان وجود داشته است، یعنی این مقدار اعتقاد را داشتند که افترا و دروغ بستن به خدا، موجب عذاب می شود.

پیامبر می فرماید چگونه می توانم به خاطر شما خودم را در مقابل عذابی بیندازم که شما قادر به جلوگیری از آن نیستید؛ یعنی معقول و منطقی نیست که من خودم را در معرض چنین خطر بزرگی قرار دهم.

لذا معنای این عبارت این نیست که چون الآن و به صورت فوری عذاب و نابود نمی شوم پس ادعایم درست است.[/][/]

[="Tahoma"][="3"]خلاصه:

استدلال پیامبر(صلی الله علیه و آله) این گونه است:

می دانید من اهل دروغ نیستم
می دانید امانتدار و امین هستم
می دانید از رذائل اخلاقی دوری می کنم
می دانید فردی پاک و درست کردار هستم
می دانید بیش از همه به خدا اعتقاد دارم و از او می ترسم
می دانید اگر دروغ به خدا ببندم، مشمول عذاب الهی واقع می شوم
می دانید که نمی توانید مرا از عذاب الهی محافظت کنید
می دانید که خودم را در معرض خشم و عذاب الهی قرار نمی دهم
می دانید ....

پس این قرآنی که می گویم کلام خدا و از طرف خداست، دروغ و افتراء بستن به خدا نیست، بلکه حقیقت است.[/][/]

[="Tahoma"][="3"]

alirezaa;1023242 نوشت:
با ذکر یک مثال عرض میکنم: فرض کنید شخص متقلبی مدعی میشود....

با عرائض بنده روشن شد که فرض شما نسبت به آیه شریفه، صحیح نیست؛ زیرا شما فرض را بر متقلب بودن و... قرار داده اید، در حالی که استدلال آیه شریفه، کاملا عکس این فرض است.[/][/]

[="Tahoma"][="3"]توجه:

عذرخواهی؛
بعلت مسافرت ضروری و نداشتن اینترنت، تاپیک بسته است؛ به محض بازگشت، تاپیک باز و اطلاع رسانی می شود.[/][/]

با سلام و درود

تاپیک باز است و در خدمتتان هستم.

میقات;1023567 نوشت:
می دانید اگر دروغ به خدا ببندم، مشمول عذاب الهی واقع می شوم

سلام میقات گرامی
پس چرا خیلی افرادی که ادعای پیامبری دارند و احتمالاً همه اونها راستگو نباشند، در دنیا مشمول عذاب واقع نمی شوند؟
شاید بفرمائید که منظور عذاب اخروی است، اما قاعدتا این باید چیزی باشه که برای مردم اون زمان ملموس و قابل دیدن باشه.

[="Tahoma"][="3"]

فروردین;1024136 نوشت:
سلام میقات گرامی
پس چرا خیلی افرادی که ادعای پیامبری دارند و احتمالاً همه اونها راستگو نباشند، در دنیا مشمول عذاب واقع نمی شوند؟
شاید بفرمائید که منظور عذاب اخروی است، اما قاعدتا این باید چیزی باشه که برای مردم اون زمان ملموس و قابل دیدن باشه.

با سلام و درود

همین که تاکنون عده زیادی به دروغ ادعای نبوت کرده اند و در لحظه نابود نشده اند، معلوم می شود قاعده نیست.

در زمان زمان رسالت خود پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز کسانی بودند که به دروغ ادعای نبوت کردند ـ مثل مسیلمه کذاب ـ و پیامبر با او وارد جنگ شدند.

لذا قانون و قاعده نیست که هر کسی به دروغ ادعای نبوت داشت، باید به محض ادعا و در همان لحظه نابود شود.

بله در باره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) داریم:

«وَ لَوْ تَقَوَّلَ‏ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاويل‏ * لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمين‏ * ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتينَ»
اگر او سخنى دروغ بر ما مى ‏بست‏، ما او را با قدرت مى ‏گرفتيم‏ سپس رگ قلبش را قطع مى ‏كرديم‏.(حاقه: 69/ 44 - 46)

توجه داشته باشید که این در خصوص پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) است زیرا ایشان در ادعای رسالت خود، صادق بوده و بر اثبات ادعای خود معجزه آورده اند؛ اکنون اگر دروغ به خدا نسبت بدهند، سریع نابود می شوند، و همین که چنین نمی شود، معنایش این است که این قرآن، کلام الهی است.

لذا كسى كه ادعاى باطلى مى ‏كند، معجزه يا دليل روشنى بر حقانيت خودش هم ندارد، هيچ لازم نيست خداوند فورا او را هلاک كند، چرا كه بطلان سخنان او براى هر كسى كه طالب حق باشد روشن است. جایی كار مشكل مى‏ شود كه مدعى نبوت با دلائل و معجزات همراه گردد و از طريق حق منحرف گردد.

شخصیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به گونه ای بود که بر همگان شناخته شده بود؛ ایشان فردی، امین، راستگو، پاک، با ایمان، خدا ترس، و... بودند لذا ادعا یا حرفی که می زدند، قابل تامل و شنیدنی بود و کسی سریع آن را تکذیب نمی کرد، مگر کسانی که کلا بنای مخالفت داشته اند.

بنابر این، جایگاه و موقعیت شخص مدعی، بسیار اهمیت دارد؛ لذاست که چنین ادعایی که در آیه ذیل شده را از شخصیتی مانند پیامبر می پذیرند:

«أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَلا تَمْلِكُونَ‏ لي‏ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً هُوَ أَعْلَمُ بِما تُفيضُونَ فيهِ كَفى‏ بِهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ»
بلكه مى ‏گويند: اين قرآن را از نزد خود ساخته و به خدا نسبت داده است. بگو: اگر آن را از نزد خود ساخته و به خدا نسبت داده باشم [و خدا بخواهد براى اين كار مرا به عذابى سخت گرفتار كند] شما نمى ‏توانيد در برابر خدا چيزى از عذاب را از من دفع كنيد، خدا به باطلى كه در آن فرو مى‏ رويد [و آن طعنه زدن به قرآن و جادو خواندن آن است‏] داناتر است، و كافى است كه خدا ميان من و شما گواه باشد، و او بسيار آمرزنده و مهربان است.(احقاف: 46/ 8)[/][/]

میقات;1024171 نوشت:
لذا كسى كه ادعاى باطلى مى ‏كند، معجزه يا دليل روشنى بر حقانيت خودش هم ندارد، هيچ لازم نيست خداوند فورا او را هلاک كند، چرا كه بطلان سخنان او براى هر كسى كه طالب حق باشد روشن است. جایی كار مشكل مى‏ شود كه مدعى نبوت با دلائل و معجزات همراه گردد و از طريق حق منحرف گردد.

با سلام.شما می فرمایید که اگر کسی ادعای باطلی می کند، معجزه یا دلیل روشنی بر حقانیت خودش ندارد و می فرمایید که پیامبر، دلیل روشن ب حقانیت خود داشت.اگر دلیل روشن بر حقانیت خود داشت، دیگر همون دلیل یا دلایل کفایت می کرد و پیامبر می توانست به منتقدان و مخالفان بگوید که شما چه پست هستید که به دلایل روشن من پشت می کنید و شما کافرید و بی شرفید. اما اینجا گو که دلایل بر حقانیت کفایت نمی کند و پیامبر می خواهند دلیلی دیگر بر درستی ادعاشون بیارن.قبلا یعنی نیاوردن، حداقل برای مخاطبان آیه دلیل روشن نبوده.یا اونها اینطور بهانه می کردن و یا اونها اینطور ادعا می کردن.پس اگر دلایل روشن نبوده، دلایل روشن بر حقانیت نبوده.داستان پیامبر هم میشده مثل داستان دیگر پیامبران دروغین و اینکه پیامبر بفرمایند که اگر من مثلا کذاب باشم خدا اینطور می کند آنطور می کند، و خدا گواه هست رو من نمی فهمم برای چه گفته می شود؟؟همانطور که خدایی اگر هست دیگر پیامبران دروغین را نابود نکرد، چرا پس باید انتظار داشته باشند که پیامبر به فرض دروغگو بودن را نابود کنند؟؟
سوالم اینه که اصلا قرآن یا پیامبر می خواستند برهانی و یا ادله و استدلال برای اثبات نبودت خودشون بیارن؟؟شاید هدفی دیگر و مقصودی دیگر پشت این آیه هست؟؟شاید صرفا یک جور تلنگر بوده.یکجور تذکر بوده.نه اینکه خواسته شده باشه که با این حرف مثلا پیامبر حقانیت خودشون رو ثابت کنند؟؟
موضوع قفل شده است